Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


مالیات آمازون یک راهکار سیستمی است یا غیرسیستمی؟


مالیات آمازون

دِیو لوییس (Dave Lewis) مدیرعامل شرکت TESCO، یکی از فعالان بزرگ و شناخته‌شده‌ی صنعت خرده فروشی است.

این شرکت انگلیسی نزدیک به هفت‌هزار سوپرمارکت و هایپرمارکت را در انگلیس، هند، مالزی،‌ لهستان و برخی کشورهای دیگر در اختیار دارد و اداره می‌کند.

لوییس مدیر موفقی است که توانسته طی پنج سال مدیریت خود بر این شرکت، سود و ارزش سهام آن را افزایش داده و جایگاه نسبتاً مناسبی را برای تسکو فراهم کند.

اما در عین حال دیدگاه‌های چالش‌‌برانگیز لوییس هم، همواره مورد توجه رسانه‌ها بوده و او هر بار با پیشنهادها و تحلیل‌های خود، بحث‌ها و گفتگوهای فراوانی را به راه انداخته است.

مالیات آمازون - پیشنهاد مدیرعامل شرکت تسکو

به عنوان مثال، در دوره‌ای که بحث افزایش حداقل حقوق کارگران در انگلیس مطرح بود، لوییس اصرار داشت که این کار، ظلم به کارگران خوب و حرفه‌ای است.

استدلالش هم این بود که کارگران، بخشی از درآمد خود را در قالب پاداش و کارانه و مزایایی از این دست می‌گیرند که تابع عملکرد آن‌هاست.

وقتی حقوق پایه افزایش پیدا کند، دست شرکت‌ها برای پرداخت پاداش و امتیازات مشابه بسته‌تر می‌شود و به این ترتیب، در غالب شرکت‌ها، فاصله‌ی حقوق بهترین و بدترین کارگر، به هم نزدیک خواهد شد.

البته این تنها یک مثال از سبک استدلال و ایده‌های لوییس است و آن‌چه ما می‌خواهیم در قالب #دعوت به گفتگو به آن بپردازیم، اظهارنظرهای او درباره‌ی طرحی موسوم به مالیات آمازون یا Amazon Tax است.

منظور از مالیات آمازون چیست؟

مالیات آمازون، البته به شرکت آمازون هم ربط پیدا می‌کند؛ اما به آمازون محدود نیست.

پیشنهاد دِیو لوییس این است که شرکت‌ها و مشتریان کسب و کارهای خرده فروشی آنلاین (از آمازون گرفته تا هر فروشگاه خرده‌فروش دیگر)، درصدی از مبلغ معامله‌ را به عنوان مالیات به دولت انگلیس پرداخت کنند. این مالیات هم باید در قالب معافیت و تخفیف مالیاتی، به سوپرمارکت‌ها و خرده‌فروش‌های فیزیکی اختصاص پیدا کند (+/+/+/+).

او وضعیت نگران‌کننده‌ی خرده‌فروشان فیزیکی و سوپرمارکت‌ها را انگیزه‌ی خود از طرح این پیشنهاد اعلام کرده و توضیح داده که بسیاری از خرده‌فروش‌ها، طی چند سال اخیر، مشغول نوشیدن جام زهری هستند که بسیاری از آن‌ها را از پا درخواهد آورد.

او این جام زهر را یک کوکتل مرگ‌آور با ترکیبی از سیاست‌های حمایتی نادرست دولتی، افزایش هزینه‌ها و کاهش حاشیه سود و مهم‌تر از همه، فشار کسب و کارهای آنلاین توصیف می‌کند.

بحث و دعوا و رقابت و مناقشه میان صنایع مختلف، یکی از بهترین موضوعات برای تمرین و یادگیری تفکر سیستمی است.

به همین علت، حتماً توجه کرده‌اید که ما هم در متمم، از این نوع بحث‌ها استقبال می‌کنیم و از دوستان متممی می‌خواهیم حداقل به اندازه‌ی یک تجربه ذهنی، جنبه‌های مختلف این نوع مسئله‌ها و راهکارها را بررسی کنند.

محدودیت در دسترسی کامل مجموعه تفکر سیستمی

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های تفکر سیستمی برای اعضای  ویژه متمم در نظر گرفته شده است. با عضویت ویژه در متمم، علاوه بر دسترسی به مجموعه درس‌های تفکر سیستمی، به مجموعه گسترده‌تری از درس‌ها به شرح زیر نیز دسترسی پیدا خواهید کرد:

 فهرست درس‌های متمم

البته بررسی‌های آماری ما نشان داده که علاقه‌مندان به درس‌های تفکر سیستمی، از میان مجموعه درس‌های متمم به مطالعه‌ی درس‌های زیر بیشتر علاقه‌مند بوده‌اند:

  مدل ذهنی | تفکر استراتژیک | تفکر نقادانه

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | استعدادیابی

  تصمیم گیری | حل مسئله | مدیریت زمان | یادگیری

گزینه‌ی دیگر هم پیگیری منظم مجموعه درس‌های دوره MBA متمم است.

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مهشید پرچمی ، مجید بهمنی ، مهدی فکوری ، هما ، معصومه مهدوی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تفکر سیستمی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه تفکر سیستمی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۶۳ نظر برای مالیات آمازون یک راهکار سیستمی است یا غیرسیستمی؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمدرضا شعبانعلی

    همه‌ی ما می‌دونیم که بسیاری از بحث‌های استراتژی و سیاست‌گذاری کسب و کارها که در کشورهای مختلف از جمله آمریکا و انگلیس و سایر نقاط جهان مطرح می‌شن، می‌تونن ما‌به‌ازاء داخلی هم داشته باشن و با کمی دقت و به‌کارگیری آنالوژی، میشه اون‌ها رو به خیلی از مسائل خودمون هم ربط داد.

    اما این بار صرفاً به فاصله‌ی چند روز بعد از انتشار این مطلب، دقیقاً مسئله‌ی مشابهی در کشورمون پیش اومد که حتی بدون نیاز به فکر کردن زیاد، به سرعت متوجه می‌شیم که دقیقاً همون ماجرای Amazon Tax محسوب میشه.

    فکر کنم برای دوستانی که به این موضوع علاقه دارن یا توی این بحث مشارکت داشتن، بررسی یک «گفتگوی مرتبط با این دعوت به گفتگو» که همین یکی دو روز اخیر شکل گرفته،‌ جالب باشه.

    آقای پور سیدآقایی در شهرداری گفته‌ان که تاکسی‌های اینترنتی باید به شهرداری عوارض پرداخت کنن و ما هم می‌خوایم این عوارض رو به شیوه‌ای که خودمون صلاح می‌دونیم، صرف ایجاد تعادل در حمل و نقل شهری بکنیم (به عبارت دیگه، هر سگمنتی که ضعیف شده، به اندازه‌ای که ما مناسب می‌دونیم، با استفاده از این عوارض تقویت بشه تا سبد خدمات حمل و نقل شهری، به ترکیبی که ما تعیین می‌کنیم برسه).

    اسنپ هم بلافاصله به این بحث واکنش نشون داده و هر دو طرف، در لابه‌لای ادعاها و خواسته‌هاشون، بعضی نکات قابل دفاع هم مطرح کرده‌ان.

    چیزی که من تا امروز فهمیده‌ام و توی خبر ایرنا هم هست اینه که حاکمیت، به طور کلی موافقه که باید یه پولی به یه عنوانی از تاکسی‌های اینترنتی گرفته بشه. اما چون حاکمیت بخش‌های زیادی داره و بخش‌ها به توافق نرسیده‌ان که چه پولی با چه عنوانی برای چه کسی گرفته بشه، این بحث هنوز به سر و سامان نرسیده.

    پیشنهاد می‌کنم این دو خبر رو بخونین:

    ایرنا - تاکسی‌های اینترنتی در بهشت بی‌قانونی فعالیت می‌کنند.

    پاسخ اسنپ به حرف‌های آقای پور سید آقایی

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .