Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


اسلایدهای پاورپوینت برندسازی شخصی (+ لینک دانلود فایل)


پاورپوینت برندسازی

چند سال پیش، محمدرضا شعبانعلی در یکی از سمینارهای سالانه‌اش دربارهٔ برندسازی شخصی سخنرانی کرد. در سال‌های بعد، مجموعه درس‌های برندسازی شخصی در متمم ارائه شدند. هم‌چنین دورهٔ صوتی آموزش برندسازی شخصی منتشر شد.

از این منظر، شاید انتشار اسلایدهای برندسازی شخصی مربوط به آن سمینار، چندان مفید یا ضروری به نظر نرسد. با این حال، ممکن است مرور سریع این اسلایدها، تصویری کلی از فضای بحث برندسازی شخصی در ذهن شما ایجاد کند. به همین علت، تصمیم گرفتیم اسلایدهای پاورپوینت برندسازی شخصی را در قالب یک مطلب مستقل منتشر کنیم:

دانلود فایل PDF اسلایدهای برندسازی شخصی

در ادامه می‌توانید توضیحی مختصر دربارهٔ روند کلی اسلایدها بخوانید. ضمناً در لابه‌لای این توضیحات، هر جا درسی مرتبط با بحث در متمم وجود داشته، لینک آن درس را هم قرار داده‌ایم.

چارچوب کلی اسلایدهای برندسازی شخصی

این اسلایدها، چنان‌که در ادامه می‌بینید، از اهمیت و ضرورت برندسازی شخصی آغاز شده و پس از تعریف برندسازی شخصی و ریشه‌های علم برندسازی شخصی، وارد جزئیات بیشتر شده‌اند. مجموعه اسلایدهای برندسازی نهایتاً با نکاتی دربارهٔ تولید محتوا با هدف تقویت برند به پایان رسیده‌اند.

  مواجهه روزمره با برندهای شخصی

برای درک اهمیت برندسازی شخصی، لازم است به مواجههٔ روزمره با برندهای شخصی توجه کنیم. از سیاست تا فرهنگ، از محیط کار فیزیکی تا فضای آنلاین، از مقاله‌های وب‌سایت‌ها تا اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی، ما مدام با نام‌های مختلف مواجه می‌شویم.

در تمام این فضاها، برند شخصی قدرتمند می‌تواند یک فرد را از افرد دیگری که در نگاه نخست، شبیه او به نظر می‌رسند، متمایز کند.

چنان‌که در اسلایدها هم اشاره شده، برندسازی شخصی به ابزاری قدرتمند در تعاملات اجتماعی و اقتصادی انسان‌ها تبدیل شده است: از جفت‌یابی تا کاریابی.

  اهمیت برندسازی شخصی

آن‌چه ما امروز به عنوان دانش برندسازی شخصی می‌شناسیم، در علوم مختلفی از جمله فلسفه، خودشناسی، شخصیت شناسی، روانشناسی اجتماعی، بازاریابی، تفکر استراتژیک، متقاعدسازی و حتی دانش جنگ ریشه دارد.

  تعریف برندسازی شخصی

دومین بخش از بحث برندسازی شخصی، آشنایی با تعریف برندسازی شخصی است. در این بخش از اسلایدها اشاره شده که دانشگاهیان تا سال‌ها از موضوع برندسازی شخصی استقبال نکردند.

البته هنوز هم در کمتر کتاب درسی دانشگاهی، عنوان برندسازی شخصی را می‌بینید و صرفاً در تعریف برند اشاره می‌شود که «برند می‌تواند برای محصول، شرکت، کشور، اشخاص و … باشد.»

با این حال، با وجود همهٔ بی‌میلی‌ها و بی‌رغبتی‌ها، امروز مقالات بیشتری دربارهٔ برندسازی شخصی در نشریات علمی منتشر می‌شود و دانشگاهیان، کم‌و‌بیش پذیرفته‌اند که چنین بحثی وجود دارد و یکی از زیرمجموعه‌های برندسازی است.

در این اسلایدها، تعریف پیتر مونتویا به عنوان یکی از قدیمی‌ترین تعریف‌های برندسازی شخصی معرفی شده است.

  برندسازی شخصی چیست؟

  کتاب برندسازی شخصی پیتر مونتویا (برند خودت باش)

  چرا برندسازی شخصی مهم شده است؟

هر بحث آموزشی دربارهٔ برندسازی شخصی باید به این موضوع مهم هم بپردازد که چرا برندسازی شخصی در مقایسه با چند دهه قبل، تا این حد مهم شده و از آن استقبال می‌شود. چه تغییراتی به وجود آمده که مردم به برندسازی شخصی رغبت پیدا کرده‌اند.

در این مجموعه اسلاید، چند عامل – صرفاً به عنوان نمونه – معرفی و فهرست شده‌اند:

رقابت برای جلب توجه دیگران، در جهانی که قطحی توجه به وجود آمده است (بحثی که در فایل صوتی اقتصاد توجه و نیز معرفی کتاب تاجران توجه به آن پرداخته‌ایم).

از بین رفتن دیوار ورود به برخی صنایع که رقابت در پاره‌ای از صنایع و مشاغل را تشدید کرده است (اصطلاح دیوار ورود در بحث پنج نیروی پورتر مطرح می‌شود).

فردگرایی هم یکی از زیرساخت‌های فکری و فرهنگی است که باعث شده رغبت به برندسازی شخصی بیشتر شود (ما در بحث مولفه‌های فرهنگی هافستد به آن پرداخته‌ایم).

افزایش رونق اقتصاد فریلنسری هم یکی دیگر از علت‌های توجه به برندسازی شخصی است. فریلنسرها به خاطر خوداشتغالی، زیر سایهٔ برندهای بزرگ قرار نمی‌گیرند و لازم است برای خودشان برند شخصی قدرتمندی بسازند (فریلنسر کیست؟).

   معماری برند و ارتباطات برند

بخش بزرگی از اسلایدهای برندسازی شخصی، دربارهٔ معماری برند و ارتباطات برند است. از آن‌جا که ما درس‌های متعددی را در متمم به این موضوع اختصاص داده‌ایم، لازم نیست دوباره آن مباحث را در این‌جا تکرار کنیم:

  جایگاه برند   |     ارزش پیشنهادی برند

  هویت برند   |     عصاره برند

  زبان برند   |     رقیق شدن برند

در بحث مدیریت ارتباطات برند، در اسلایدها به طور خاص به انتخاب مخاطب برند هم توجه شده است. البته این نکته کاملاً واضح است که هر جا از «ارتباط» حرف می‌زنیم، باید به «مخاطب» هم توجه کنیم:

  انتخاب مخاطب برند

  حد مناسب خودافشایی برای برندسازی

  سیگنال در برابر پیام

   نقش تولید محتوا در برندسازی

بحث نقش و جایگاه تولید محتوا در برندسازی هم موضوع مهمی است که همیشه باید در آموزش برندسازی شخصی به آن توجه شود (این بحث در فایل صوتی برندسازی شخصی هم به تفصیل مطرح شده است).

بسیاری از علاقه‌مندان به برندسازی شخصی، تولید محتوا را گام نخست برندسازی در نظر می‌گیرند. به بیان دیگر، برندسازی شخصی را با تولید محتوا آغاز می‌کنند. به همین علت، همواره در آموزش برندسازی شخصی باید به این موضوع پرداخت که تولید محتوا بخشی از «ارتباطات برند» است. بنابراین زمانی معنا پیدا می‌کند که فرد، دانش و تخصص ارزشمند و متمایزی در اختیار داشته باشد و خود به این باور برسد که با بسیاری از کسانی که در حوزهٔ تخصصی‌اش کار می‌کنند، فرق دارد.

پس از این که مطمئن شدیم در مقایسه با دیگران متمایز هستیم، با تولید محتوا می‌کوشیم این حس را به مخاطب خود هم القا کنیم و او را متقاعد کنیم که ما را «یکی مثل دیگران» نبیند.

بسیاری از تلاش‌های ناموفق در زمینهٔ برندسازی شخصی را می‌توان به طی کردن وارونهٔ این مسیر نسبت داد.

   همه رو به پایین سقوط نمی‌کنند…

این مجموعه اسلاید با این جمله به پایان رسیده است که «همه رو به پایین سقوط نمی‌کنند، برخی رو به بالا سقوط می‌کند.»

این جمله، یادآوری مهمی به همهٔ کسانی است که دغدغهٔ برندسازی قوی، دیده شدن،‌ شنیده شدن و جلب و جذب مخاطب دارند. بسیاری از ما، جلب مخاطب و بزرگ شدن برند شخصی را در ذات خود یک موفقیت تلقی می‌کنیم؛ موفقیتی که جایگاه محکم‌تری برای فرد می‌سازد و قدرت او را افزایش می‌دهد؛ گویی که فرد، از نردبان موقعیت اجتماعی بالاتر رفته و بهتر از دیگران، دیده و شنیده و ارزیابی می‌شود.

این در حالی است که جایگاه‌های بزرگ‌تر و مخاطبان بیشتر، احتمال بروز خطا و میزان دیده شدن خطا را هم افزایش می‌دهند. مخاطبان، بپسندید یا نه، از کسانی که برند شخصی قوی دارند، انتظارات بیشتری دارند و بر این گونه افراد، سخت‌گیرترند. این سخت‌گیری، در کنار جایگاهی که فرصت و وسوسهٔ خطا کردن را هم بیشتر می‌کند، می‌‌تواند صاحبان برند شخصی را در جایگاهی دشوار و شکننده قرار دهد.

به همین علت، خوب است همواره به خود یادآوری کنیم که بیشتر دیده شدن و شنیده شدن، لزوماً از جنس صعود نیست. بلکه می‌تواند مقدمه‌ای برای سقوط باشد.

همه رو به پایین سقوط نمیکنند، برخی رو به بالا سقوط می‌کنند - محمدرضا شعبانعلی

توضیح

برخی از مباحثی که در این اسلایدها به آن‌ها اشاره شده، هنوز به تفصیل در متمم مطرح نشده‌اند. قطعاً در آینده درس‌های مستقلی به هر یک از این مفاهیم و مباحث اختصاص خواهد یافت.

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به درس‌های برندسازی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. با عضویت ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به درس‌های برند و برندسازی، به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

ضمناً بررسی‌های آمازون ما نشان داده که دوستان متممی که به برندسازی علاقه‌مند هستند، از درس‌های زیر هم استقبال می‌کنند:

  ارزش آفرینی | تبلیغات | مدیریت بازاریابی

دیجیتال مارکتینگ | تولید محتوا | بازاریابی محتوایی | سئو

  مشاوره مدیریت | کوچینگ | دوره پرسونال برندینگ

  مذاکره | مهارت ارتباطی | کاریزما | هوش کلامی

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    کیارش سنائی ، محمود میرزایی ، معصومه خزاعی ، هادی بصیری ، سید حمید رضا صحفی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری برندسازی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه برندسازی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳ نظر برای اسلایدهای پاورپوینت برندسازی شخصی (+ لینک دانلود فایل)

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .