Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


چرا یک برنامه تبلیغاتی شکست می خورد؟


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۶۸۶۴
پیش نیاز مطالعه درس شکست برنامه های تبلیغاتی از دوستان عزیز متممی انتظار می‌رود پس از مطالعه این درس:
  • بتوانند برخی از علت‌های ناموفق بودن برنامه های تبلیغاتی را فهرست کنند.
  • با مطالعه‌ی این درس، برای آشنایی بیشتر با شیوه‌ی برنامه ریزی برای تبلیغات آماده شوند.
فشار ذهنی هنگام مطالعه
نیاز به مشارکت شما
کسب و کار
زندگی
بررسی علت شکست برنامه های تبلیغاتی - برنامه ریزی برای تبلیغات المان‌های بسیاری دارد

در میان زیرمجموعه‌های ارتباطات بازاریابی، تبلیغات را می‌توان یکی از بحث‌برانگیز‌ترین بخش‌ها دانست.

هم می‌توانید افرادی را بیابید که معتقدند کسب و کار بدون تبلیغ، هرگز طعم رشد و موفقیت را نمی‌چشد و هم دیگرانی که اصرار دارند، تبلیغ، بیش از آن‌که بر پایه‌ی مطالعه و بررسی باشد، به نوعی عادت مدیریتی تبدیل شده و کمتر مدیری، برای بررسی دقیق میزان موفقیت برنامه های تبلیغاتی خود، وقت می‌گذارد.

پرداختن به جزئیات برنامه های تبلیغاتی و مباحثی مانند تفاوت برنامه تبلیغاتی و کمپین تبلیغاتی، نیازمند درس‌های مستقل و جداگانه است.

اما در این‌جا، به عنوان نخستین گام جدی برای ورود به بحث تبلیغات، به این سوال می‌پردازیم که رایج‌ترین علت‌های موفق نشدن برنامه های تبلیغاتی چیست؟

گاهی شکست می‌خوریم، چون تعریف مشخصی از موفقیت نداریم.

این مسئله، صرفاً به شکست برنامه‌های تبلیغاتی محدود نیست. همواره و در همه‌جا، نامشخص یا مبهم بودن هدف برنامه، یکی از علت‌های اصلی موفق نبودن برنامه‌ ریزی است.

همه شنیده‌ایم که برای کشتیِ بی‌مقصد، هرگز باد موافقی نمی‌وزد؛ یا این‌که مسافری که مقصد سفرش را مشخص نکند، هر چقدر هم بدود و تلاش کند، نهایتاً به مقصد نخواهد رسید.

شکست برنامه های تبلیغاتی به خاطر پیگیری همزمان هدف های مختلف یا هدف نداشتن

فرض کنید یک شرکت تولیدکننده مواد غذایی می‌خواهد یک برنامه تبلیغاتی تدوین کند.

سه شکل مختلف هدف گذاری را به شرح زیر تصور کنید:

  • تبلیغ می‌کنیم. چه به هر حال، تبلیغات چیز خوبی است. کاملاً منطقی است سه درصد از درآمد خود را پیوسته به تبلیغات اختصاص دهیم و برای این‌کار هزینه کنیم. اگر بخواهید بر اساس این جمله‌ها، هدف برنامه‌ی تبلیغاتی را مشخص کنید، چه خواهید گفت؟ می‌توان گفت هدف برنامه این است که ۳٪ از درآمد شرکت برای تبلیغات هزینه شود. طبیعتاً اگر همه‌چیز به خوبی پیش برود، به همین هدف خواهیم رسید: سه درصد از درآمدمان هزینه خواهد شد!
  • تبلیغ کنیم و تلاش کنیم ما را به عنوان یک محصول سالم بشناسند.
  • حالا که قصد تبلیغ داریم، بکوشیم ما را به عنوان برندی قدرتمند، دارای دانش و تخصص، محصولاتی سالم، تنوع محصول بالا و دوستدار خانه و خانواده بشناسند. ضمناً زیر برخی بیلبوردها، به قرعه‌کشی ماه بعد هم اشاره کنیم. ضمناً باید تلاش کنیم که به نخستین انتخاب مشتریان در گروه رقبا تبدیل شویم و همین‌طور، لوگوی خودمان را در ذهن مشتری تثبیت کنیم تا با مشاهده آن، خیلی سریع در ذهن‌شان تداعی شویم.

متاسفانه باید بپذیریم که شکل سوم تبلیغ، احتمالاً از لحاظ اثربخشی، با شکل اول، تفاوت چندانی نخواهد داشت. چون تمرکز اهداف (و حتی هم‌سویی اهداف متعدد) در آن به چشم نمی‌خورد.

محدودیت در دسترسی کامل به این درس

دوست عزیز.

دسترسی کامل به این درس برای کاربران ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

با عضویت به عنوان کاربر ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به این مطلب، به سایر بحث‌هایی هم که تحت عنوان تبلیغات مطرح می‌شوند دسترسی پیدا می‌کنید.

همچنین با فعال کردن اشتراک ویژه به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

البته از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، ما فکر می‌کنیم شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  مهارت فروش

  دیجیتال مارکتینگ

  سیستمهای کنترل مدیریت (برای سنجش اثربخشی تبلیغات)

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

واضح است که اگر زمان و بودجه نامحدود در اختیار باشد، حتی همکاری با شرکتی مثل SpaceX برای تبلیغِ سُس خردل در مریخ برای رهگذران فضایی احتمالی،‌ نیز قابل دفاع است.

اما اگر محدودیت منابع وجود دارد – که در هر کسب و کاری چنین است – انتخاب رسانه مناسب و تلاش برای دسترسی به مخاطب هدف، چالشی پایه‌ای و گریزناپذیر است.

با این حال، نمونه‌ی تبلیغ‌های سُس خردل در مریخ، در همین کره‌ی زمین خودمان و کشورمان کم نیست. فقط کافی است کمی اطراف را نگاه کنید.

هدف ما از این درس، آموزش شیوه‌ی تنظیم یک برنامه تبلیغاتی درست و اثربخش نبوده است.

بلکه قرار است صرفاً با اشاره به برخی از علت‌های شکست یک برنامه تبلیغاتی،‌ برای درس‌های آتی که به برنامه ریزی تبلیغات می‌پردازند آماده شویم.

تمرین:

از میان تبلیغاتی که اخیرا مشاهده کرده‌اید، اگر مثالی در ذهن دارید که یک یا چند مورد از موارد بالا در آن رعایت شده (یا رعایت نشده)، آن‌ را برای دوستان خود مطرح کنید.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    امیر رضا حاجی محمد جعفری ، مولود مکوند ، فرید آقاجانی ، الهام فعله گری ، حمیدرضا نوروزی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تبلیغات به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه تبلیغات
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۵۰ نظر برای چرا یک برنامه تبلیغاتی شکست می خورد؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : معین نجایی

    زمانبندى مناسب:

    ناموفق: بستنى نعمت يك كمپين تبليغاتى انجام داد كه براى فرش تابلو بود كه اواسط تير به اتمام رسيد، اما به نظر من كسى كه قصد افتتاح بستى فروشى را داشته باشه حداقل از اواخر زمستان به فكر اين موضوع مي افته.

    موفق: مدسه فوتبال استقلال كم و بيش در طول سال در سطح شهر تبليغاتى رو انجام ميداد، ولى به محض فرا رسيدن تابستان تبلبغات خودشو افزايش داد.

    تبليغ براى مشتريان تبليغ:

    ناموفق: پكيج و رادياتور ايران رادياتور، با يك تبليغ با مزه بيشتر باعث خنده عموم مردم شد. اما به نظر نمياد يك ساختمان ساز با يك تبليغ بامزه خام محصول بشه.

    موفق: شبكه mbc3 شبكه اى هستش كه كارتون پخش ميكنه. و ٩٠٪ تبليغات اون اسباب بازيه. به نظر من شركت هاى اسباب بازى ساز بهترين جا را براى تبليغ انتخاب كرده اند.

    مشخص كردن هدف:

    ناموفق: جديداً بانك ملت اپليكيشنى طراحى كرده كه ميگه فرقى نميكنه چه بانكى حساب دارى فقط از اپليكيشن بانك ملت استفاده كن. ولى در كنار اسم اپليكيشن، لوگو و اسم بانك و بزرگ قرار ميده. و اين باعث شده كه فقط مشترياى بانك ملت به سراغ اپليكيشن برن.

    موفق: مك دونالد هيچ وقت سعى نكرده كه محصولاتشو سالم جلوه بده، ولى در نشان دادن اين كه محصولاتش خوشمزست خيلى موفق بوده.

    تمركز بيش از حد بر روى موضوع خاص:

    ناموفق: شركت فاميلا تبليغى كرد كه توى اون شخص، قوطيه رب و با چاقو ميبره. به نظر من اين تبليغ بيشتر ادمو ياد رب ميندازه تا رب فاميلا.

    موفق: شركت اپل هر گوشيه جديدى كه توليد ميكرد روى يك مزيت ان تمركز ميكرد و باعث ميشد مشتريان اون با افتخار از مزيت هر محصول اپل صحبت كنند. مثال: iphone4 خوش دسترين گوشي، iphone4s داشتن siri و سرعت بالا، iphone5 صفحه بزرگتر و مدت زمان زياد كه اپل گوشى توليد نكرد، iphone5s اولين محصول اپل كه touch id داشت و...

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .