Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


آیا باید همیشه بر موضع خود باقی بمانیم؟


اصرار بر حرف‌های قبلی

کم نیستند افرادی که معتقدند «ایستادن روی حرفی که قبلاً گفته‌اند و متعهد ماندن به مواضع‌ پیشین‌شان» یک ویژگی مثبت است.

بر همین اساس است که گاهی می‌شنویم در نقد یک نفر گفته می‌‌شود: «حرف فلانی در طول زمان تغییر کرده است و نمی‌شود به او اعتماد کرد.» یا این‌که «او که الان این حرف را می‌زند، چند سال پیش دقیقاً عکس آن را می‌گفت.»

احتمالاً برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید چنین پرسشی سال‌هاست موضوع بحث سیاستمداران، تحلیل‌گران، نظریه‌پردازان و روزنامه‌نگاران بوده است.

این جمله به وینستون چرچیل منسوب است که وقتی خانمی او را به تغییر مواضعش متهم کرد، چنین پاسخ داد: «خانم. وقتی فکت‌ها تغییر می‌کنند، من نظرم را تغییر می‌دهم. شما چه کار می‌کنید؟» (+/+)

دقیقاً همین جمله را به جان مینارد کینز اقتصاددان معروف هم نسبت داده‌اند. تنها تفاوت در این است که گفته می‌شود کینز این جمله را خطاب به آقا بیان کرده است (+).

کلمهٔ فکت در این‌جا بسیار مهم و کلیدی است. چون تعریف فکت – که ما در زبان فارسی معادل قابل قبولی برای آن نداریم – این است که چیزی وجود دارد که کاملاً شفاف و واضح است و همه روی وجود و وقوع آن اتفاق نظر دارند.

عبارت When Facts Change یک پیام متناقض در خود دارد. چون ذات فکت تغییر‌ناپذیر است و در این‌جا گوینده تأکید می‌کند که بسیاری از چیزهایی که ما فکت فرض می‌کنیم، لزوماً چنین نیستند و می‌توان تفسیرهای مختلفی از آن‌ها داشت یا ممکن است در طول زمان تغییر کنند.

البته ظاهراً کینز هرگز این جمله را نگفته است. اما آن‌قدر در طول زمان، نظریات و تحلیل‌های اقتصادی‌اش را اصلاح و جرح و تعدیل کرده که چنین جمله‌ای روی شخصیت او به خوبی می‌نشیند.

محدودیت در دسترسی کامل به این مطلب

برای مشاهدهٔ متن کامل این مطلب کافی است (بدون پرداخت هرگونه هزینه) در سایت متمم ثبت نام کنید. پس از ثبت‌نام به تعداد قابل‌توجهی از درس‌‌های متمم دسترسی پیدا خواهید کرد نمونهٔ آن‌ها را می‌توانید از طریق لینک زیر ببینید:

نمونه درس‌های کاربر آزاد متمم

البته اگر بخواهید به همهٔ درس‌های متمم دسترسی داشته باشید، لازم است حق اشتراک بپردازید.

ثبت نام رایگان    تجربه‌ٔ متممی‌ها

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری برندسازی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه برندسازی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۴ نظر برای آیا باید همیشه بر موضع خود باقی بمانیم؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : هدی

    در مورد این سوال که "پذیرفتن یا نپذیرفتن تغییر موضع، چقدر به موضوع بستگی دارد؟"  میتونم به این اشاره کنم که چند وقت پیش در کتابی با عنوان "هنر پرسشگری" (انتشارات اختران) با یک طبقه بندی از سوالات و موضوعات آشنا شدم که برام جالب بود:

    یک سری پرسش ها (و یا میتونیم کلی تر بگیم یک سری مسائل) پرسش ها و مسائل تک نظام هستند. این پرسش ها، یک جواب واضح دارند و همه ی اهل اون حوزه هم بر سر این جواب واضح اتفاق نظر دارند. علوم تجربی نمونه ی خوبی از این مسائل اند. 

    یک سری از مسائل، مسائل "بی نظام" هستند. مسائلی که سلیقه ی شخصی در اون ها دخیله و به تعداد آدم های کره ی زمین براشون جواب وجود داره. پاسخ ها و موضع ها به این نوع از مسائل رو نمیشه ارزیابی کرد.

    یک سری از پرسش ها و مسائل هم هستند که "محل مناقشه اند". این مسائل سلیقه ای نیستن اما دیدگاه ها و تحلیل های مختلفی میتونه براشون وجود داشته باشه. در این جا یک پاسخ درست نداریم و پاسخ خوب و یا بهتر داریم. قضاوت در ارزیابی این موضع گیری ها دخیل هست. مسائل مربوط به علوم انسانی از این نوع مسائل اند.

    به نظر من ما باید در مورد زمینه های "مناقشه برانگیز" و زمینه های "بی نظام" تغییر موضع رو خیلی بیشتر به رسمیت بشناسیم. چون همونطوری که آدم های مختلف در این زمینه ها نظرات مختلف دارند، ما هم در طول زمان این حق رو داریم که تجربه های جدید داشته باشیم، تغییر کنیم و نظر متفاوتی داشته باشیم.

     

    سوال آخر هم چون بحث از "دوست داشتن" بود، من احساس ام رو میگم و اونم اینکه غمگین میشم. احساس میکنم اون آدمی که من دوست اش داشتم دیگه زنده نیست و مرگ هم اونو از ما نگرفته. اون آدم در صفحات تاریخ گم شده و واقعا برای من غم انگیزه. اما در این شرایط با خودم فکر میکنم که اگر اون آدم همونطوری که بود باقی میموند آیا من حس بهتری داشتم؟ تصورم اینه که دیگه برای پیگیریش وقت نمی ذاشتم چون اون آدم در همون افکار و باور ها راکد مونده. هیچ تجربه ی جدیدی نکرده. پویا نبوده. در صورتی که اون چیزی که در واقع اون فرد رو برای من جذاب کرده همین پویایی و "زنده" بودنش بوده. اگر این ویژگی خوب رو داره خب از تغییر ناگزیره. من این آدم جدید رو پیگیری میکنم. چون اون کاریزما فارغ از باورهاش هنوز درش هست. این آدم رو با مواضع تغییر یافته اش دوست دارم اما شاید بشه گفت به شکل دیگری. و قسمت جالب ماجرا اینجاست که کنجکاو و مشتاقم بدونم در آینده چه باور ها و مواضعی خواهد داشت و این ویژگی ها درونی ثابت و این کاریزما دیگه به کجا خواهد بردش.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .