Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


توسعه برند شخصی | باید برای ارتباطات برند برنامه‌ریزی کنید


توسعه برند شخصی با استفاده از ارتباطات برند

تا این‌جا توضیح دادیم که برای برندسازی شخصی می‌توان دو وجه در نظر گرفت: هویت برند شخصی و ارتباطات برند شخصی.

وقتی از هویت برند شخصی حرف می‌زنیم به سوالاتی از این دست پاسخ می‌دهیم: من کیستم؟ نقاط قوت و ضعف من چیست؟ چه اصول و ارزش‌ها و چارچوب‌هایی دارم؟ داشته‌هایم چیست؟ چه چیزی مرا به شوق می‌آورد؟ چه ارزشی می‌توانم برای دیگران ایجاد کنم؟ در کدام دسته (کتگوری) قرار می‌گیرم؟ (درس خودشناسی در برندسازی شخصی)

اما وقتی از ارتباطات برند شخصی حرف می‌زنیم دغدغه‌مان این است که چگونه این تصویر را – که در ذهن خودم از خودم دارم – به دیگران منتقل کنم و تصویر مشابهی را در ذهن مخاطبان بسازم.

البته این را می‌دانیم که ما هرگز نمی‌توانیم دقیقاً شناختی را که خودمان از خودمان داریم (Brand Identity) در ذهن دیگران ایجاد کنیم (Brand Image). اما طبیعتاً هر چقدر در ارتباطات برند (Brand Communication) قوی‌تر عمل کنیم، نتیجه‌ی بهتری خواهیم گرفت.

بحث درباره‌ی ارتباطات برند و نقش آن در توسعه برند شخصی بسیار گسترده است و باید درس‌های متعددی به آن اختصاص پیدا کند. بنابراین در این‌جا صرفاً در حد مقدمه به این موضوع می‌پردازیم و طرح نکات تکمیلی را به درس‌های آتی موکول می‌کنیم.

«ارتباطات برند» دقیقاً چه فعالیت‌هایی را پوشش می‌دهد؟

در سال‌های اخیر به خاطر توسعه‌ی شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای ارتباط دیجیتال (مثل سایت و وبلاگ) معمولاً به محض این‌که از ارتباطات برند حرف می‌زنیم، وبلاگ‌نویسی و پست گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوا و بازاریابی محتوا و موضوعاتی از این دست به ذهن‌مان خطور می‌کند.

قطعاً این‌ها بخشی از ارتباطات برند محسوب می‌شوند. اما ارتباطات برند بسیار گسترده‌تر از این موارد است: هر شکلی از تبادل پیام با جامعه مخاطبان برند، مصداق «ارتباطات برند» محسوب می‌شود.

بنابراین موارد زیر را می‌توان مصداق‌هایی از ارتباطات برند شخصی در نظر گرفت:

  • محتوایی که در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنید
  • سبک زندگی‌ای که برای خود انتخاب می‌کنید و تصویری که از این سبک زندگی منعکس می‌کنید
  • کسانی که با آن‌ها رفت و آمد می‌کنید
  • موضع‌هایی که در برابر افراد و رویدادهای مختلف اتخاذ می‌کنید (یا این‌که جاهایی که موضع نمی‌گیرید، چون این هم حاوی پیام است)
  • سخنرانی‌هایی که انجام می‌دهید
  • تصمیم‌هایی که درباره‌ی حضور یا عدم حضور در یک سمینار یا برنامه یا جلسه می‌گیرید (چون بودن یا نبودن شما می‌تواند پیام‌هایی را به مخاطبان شما مخابره کند)
  • پاسخی که در دیدارهای فیزیکی یا فضاهای آنلاین به مخاطبان خود می‌دهید (یا مواردی که تصمیم می‌گیرید پاسخ ندهید و ارتباط را محدود کنید)

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به درس‌های برندسازی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. با عضویت ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به درس‌های برند و برندسازی، به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

ضمناً بررسی‌های آمازون ما نشان داده که دوستان متممی که به برندسازی علاقه‌مند هستند، از درس‌های زیر هم استقبال می‌کنند:

  ارزش آفرینی | تبلیغات | مدیریت بازاریابی

دیجیتال مارکتینگ | تولید محتوا | بازاریابی محتوایی | سئو

  مشاوره مدیریت | کوچینگ | دوره پرسونال برندینگ

  مذاکره | مهارت ارتباطی | کاریزما | هوش کلامی

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

تمرین

می‌توانید به عنوان یک تمرین (برای خودتان و نه الزاماً نوشتن در این‌جا) به چند مورد از برندهای شخصی که می‌شناسید فکر کنید.

ببینید اصولِ «سه C» تا چه حد در ارتباطات آن‌ها و پیام‌هایی که ارسال می‌کنند رعایت شده است. نواقص و ضعف‌هایشان در کجا بوده و چه تبعاتی برای تصویر برندشان داشته است.

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری برندسازی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه برندسازی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۶ نظر برای توسعه برند شخصی | باید برای ارتباطات برند برنامه‌ریزی کنید

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : مریم رئیسی

    این بخش از درس که بیان میکنه اگه ما Constancy نداشته باشیم، مخاطب ما را بر اساس حرف‌هایی که دیگران در موردمون میگن میشناسه، من رو به یاد داستان زمل‌وایس انداخت.

    داستان زمل‌وایس در این درس (بازخوانی و مرور یک نمونه بنچ‌مارکینگ تاریخی) به تفصیل بیان شده؛ ایشون پزشکی بوده که نقش موثری در شناخت عفونت و بیماری‌های عفونی داشته؛ اما خودش و دستاوردهاش از طرف جامعه‌ی پزشکی چندان جدی گرفته نشده.

    به نظرم رسید که با ادبیات این درس، نکات مفیدی که در داستان زمل‌وایس بیان شده رو میشه از نگاه برندسازی هم بررسی کرد.

    به طور مثال یکی از دلایلی که باعث شده دیدگاه‌های ایشون چندان جدی گرفته نشه، این بوده که اهل نوشتن و گزارش کردن نبوده، و رغبت نداشته که در دفاع از نظریاتش مقاله بنویسه؛

    به نظرم این مورد رو میشه اینطور بیان کرد که ایشون Clarity رو رعایت نمی‌کرده و در نتیجه نظریاتش برای مخاطبینش چندان شفاف نبوده و از تمام جنبه‌های دیدگاه‌ها و عقایدش آگاهی نداشتند.

    مورد دیگه که در داستان زمل‌وایس شرح داده شده اینه که به دلیل اینکه ایشون اهل نوشتن و دفاع از نظریاتش نبوده، عموماً نظریات و دیدگاه‌هاش توسط دوستانش نقل میشده و به گوش و چشم دیگران می‌رسیده (که طبیعتاً این انتقال به درستی صورت نمی‌گرفته).

    اینجا هم می‌تونیم بگیم که Constancy و ارتباط پیوسته و دائمی با مخاطبان نداشته، و همین موضوع هم یکی دیگه از دلایلی بوده که باعث تضعیف جایگاهش در چشم مخاطبان شده و در نتیجه اونطور که شایسته‌اش بوده جدی گرفته نشده؛

    و همونطور که در درس بیان شد، وقتی Constancy رو رعایت نکنیم کنترل تصویری که در ذهن مخاطب شکل می‌گیره از دستمون خارج میشه، در این مورد هم همین اتفاق افتاده و شناخت دیگران از ایشون، شناختی ضعیف و دست دوم بوده؛

    و در نهایت هم به نتایج خوبی منجر نشده و این داستانِ تلخ به‌وجود آمده.

    به دوستانی که داستان زمل‌وایس رو نخوندند پیشنهاد میکنم که حتما بخونند، چراکه داستان بسیار آموزنده و تاثیرگذاری هست.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .