Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


چگونه از زمان درست استفاده کنیم؟ | معرفی و بررسی کتاب


چگونه از زمان خود درست استفاده کنیم

وقتی نشریه‌ی قدیمی هارپرز (Harpers) حدود ۱۳۴ سال بعد از تأسیس، در سال ۱۹۸۴ تصمیم به تغییر ساختار گرفت، صفحه‌ای با عنوان Harper’s Index به صفحات آن اضافه شد.

این صفحه آن‌قدر طرفدار پیدا کرد که هنوز هم در نشریه‌ی هارپرز وجود دارد و در نسخه‌ی وب مجله هم می‌توانید بخش‌هایی از آن‌ را ببینید (Harper’s Index).

صفحه ساختار بسیار ساده‌ای داشت و در آن صرفاً مجموعه‌ای از آمارها ارائه شده بود.

نمونه صفحات هارپر

نمونه صفحات هارپر

آمارهای هارپر در بسیاری از مواقع، درباره‌ی موضوعات بسیار ساده و دم دستی هستند و خیلی وقت‌ها، بر اساس بحث‌های روز دنیا انتخاب می‌شوند.

اما بدون اطلاع از تجربه‌ی هارپر، کمتر کسی فکر می‌کند انتشار آن‌ها بتواند مخاطب را جذب کند.

مثلاً این سوال‌ها را بخوانید:

  • آیا می‌دانید چند درصد خزندگانی که به خانه آورده می‌شوند تا به عنوان حیوان خانگی نگهداری شوند، در همان سال اول می‌میرند؟ سه چهارم.
  • می‌دانید چند نفر از سربازان آمریکایی بوده‌اند که بیش از ۳۰ سال منتظر مانده‌اند تا مجروح شدن آن‌ها در جنگ و استفاده از مزایای مجروحین برای آن‌ها تأیید شود؟ ۲۲ نفر.
  • می‌دانید از آن ۲۲ نفر، چند نفر بالای ۵۰ سال صبر کردند؟ ۲ نفر
  • به نظرتان در لیست ۳۰ نفر جوان زیر ۳۰ سال که فوربس در سال ۲۰۱۸ منتشر کرد، چند نفر معلم مدرسه وجود داشت؟ صفر نفر.

با وجودی که به نظر می‌رسد دانستن چنین اطلاعاتی نمی‌تواند چندان مفید باشد، ظاهراً مخاطبان بسیاری از این نوع آمارها استقبال می‌کنند.

البته عده‌ای هم هستند که معتقدند چنین آمارهایی می‌توانند جرقه‌هایی را در ذهن خواننده ایجاد کنند و نطفه‌ای برای #ایده‌پردازی و خلاقیت باشند.

کتاب The Book of Times نوشته‌ی لسلی آلدرمن (Lesley Alderman) چنین کتابی است و به سرعت شما را به یاد صفحات مجله‌ی هارپر می‌اندازد.

این کتاب درباره مدیریت زمان نیست؛ اما نمی‌توان گفت به زمان هم ربط ندارد

هر جمله‌ای که بتوان با کلمه‌ی زمان ساخت یا هر آماری که در توصیفش، ثانیه و دقیقه و ساعت به‌کار بیاید، در این کتاب می‌توانید بیابید.

از آمار وقت‌گذرانی روزانه‌ای انسان‌ها تا متوسط ساعتی که دانش‌آموزان در هر جای جهان، درس می‌خوانند.

یا مثلاً این‌که طول ۵۰ فیلم برتر دهه‌های مختلف بر اساس آمار IMDb،‌ در دهه‌های اخیر بیشتر شده است:

جدول طول مدت فیلم‌ها

حتی متوسط زمانِ در صف ایستادن در کشورهای مختلف هم فراموش نشده است.

به این اطلاعات، متوسط زمان غرق شدن کشتی‌های مهمِ غرق شده، زمان مورد نیاز برای پوشیدن لباس گلف و متوسط ساعات خواب حیوان‌های خانگی را هم اضافه کنید.

جدول ساعت خواب حیوانات خانگی

آیا چنین کتاب‌هایی جذاب هستند و مشتری دارند؟ ظاهراً چنین است؛ اگر نبود، شاید هارپر هنوز انتشار آمارهای ایندکس خود را ادامه نمی‌داد.

آیا می‌توان آن‌ها را مستقیماً به مدیریت زمان ربط داد؟ به‌نظر نمی‌رسد ایجاد چنین ربطی ساده باشد.

این نوع کتاب‌ها که گاه آن‌ها را در دسته‌ی آسان‌خوان‌ طبقه‌بندی می‌کنند، برای افراد کتابخوان در کنار تخت و پیش از خوابیدن جذاب هستند؛ یا برای انتظار پیش از جلسه؛ یا هر زمان دیگری که فرد معتاد به کتاب، علاقه دارد کتاب بخواند، اما نمی‌تواند ذهن خود را در حد خواندن یک کتاب سنگین متمرکز کند.

به هر حال، لسلی آلدرمن، در عنوان فرعی کتاب، تکلیف خواننده را کاملاً مشخص کرده و تأکید کرده که قرار است با مجموعه‌ای از اعداد و ارقام روبرو شود (A Compendium of Measures) و نه چیزی بیشتر.

اما شاید انتخاب عنوان چگونه از زمان درست استفاده کنیم برای یک مجموعه‌ی آمار و ارقام که نویسنده، خود آن را Compendium خوانده است، مصداقِ دقت و سلیقه نباشد و  خریدار را گمراه کند  (چون کتاب به هیچ شکل، به استفاده درست از زمان ربطی ندارد).

به هر حال، اگر از انتخاب نادرست و گمراه‌کننده‌ی عنوان کتاب صرف نظر کنیم، این کتاب نیز مانند اغلب کتاب‌هایی که توسط نشر هنوز ترجمه و منتشر شده‌اند، ساختاری زیبا و ترجمه‌ای روان دارد و سبک ترجمه‌اش خسته‌کننده نیست.

کتاب چگونه از زمان خود درست استفاده کنیم

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت. فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

از میان درس‌هایی که در فهرست بالا آمده است، درس‌های زیر از جمله پرطرفدارترین‌ موضوعات هستند:

دوره MBA  |  مذاکره  |  کوچینگ  |  توسعه فردی

فنون مذاکره  |  تصمیم گیری  |  مشاوره مدیریت

تحلیل رفتار متقابل  |  تسلط کلامی  |  افزایش عزت نفس

چگونه شاد باشیم  |  هوش هیجانی  |  رابطه عاطفی

خودشناسی  |  شخصیت شناسی  |  پرورش کودکان هوشمندتر

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    ایمان حسن نژاد ، حسینی ، پارسا پایدار ، محمدعلی ، لیلا

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدیریت زمان به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدیریت زمان
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۷ نظر برای چگونه از زمان درست استفاده کنیم؟ | معرفی و بررسی کتاب

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمدرسول کریمی

    من با یک چنین کتابهایی برخورد نکرده ام اما یک تجربه شخصی در این زمینه دارم. خودم عاشق آمارهای مختلف هستم و یادم می آید که وقتی نوجوان بودم در شبهایی که خوابم نمی برد کتاب دایرت المعارف موجود در کتابخانه پدرم را بر می داشتم و قسمتهای مختلف آن را می خواندم الان هم تقریبا برای تفریح این کار را می کنم. جمعیت شهرهای مختلف و کشورها، درآمد سرانه، وسعت، جمعیت، شاخص توسعه انسانی، شاخص بهترین دانشگاههای ایران و جهان و مطالب بسیاری از این دست را در گوگل سرچ می کنم و معمولا در ویکی پدیا مطالعه می کنم. الان که دیدم یک نفر این سرگرمی هایم را بصورت کتاب عرضه کرده خوشحال شدم که مریض نیستم و افرادی هم هستند که این طور زندگی می کنند.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .