Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


صفحه کلید QWERTY | درباره تاریخچه چیدمان صفحه کلید چه می‌دانیم؟


صفحه کلید QWERTY

با توجه به این‌که همین الان در حال استفاده از موبایل یا لپ‌تاپ هستید، طبیعی است که کیبورد QWERTY را می‌شناسید.

کافی است به گوشه‌ی سمت چپ بالای صفحه کلید خود نگاه کنید تا شش کلید Q و W و E و R و T و Y را در کنار یکدیگر ببینید. همین چیدمان صفحه کلید باعث شده که آن را به عنوان صفحه کلید QWERTY بشناسند.

شاید اگر صفحه کلید به ترتیب با حروف A تا Z چیده می‌شد، هیچ سوالی در ذهن ما شکل نمی‌گرفت و آن را وضعیتی طبیعی فرض می‌کردیم. اما حالا می‌دانیم که پراکندگی حروف در صفحه کلید QWERTY بسیار زیاد است و قاعدتاً باید پشت این پراکندگی داستانی باشد.

درباره تاریخچه صفحه کلید بسیار گفته‌ و نوشته‌اند. در این درس بخش‌هایی از این تاریخچه را مرور می‌کنیم تا ببینیم داستان‌هایی که درباره‌ی شکل‌گیری کیبورد QWERTY می‌گویند تا چه حد درست است.

چیدمان صفحه کلید

چرا QWERTY؟ مرور داستانی که همه شنیده‌ایم

مشهورترین داستانی که درباره‌ی صفحه کلید QWERTY شنیده‌ایم این است که چیدمان کلیدها در آن با هدف کُند کردن سرعت تایپیست‌ها انجام شده است.

گفته می‌شود سیستم مکانیکی نخستین ماشین تحریرها به شکلی بوده که اگر کلیدهای مجاور با فاصله‌ی زمانی کم و سرعت بالا فشرده می‌شدند، احتمال داشت در عملکرد دستگاه اختلال ایجاد شود.

به همین علت، طراحی صفحه کلید سعی کرده کلیدها را به گونه‌ای قرار دهد که حرکت انگشتان کُند شود و چنین احتمالی کاهش پیدا کند.

در حال حاضر تقریباً همه پذیرفته‌اند که چنین داستانی نمی‌تواند درست باشد. ترکیب E و R و همین‌طور T و H از جمله پرکاربردترین ترکیب‌‌های دوگانه در زبان انگلیسی هستند و قرار گرفتن آن‌ها در نزدیکی هم چنین فرضیه‌ای را تأیید نمی‌کند.

البته این تنها داستانی نیست که در مورد تاریخچه شکل‌گیری کیبورد QWERTY وجود دارد. مثلاً برخی گفته‌اند که فروشندگان اولیه‌ی ماشین‌های تایپ،‌ برای تحت تأثیر قراردادن مشتریان و نشان دادن سرعت بالای این ماشین‌ها معمولاً کلمه‌ی TYPEWRITER را تایپ می‌کرده‌اند و به همین علت، تمام این حروف در خط اول صفحه کلید QWERTY قرار داده شده تا کلمه‌ی TYPEWRITER با بیشترین سرعت تایپ شود.

در این‌که همه‌ی حروف کلمه‌ی TYPEWRITER در خط اول قرار دارند بحثی نیست (همین الان می‌توانید با یک نگاه به صفحه کلید خود مطمئن شوید). اما منطقی به‌نظر نمی‌رسد که طراحی صفحه کلید ترکیب و چیدمان کلیدها را صرفاً به خاطر چنین نمایشی انتخاب کند.

ماشین تحریر قدیمی

عکس از Juan Velasco

با وجودی که در بسیاری از رسانه‌ها این دو داستان به عنوان ریشه شکل‌گیری چیدمان QWERTY نقل می‌شود (+)، ضعیف بودن منطق آن‌ها باعث شده که محققی مانند جَن نویز (Jan Noyes) در سال ۱۹۸۳ صریحاً بنویسد: «ما احتمالاً هیچ‌وقت نمی‌فهمیم که چرا مخترع اولیه چنین چیدمانی را برای صفحه کلید خود انتخاب کرد.» (+).

در این‌که تاریخچه شکل‌گیری صفحه کلید QWERTY مبهم است تردیدی نیست. اما نمی‌توانیم بگوییم که هیچ‌چیز در این باره نمی‌دانیم. در ادامه برخی از دانسته‌ها را در این زمینه مرور می‌کنیم و به این بهانه اشاره‌ای هم به مفهوم وابستگی به مسیر یا Path-dependency خواهیم داشت.

کریستوفر لتم شولز و اختراع ماشین تحریر

در مرور تاریخچه ماشین تحریر و صفحه کلید با یک نام مهم روبه‌رو می‌شوید: کریستوفر لتم شولز (Christopher Latham Sholes).

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های داستان کسب و کار برای اعضای ویژه متمم امکان‌پذیر است. پس از فعال کردن اشتراک ویژه در متمم، به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در این‌جا ببینید:

  نقشه راه یادگیری درس‌های متمم

دوستانی که درس‌های داستان کسب و کار متمم را مطالعه کرده‌اند،‌ به درس‌های زیر هم علاقه نشان داده‌اند:

  مدل کسب و کار | بیزینس پلن | ارزش آفرینی | کارآفرینی

  تصمیم گیری  |  استراتژی  |  تفکر استراتژیک

  مشاوره مدیریت  |  کوچینگ  |  مسیر شغلی

  دیجیتال مارکتینگ  |  برندسازی  | پرسونال برندینگ

  مذاکره  |  مهارت ارتباطی  | توسعه فردی

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    احمد ، اتوسا سهندپور ، یوسف شیخه ، سیدمهدی حسینی ، زینب مقدادی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری داستان کسب و کار به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه داستان کسب و کار
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۸ نظر برای صفحه کلید QWERTY | درباره تاریخچه چیدمان صفحه کلید چه می‌دانیم؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محسن نیک نژاد

    در مورد وابسته به مسیر بودن یا Path-dependency موردی به ذهنم رسید که به نظرم اومد میتونم اونو با بقیه دوستان هم به اشتراک بگذارم.

    من در پروژه ای مشغول به کارم که در حدود 10 سال پیش شروع شده، در این 10 سال قسمت های مختلفی از پروژه به اتمام رسیده و الان آماده بهره برداریه ولی قسمت هایی دیگه ای هست که ما الان مشغول تکمیل اون هستیم.

    در این پروژه روند ها و مواردی وجود داره که در بسیاری از اوقات خوب نیستن و حتی در بعضی موارد واقعا غلط هستن اما به دلیل این که خیلی تکرار شدن و در این مدت، پروژه بر اساس اون ها پیش رفته عملا تغییر اون ها بسیار مشکله و مقاومت بسیار زیادی برای تغییرشون وجود داره.

    نمیدونم شاید در انتخاب بعضی مسیرها از اول کار باید وسواس بیشتری به خرج داد.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .