Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


چند کتاب مدیریت زمان | معرفی و اشاره به نکات کلیدی هر کتاب


کتابهای مدیریت زمان

شیوهٔ ما در متمم این است که کتاب‌ها و مقالات مرتبط با هر درس را هم‌زمان با نقل مطالب آن‌ها معرفی می‌کنیم. لینک این کتاب‌ها و مقاله‌ها را می‌توانید در علامت‌های مثبتی که داخل پرانتز قرار گرفته (+) ببینید و دنبال کنید.

در عین حال در برخی موضوعات، کتاب‌ها و منابع پرکاربردتر و شناخته‌شده‌تر را در قالب یک فهرست مستقل معرفی می‌کنیم.

تا کنون فهرست‌های متعددی به این شیوه تنظیم و ارائه شده‌اند که از جملهٔ آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  فهرست کتابهای مذاکره

  فهرست کتابهای گیمیفیکیشن

  فهرست کتابهای زبان بدن و ارتباط غیرکلامی

  فهرست کتابهای عزت نفس

به همین سبک و بر همین منوال، این بار می‌خواهیم تعدادی از کتاب‌های مدیریت زمان را معرفی کنیم. البته مدیریت زمان را در این‌جای به معنای عام‌تر آن در نظر می‌گیریم و به کتاب‌هایی هم که به موضوع افزایش بهره‌وری پرداخته‌اند اشاره می‌‌کنیم.

پس از معرفی هر کتاب، در حد چند جمله به موضوع اصلی و نکات کلیدی آن کتاب هم اشاره می‌‌کنیم تا راحت‌تر بتوانید دربارهٔ انتخاب و مطالعهٔ آن‌ها تصمیم بگیرید. همان‌طور که می‌دانید، بعضی از کتاب‌ها یک صفحهٔ معرفی اختصاصی هم در متمم دارند. ما در صفحات اختصاصی با جزئیات بیشتری به کتاب‌ها می‌پردازیم و در کنار ارائه‌ی خلاصه هر کتاب، آن را به شکل بسیار مختصر هم نقد و ارزیابی می‌کنیم.

پیش از معرفی کتاب‌ها، لازم به یادآوری است که محمدرضا شعبانعلی در سال‌های گذشته، چند فایل صوتی کوتاه هم دربارهٔ‌ مدیریت زمان منتشر کرده که با مراجعهٔ به صفحهٔ زیر می‌توانید آن‌ها را دانلود کنید:

دانلود فایلهای صوتی مدیریت زمان

کتاب مدیریت زمان | برایان تریسی

کمی سخت است که فهرست‌مان را، در متمم که تأکید ویژه‌ای بر علمی و مستند بودن کتاب‌ها دارد، با کتابی از برایان تریسی آغاز کنیم؛ نویسنده‌ای که برخی او را به عنوان سخنرانی انگیزشی می‌شناسند و نیز گاهی دقّت و حتی صحّت مطلب، در پای ساده‌سازی‌هایش قربانی می‌شود.

با این حال واقعیت این است که کتاب مدیریت زمان برایان تریسی یکی کتابهای معروف مدیریت زمان است و تقریباً همهٔ کسانی که در این حوزه کار می‌کنند آن را می‌شناسند. کتاب مانند برخی دیگر از کارهای تریسی ضعف‌هایی دارد، اما اگر منصف باشیم و آن را با سایر کتابهای مدیریت زمان که طی چند دههٔ اخیر به بازار عرضه شده‌اند مقایسه کنیم، می‌توان گفت کتاب مفیدی است که نکات ارزشمند فراوانی در آن مطرح شده‌اند.

کتاب مدیریت زمان برایان تریسی

از میان کتاب‌های برایان تریسی، به قضاوت متمم، کتاب مدیریت زمان و کتاب روانشناسی فروش تا حدی قابل‌اتکا‌تر هستند و خواندن‌شان می‌تواند برای علاقه‌مندان توسعه فردی و یادگیری مهارت فروش مفید باشد. کتاب مدیریت زمان تریسی را انجمن مدیریت آمریکا منتشر کرده است و ما در متمم در مطلب جداگانه‌ای با جزئیات بیشتر به آن پرداخته‌ایم:

معرفی، خلاصه و نقد کتاب مدیریت زمان برایان تریسی

ضمناً انجمن مدیریت آمریکا لینک دانلود فایل PDF کتاب را هم روی وب‌سایت خود قرار داده است.

کتاب به پایان رساندن کارها | دیوید آلن

کتاب دیوید آلن هم از جمله کتاب‌های قدیمی در این حوزه است که هنوز هم خوانندگان بسیاری دارد و معمولاً در قفسهٔ مدیریت زمان و افزایش بهره‌وری کتابفروشی‌ها جایی را به خود اختصاص می‌دهد.

آلن عنوان Getting Things Done را برای کتابش انتخاب کرده که با عناوینی مانند «به انجام رساندن کارها» یا «روشی برای انجام بهتر کارها» به فارسی ترجمه شده و نسخه‌های متعددی از آن هم در قالب کتاب صوتی موجود است.

کتاب مدیریت زمان - روش به انجام رساندن کارها - دیوید آلن

این کتاب دیوید آلن آن‌قدر دیده و خوانده شده که مخفف عنوان کتاب در زبان انگلیسی کاملاً‌ رواج دارد و اگر از تکنیک GTD حرف بزنید، تقریباً هر کسی که در زمینهٔ مدیریت زمان کار کرده باشد، متوجه می‌شود که منظورتان روشی است که دیوید آلن در کتاب خود پیشنهاد کرده است. در سال‌های اخیر اصطلاح GTD در کتاب‌های فارسی هم به کار رفته و چشم و گوش خوانندهٔ فارسی‌زبان با آن آشناست.

ما یکی از درس‌های مدیریت زمان متمم را هم به این تکنیک اختصاص داده‌ایم:

برنامه ریزی به روش GTD

می‌توان گفت آلن مدیریت زمان را در قالب یک فرایند می‌بیند و تعریف می‌کند. فرایندی که باید مدام در ذهن ما فعال باشد. یعنی مدام مراقب باشیم که فهرست دقیقی از کارهایمان داشته باشیم. دقت کنیم که کارهای کوچک به این فهرست راه پیدا نکنند و به سرعت انجام شوند. دائماً تصمیم بگیریم که کدام کارها باید در فهرست بمانند. اولویت‌ها را بررسی کنیم. در صورت لزوم کارها را تفویض کنیم و خلاصه، مراقب باشیم که همواره سوارِ بر کارها باشیم؛ نه این‌ که کارها سوار ما شوند و عنان زندگی ما را در اختیار بگیرند.

کتاب عادت به اکنون | نیل فیوره

نیل فیوره هم که در فارسی گاهی نامش را به صورت نیل فیوری می‌نویسند کتابی دارد به نام The Now Habit که با عنوان «عادت به اکنون» به فارسی ترجمه شده است.

اگر بخواهیم همهٔ حرف‌های نیل فیوره در کتاب عادت به اکنون را در چند جمله خلاصه کنیم باید بگوییم که او معتقد است «اکثر کسانی که می‌گویند مشکل مدیریت زمان دارند، مشکل اصلی‌شان مدیریت زمان نیست. بلکه اهمال کاری و به تعویق انداختن کارها باعث شده که گرفتاری‌های مختلف برایشان به وجود بیاید. با این حال، متوجه نیستند و فکر می‌کنند اگر مهارت مدیریت زمان را بیاموزند، مشکل‌شان حل می‌شود.»

به بیان دیگر می‌توان گفت نیل فیوره بحث مدیریت زمان را زیرمجموعهٔ موضوع بزرگ‌تری تحت عنوان انضباط شخصی یا نظم درونی می‌داند. هر چقدر این نظم درونی قوی‌تر باشد و تسلط بیشتری بر خودمان پیدا کنیم، در مدیریت زندگی قوی‌تر خواهیم بود و زمان هم بیشتر و بهتر در کنترل ما خواهد بود.

کتابهای مدیریت زمان - عادت به اکنون - نیل فیوره

از این منظر می‌توان گفت کتاب عادت به اکنون با بسیاری از کتاب‌های مدیریت زمان فرق دارد. چون نویسنده به جای این که مستقیم به سراغ تکنیک برود، می‌کوشد صورت مسئله را تغییر دهد و آن را به شکل واقعی‌تری تعریف کند.

دفتر کار را زودتر ترک کن | لورا استک

خوانندهٔ فارسی‌زبان معمولاً لورا استک را با کتاب «انجام درست کارهای درست» می‌شناسد؛ تنها کتابی که از او به فارسی ترجمه شده است. لورا استک از علاقه‌مندان پیتر دراکر است و در این کتاب، تقریباً حرف‌ها و ایده‌های را که دراکر در کتاب «Effective Executive یا مدیر موثر» بیان کرده، به زبان امروزی شرح داده است. در واقع، خود عنوان کتاب هم، جملهٔ دراکر است؛ آن‌جا که می‌خواهد اثربخشی را تعریف کند.

همین خانم لورا استک کتاب قدیمی‌تری دارد با عنوان Leave The Office Earlier که می‌توان آن را به «دفتر کارَت را زودتر ترک کن» ترجمه کرد.

دفتر کار را زودتر ترک کن

حرف‌های لورا استک در این کتاب، ظاهراً ساده به نظر می‌رسند. اما هم‌چنان بسیاری از ما آن‌ها را جدی نمی‌گیریم و از این منظر تکرارشان مفید و ضروری است. آن‌چه را او در کتاب خود مطرح کرده می‌توان به دو بخش تقسیم کرد:

هنجارهای فرهنگی که باید تغییر کنند

ریشهٔ بخش قابل‌توجهی از الگوها و هنجارهای فرهنگی ما به دورانی بازمی‌گردد که انقلاب صنعتی به تازگی شکل گرفته بود و بخش بسیاری از کارها مکانیکی و فیزیکی بودند.

به عنوان مثال وقتی یک اپراتور دستگاه پرس پشت دستگاه نیست، مشخص است که مشغول انجام کار نیست. در این جنس کار، حضور فیزیکی به معنای فعالیت است و این که فرد دقیقاً به میز کار یا پنل دستگاه یا صندلی‌اش چسبیده باشد، می‌تواند نشانهٔ این باشد که مشغول کار است. اما بسیاری از کارهای جدید، به نوعی کار فکری محسوب می‌شوند و در این جنس کار، نمی‌توان «حضور فیزیکی» و «کار» را معادل یکدیگر در نظر گرفت.

هنجارهای نادرست دیگری هم وجود دارند. مثلاً‌ مدیران از کارکنان خود انتظار دارند که در خانه برای کار وقت بگذارند یا پیام‌ها را جواب دهند. اما در مقابل، اگر کارمندان آن‌ها در محیط کار بخواهند کوچک‌ترین کار شخصی یا مرتبط با خانواده را انجام دهند، دلگیر می‌شوند و ابراز نارضایتی می‌کنند.

ساعت کار طولانی و پُرکاری هم از جمله ارزش‌هایی است که در بسیاری از کارها دیگر به اندازهٔ گذشته معنا ندارد. اگر کارگر بخواهد آجر جابه‌جا کند، شاید بتوان گفت هشت ساعت کار از چهار ساعت کار بیشتر است و تقریباً دو برابر ارزش دارد. اما آیا برای یک مدیر پروژه یا کارشناس تولید محتوا هم می‌توان همین را گفت؟ احتمالاً نه.

در کارهای فکری، کیفیت مهم‌تر از کمّیت است و کیفیت چیزی نیست که بتوان آن را با نشانه‌های سادهٔ ظاهری و شاخص‌های مکانیکی سنجید.

باید پروتکل‌های مربوط به مدیریت زمان در شرکت‌ها تعریف شود

همهٔ ما می‌دانیم که ایمیل‌های غیرضروری، پیام‌های صوتی، جلسات بی‌فایده و وقفه‌های بی‌مورد ناشی از حضور همکاران، از جمله عوامل اتلاف وقت در محیط کار هستند.

اگر افراد به درستی با اتیکت آشنا باشند، طبیعتاً رفتارهای اشتباه کمتری از آن‌ها سرمی‌زند. اما از آن‌جا که افراد بسیاری از اصول اتیکت و نتیکت آشنا نیستند، لورا استک پیشنهاد می‌کند که شرکت‌ها و سازمان‌ها مجموعه‌ای از پروتکل‌ها را با عنوان اتیکت ارسال پیام صوتی، اتیکت برگزاری جلسه و اتیکت ارسال ایمیل تعریف کند تا هم استانداردهای رفتاری کارکنان بهتر شود و هم اتلاف وقت در شرکت‌ها و سازمان‌ها کاهش پیدا کند.

کتاب کار عمیق | کال نیوپورت

کال نیوپورت کتابی دارد به عنوان Deep Work یا کار عمیق که در میان فارسی‌زبانان هم از آن به‌شدت استقبال شده است. این کتاب را هم زیرمجموعهٔ بحث مدیریت زمان و بهره‌وری در نظر گرفت.

مدیریت زمان - کتاب کار عمیق

البته نیوپورت در این کتاب کمتر در سطح تکنیک‌ها درگیر شده و کوشیده در لایه‌ای بالاتر به این موضوع بپردازد. اصل حرف نیوپورت همان‌طور که در عنوان کتاب هم آمده این است که ما ساعت‌های کمی را به کار عمیق مشغول می‌شویم. عمیق به این معنا که واقعاً از جهان اطراف خود جدا شویم و تمام ذهن و زمان خود را به یک کار مشخص اختصاص دهیم.

این حرف در ظاهر ساده است. اما اجرای آن پیچیدگی‌های بسیاری دارد. مثلاً کسی می‌تواند کار عمیق انجام دهد که ساعت‌های دیگری را هم به صورت ساختارنیافته بگذراند و به این شکل، انرژی ذهنی مورد نیاز برای کار عمیق را ذخیره کند.

ضمن این که کار عمیق بسته به شغل و زندگی هر فرد مصداق متفاوتی پیدا می‌کند. می‌توانید به یک نویسنده پیشنهاد کنید که ماه‌ها در کلبه‌ای روستایی یا خانه‌ای کوهستانی زندگی کند و کتابش را بنویسد. تجربهٔ کار عمیق برای چنین فردی چندان دشوار نیست. اما به یک روزنامه‌نگار که باید گزارشی از رویداد امروز را فردا برای نشریه‌اش بفرستد، نمی‌توان چنین کاری را توصیه کرد.

ما در متمم، خلاصهٔ کتاب کار عمیق را مرور کرده و نقد مختصری هم بر آن نوشته‌ایم:

معرفی، نقد و خلاصه کتاب کار عمیق

کتاب مدیریت توجه | نیر ایال

نیر ایال که او را با کتاب قلاب می‌شناسیم، دومین کتاب مشهور خود را در زمینهٔ مدیریت زمان و جلوگیری از حواس‌پرتی نوشته است: Indistractable.

او در کتاب مدیریت توجه کوشیده از دو زاویه به بحث افزایش تمرکز و مدیریت توجه بپردازد. یکی از این دو وجه، تکنیک‌هایی هستند که در کتاب‌های مختلف می‌بینیم و ایال هم تعدادی از آن‌ها را در کتاب خود آورده است. وجه دیگر، جنبهٔ روانشناسی ماجراست. ایال بر این باور است که مدیریت توجه و افزایش بهره‌وری صرفاً به چند تکنیک محدود نمی‌شود و ما باید ریشه‌های عمیق‌تر حواس‌پرتی خود را پیدا کنیم.

کتاب مدیریت توجه

ما این کتاب را هم در قالب یک درس مستقل در متمم معرفی و بررسی کرده‌ و مهم‌ترین نکات مطرح شده در آن را فهرست کرده‌ایم:

معرفی کامل‌تر کتاب مدیریت توجه

فایل صوتی آموزش مدیریت توجه

محمدرضا شعبانعلی در فایل صوتی آموزشی مدیریت توجه به مباحث مختلف مرتبط با مدیریت توجه پرداخته که از زیرمجموعه‌های مدیریت زمان محسوب می‌شود.

موازی‌کاری، فرهنگ چندزمانی،‌ تفاوت توجه و تمرکز، تقویت ماهیچه‌های توجه و روش‌های افزایش تمرکز از جمله موضوعاتی هستند که در این مجموعهٔ صوتی به آن‌ها پرداخته شده است.

این مجموعه که می‌توان آن را یک کتاب صوتی دربارهٔ مدیریت توجه و تمرکز دانست، بر پایهٔ مطالعات، تحقیقات و پژوهش‌های علمی تهیه و تولید شده است.

برای مشاهدهٔ فهرست موضوعات این مجموعهٔ آموزشی و تهیهٔ آن می‌توانید روی دکمهٔ زیر کلیک کنید:

معرفی چند کتاب دیگر درباره نظم و برنامه ریزی و افزایش بهره وری

اگر می‌خواهید علاوه بر کتابهایی که در این‌جا معرفی شد باز هم چند کتاب درباره نظم و برنامه ریزی ببینید، می‌توانید به صفحهٔ اختصاصی کتابهای افزایش بهره وری سر بزنید. اگر هم برنامه ریزی و مدیریت زمان برای شما بخشی از یک برنامهٔ بزرگ‌تر است و هدف اصلی‌تان این است که برای توسعه فردی وقت بگذارید، پیشنهاد می‌کنیم فهرست کتابهای توسعه فردی را مرور کنید.

کتابهای افزایش بهره وری و مدیریت زمان
کتابهای افزایش بهره وری
کتابهای افزایش بهره وری و مدیریت زمان
کتابهای توسعه فردی

پیشنهاد عضویت در متمم

شما با عضویت ویژه در متمم، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌های بسیاری از جمله موضوعات زیر دسترسی کامل داشته باشید:

  فهرست درس‌های متمم

موضوعات زیر، برخی از درس‌هایی هستند که در متمم آموزش داده می‌شوند:

  دوره MBA (یادگیری منظم درس‌ها)

  استراتژی | کارآفرینی | مدل کسب و کار | برندسازی

  فنون مذاکره | مهارت ارتباطی | هوش هیجانی |تسلط کلامی

  توسعه فردی | مهارت یادگیری | تصمیم گیری | تفکر سیستمی

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | کار تیمی | کاریزما

  عزت نفس | زندگی شاد | خودشناسی | شخصیت شناسی

  مدیریت بازاریابی | دیجیتال مارکتینگ | سئو | ایمیل مارکتینگ

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    نیما ، حسین احمدیار ، پیام ، سید رضا احمدپور ، شیما صادقی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدیریت زمان به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدیریت زمان
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۴۵ نظر برای چند کتاب مدیریت زمان | معرفی و اشاره به نکات کلیدی هر کتاب

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : غفور غفوری

    البته تونی بوزان معتقد است مدیریت زمان در واقع یک اشتباه رایج است، چون زمان نیازی به مدیریت توسط انسان ندارد و اساسا چنین اجازه ای هم به ما نمیدهد، زمان میلیون ها سال است که خودش را مدیریت کرده و همینطور هم ادامه خواهد داد، کاری که باید انجام بدهیم این است که ما "خودمان را" در قالب زمان مدیریت کنیم.
    در مورد مدیریت زمان بخش هایی از کتاب «هفت عادت مردمان موثر»نوشتۀ «استفان کاوی» هم می تواند مفید باشد. جدول زیراز همین کتاب است:

    این جدول امور روزمره را به این ترتیب اولویت بندی می کند:
    1- امور مهم و ضروری: مثل دندان دردی که وخیم شده یا شب امتحان برای دروسی که در طول ترم مطالعه نشده اند
    2- امور مهمی که هنوز وقت برای انجامشان داریم
    3- کارهای غیر مهمی ولی اضطراری مثل میهمانی ها یا تلفن هایی که به ما شده
    4- امور غیر مهم و غیر اضطراری، مثل وقت گذرانی های بی دلیل در فیس بوک و اینستاگرام

    ● شمارۀ یک را فعلا ناچاریم در اولویت قرار دهیم
    ● شماره سه و چهار را حتی الامکان باید حذف و یا به دیگران تفویض نمود
    تفویض امور به نیروهای آموزش دیده، با تجربه و توانمند، خود، یکی از راه های افزایش بهره وریست. تولید کننده با صرف یک ساعت وقت و انرژی می تواند یک واحد محصول تولید کند. در صورتی که یک مدیر با صرف همان وقت و انرژی میتواند ده، پنجاه یا صد واحد محصول تولید کند. در تفویض ناظرانه مدیر فقط نظارت می کند و توجهش را به جای "شیوه ها" به "نتایج" مورد نظر معطوف می سازد، اجازه می دهد افراد خودشان شیوه های خود را انتخاب کنند، اما آنها را متعهد می سازد تا نتایج مورد نظرش را به وجود بیاورند.
    ● اما کلید طلایی مدیریت زمان، شماره دو است که بالاترین اولویت را دارد و در صورت تبدیل انجام امور شمارۀ دو، به یک عادت، بعد از مدتی خواهیم دید همۀ امور شمارۀ یک، قبلا انجام گرفته اند، قبل از اینکه به مرحلۀ ضرورت برسند
    استفاده از نقشۀ ذهنی یا Mind_map هم می تواند مفید واقع شود که تا جایی که به خاطر دارم قبلا در متمم به آن پرداخته شده.

  1. هومن گفت: (عضو ویژه و ارزیاب ۱ درس)

    بخش معرفی کتاب همیشه جذاب هست و ممنون که منابعی برای مطالعه بیشتر رو معرفی می‌کنید. کتاب‌هایی هم که در انتهای هر فصل، منابعی را به همین صورت معرفی می‌کنند، به نظر حرفه‌ای‌تر می‌رسند.

  2. محمد علیزاده گفت: (عضو ویژه)

    کتاب ها خوب و قابل اتکا برای مدیریت توجه و مدیریت زمان زیاد هستن ،از کتاب های برایان تریسی گرفته تا کتب های کارل نیوپرت که همه ارزش چند بار خواندن دارند و هر نویسنده شیوه و سلیقه ای خاص خودش رو داره .خود من خیلی از منابع رو خوندم و با شیوه های کلی آنها آشنا هستم ،کسی که دنبال مدیریت زمان خوب است به نظر من بهترین منبع همین دوره است و فایل صوتی محمد رضا شعبانعلی (مدیریت توجه) که اگر راه کارهای دوره و فایل صوتی رو به کار بگیره بدون نیاز به منابع دیگر بهره وری خودش رو تا ۹۰% میتونه بالا ببره.

  3. سلام به همه دوستان

    تقریبا به اخرای درس مدیریت زمان رسیدم و فکر میکنم وسواس پیدا کردن به مدیریت زمان، باعث میشه که به جای اینکه از مدیریت زمان کمک گرفته شه تا زندگی رو با برنامه‌ریزی‌تر و آرامش بیشتر جلو برد، خود مدیریت زمان برامون اولویت و میزان انرژی گرفته شدش داره از خود فعالیت‌هایی که براش داریم برنامه‌ریزی میکنیم انرژی‌بر تر میشه.

    این جمله طلایی محمدرضا که گفت نتیجه مدیریت زمان قراره آرامش باشه باعث شد هدفم از مدیریت زمان از اینکه کمتر بخوابم و هی بیشتر کار کنم، این باشه که روزم رو به صورت دلخواه و با آرامش جلو ببرم. یک جمله دیگه هم از مطالب متمم در رابطه با اضطراب در مدیریت زمان بهم کمک کرد اون هم این بود تعریف اضطراب یعنی از تو انتظاری میره (چه از طرف خودت چه دیگران چه محیط) که تو فکر میکنی تواناییت در حد اون انتظارات نیست (تو فکر میکنی الزاما ممکنه توانایی هات رو کامل نشناسی) که باعث شد تا حد زیادی احساس رهایی کنم چون دیدم که چرا هر وقت برنامه‌ریزی میکنم سراسر اضطراب میشم چون انگار برای ابرانسان دارم برنامه‌ریزی میکنم.

    اینجام میخوام به جمله دیگه‌ای از کتاب روانشناسی پول از مورگان هاسل اشاره کنم که نوشته بود خوشبختی به صورت کلی نتیجه این فورموله نتیجه منهای انتظارات. (results – expectation)

    همه این‌ها و جلسات تراپی به این اشاره دارن که هر چقدر درک ما از واقعیت به واقعیت نزدیک‌تر باشه، سلامت روانمون شرایط بهتری خواهد داشت.

    با همه این افکار مدیریت زمان و کاربردش برای من توی متن ادامه خلاصه میشه.

    من برای مدیریت زمان طبق قانون ۸۰ – ۲۰ جلو میرم. در ادامه چند کاری که خیلی ذهنم رو در طول روز در هر لحظه مشغول نمیکرد ولی خیلی موثر بود رو نوشتم. امیدوارم به دوستان هم بتونه کمک کنم.

    ۱- ناکارایی‌هام رو کمتر کردم

    • سروسامان دادن به شبکه‌های اجتماعی و نحوه استفاده و محدود کردن زمان استفاده
    • محیا کردن شرایط کار در خانه برای کم کردن زمان تلف شده رفت‌و‌امد ۱.۵ ساعتی به سر کار (از جمله خرید مانیتور و دم کردن قهوه و خرید ناهار از بیرون که البته به هزینه بیشتر مالی منجر میشه اما برام در حال حاضر یک ساعت روزانه زمان بیشتر از ۱۵ یورو پول غذا ارزشش بیشتره)
    • کمتر صحبت بی خود کردن روزانه با دوستان

    ۲- برنامه‌ریزی واقع گرایانه با استفاده از نرم‌افزار تقویم (با توجه به همه وقت‌های رزرو شده از طریق جلسات شرکت و جلسات شخصیم نه اینکه صرفا بگم من هرروز باید ۵ ساعت یادگیری انجام بدم در صورتی که تایم پرانرژیم در طول روز که دست خودم باشه ۱.۵ ساعته یا مثلا بگم هر روز ساعت ۹ تا ۱۰ متمم بخونم در صورتی که دو روز در هفته ۹:۳۰ جلسه دارم)

    ۳- افزایش تمرکز و کمتر کردن زمان‌های خاکستری با استفاده از پومودورو در زمان‌های تعیین شده توی تقویم

    ۴- کار کردن روی اهمال‌کاری با شکوندن کارها: معمولا مرتب نبودن خونه انرژی زیادی ازم میگرفت ولی با شکوندن کار‌های خونه تا حد زیادی پردازش‌گر ذهنم آزاد شد و توی یک حلقه مثبت کاری که باید الان انجام شه رو دیگه به تعویق ننداختم چون دیگه از حجم کاری که باید انجام بدم نمیترسم چون کار رو شکوندم به کار‌های کوچیک تر

    ۵- مدیریت توجه (موازی‌کاری نکردن (جلوگیری از نیاز به توجه متناوب) و کار‌هارو توی مکان و زمان درست انجام دادن (جلوگیری از نیاز به توجه انتخابی))

    ۶- مدیریت انرژی (پشت سر هم برنامه نچیدن و مکانیکی ندیدن خودم): عوض کردن برنامه‌ریزی قبلیم که از ساعت ۷ صبح تا ۸ شب باید کاری انجام میدادم با استراحت‌های ۵ دقیقه‌ای و ناهار به داشتن استراحت‌های بلند تر و حتی بازی کردن بعد ساعت کاری برای اماده شدن برای مطالعه غروب

    ۷- توجه به بهره‌وری نه فقط کارایی (بهره‌وری: اتفاق افتادن کارایی و اثربخشی در کنار هم): در هفته یک یا دو روز رو که اخر هفتم هستش رو به آرامش مطلق داشتن و کاری نکردن و خلوت کردن و فکر کردن به مسیرم میگذرونم تا ببینم این تلاشم برای کارایی بیشتر در مسیر هدفام هست یا نه که البته معمولا بحث درونیم عمیق تر میشه و سر اینکه اصن هدف اصلیم چیه فکر میکنم

    ۸- برنامه‌ریزی درست‌تر: اینو یاد گرفتم که توی هر برنامه‌ریزی وقت هدفگذاری میکنیم، دونستن دقیق وضعیت موجود خیلی چیز مهمیه وگرنه نمیتونیم مسیر از وضعیت موجود به وضعیت دلخواه رو برنامه‌ریزی کنیم

     

    در نهایت به نظرم درس مدیریت زمان واقعا تمیز و مرتب چیده شد و اگر درس مهارت یادگیری رو خونده باشین از قبلش حتی تاثیرش بیشتر هم خواهد بود.

    من درس مدیریت زمان رو در حدود ۳ هفته خوندم و سعی کردم قدم به قدم یه سری نکات مدیریت زمان رو خورد خورد اضافه کنم زندگیم و تاثیر مثبتی داشت.

     

    ارادت

    کمیل مهران‌فر