Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


کتاب قدرت عادت نوشته چارلز دوهیگ


کتاب قدرت عادت نوشته چارلز دوهیگ (چارلز داهیگ)

حدود ۴۰٪ رفتارهای روزمره‌ی ما بر اساس عادت و بدون توجه آگاهانه انجام می‌شوند.

این برآورد چارلز دوهیگ (Charles Duhigg) نویسنده‌ی کتاب قدرت عادت (The Power of Habit) است.

چارلز دوهیگ ژورنالیست است و بسیاری از کارهایش در نیویورک تایمز منتشر شده است.

پشت جلد قدرت عادت هم، می‌توانیم تحسینِ جیم کالینز از این کتاب را بخوانیم که ما را به خواندن آن تشویق و ترغیب می‌کند.

هدف کتاب این است که ما را به عادت‌های رفتاری حساس کند و بیاموزد که عادت‌ها چگونه سهم مهمی از زندگی ما را در اختیار می‌گیرند.

همچنین نکات و راه‌کارهایی برای تغییر عادتها در اختیارمان قرار دهد.

کتاب قدرت عادت - نوشته چارلز داهیگکتاب قدرت عادت به سه بخش اصلی تقسیم شده است:

  • عادتهای افراد
  • عادتهای سازمانهای موفق
  • عادتهای جوامع

با مطالعه نخستین فصل‌های کتاب قدرت عادت چارلز دوهیگ، به احتمال زیاد کتاب قلاب نوشته‌ی نیر ایال برای شما تداعی خواهد شد (البته کتاب نیر ایال دو سال بعد از قدرت عادت نوشته و منتشر شده است).

[ مطلب مرتبط: کتاب قلاب ]

این‌جا هم با یک حلقه عادت روبرو هستیم. حلقه‌ای که سه المان اصلی دارد:

حلقه عادت معرفی شده توسط چارلز داهیگ در کتاب قدرت عادت

یک نشانه‌ یا Trigger ما را برمی‌انگیزد (مثلاً نوتیفیکیشن موبایل).

یک اقدام (Action) مشخص انجام می‌دهیم (چک کردن موبایل).

پاداش (Reward) دریافت می‌کنیم (دیدن یک پیام از یک دوست یا لحظاتی سرگرم شدن در شبکه های اجتماعی).

تمام کتاب حول این نکته می‌چرخد که  چگونه این حلقه‌ها را تشخیص داده، تحلیل کرده و تغییر دهیم. 

ویژگی های کتاب قدرت عادت

  مهم‌ترین ویژگی مثبت کتاب این است که محتوای آن انگیزشی نیست و کاملاً بر اساس مطالعات و بررسی‌های واقعی تنظیم شده است. منابع متنوعی در تدوین کتاب به کار گرفته شده و برای تألیف و تدوین آن با صاحب‌نظران متعددی هم گفتگو شده است.

  مهم‌ترین نقطه ضعف کتاب، طولانی بودن آن است. می‌توانید فرض کنید مولف با خود قرار گذاشته که حجم کتاب تحت هیچ شرایطی از ۳۰۰ صفحه کمتر نشود و به همین علت پس از این‌که متوجه شده حجم مطالب کتاب ۱۰۰ صفحه بیشتر نمی‌شود، برای محقق کردن هدف، خود و خواننده را به زحمت انداخته است. به سادگی می‌توانید پاراگراف‌های متوالی از کتاب را حذف کنید و خواننده هرگز متوجه نشود که کوچک‌ترین تغییری در متن اصلی ایجاد شده است (مثلاً در بخش داستان شرکت آلومینیوم آلکوئا).

  در بخش‌هایی از کتاب، تلاش فراوانی شده تا هر چیزی در چارچوب عادت و تغییر عادت توضیح داده شده و تفسیر شود. بسیاری از نکاتی که مولف در بخش عادتهای سازمانی مطرح می‌کند، در فضای مدیریت به عنوان فرایندهای سازمانی شناخته شده است و اصرار بر این‌که آن‌ها را در ظرفِ برانگیختن و اقدام و پاداش بریزیم، کمی زیرساخت بحث را ضعیف کرده است.

در کل به عنوان یک جمع‌بندی کلی، متمم این کتاب را حاوی نکات آموزنده‌ی بسیار – البته با تأکید و تکرار فراوان – می‌داند و می‌توان آن را به عنوان کتابی مفید و آموزنده مطالعه کرد یا به دیگران هدیه داد. اگر چه باید قبل از خواندن آن با خودمان قرار بگذاریم که قرار است یک کتاب ۳۰۰ صفحه‌ای آموزنده بخوانیم. نه اینکه با ۳۰۰ صفحه متن مرتبط و فشرده درباره‌ی عادت و تغییر عادت مواجه شویم.

[ درس مرتبط: مدیریت انگیزه ]

توضیح ۱: کتاب قدرت عادت در ایران دو مرتبه توسط نشر هورمزد و نیز نشر نوین ترجمه و عرضه شده است و برای خرید کتاب قدرت عادت می‌توانید به سایت نشر هورمزد یا سایت شهر کتاب آنلاین مراجعه کنید.

توضیح ۲: تلفظ درستِ نام نویسنده، چارلز دوهیگ است. اما در بسیاری از سایت‌ها و مقالات فارسی به شکل چارلز داهیگ نوشته شده است.

کیم هارتمن که خلاصه کتابهای متعددی را ارائه کرده و کارهایش کیفیت خوبی نیز دارد، خلاصه‌ای ۱۷ صفحه‌ای از این کتاب را هم تنظیم کرده که می‌توانید آن را از طریق لینک زیر دانلود کنید:

[ دانلود خلاصه کتاب قدرت عادت ( PDF انگلیسی): The Power of Habit ]

بعد از خواندن این درس چه کار کنم؟
  می‌توانید معرفی و خلاصه کتاب خرده عادتها (یا عادتهای اتمی) جیمز کلییر را بخوانید.

کتاب قدرت عادت نوشته چارلز دوهیگ از جمله کتابهایی است که دوستان متممی در نظرسنجی سالانه متمم به عنوان یکی از کتابهای پیشنهادی برای مطالعه به سایر دوستان‌شان معرفی کرده‌اند.

فهرست کتابهای پیشنهادی متممی‌ها برای مطالعه

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت. فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

از میان درس‌هایی که در فهرست بالا آمده است، درس‌های زیر از جمله پرطرفدارترین‌ موضوعات هستند:

دوره MBA  |  مذاکره  |  کوچینگ  |  توسعه فردی

فنون مذاکره  |  تصمیم گیری  |  مشاوره مدیریت

تحلیل رفتار متقابل  |  تسلط کلامی  |  افزایش عزت نفس

چگونه شاد باشیم  |  هوش هیجانی  |  رابطه عاطفی

خودشناسی  |  شخصیت شناسی  |  پرورش کودکان هوشمندتر

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    قاسم کریمی ، خلیل ، معصومه صالحی ، رضا ، farzad ghasemi

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری انگیزش-و-هیجان به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه انگیزش-و-هیجان
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۲ نظر برای کتاب قدرت عادت نوشته چارلز دوهیگ

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : یوسف شیخه

    یکی از داستان های جالبی که توی کتاب نقل کرده مربوط به فروشگاه های تارگت هستش که روی اطلاعات خرید و عادت های خرید مشتری هاشون خیلی تمرکز دارن و با توجه به این عادات خرید حدسهایی رو در موردشون میزنن. و حدس میزنن که مشتری الان به چه محصولی نیاز داره و تبلیغ همون محصول رو برای مشتری میفرستن که روش تخفیف خورده.

    توی یک برهه ای خیلی تمرکز کردن روی خانم های باردار. چون خانم های باردار به قول اون ها معادن طلا هستن. و با توجه به اینکه نمی شد همینطوری از مشتری ها پرسید که آیا باردار هستید و اغلب مشتری ها اصلا دوست ندارن که کسی متوجه این مطلب بشه خودشون یه ساز و کاری رو تدارک دیدن که طبق عادات خرید به این نتیجه برسن.

    بعد از اینکه طبق این روش خانم های باردار رو تشخیص دادن و تبلیغ مختص خودشون رو هم بهشون ارائه دادن؛ یه روز یک آقایی با عصبانیت در حالیکه یکی از تبلیغ های شرکت تارگت که براشون آورده دستشه وارد میشه و میگه شما این تبلیغ رو برای دخترم که هنوز نوجوانه فرستادین، در حالیکه این مربوط به خانم های باردار هستش.خلاصه از اون مرد معذرت خواهی میکنن و میگن حتما اشتباهی رخ داده.

    بعد از یکی دو هفته دوباره با اون مرد تماس میگیرن که ازش معذرت خواهی کنن ولی مرد میگه من باید ازتون معذرت بخوام مثل اینکه یک اتفاقاتی افتاده که من خبر نداشتم و دخترم حامله است.

    و من خیلی برام جالب بود که اون ها چقدر کارشون رو دقیق انجام میدن در حالیکه پدر خونواده متوجه این مطلب نشده بود اونها متوجه شدن.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .