Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


انواع رسانه های تبلیغاتی


رسانه های مختلف مورد استفاده در تبلیغات

حتماً به خاطر دارید که در درس #تبلیغات،‌ به معرفی حوزه‌های ATL و BTL پرداختیم و در همانجا توضیح دادیم که انواع رسانه های تبلیغاتی در دسترس در شرایط جدید و با ظهور رسانه‌های دیجیتال،‌ بسیار گسترده‌تر از گذشته است و دیگر نمی‌توان به سادگی گذشته از تقسیم بندی‌های سنتی در حوزه تبلیغات استفاده کرد.

در این درس می‌خواهیم به بررسی برخی از انواع رسانه های تبلیغاتی متداول بپردازیم. بدیهی است که تعداد رسانه‌های قابل تصور برای تبلیغات بسیار زیاد است و ما در اینجا صرفاً‌ به تعدادی از رسانه های تبلیغاتی که کاربرد بیشتری دارند، خواهیم پرداخت.

می‌توان وقت و انرژی زیادی گذاشت و به دقت مفهوم رسانه و رسانه های تبلیغاتی را تعریف کرد. ما هم بعداً در سلسله بحث‌های مستقلی، رسانه‌ها و رسانه شناسی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. اما در اینجا و برای هدفی که در درس تبلیغات مد نظر داریم، یک تعریف عمومی از رسانه تبلیغاتی هم کفایت خواهد کرد:

همیشه در تبلیغات، قصد داریم که یک یا چند پیام مشخص را برای مخاطبان خود ارسال کنیم. هر ابزاری که بتواند به عنوان بستری برای انتقال این پیام مورد استفاده قرار بگیرد، یک رسانه تبلیغاتی محسوب می‌شود.

اجازه بدهید که در اینجا برخی از رایج‌ترین رسانه های تبلیغاتی را با هم مرور کنیم:

نشریات مکتوب

به صورت سنتی، نشریات مکتوب در میان انواع رسانه های تبلیغاتی یکی از گزینه های مطرح بوده‌اند. روزنامه‌ها، هفته‌نامه‌ها، ما‌ه‌نامه‌ها و کاتالوگ‌ها و کتاب‌هایی که به صورت تخصصی در هر صنعت منتشر می‌شوند نمونه‌هایی از نشریات مکتوب محسوب می‌شوند. البته بدیهی است که این رسانه‌ها با وجود شباهت ظاهری، تفاوت‌های جدی هم با یکدیگر دارند. به عنوان مثال نوع تبلیغات در یک روزنامه سراسری و یک ماهنامه تخصصی و عکس‌العملی که مخاطبان به این دو رسانه مختلف نشان می‌دهند، تفاوت‌های جدی با هم دارد.

گاهی اوقات هم تبلیغ کنندگان، تصمیم می‌گیرند به جای استفاده از نشریات متداول در جامعه، خودشان مستقیماً به انتشار تبلیغات به صورت مکتوب بپردازند. این کار ممکن است از کارهای ساده‌ای از قبیل چاپ تراکت و بروشور آغاز شده و تا کارهای پیچیده‌ای مانند چاپ کتابهای اختصاصی ادامه پیدا کند. البته شیوه‌ی اخیر، طبیعتاً دشوار بوده و تخصصی‌تر محسوب می‌شود. اما به همان اندازه اثربخش‌تر هم خواهد بود. چنین کاری را می‌توان اضافه کردن یک رسانه جدید در کنار انواع رسانه های تبلیغاتی موجود دانست و به دلیل تخصصی بودن این کار، این جنس از تبلیغات در سلسله درس‌های استراتژی محتوا در متمم، مورد بحث قرار گرفته است.

محدودیت در دسترسی کامل به این درس

دوست عزیز.

دسترسی کامل به این درس برای کاربران ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

با عضویت به عنوان کاربر ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به این مطلب، به سایر بحث‌هایی هم که تحت عنوان تبلیغات مطرح می‌شوند دسترسی پیدا می‌کنید.

همچنین با فعال کردن اشتراک ویژه به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

البته از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، ما فکر می‌کنیم شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  مهارت فروش

  دیجیتال مارکتینگ

  سیستمهای کنترل مدیریت (برای سنجش اثربخشی تبلیغات)

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

چه  رسانه‌های دیگر یا توضیحات تکمیلی دیگری را در ذهن دارید که می‌توانند به بحث فوق افزوده شوند؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    امیر دولت آبادی ، شیما کشاورزیان ، شیرین ، seven ، علی اکبریه

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تبلیغات به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه تبلیغات
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۶۷ نظر برای انواع رسانه های تبلیغاتی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : میثم نوروزیان

    یکی دیگر از رسانه‌‌های تبلیغاتی سینما است. البته باید در نظر داشت که اهمیت این رسانه تابع فرهنگ مردم کشور است، یعنی در کشوری مانند آمریکا یا هند که مردم به شدت به سینما وابسته و علاقمند هستند و برای سینما رفتن هزینه می‌کنند، قطعاً نقش این رسانه تبلیغاتی پررنگ خواهد بود.

    شرکت zenith optimedia   گزارشی در خصوص رسانه‌های تبلیغاتی و سهم هر رسانه در تبلیغات و هزینه تبلیغات بر مبنای مناطق مختلف دارد که خواندن آن خالی از لطف نیست. یکی از بخشهای این گزارش سهم هر رسانه در تبلیغات است:

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .