Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


مفهوم لغت کمپین در عبارت “کمپین تبلیغاتی”


معنای لغت کمپین در کمپین تبلیغاتی

لغت کمپین در اصل به معنای یک عملیات نظامی یا سیاسی است در یک ناحیه محدود بر روی گروه هدف از پیش تعیین شده با هدف و نتیجه از پیش تعیین شده است. زمانی که از کمپین تبلیغاتی نام می‌بریم نیز تقریباً معنای مشابهی مد نظر است.

اگر شناخت کافی از برند، محصول و بازار خود داشته باشیم، کمپین تبلیغاتی – به نسبت – هزینه بسیار کمی خواهد داشت. اما هر چه شناخت ما از خودمان و شرایط محیطی کمتر باشد هزینه های کمپین بالاتر خواهد رفت. درست مانند یک عملیات نظامی که با کمترین شناخت نسبت به دشمن و منطقه عملیاتی انجام شود. بدیهی است که چنین عملیاتی بیشترین کشته و کمترین دستاورد را خواهد داشت.

برای اینکه یک «کمپین تبلیغاتی» واقعاً «کمپین» باشد و به یک «عملیات چریکی با تعدادی تک تیرانداز هماهنگ نشده» تبدیل نشود فاکتورهای متعددی باید مورد توجه قرار گیرند که در اینجا برخی از آنها را مورد توجه و بررسی قرار می‌دهیم.  اگر چه همه ویژگیهای اشاره شده در همه کمپین ها الزاماً قابل استفاده نیستند اما آشنایی با آنها می‌تواند ایده‌های خیلی خوبی در طراحی کمپین به ما بدهد:

همراهی با یک جریان اجتماعی: هر زمان در یک جامعه چند موضوع به عنوان دغدغه مطرح می‌شوند. در ایران برخی از این دغدغه‌ها مناسبت‌های مذهبی هستند. عاشورا. محرم. نیمه شعبان. مبعث. برخی از دغدغه‌ها مناسبت‌های ملی هستند مانند نوروز. برخی دیگر دغدغه‌های اجتماعی مثل یارانه‌ها، کنکور، ازدواج جوانان، تشویق به زاد و ولد بیشتر، محیط زیست و …

اگر کمپینی بتواند از فضای موجود در جریان‌های اجتماعی استفاده کند، طبیعی است که هزینه اجرای خود را کاهش و میزان تبلیغات دهان به دهان خود را افزایش می‌دهد. در ایران، متاسفانه اکثر کمپین‌ها فقط به مناسبت‌ها توجه می‌کنند. هدیه روز مادر، هدیه روز پدر، نیمه شعبان و … نمونه هایی از این کمپین ها هستند. اگر چه هرگز برای مخاطب قابل درک نیست که چرا باید قیمت خودرو پراید در روز تولد امام زمان، با یک هفته قبل یا بعد از آن متفاوت باشد.

محدودیت در دسترسی کامل به این درس

دوست عزیز.

دسترسی کامل به این درس برای کاربران ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

با عضویت به عنوان کاربر ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به این مطلب، به سایر بحث‌هایی هم که تحت عنوان تبلیغات مطرح می‌شوند دسترسی پیدا می‌کنید.

همچنین با فعال کردن اشتراک ویژه به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

البته از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، ما فکر می‌کنیم شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  مهارت فروش

  دیجیتال مارکتینگ

  سیستمهای کنترل مدیریت (برای سنجش اثربخشی تبلیغات)

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

تمرین:

۱- چند کمپین تبلیغاتی در ایران مثال بزنید که اصل Relevance در آنها رعایت نشده؟

۲- چه مثالهایی از کمپین‌های تبلیغاتی در ایران می‌بینید که Partnership به شکل هوشمندانه مورد استفاده قرار گرفته؟

۳- کدام کمپین تبلیغاتی به نظر شما، از پارامتر Content استفاده کرده؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    حسین محمدعلی ، آرش عزیززاده ، شاهد اشرفی ، محمد رحیم زاده ، مهسا جاویدی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تبلیغات به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه تبلیغات
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۴۱ نظر برای مفهوم لغت کمپین در عبارت “کمپین تبلیغاتی”

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : شاهد اشرفی

    چند کمپین تبلیغاتی که اصل Relevance در آنها رعایت نشده:

    *به نظر من تبلیغات محیطی و تلویزیونی شرکت "ویستا بست" که یک آقای خیلی خوش تیپ و جذاب که آدم رو یاد محصولات درجه یک و با کیفیت می اندازه ولی ارتباطی با محصولات بی کیفیتی که این شرکت تولید می کنه نداره. اولین و مهمترین خواسته مشتری این نوع پنجره ها هوابند بودن اونهاست که ویستا بست در این زمینه خیلی ضعیف عمل می کنه.

    *تبلیغات شرکت "مدیران خودرو" که مدل X33 خود را در حال گذر از کوه و دشت و بیابان و سواحل دریا نشون می ده. این مفهوم در ذهن آدم شکل می گیری که ما با یک آفرود تمام عیار مواجه هستیم در حالیکه این خودرو از پسِ خیابون های شهر هم به درستی بر نمی آد.

    *شرکت "پارس خودرو" که واقعا در مقاطعی خودروهای بسیار با کیفیتی تولید (مونتاژ) می کرده اما در حال حاضر اکثر تولیداتش خودرو های چینی هستند هنوز هم در تبلیغاتش بر روی "کیفیت" داشتن همه ی محصولاتش تأکید دارد.

    مثال هایی که Partnership در آنها به شکل هوشمندانه رعایت شده:

    *شرکت نوین چرم با بهرام رادان (که اتفاقا خوش پوش و خوش چهره هم هست) به معرفی محصولاتش می پردازد. بهرام رادان با بازی در فیلم معروف "بی پولی" که در آن نقش یک طراح حرفه ای لباس را به عهده داشت مفهوم یک آدم حرفه ای و کار بلد (حداقل در حوضه ی پوشاک) رو به خوبی را در ذهن بیننده ایجاد می کند.

    کدام کمپین تبلیغاتی از Content استفاده کرده؟

    *فکر می کنم تبلیغت بانک "آینده" که در مقطعی از معنی کلمات در لغت نامه دهخدا استفاده می کرد در این دسته بندی قرار بگیرد. تبلیغ به این صورت بود که روی یک بیلبورد با زمینه ی کاملا سفید یک کلمه نوشته شده بود و در مقابل آن تمام معانی آن در لغت نامه دهخدا روبروی آن قرار داشت. من از تبلیغ سایر بانک ها در چند سال قبل چیزی در خاطرم نمانده اما نام این بانک و نحوه ی تبلیغش در ذهنم هست.

     

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .