Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


کتاب آداب روزانه | عادتهای رفتاری افراد موفق و بزرگان هنر و اندیشه


کتاب آداب روزانه - میسن کاری - مریم مومنی - عادتهای روزانه انسانهای موفق

احتمالاً شما هم با ما هم‌عقیده هستید که همه‌ی بحث مدیریت زمان و انضباط شخصی، این نیست که با استفاده از انواع #نرم افزارهای مدیریت زمان یا تنظیم چند چک لیست و جدول برنامه ریزی روزانه و هفتگی، همان کاری را که پیش از این انجام می‌دادیم، کمی منظم‌تر و دقیق‌تر انجام دهیم؛ گاهی باید به کلی انتخاب‌ها و عادت‌های خود را تغییر دهیم و با رفتارها و روش‌های تازه‌ای جایگزین کنیم.

شاید به همین علت، عادتهای رفتاری افراد موفق برای بسیاری از ما جالب است و با مراجعه به این عادتها، می‌کوشیم از آن‌ها برای اصلاح و بهبود سبک زندگی خود الهام بگیریم.

هم‌چنین می‌توان گفت یکی از علت‌های استقبال از زندگینامه افراد موفق، در کنار‌ آشنایی با مدل ذهنی آن‌ها، این است که بتوانیم از برنامه روزانه افراد موفق و عادتهای آن‌ها به عنوان الگویی برای برنامه ریزی روزانه خود استفاده کنیم و برنامه زندگی خود را نه فقط منظم‌تر، بلکه متحول کنیم.

اگر شما هم با آن‌چه تا این‌جا گفتیم، هم‌عقیده هستید، مطالعه‌ی کتاب آداب روزانه نوشته‌ی میسن کاری (Mason Currey) می‌تواند یک گزینه‌ی جذاب برایتان باشد.

عادتهای رفتاری انسان های موفق - کتاب آداب روزانه - نوشته میسن کاری - ترجمه مریم مومنی - انتشارات ماهی

میسن کاری در این کتاب، نگاهی متفاوت با سایر روایت‌های زندگینامه‌ای رایج دارد. او به سراغ آثار، نوشته‌ها و مصاحبه‌های حدود صد و شصت نفر از بزرگان رفته و کوشیده عادتهای زندگی و جزئیات الهام‌بخش سبک زندگی روزانه‌ آن‌ها را استخراج کند (با توجه به حجم کتاب و تعداد افراد، می‌توانید حدس بزنید که به هر نفر حدوداً یک تا سه صفحه اختصاص داده شده است).

عنوان اصلی کتاب آداب روزانه در نسخه‌ی انگلیسی Daily Rituals است و نویسنده، عنوان فرعیِ How Artists Work را برای آن انتخاب کرده است. البته ما (متمم) دقیقاً متوجه نشدیم چرا این عنوان فرعی برای کتاب در نظر گرفته شده است. چون افرادی که زندگی آن‌ها برای بررسی در کتاب انتخاب شده، به جامعه‌ی هنرمندان محدود نیستند.

در کنار نام کسانی چون پابلو پیکاسو، #ون گوگ، وودی آلن و دیوید لینچ، نام افراد بسیار دیگری قرار گرفته که ممکن است بیش از عنوان هنرمند، با عنوان نویسنده، متفکر یا تحلیل‌گر شناخته شوند.

از جمله این افراد می‌توان به موراکامی، اومبرتو اکو، کارل مارکس، آیزاک آسیموف، چارلز داروین، ویکتور هوگو، چارلز دیکنز، نیکلا تسلا، مارسل پروست، اسکینر، فروید و یونگ اشاره کرد.

سه بخش کوتاه از کتاب آداب روزانه را برایتان انتخاب کرده‌ایم تا با فضای آن بیشتر آشنا شوید.

ابتدا بخش کوچکی از مطلب مربوط به استفن کینگ را می‌خوانیم:

کینگ هر روز می‌نویسد، حتی در تعطیلات و نیز روز تولدش.

تقریباً هیچ‌وقت پیش از آن‌که سهمیه‌ی روزانه‌ی دوهزار کلمه‌ای‌اش را بنویسد، دست از کار نمی‌کشد.

حوالی ساعت هشت یا هشت و نیم صبح شروع به کار می‌کند. بعضی روزها تا یازده و نیم، دو هزار کلمه‌اش را می‌نویسد، اما اغلب باید تا یک و نیم کار کند تا سهمیه‌ی روزانه حاصل شود. عصرها و شب‌ها آزاد است که چرتی بزند، نامه‌هایش را بخواند، مطالعه‌ای کند، در خدمت خانواده باشد و به تماشای بازی‌های تیم ردساکس از تلویزیون بنشیند.

شاید خواندن چند سطر از مطلب مربوط به فدریکو فلینی هم برایتان چالب باشد:

این فیلمساز ایتالیایی مدعی بود هیچ‌وقت نمی‌تواند بیش از سه ساعت بخوابد. او در سال ۱۹۷۷ در گفت‌گویی برنامه‌ی صبح‌گاهی‌اش را این‌طور توصیف کرد:

ساعت شش صبح بیدارم. دور خانه راه می‌روم، پنجره‌ها را باز می‌کنم، داخل کارتن‌ها سرک می‌کشم و کتاب‌ها را جابجا می‌کنم.

سال‌های سال است که سعی می‌کنم یک فنجان قهوه‌ی حسابی برای خودم درست کنم، اما دیگر فهمیده‌ام که کار من نیست.

می‌روم طبقه‌ی پایین و در اولین فرصت از خانه بیرون می‌زنم. ساعت هفت دیگر پای تلفن هستم. حسابی حواسم را جمع می‌کنم ببینم چه کسانی را می‌شود ساعت هفت صبح از خواب بیدار کرد، بی‌آن‌که بهشان بربخورد.

با این بیدارباش واقعاً در حق بعضی‌هایشان لطف می‌کنم؛ این‌ها عادت کرده‌اند حدود ساعت هفت صبح با تلفن من بیدار شوند.

در پایان، چند جمله هم از زندگی ویلیام فاکنر می‌آوریم:

بهترین وقت نوشتن برای فاکنر صبح‌ها بود، با این حال می‌توانست در صورت لزوم با زمان‌بندی‌های مختلف کنار بیاید. در ایامی که روی گور به گور کار می‌کرد، عصرها به نوشتن این رمان می‌گذشت و شب‌ها وظیفه‌ی نظارت بر نیروگاه برق دانشگاه را بر عهده داشت.

… صبح زود بیدار می‌شد، صبحانه می‌خورد و تمام صبح را پشت میزش می‌نوشت. فاکنر دوست داشت در کتابخانه کار کند و چون درِ کتابخانه قفل نداشت، دستگیره‌ی آن را در می‌آورد و پیش خودش نگه می‌داشت.

… یک بار به مادرش نوشت که موفق شده در یک روز ده‌هزار کلمه بنویسد. آن روز از ده صبح تا نیمه‌شب کار کرده بود و رکوردش را ارتقا داده بود. خودش می‌گوید: «وقتی می‌نویسم که حس نوشتن داشته باشم و هر روز هم این حس را دارم!»

ترجمه‌ی کتاب Daily Rituals

لازم به توضیح است که از کتاب Daily Ritual ترجمه‌های متعددی در زبان فارسی وجود دارد.

از جمله کتاب آداب روزانه (با عنوان فرعی: روز بزرگان چگونه شب می‌شود) که با زحمت مریم مومنی و به همت نشر ماهی به بازار عرضه شده است. باید از زحمت ویراستاران این کتاب هم قدردانی کرد که متنی روان را در اختیار خواننده قرار داده‌اند.

ترجمه‌ی روان دیگر این کتاب هم با عنوان عادات و آداب روزانه بزرگان (با عنوان فرعی: چنین کنند بزرگان، چو کرد باید کار) توسط انتشارات فرهنگ جاوید و به قلم مترجم باسابقه‌ی کشورمان حسن کامشاد به بازار عرضه شده است (+/+).

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت. فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

از میان درس‌هایی که در فهرست بالا آمده است، درس‌های زیر از جمله پرطرفدارترین‌ موضوعات هستند:

دوره MBA  |  مذاکره  |  کوچینگ  |  توسعه فردی

فنون مذاکره  |  تصمیم گیری  |  مشاوره مدیریت

تحلیل رفتار متقابل  |  تسلط کلامی  |  افزایش عزت نفس

چگونه شاد باشیم  |  هوش هیجانی  |  رابطه عاطفی

خودشناسی  |  شخصیت شناسی  |  پرورش کودکان هوشمندتر

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    سامان عزیزی ، علی اصغر اصفیایی ، ماهان ، فرشید کسمایی ، جان نثاری

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدیریت زمان به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدیریت زمان
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۱ نظر برای کتاب آداب روزانه | عادتهای رفتاری افراد موفق و بزرگان هنر و اندیشه

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : حامد زرندی

    زمانی که این کتاب را خواندم، تاثیر خیلی زیادی از آن گرفتم. به دلیل آنکه همیشه ذهنیتی هالیوودی از نحوه الهام گرفتن یک نویسنده یا کار کردن یک فرد موفق در ذهن داشتم. اما بعد از خواندن این کتاب متوجه شدم که هر روز منظم کار کردن از همه چیز مهم‎تر است. به قول محمدرضا شعبانعلی عزیز، نباید از نقش کمیت در کنار کیفیت غافل شویم. رضا امیرخانی عزیز نیز در مصاحبه‎های فراوانی تاکید کرده است که هر روز تعداد کلماتش را یادداشت می‎کند و هر چند وقت یکبار، آن را بر روی نمودار مرور می‎کند.
    2 مورد در هنگام به خاطر آوردن کتاب آداب روزانه در ذهنم پررنگ می‎شود. اول، تدتاک گراهام هیل که می‎گوید چطور با لوازم کمتر به خوشحالی بیشتر برسیم. قسمتی که در این تدتاک مد نظر من هست جمله "بی‎رحمانه اصلاح کنید" هست. کلمه "بی رحمانه" برای منظم شدن، به نظرم بهترین کلمه ممکن است.
    اگر کتاب آداب روزانه را بخوانید، بارها و بارها با بی رحم بودن آدم‎های موفق در ارتباط با اطرافیان یا اتفاقات روبه‎رو می‎شوید.
    دومین مورد آنکه، اگر از این کتاب خوشتان آمد، بعد از آن می‎توانید کتاب "از دو که حرف می‎زنم، از چه حرف می‎زنم" از موراکامی را بخوانید. بخش زیادی از زندگی روزانه موراکامی و بی رحمی‎هایش در ارتباط برخورد با خودش و دیگران برای آنکه دونده منظمی باشد، برایتان احتمالا جالب توجه خواهد بود.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .