Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


کتاب مجالی برای تمرکز | توصیه‌هایی برای افزایش بهره وری


مجالی برای تمرکز

کتابهای مدیریت زمان، همه کم و بیش به نکات مشابهی اشاره می‌کنند.

از هنر نه گفتن حرف می‌زنند و به ماتریس آیزنهاور می‌پردازند. از محدودیت منابع می‌گویند و بر اهمیت تفویض اختیار تأکید می‌کنند. درباره‌ی مدیریت توجه  صحبت می‌کنند و به خوانندگان خود توصیه می‌کنند از نوتیفیکیشن‌ها و سایر عوامل حواس‌پرتی فاصله بگیرند.

گاهی هم تکنیک‌هایی مثل تکنیک GTD را کمی تغییر شکل می‌دهند و اهمیت و اثربخشی آن‌ها به زبان و ادبیاتی دیگر، برای مخاطبان خود گوشزد می‌کنند.

بنابراین اگر چند کتاب مدیریت زمان خوانده باشید، به تدریج با همه‌ی اصول و تکنیک‌ها آشنا می‌شوید و یک کتاب تازه در مدیریت زمان، نمی‌تواند شما را چندان هیجان‌زده کند.

کتاب Free to Focus مایکل هایت هم از این قاعده مستثنی نیست.

این کتاب که با عنوان مجالی برای تمرکز به فارسی ترجمه شده به مجموعه‌ای از اصول و تکنیک‌های مدیریت زمان می‌پردازد که شاید آن‌ها را به صورت پراکنده در این‌جا و آن‌جا خوانده باشید. اما اگر مطالعه‌ی پیشین چندانی در این حوزه نداشته باشید و به کتاب مجالی برای تمرکز بروید، احتمالاً مایکل هایت می‌تواند شما را بسیار راضی کند.

مجالی برای تمرکز مایکل هیت

این کتاب به طور ویژه برای کسانی نوشته شده که در جایگاه مدیریت و سرپرستی قرار دارند. فرض نویسنده بر این است که خواننده، جلسات متعدد کاری دارد و توده‌ای از ایمیل‌ها بر سرش ریخته و در محیط کار، با نرم‌افزارهایی مثل Slack سر و کار دارد. هم‌چنین کسانی را دارد که می‌شود کارها را به آن‌ها واگذار کرد (اگر در پایین‌ترین رده‌ی یک کسب و کار باشید، خیلی زود متوجه می‌شوید که تفویض و واگذاری، قرار نیست کار شما را سبک‌تر کند. بلکه شما همان فردی هستید که همه‌ی افراد رده‌های بالاتر، قرار است کارها و وظایف‌شان را بر دوش شما بریزند و خودشان را سبک‌تر کنند).

احیا و کسب مجدد انرژی

کتاب مجالی برای تمرکز، نکات و فصل‌های ارزشمندی دارد که مرور و بررسی آن‌ها می‌تواند برای شما جذاب باشد. مثلاً فصلی که به واگذاری و تفویض اختیار می‌پردازد، یکی از شیرین‌ترین و شفاف‌ترین مطالبی است که می‌توانید در کتاب‌های مدیریتی درباره‌ی تفویض اختیار ببینید.

یا فصلی که در آن به طبقه‌بندی کارها می‌پردازد، می‌تواند برای شما آموزنده و الهام‌بخش باشد.

اما حالا که می‌خواهیم به سنت همیشگی متمم در معرفی کتاب به سراغ یکی از بخش‌ها برویم، ترجیح می‌دهیم به سراغ موضوع احیا و کسب مجدد انرژی برویم که لازم است همه‌ی ما بیشتر به آن توجه داشته باشیم.

در کتاب مجالی برای تمرکز، مایکل هایت بر خلاف بسیاری از نویسندگان حوزه‌ی مدیریت زمان و بهره‌وری، فقط در پی این نیست که مخاطب را به کار و تلاش بیشتر ترغیب کند. بلکه تأکید دارد که استراحت بیشتر و کسب انرژی از اصول کلیدی در افزایش بهره‌وری است و اگر می‌خواهید خروجی بیشتری داشته باشید، باید زمان‌هایی را به استراحت و تجدید قوا اختصاص دهید.

دیدگاه هایِت، مخالف نگاه کسانی است که برای افزایش بهره‌وری و مدیریت زمان، زندگی خود را فشرده می‌کنند و دیرتر می‌خوابند و زودتر بیدار می‌شوند تا بتوانند ساعات بیشتری برای تلاش و فعالیت داشته باشند.

او تأکید می‌کند که «افزایش ساعت کار به بیش از ۵۰ ساعت در هفته باعث افزایش بهره‌وری نمی‌شود، بلکه اثر معکوس دارد. در یک پژوهش مشخص شده که در ۵۰ ساعت کار، فقط حدود ۳۷ ساعت کار مفید وجود دارد. اما در ۵۵ ساعت کار، فقط ۳۰ ساعت کار مفید وجود خواهد داشت. هر قدر از آستانه‌ی ۵۵ ساعت فراتر رویم، بهره‌وری کاهش بیشتری خواهد یافت.»

هایت در کتاب خود به هفت روش برای احیا و کسب مجدد انرژی اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد که اگر برای این هفت مورد وقت نگذاریم، در مدیریت زمان و افزایش بهره‌وری موفق نخواهیم شد.

هفت نکته‌ی پیشنهادی مایکل هایت برای احیا و کسب انرژی

اولین نکته‌‌ی مورد توجه هایت، خواب کافی است. او توضیح می‌دهد که بین بسیاری از مدیران و کارآفرینان مد شده که از خواب کم خود بگویند و توضیح دهند که وقت زیادی را برای کار و تلاش صرف می‌کنند. سپس اضافه می‌کند که این باور کاملاً غلط است و ما باید وقت بیشتری را برای خواب در نظر بگیریم.

تأکید هایت بر این است که ما تمام ساعتی که در تختخواب هستیم را به خواب اختصاص نمی‌دهیم و معمولاً ۲۰٪ کمتر از زمانی که خودمان فکر می‌کنیم می‌خوابیم (یعنی وقتی پنج ساعت در تخت هستیم، احتمالاً چهار ساعت خوابیده‌ایم).

جمله‌ی جالب هایت این است که «ما با بالش به عنوان دشمن بهره‌وری برخورد می‌کنیم، اما در نهایت این بی‌خوابی است که به کار ما لطمه وارد می‌کند.»

دومین عاملی که او برای احیا و کسب انرژی مطرح می‌کند، تغذیه است. او می‌گوید: «اگر مواد مغذی لازم وارد بدن نشود، بهترین سیستم بهره‌وری در جهان هم به درد شما نخواهد خورد.» او مجموعه‌ای از نکات و توصیه‌ها را در زمینه‌ی تغذیه مطرح می‌کند که استفاده از غذاهای طبیعی و کاهش مصرف افراطی قند از جمله‌ی آن‌هاست.

سومین نکته، جنب‌و‌جوش و تحرک است. هایت تأکید می‌کند که وقتی که برای ورزش و پیاده‌روی و تمرین‌های فیزیکی می‌گذارید، هدر نمی‌رود. بلکه به شما انرژی‌ای می‌دهد که می‌توانید آن را در کارها و فعالیت‌های کلیدی خود صرف کنید.

عامل چهارم ارتباط با دیگران است. او به این بحث می‌پردازد که دیگران می‌توانند یک منبع انرژی مهم برای ما باشند. هم‌چنین اگر اطرافیان خود را اشتباه انتخاب کنیم، ممکن است این اطرافیان، بخش مهمی از انرژی ما را تخلیه کنند. او توضیح می‌دهد که اطرافیان، صرفاً به کسانی که شما را از نزدیک می‌بینند محدود نمی‌شوند، بلکه دنبال‌کنندگان شما در فیس‌بوک و [ اینستاگرام ] و توییتر هم کسانی هستند که می‌توانند به ما انرژی دهند یا انرژی ما را بگیرند و تخلیه کنند.

از آن‌جا که ما در مجموعه درس‌های حمایت اجتماعی به اندازه‌ی کافی به این موضوع پرداخته‌ایم، به‌نظر نمی‌رسد تأکید بیشتر بر اهمیت اطرافیان و نقش آن‌ها ضروری باشد.

پنجمین عامل مورد اشاره‌ی هایت، سرگرمی است. او توضیح می‌دهد که نباید سرگرمی را تا دوران بازنشستگی به تعویق بیندازید. «کار بدون سرگرمی، انسان را به موجودی کودن تبدیل می‌کند.» کسانی که زمانی را به سرگرمی اختصاص نمی‌دهند، با اُفت کارایی، خلاقیت و تمرکز روبرو می‌شوند و بهره‌وری‌شان کاهش می‌یابد:

به دلیلِ این‌که هدف سرگرمی رسیدن به یک محصول نهایی مطلوب نیست، انسان در انجام دادن آن آزادی عمل دارد. همین، قدرت پنهان سرگرمی است.

زمانی که شما برای رسیدن به چیزی تلاش نمی‌کنید، می‌توانید و اجازه دارید بازده کمی داشته باشید. این یعنی می‌توانید دست به آزمون و خطا بزنید و چیزهای جدیدی را تجربه کنید.

ششمین موردی که هایت به آن اشاره می‌کند، تفکر است. این‌که وقتی را به مطالعه، نوشتن خاطرات روزانه، درون‌نگری، مدیتیشن، دعا و عبادت اختصاص دهیم:

برای افراد پرمشغله‌ای مثل ما بسیار راحت است که امور زندگی را به سرعت انجام دهیم و بدون تفکر و بدون این‌که بدانیم روی چه کسی تأثیر می‌گذاریم، تصمیم‌گیری و عمل کنیم.

این ناآگاهی در طول هفته‌ها، سالیان و دهه‌های بعد، زندگی عجولانه‌ای برای ما به وجود می‌آورد که صرفاً واکنشی به نیروهای بیرونی است. انسانی که این‌گونه زندگی کند قطعاً پشیمان خواهد شد.

آخرین نکته، واضح اما بسیار مهم است: این‌که ساعاتی را در روز و هفته برای جدایی از کار در نظر بگیریم. ساعت‌هایی که به کار فکر نکنیم، هیچ‌کاری انجام ندهیم، درباره‌ی کار صحبت نکنیم و از خواندن مطالبی که مرتبط با کارند خودداری کنیم.

هایت معتقد است که با توجه به این هفت مورد، توان و انرژی ما احیا می‌شود و می‌توانیم در باقیمانده‌ی ساعات روز و هفته، با بهره‌وری بالاتری فعالیت کنیم و خروجی بیشتری داشته باشیم.

توضیح پایانی این‌که کتاب مجالی برای تمرکز توسط امیرحسین فتوحی به فارسی ترجمه شده و به همت نشر هورمزد به بازار عرضه شده است.

[ لینک مرتبط: صفحه معرفی کتاب مجالی برای تمرکز در سایت هورمزد ]

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت. فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

از میان درس‌هایی که در فهرست بالا آمده است، درس‌های زیر از جمله پرطرفدارترین‌ موضوعات هستند:

دوره MBA  |  مذاکره  |  کوچینگ  |  توسعه فردی

فنون مذاکره  |  تصمیم گیری  |  مشاوره مدیریت

تحلیل رفتار متقابل  |  تسلط کلامی  |  افزایش عزت نفس

چگونه شاد باشیم  |  هوش هیجانی  |  رابطه عاطفی

خودشناسی  |  شخصیت شناسی  |  پرورش کودکان هوشمندتر

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    سکینه شکفته ، نجمه عزیزی ، روح الله یعسوبی ، محمد وحیدطاری ، محمد زمانی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدیریت زمان به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدیریت زمان
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۶ نظر برای کتاب مجالی برای تمرکز | توصیه‌هایی برای افزایش بهره وری

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : مانی صادقیان

    چند وقت پیش بخشی از کتاب مینیمالیسم دیجیتال رو خوندم که البته هنوز تمومش نکردم و همین دو روز قبل بود که پادکست خلاصه کتاب کی(when) رو گوش دادم نکته جالب و دریافتم از این دوتا مطلب یه جورایی به این مطلب مرتبط بود.در اولی بهمون یادآوری میکرد که با بمباران مغزمون با اطلاعات داریم اونو نابود میکنم و دومی هم میگفت که انرژی ما یک سیکل خاص داره در طول روز و ما هم شارژمون مثل گوشیهای موبایلمون تموم میشه و وقتی این اتفاق میفته تصمیماتمون از کیفیت کمتری برخوردار خواهند بود نتیجه اینکه درسته ما زمانمون محدوده و عمرمون یه روزی به پایان میرسه ولی بنظرم اینکه چقدر دستاورد داشتیم ، در پایان اونقدر اهمیت نداره ، که چقدر حس های خوب رو تجربه کردیم.این روزها تنهاییم بیشتر شده و فکر میکنم در پایان زندگی چه چیزهایی با ارزشتر هستن؟پول و سرمایه؟روابط با دیگران؟یا حس و حال خودم؟ بنظرم باید قبل از مدیریت زمان باید به اینکه قراره خروجی این کار ورودی چی باشه فکر کنم والا با این زمان مدیریت شده هم به جایی نمیرسیم و بیشتر از قبل حس پوچی بهمون دست میده.

    اگر مدیریت زمان منجر به داشتن حس و حال خوب نشه بنظرم مشکل داره.مدیریتی که ما رو به سمت انسانیت بیشتر سوق نده و حال دورنیمون رو خوب نکنه مثل این مدیریت فعلی که در سطوح مختلف جامعه میبینیم بیماره و دستاوردهاش هرچقدر مدیریتی باشن مزخرفن.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .