Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


تکنیک پومودورو چیست؟ | چرا به سراغ تایم باکسینگ می‌رویم؟


تکنیک پومودورو چیست؟ چگونه با استفاده از فن پومودورو مدیریت زمان را بهتر انجام دهیم؟

تکنیک پومودورو (به انگلیسی: Pomodoro Technique) که از آن گاهی با عنوان فن پومودورو هم یاد می‌شود، ابزاری برای مدیریت زمان است.

این شیوه را که نخستین بار فرانچسکو چیریلو (Francesco Cirillo) در اواخر دههٔ هشتاد میلادی مطرح کرد، هم‌چنان تا امروز به شکل گسترده رواج دارد و به کار می‌رود.

برای این‌‌که تکنیک پومودورو را بهتر درک کنید، ابتدا لازم است بدانید که این تکنیک در برابر چه روش دیگری به وجود آمده و چه نگاهی پشت آن وجود داشته است.

پومودورو بر یک ایده اصلی استوار است: اینکه انسان نمی‌تواند به صورت پیوسته و برای مدت طولانی، تمرکز ذهنی و توان فیزیکی خود را بر روی یک موضوع یا یک هدف مشخص حفظ کند.

برنامه ریزی بر اساس فعالیت‌ها یا بر اساس قطعات زمانی؟

یکی از رایج‌ترین شیوه‌های برنامه‌ریزی، توجه به فعالیت‌هاست. مثلاً شما صبح از خواب بیدار می‌شوید و با خود می‌گویید: «امروز باید خریدهای خانه را انجام بدهم. یادم باشد گزارش سفر هفتهٔ قبل را هم بنویسم. ضمناً باید زبان هم بخوانم. علاوه بر این‌ها باید اتاقم را هم مرتب کنم. مدت‌هاست به هم ریخته و فرصت نکرده‌ام به آن برسم.»

تا همین‌ جا اگر نگاه کنید ما با چهار فعالیت روبه‌رو هستیم:

  • خرید خانه
  • نوشتن گزارش سفر
  • زبان خواندن
  • مرتب کردن اتاق

معمولاً حداکثر کاری که در چنین شرایطی انجام می‌دهیم، اولویت‌بندی است. اگر کارها ساده باشد، احتمالاً با یک حساب سرانگشتی ترتیب‌شان را مشخص می‌کنیم. اگر هم تعداد و تنوع‌شان زیاد باشد و محدودیت زمانی داشته باشیم، احتمالاً بر اساس میزان ضروریت و فوریت دربارهٔ تقدم و تأخر آن‌ها تصمیم می‌گیریم (ماتریس آیزنهاور).

این روش برنامه‌ریزی را برنامه‌ریزی بر اساس فعالیت‌ها یا تسک باکسینک (Task-boxing) می‌نامند.

اما برنامه ریزی روزانه را می‌توان با رویکرد متفاوتی هم انجام داد:

بالاخره وقت ما در هر روز محدود است. مستقل از این‌که چقدر فعالیت‌های مختلف در فهرست کارهایمان باشد، آن‌چه در عمل ما را محدود می‌کند،‌ زمان است.

پس می‌توانیم مسئله را از سمت دیگر حل کنیم. یعنی بگوییم من روزانه مثلاً پنج یا شش یا ده یا پانزده ساعت وقت مفید دارم. این وقت را به بخش‌های نیم ساعته یا یک ساعته تقسیم می‌کنم و سپس تصمیم می‌گیرم هر قطعهٔ زمانی را به چه کاری اختصاص دهم.

این روش را معمولاً برنامه‌ریزی بر اساس قطعات زمانی یا تایم باکسینگ (Time-boxing) می‌نامند.

تایم باکسینگ رویکرد تازه‌ای نیست. چندان هم مشخص نیست که چه فرد یا افرادی برای نخستین بار از آن استفاده کرده‌اند.

اما کاری که فرانچسکو چیریلو انجام داد این بود که تایم باکسینگ را با اسمی تازه و شکل و شمایلی متفاوت مطرح کرد و همین باعث شد که این شیوه را به نام او بشناسند.

تکنیک گوجه فرنگی!

چیریلو – مثل بسیاری از کسانی که در آشپزخانهٔ خود از تایمر استفاده می‌کنند – یک تایمر مکانیکی داشت. تایمری که به شکل گوجه‌فرنگی بود و از آن برای اندازه‌گیری زمان پخت و پز استفاده می‌کرد.

تکنیک پومودورو

یک بار این ایده به ذهنش رسید که از تایمر گوجه‌فرنگی برای برنامه ریزی روزانه استفاده کند.

به این شکل که معمولاً تایمر خود را روی ۲۵ دقیقه یا ۳۰ دقیقه کوک می‌کرد و هر بار این قطعهٔ زمانی را به یک فعالیت مشخص اختصاص می‌داد.

زمان‌سنج‌های آشپزخانه شکل‌های مختلفی دارند. اما چون زمان‌سنج چیریلو به شکل گوجه فرنگی بود، اسم روش خود را پومودورو گذاشت؛ پومودورو به زبان ایتالیایی یعنی گوجه فرنگی.

جالب این‌جاست که هنوز هم گوجه فرنگی به نوعی نماد این شیوهٔ زمان‌بندی (یعنی تایم باکسینگ) محسوب می‌شود.

تایم باکسینگ و تکنیک پومودورو

روش استفاده از تکنیک پومودورو برای مدیریت زمان

حرف اصلی در تکنیک پومودورو – همان‌طور که در ابتدای درس اشاره کردیم – تایم باکسینگ است: برنامه‌ریزی بر اساس قطعات ثابت زمان.

مثلاً می‌‌توانید وقت خود را به قطعات زمانی ۲۵ دقیقه‌ای یا ۳۵ دقیقه‌ای تقسیم کنید. البته بین هر دو قطعه هم یک فاصلهٔ کوتاه برای استراحت در نظر بگیرید. این فاصلهٔ استراحت می‌تواند بسیار کوتاه باشد؛ مثلاً ۳ تا ۵ دقیقه.

البته باید با خودتان قرار بگذارید بعد از هر سه یا چهار قطعه کار، یک استراحت طولانی‌تر هم برای خودتان در نظر بگیرید. این زمان استراحت می‌تواند ۱۵ یا ۲۰ و حتی ۳۰ دقیقه باشد.

بعد از مدتی متوجه می‌شوید که معمولاً در یک روز کامل، چند پومودورو کار انجام می‌دهید. بنابراین می‌توانید از قبل برای خودتان برنامه‌ریزی کنید و مثلاً بگویید:

  • امروز یک پومودورو زبان می‌خوانم
  • امروز سه پومودورو برای امتحان درس خواهم خواند.
  • برای نوشتن گزارش هفتهٔ قبل به دو پومودورو زمان نیاز دارم.
  • امروز هفت پومودورو روی پروژهٔ … کار خواهم کرد.

برای افزایش اثربخشی تکنیک پومودورو به نکات زیر توجه کنید:

هر قطعهٔ زمانی یا پومودورو را خیلی کوتاه (مثلاً کمتر از ۱۵ دقیقه) یا خیلی طولانی (مثلاً بیشتر از ۴۰ یا ۴۵ دقیقه) در نظر نگیرید.

برای هر پومودورو صرفاً یک هدف مشخص در نظر بگیرید و روی همان یک هدف متمرکز باشید. اگر یک پومودورو را به پاسخ دادن به پیام‌های کاری اختصاص می‌دهید، در آن پومودورو هیچ کار دیگری انجام ندهید. البته واضح است که هر کار ممکن است بیشتر از یک پومودورو طول بکشد. مثلاً ممکن است سه پومودورو را برای پاسخ دادن به پیام دوستان‌تان در نظر بگیرید.

در طول هر پومودورو همهٔ ابزارهایی را که می‌توانند تمرکز شما را به هم بزنند از خودتان دور کنید. اگر می‌توانید درب اتاق‌تان را ببندید یا به دیگران بگویید که به شما سر نزنند. نوتیفیکیشن موبایل خود را قطع کنید و خلاصه مراقب باشید که تمام تمرکزتان روی هدف‌تان باشد.

بعد از هر سه یا چهار پومودورو، حتماً زمانی را به استراحت اختصاص دهید. در زمان استراحت، یا هیچ کاری نکنید و یا کاری کنید که ضرورت و فوریت ندارد و می‌تواند معنی تفریح داشته باشد.

کتاب تکنیک پومودورو

چیریلو کتابی هم با عنوان تکنیک پومودورو نوشته و منتشر کرده است. این کتاب بسیار کوچک و کم حجم است (کمتر از پنجاه صفحه) و چیریلو امکان دانلود رایگان کتاب پومودورو خود را هم فراهم کرده است (نسخه انگلیسی):

دانلود کتاب پومودورو

کتاب پومودورو

کتاب متن بسیار ساده‌ای دارد و در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ نوشته شده است؛ یعنی مدت‌ها پس از این‌که روش پومودورو به شهرت جهانی رسید. به نظر می‌رسد چیریلو در این کتاب سعی کرده ضمن شرح مبانی اولیهٔ تکنیک پومودورو به برخی از سوال‌ها و انتقادهایی که به تکنیک پومودورو وارد شده پاسخ دهد.

مثلاً‌ زیاد می‌شنویم که به عنوان نقد تکنیک پومودورو می‌گویند که این تکنیک، نگاه بسیار مکانیکی به زندگی دارد. چیریلو در کتاب خود توضیح می‌دهد که قرار نیست ما همهٔ زندگی خود را به این شکل مدیریت کنیم. حتی تأکید می‌کند که اگر کاری را از سر تفریح و برای لذت انجام می‌دهید، به زمان سنجی به کمک پومودورو نروید تا جنبهٔ مکانیکی پیدا نکند.

هم‌چنین در پاسخ به عدهٔ دیگری که تکنیک پومودورو را یک بازی ساده و بی‌خاصیت می‌دانند، برخی از کارکردهای مهم این تکنیک را توضیح می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که او مطرح می‌کند – و تجربهٔ ما هم در متمم ادعای او را تأیید کرده – این است که به کارگیری تکنیک پومودورو باعث می‌شود که قدرت ما در زمان‌سنجی و برآورد زمانی فعالیت‌ها بیشتر شود. یکی از علت‌های شکست خوردن برنامه‌ریزی‌ها و بی‌انگیزه شدن ما این است که برای کاری مثلاً‌ دو ساعت وقت در نظر می‌گیریم و بعداً می‌بینیم که پس از سه ساعت هنوز آن کار به پایان نرسیده است. این نوع خطا در برآورد، همیشه به موانع بیرونی برنمی‌گردد. بعضی از ما چون هیچ‌وقت حساب زمان را نگه نمی‌داریم، واقعاً ذهنیتی دربارهٔ زمان مورد نیاز برای هر کار نداریم.

شاید این کاری که برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم، پیش از این هم همیشه سه ساعت زمان نیاز داشته است. اما چون زمان را اندازه‌گیری و ثبت نمی‌کرده‌ایم، حس‌مان این بوده که این کار در دو ساعت انجام شده است.

اپلیکیشن پومودورو

اپلیکیشن‌های بسیاری بر پایهٔ تکنیک پومودورو ایجاد شده‌اند. تقریباً تمام این اپلیکیشن‌ها از زبان فارسی هم پشتیبانی می‌کنند و به سادگی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. با توجه به این‌که هستهٔ اصلی این اپلیکیشن‌ها شبیه یکدیگر است و صرفاً پوستهٔ آن‌ها و برخی قابلیت‌هایشان با هم تفاوت دارد، پیشنهاد می‌کنیم بسته به سیستم عامل خود اپلیکیشن‌های زیر را نصب و امتحان کرده و موردی را که با سلیقه‌تان هم‌خوان‌تر است انتخاب کنید.

اپلیکیشن‌های پومودورو برای سیستم عامل اندروید

Pomodoro Smart Timer

Minimalist Pomodoro Timer

Pomodoro Timer Lite

Focusmeter | Productivity Timer

اپلیکیشن‌های پومودورو برای آیفون و سیستم عامل iOS

Be Focused

Focus To-do

Pomodoro – Focus Timer

اگر این اپلیکیشن‌ها را نپسندیدید، فهرست کامل‌تر اپلیکشن‌های پومودورو هم در سایت پاسخ‌نامه ارائه شده است.

بعد از خواندن این درس چه کار کنم؟

  درس نظم شخصی و زمان‌های خاکستری را می‌توان مکمل درس روش پومودورو در نظر گرفت. بنابراین بد نیست آن را هم مرور کنید.

  تکنیک پومودورو وقتی می‌تواند مفید باشید که یک جدول برنامه ریزی روزانه داشته باشید و برای خودتان ثبت کنید که هر روز چند پومودورو وقت مفید داشته‌اید و این پومودوروها را به چه کاری اختصاص داده‌اید. جدول برنامه ریزی روزانه متمم می‌تواند نقطهٔ شروع خوبی باشد تا بعداً به تدریج جدول اختصاصی خودتان را طراحی کنید.

  درس چگونه برنامه ریزی کنیم که آن را دوست داشته باشیم یکی از درس‌های کلیدی متمم در حوزهٔ مدیریت زمان است. بسیاری از اوقات این‌که ما صرفاً‌ تکنیک‌ها را بیاموزیم و ابزارها را به کار بگیریم کافی نیست. بلکه لازم است ابتدا به این موضوع فکر کنیم که آیا من اساساً برنامه‌ریزی را دوست دارم‌؟ اگر برنامه‌ریزی را دوست ندارم، این بی‌علاقه بودن چه ریشه‌هایی دارد؟

چند پرسش، و پاسخ آن‌ها

چگونه می‌توان اطلاعات بیشتری دربارهٔ فرانچسکو چیریلو کسب کرد؟

چیریلو به سراغ کوچینگ رفته و به کوچ بهره وری و مدیریت زمان تبدیل شده است. وی سایتی هم دارد که می‌توانید با مراجعه به آن بیشتر با او و فعالیت‌هایش آشنا شوید (سایت چیریلو).

تحقیقات علمی تا چه حد اثربخشی تکنیک پومودورو را تعیین می‌کنند؟

ما نتوانستیم مقالهٔ تحقیقاتی معتبری را در ژورنال‌های معتبر پیدا کنیم که مستقیماً روی اثربخشی تکنیک پومودورو کار کرده باشد. اگر چه بهای بحث کلی مثل «اهمیت تمرکز روی یک موضوع»، «اجتناب از حواس‌پرتی» و «تعیین اهداف کوچک» بارها در مقالات و تحقیقات مطرح شده‌ و مورد بررسی قرار گرفته‌اند. اگر مطالعه یا تحقیقی در ژورنال‌های معتبر دیدید که به این موضوع پرداخته بود، خوشحال می‌شویم زیر همین درس آن را با ما در میان بگذارید.

آیا هر پومودورو حتماً باید ۲۵ دقیقه باشد؟

نه. اصلاً‌ چنین شرطی وجود ندارد. اول این‌که هیچ تحقیق جدی در این زمینه انجام نشده که مثلاً بگوید ۲۵ دقیقه خوب است و ۲۰ دقیقه یا ۳۰ دقیقه بد است.

دوم این‌که حتی خود چیریلو هم اصراری بر ۲۵ دقیقه ندارد و تأکید می‌کند که مراقب باشید این قطعهٔ زمانی، بسیار طولانی یا بسیار کوتاه نشود. بنابراین خودتان را در قید و بند اعداد گرفتار نکنید و بر اساس نوع فعالیت‌ها و فضای کار و ترجیحات‌تان، طول مناسب هم قطعهٔ زمانی را انتخاب کنید. به عنوان مثال قرار نیست کسی که از تکنیک پومودورو برای درس خواندن و کنکور استفاده می‌کند، همان بازه‌های زمانی‌ای را به کار بگیرد که برای یک برنامه‌نویس یا یک تولیدکننده محتوا مناسب است.

فایل صوتی آموزشی | مدیریت توجه

برای استفاده بهتر از زمان به چه چیزی نیازمندیمدر فروشگاه متمم یک فایل صوتی آموزشی ۲۵۰ دقیقه‌ای با عنوان مدیریت توجه عرضه شده است.

محمدرضا شعبانعلی در این فایل صوتی توضیح می‌دهد که بخشی از مشکل ما در مدیریت زمان این است که نمی‌توانیم توجه و تمرکز خود را به خوبی مدیریت کنیم.

در واقع به جای این‌که تلاش کنیم تمرکز ذهنی خود را افزایش دهیم و از حواس پرتی‌ها فاصله بگیریم، می‌کوشیم با کمتر خوابیدن و تکنیک های مختلف مدیریت زمان، این حواس پرتی و عدم تمرکز را جبران کنیم.

چالش های موازی کاری، مفهوم توجه، تمرین های افزایش توجه و تکنیک های استفاده بهتر از زمان از جمله موضوعاتی هستند که در این فایل صوتی آموزش داده شده‌اند.

اگر استفاده بهتر از زمان برایتان مهم است و آموزش روش های مدیریت زمان برایتان کافی نبوده، ممکن است این فایل برایتان مفید و مناسب باشد.

اطلاعات بیشتر… ]

پیشنهاد عضویت در متمم

شما با عضویت ویژه در متمم، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌های بسیاری از جمله موضوعات زیر دسترسی کامل داشته باشید:

  فهرست درس‌های متمم

موضوعات زیر، برخی از درس‌هایی هستند که در متمم آموزش داده می‌شوند:

  دوره MBA (یادگیری منظم درس‌ها)

  استراتژی | کارآفرینی | مدل کسب و کار | برندسازی

  فنون مذاکره | مهارت ارتباطی | هوش هیجانی |تسلط کلامی

  توسعه فردی | مهارت یادگیری | تصمیم گیری | تفکر سیستمی

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | کار تیمی | کاریزما

  عزت نفس | زندگی شاد | خودشناسی | شخصیت شناسی

  مدیریت بازاریابی | دیجیتال مارکتینگ | سئو | ایمیل مارکتینگ

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    هانیه بنازاده ، سعید صلاحی ، علی مهدی ، محمد حقی زاده ، هلیا صالحی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدیریت زمان به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدیریت زمان
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۱۷ نظر برای تکنیک پومودورو چیست؟ | چرا به سراغ تایم باکسینگ می‌رویم؟

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .