Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


بازاریابی و تبلیغات با استفاده از محتوا


بازاریابی با استفاده از محتوا - طرح متمم - محل توسعه مهارتهای من

شاید محصولات دکتر اوتکر (Oetker) را در سوپرمارکتها دیده باشید. بیش از یک قرن پیش، اوتکر برای فروش محصولات خود کار جالبی کرد. او یک کتاب آشپزی منتشر کرد و در آن دستورالعمل تهیه انواع غذاها را ارائه کرد. در پشت جلد کتاب نوشته شده بود: «همه ی این غذاها، حاصل آزمون و خطاهای آشپزخانه شرکت اوتکر هستند». کتاب آشپزی او صد سال است که منتشر می‌شود و بیش از نوزده میلیون نسخه فروخته شده است.

ماجرای اوتکر را اولین نمونه جدی «بازاریابی با استفاده از محتوا» می‌دانند. او به جای اینکه از مردم بخواهد که محصولاتش را بخرند، به مشتریهای بالقوه، اطلاعاتی را ارائه می‌داد که لازم داشتند. مردم پول می‌دادند و کتاب آشپزی را می‌خریدند و در عین حال در معرض تبلیغ غیرمستقیم اوتکر هم قرار می‌گرفتند.

شرکت میشلن را هم احتمالاً می‌شناسید. یکی از محصولات این شرکت، لاستیک‌های اتوموبیل است. در سال ۱۹۰۰ شرکت میشلن، «راهنمای مسافرت میشلن» را عرضه کرد. کتابی که اصول تعمیرات خودرو را آموزش می‌داد. در مورد مسافرت به نقاط مختلف توضیحات کامل و مفیدی ارائه می‌کرد و محل‌های مناسب برای اقامت را معرفی می‌کرد. در همان سال سی و پنج هزار نسخه از این کتاب به صورت رایگان برای دارندگان خودرو توزیع شد.

شاید زمانی این سبک از بازاریابی، یکی از ده‌ها سبک خلاقانه تبلیغات و بازاریابی محسوب می‌شد. اما امروز که مردم بیشتر از هر زمان دیگری نسبت به تبلیغات بی توجه و کم حوصله شده‌اند، به نظر می‌رسد که این شیوه بازاریابی، یکی از معدود روشهای موثر در بازاریابی و تبلیغات باشد. شیوه‌ای که آن را «بازاریابی با استفاده از محتوا» نامگذاری کرده‌اند.

بازاریابی با استفاده از محتوا را اینطور تعریف می‌کنند:

بازاریابی با استفاده از محتوا یک تکنیک بازاریابی است که در آن، با استفاده از تولید و توزیع اطلاعات ارزشمند، مرتبط و همجهت، برای جذب و حفظ یک گروه مشخص از مشتریان هدف تلاش می‌شود. هدف نهایی این تکنیک ایجاد تعامل با مشتری با هدف کسب سود است.

اجازه بدهید ابتدا این تعریف را ساده‌تر کنیم و سپس به استراتژی های اجرای آن فکر کنیم:

محدودیت در دسترسی کامل به این درس

دوست عزیز.

دسترسی کامل به این درس برای کاربران ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

با عضویت به عنوان کاربر ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به این مطلب، به سایر بحث‌هایی هم که تحت عنوان تبلیغات مطرح می‌شوند دسترسی پیدا می‌کنید.

همچنین با فعال کردن اشتراک ویژه به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

البته از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، ما فکر می‌کنیم شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  مهارت فروش

  دیجیتال مارکتینگ

  سیستمهای کنترل مدیریت (برای سنجش اثربخشی تبلیغات)

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

سیسکو، مایکروسافت و P&G تنها نمونه‌هایی از شرکت‌های بزرگ در دنیای امروز هستند که از بازاریابی با استفاده از محتوا استفاده می‌کنند.

اساساً در حوزه تبلیغات دو نگاه وجود دارد: «خرید رسانه» و «ایجاد رسانه و مالکیت بر آن». کسی که بیلبورد اجاره می‌کند یا آگهی در یک روزنامه منتشر می‌کند یا تیزر تلویزیونی پخش می‌کند، در واقع بخشی از فضای یک رسانه دیگر را خریده است. اما کسی که محتوای آموزشی تولید می‌کند، اگر این محتوا واقعاً مفید و کاربردی باشد، عملاً یک رسانه تبلیغاتی برای خود ایجاد کرده. رسانه‌ای که در بلندمدت، ارزان‌تر و اثربخش‌تر است.

 

تمرین:

یک کسب و کار مشخص یا یک محصول یا خدمت مشخص را در نظر بگیرید. بر اساس سه مرحله جلب توجه، جدی گرفته شدن و اقدام کردن، استراتژی‌های خود را برای بازاریابی با استفاده از محتوا، بیان کنید. پاسخ‌های شما برای تنظیم مثال‌های نوشته‌های بعدی این سری بسیار مهم است.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مریم رئیسی ، الهه جرجانی ، سوریاس ، رضا ، سین شین

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تبلیغات به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه تبلیغات
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۵۹ نظر برای بازاریابی و تبلیغات با استفاده از محتوا

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمد مقیمی

    سلام
    اجازه میخوام یکی از تجربیاتم که با این حوزه مرتبط هست بنویسم
    ده سال پیش زمانی که برای یکی از نشریات معروف کشور، در حوزه استان سمنان کار جذب آگهی انجام میدادم؛ مشتری ای داشتم که کار فروش دستگاههای تصفیه آب رو انجام میداد و اصلا" توی شهر ما کسی از این محصولات استقبال نمیکرد. زمانی که با اون مشتری قرارداد بستم که 4 ماه بطور مستمر هر هفته براش تبلیغات بکنم ایده جالبی به ذهنم رسید که تا اون روز ندیده بودم کسی انجامش بده:
    من هر هفته توی نشریه مقاله ، مطلب یا مصاحبه با یکی از دست اندرکاران حوزه بهداشت استان رو انجام میدادم پیرامون موضوع آلودگی آب در شهرستان شاهرود(لازم به ذکر هست که اون زمان این آلودگی واقعا وجود داشت) و درست توی همون صفحه زیر مقالات بهداشتی، تبلیغ دستگاههای تصفیه آب اون مشتری رو چاپ می کردم. حتما میتونید حدس بزنید که به آرومی موجی راه افتاد بین مردم و مسئولین که مساله آلودگی آب رو جدی بگیرن و بصورت نا خوآگاه اون برند از سیستمهای تصفیه آب تو ذهن همه حک شده بود. گرچه مردم هنوز هم حاظر نبودن هزینه کنند و دستگاههارو برای منزلشون بخرند اما بعد از دو سه ماه از شروع این تبلیغات خبردار شدم که ظاهرا" دستورالعملی به کلیه بیمارستانها، بانکها و ادارات ، مهد کودکها و خیلی از اماکن عمومی دیگه ابلاغ شده و اونهارو موظف به استفاده از این دستگاهها کرده(البته اشاره ای به این که از چه برندی استفاده بشه نشده بود). از اونجایی که اون آقا تنها فروشنده این قبیل دستگاهها در استان بود موفق شد با برنده شدن در چندین مناقصه و استعلام قیمتهای سازمانها ، فروش غیر قابل تصوری رو انجام بده.
    نمیدونم کاری که انجام دادم رو میشه در حوزه بازاریابی از طریق محتوا قرار داد یا نه اما اگه جواب مثبت هم باشه من کاملا نا آگاهانه از این تاکتیک استفاده کرده بودم.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .