Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


بایولوژی: بازاریابی، تبلیغات و فروش


بایولوژی بازاریابی فروش تبلیغات برندینگ

اگر چه تایم در سال ۲۰۰۹،  مارتین لیندستروم نویسنده‌ی چهل ساله‌ی دانمارکی کتاب Buyology و نویسنده‌ی مقالات متعدد در نشریه کسب و کار هاروارد و سایر نشریات مدیریتی را یکی از صد فرد اول جهان در سال اعلام کرد،  اما واقعیت این است که حرف‌هایی که مارتین لیندستورم در کتاب بایولوژی مطرح کرد همه کاملاً جدید نبودند. بسیاری از آنها قبلاً در مقالات مختلف مطرح شده بودند. بسیاری از نویسندگان حوزه‌ی بازاریابی و فروش معتقدند بیشتر از ارزش تمام محتوای ارائه شده در این کتاب در خصوص استراتژی‌ بازاریابی و تبلیغات و به طور خاص نورومارکتینگ، نام کتاب بود که توانست فضای جدیدی را برای نگاه به حوزه‌ی بازاریابی و فروش ایجاد نموده و توسعه دهد.

بایولوژی، خرید، فروش، بازاریابی در طرح متممآنچه امروزه به عنوان دانش، تکنیک‌ها و استراتژی های  فروش و بازاریابی آموخته می‌شوند بیشتر بر روی نقش «فروشنده» تاکید دارند. اگر چه در هر معامله‌ای – چه در حوزه‌ی کالا و چه خدمات – به هر حال «فروشنده» و «خریدار» وجود دارند اما به مرور زمان نقش فروشنده‌ کم‌رنگ‌تر و نقش خریدار پر‌رنگ‌تر شده است.

دانش امروز در حوزه‌ی بازاریابی و فروش تا حد زیادی به نگرش صنعتی حاکم بر اوایل قرن بیستم باز می‌گردد که رقابت بسیار محدودتر بود و عمدتاً قدرت غالب در مذاکره و فروش، متعلق به طرف فروشنده بود. اگر چه بازاریابی طی ده‌های اخیر شعار خود را به «برتری مشتری» تغییر داد و جملاتی نظیر Customer is the King ورد زبان بازاریابان و مدیران و مدرسان شدند، اما هنوز هم این جمله تا حد زیادی، نقش تعارف و یا تا حدی یک اصل اخلاقی را در محیط کسب و کار ایفا می‌کرد.

دنیل پینک در کتاب ذهن کامل نو تعبیر زیبایی از وضعیت بازاریابی و فروش در جهان امروز دارد. او توضیح می‌دهد که طی یک دهه‌ی اخیر سه عامل جدید باعث تغییر شگفت‌انگیز در شرایط کسب و کار شده‌اند. نخستین عامل فراوانی گزینه‌ها است که دست خریدار را به شدت برای انتخاب باز کرده است. دومین عامل ، به وجود آمدن غول‌هایی در آسیای جنوب شرق که می‌توانند هر چیزی را که تصور کنید با هر قیمتی که تصور کنید تولید کنند و سومین عامل تاثیرگذار اتوماسیون در تولید و فرایندها (چه در کارخانجات و چه در فضای ارائه خدمات مانند فضای وب) است.

در این دنیای جدید، امکانات تکنولوژیک کمک کرده تا رقابت بین ارائه دهندگان کالا و خدمات افزایش یابد و این به معنای قدرت گرفتن «مشتری» است. در دوره‌ی جدید مشتری واقعاً سلطنت می‌کند. نه به دلیل اینکه فروشندگان این موقعیت را به او اعطا کرده‌اند. بلکه به دلیل اینکه آنها که این موقعیت را برای مشتری قائل نیستند، یا از گردونه‌ی رقابت حذف شده‌اند یا به زودی حذف خواهند شد.

قبلاً فروشنده می‌فروخت. امروز خریدار می‌خرد. اما هنوز هم درس بازاریابی با همان P های قدیمی دانشجویان را سرگرم می‌کند و «رفتار مصرف کننده» یک درس فرعی در دوره‌های مدیریت و MBA است و در بسیاری از این دوره‌ها، دانشجو می‌تواند بدون گذراندن آن فارغ‌التحصیل شود! خریدار، چه در شکل سازمانی و چه در شکل فردی آن، چه در شکل خرده و چه عمده‌ی آن، چه زن و چه مرد، چه در حوزه‌ی کالا و چه در حوزه‌ی خدمات، الگوهای تصمیم‌گیری و رفتاری پیچیده‌ای دارد. بازی بازاریابی و فروش امروز تغییر کرده است. بایولوژی، بیش از آنکه حرف جدیدی باشد، یک عینک جدید است. عینکی که به تمام حوزه‌ی بازاریابی و فروش، با نگاهی جدید و اولویت‌هایی متفاوت نگاه می‌کند.

طرح متمم، در سری بایولوژی، بازاریابی و فروش را آنگونه که در جهان امروز معنا پیدا می‌کند، با شما مرور خواهد کرد. سری بایولوژی زیرمجموعه‌هایی هم خواهد داشت که از جمله آنها برند و برندسازی و تبلیغات خواهد بود.

فهرست نوشته‌های مربوط به تبلیغات:

فهرست نوشته‌های مربوط به برند و برندسازی:

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۳ نظر برای بایولوژی: بازاریابی، تبلیغات و فروش

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .