Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


توقف تولید گوشی موبایل ال جی | وقتی نوآوری به تنهایی کافی نیست


توقف گوشی موبایل ال جی

خبر کوتاه بود و ساده: «شرکت ال جی تولید گوشی‌های موبایل را متوقف کرد.»

اما برای کسانی که به گوشی‌های موبایل ال جی دل بسته بودند و سال‌ها از آن استفاده می‌کردند، غم‌انگیز هم بود. این نکته‌ای است که از دید بسیاری از سایت‌های خبری و تحلیلی هم دور نماند (+/+).

شاید برای نسلی که امروز در دهه‌ی سوم زندگی قرار دارد، گوشی ال جی تداعی‌های چندانی به همراه نداشته باشد. نسل جوان‌تر، موبایل را با اپل و سامسونگ می‌شناسد و اگر هم سراغ این دو برند نرفته باشد، برندهای دیگر مانند شیائومی و اوپو و هواوی در ذهن و دلش نفوذ کرده و جای چندانی برای ال جی نمانده است.

اما نسل‌های قدیمی‌تر، یعنی کسانی که حدود سال ۱۳۸۰ خودمان درگیر خرید گوشی موبایل بودند، گوشی‌های B1200 ال جی را فراموش نکرده‌اند.

توقف تولید گوشی موبایل ال جی

ال جی در طول این مدت به تدریج رشد کرد و حتی در سال ۲۰۱۳، در کنار اپل و سامسونگ به یکی از سه تولیدکننده‌ی اصلی موبایل در جهان تبدیل شد (+). اما این موفقیت برای مدت طولانی پایدار نماند و در نهایت سال‌های ضرردهی از راه رسیدند.

با وجودی که ضرردهی کسب و کار موبایل ال جی به شکل عمومی مشخص بود، اما رسانه‌ها در سال‌های قبل کمتر به این موضوع می‌پرداختند و امسال، پس از خبر توقف تولید گوشی موبایل ال جی، همگی به این نکته اشاره کردند که این کسب و کار برای حدود شش سال متوالی زیان‌ده بوده و ضرر انباشته‌‌ی آن به حدود ۴/۵ میلیارد دلار رسیده بوده است.

یک انتظار سه ماهه برای تعیین تکلیف گوشی ال جی

به هر حال وقتی یک کسب و کار برای مدت طولانی و طی سال‌های متوالی زیان‌ده است، این انتظار پدید می‌آید که شرکت دست به تصمیمی استراتژیک بزند. اما تا اوایل سال ۲۰۲۱ خبری جدی در این زمینه منتشر نشده بود.

نشریه‌ی Korea Herald در ژانویه‌ی سال ۲۰۲۱ در خبری اعلام کرد که مدیرعامل شرکت LG Electronic در پیامی داخلی به مدیران و کارکنان خود گفته: «مستقل از این‌که چه تغییری در مسیرکسب و کار موبایل به وجود بیاید، شغل‌ها حفظ خواهد شد. دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.» (+).

تقریباً در همان زمان مقام دیگری از شرکت ال جی هم اظهارنظر دیگری کرد و مشخص شد که ماجرا جدی است: «رقابت در بازار گوشی‌های موبایل مدام خشن‌تر و جدی‌تر می‌شود و زمان مناسبی است که ال جی فارغ از هیجان و احساس، تصمیم درستی بگیرد و بهترین گزینه را انتخاب کند. همه‌ی گزینه‌ها روی میز ماست. از فروش این کسب و کار تا کوچک کردنش و یا به کلی خروج از این صنعت.»

ظاهراً‌ ال جی با پخش شدن این خبر مشکلی نداشت و علاقه‌مند بود این انتظار در بازار هم شکل بگیرد. چنان‌که مدیران این شرکت در گفتگو با Verge، اصالت گزارش‌های داخلیِ بیرون‌رفته از شرکت را تأیید کردند. البته گفتند که گزینه‌ی نهایی هنوز انتخاب نشده است (+).

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

پیشنهاد عضویت در متمم

شما با عضویت ویژه در متمم، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌های بسیاری از جمله موضوعات زیر دسترسی کامل داشته باشید:

  فهرست درس‌های متمم

موضوعات زیر، برخی از درس‌هایی هستند که در متمم آموزش داده می‌شوند:

  دوره MBA (یادگیری منظم درس‌ها)

  استراتژی | کارآفرینی | مدل کسب و کار | برندسازی

  فنون مذاکره | مهارت ارتباطی | هوش هیجانی |تسلط کلامی

  توسعه فردی | مهارت یادگیری | تصمیم گیری | تفکر سیستمی

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | کار تیمی | کاریزما

  عزت نفس | زندگی شاد | خودشناسی | شخصیت شناسی

  مدیریت بازاریابی | دیجیتال مارکتینگ | سئو | ایمیل مارکتینگ

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

تمرین و مشارکت در بحث

تجربه‌ی شما از مواجهه با گوشی‌های موبایل ال جی چه بوده است؟

آیا از این گوشی‌ها استفاده کرده‌اید؟ اگر کرده‌اید چه دیدگاهی در مورد موبایل‌های ال جی دارید؟

اگر استفاده نکرده‌اید، به نظرتان چه عاملی باعث شد که ال جی در میان گزینه‌های خرید شما نباشد؟

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری داستان کسب و کار به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه داستان کسب و کار
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۸ نظر برای توقف تولید گوشی موبایل ال جی | وقتی نوآوری به تنهایی کافی نیست

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمدرضا شعبانعلی

    کامنت من سه بخش داره:

    اول درباره‌ی سابقه‌ی مصرف محصولات خودم

    دوم در پاسخ به کامنت شما

    سوم تجربه‌ام از LG.

    درباره‌ی سابقه‌ی مصرف محصولات

    من تا به امروز تجربه‌ی استفاده از خودرو‌های ژاپنی (نیسان / تویوتا) و کره‌ای (هیوندای/کیا) داشته‌ام. در برخی موارد، خودروهای High-end (یعنی گران‌ترین و آخرین مدل هر برند) و در برخی موارد هم خودروهای نیمه‌ی بالاتر که الزاماً آخرین رده نبوده‌اند.

    در مورد موبایل هم تجربه‌ی استفاده از برندهای LG و Motorolla و Nokia و Samsung و Apple رو داشته‌ام.

    در این میان، بیشترین استفاده‌ام از سامسونگ و ال‌جی و اپل بوده.

    علاوه بر این‌ها سابقه‌ی همکاری با شرکت‌های صنعتی در غرب اروپا و شرق اروپا، سوییس و همین‌طور کره رو داشته‌ام و محصولاتشون رو در ایران فروخته‌ام و نصب و راه‌اندازی و تعمیر و نگهداری هم کرده‌ام.
    بنابراین هم به عنوان استفاده‌کننده و مشتری، هم به عنوان کسی که پشت صحنه‌ی تعدادی از این کسب و کارها رو در کشورهای مختلف جهان دیده، فکر می‌کنم می‌تونم در حد مجموعه‌ای از تجربه‌های شخصی، تا حدی اعتبار تصورِ «نسبت میان کشور و برند» رو ارزیابی کنم.

    درباره‌ی کامنت شما

    به نظرم اصطلاحاتی مثل «اصالت» اساساً قابل تعریف یا سنجش نیست. وقتی می‌گیم آمریکایی‌ها یا ژاپنی‌ها بیشتر از کره‌ای‌ها اصالت رو رعایت کرده‌اند، لابد منظورمون اینه که یک معیار قابل‌سنجش وجود داره که میشه محصولی رو با محصول دیگه مقایسه کرد.

    اگر این معیار وجود داره، قاعدتاً میشه مثلاً خود بنز رو هم با BMW مقایسه کرد و گفت یکی اصالت رو بیشتر رعایت می‌کنه. یا مثلاً بین گروه خودروسازان دیترویت هم میشه شرکت‌ها رو بر اساس میزان رعایت اصالت اندازه‌گیری و مقایسه کرد (که به نظرم غیرممکنه).

    اگر نتونیم خود کمپانی‌‌های اروپایی یا آمریکایی رو بر اساس اصالت با هم مقایسه کنیم،‌ یعنی این واژه تعریف شفافی نداره و طبیعتاً منطقی نیست در جاهای دیگه هم از چنین مقایسه‌ای استفاده کنیم.

    ضمن این‌که هیچ منبعی در جهان نمی‌شناسم که محصولات رو بر اساس «رعایت اصالت» طبقه‌بندی یا مقایسه کنه (به گمان من، چون این واژه گُنگ و غیرقابل سنجش هست).

    اگر از اصطلاح «قدمت» استفاده بشه، باز می‌شه حرف‌هایی زد. اگر چه به نظرم قدمت هم به خودی خود مزیت محسوب نمیشه.

    مسئله‌ی دیگه‌ای که در ذهن من هست اینه که مقایسه‌ی برندها بر اساس کشورشون مربوط به حدود نیم قرن قبل هست. یعنی از زمان انقلاب صنعتی تا پایان جنگ جهانی دوم و تا حدی هم در دوران جنگ سرد.

    در ابتدای انقلاب صنعتی، کشورهای مختلف مسیرهای متفاوتی رو طی کرده‌اند (کافیه مثلاً‌ انگلیس رو با اسپانیا مقایسه کنید). در دوران سیطره‌ی کمونیسم هم بلوک شرق و غرب مسیر متفاوتی می‌رفتند. به همین علت کلماتی مثل «طراحی روسی» در مقابل «طراحی آمریکایی» معنا داشت.

    مثلاً همه می‌دونستن که طراحی روسی، Heavy-duty هست و در مقابل، انعطاف‌پذیری کمتری داره.

    بعد از پایان جنگ سرد، اتفاقی که افتاد این بود که به تدریج مرزهای جغرافیایی معنای خودش رو از دست داد و کمرنگ‌تر شد. اگر از معدود کشورهای عقب‌افتاده که با سیاست خودکفایی به انزوا و فلاکت رسیدند بگذریم، جریان تکنولوژی به سادگی از کشوری به کشور دیگه منتقل شد.

    الان به سادگی نمی‌شه تکنولوژی‌ها رو به کشورها نسبت داد. مثلاً در آمریکا یا چین یا آلمان، برندهای مختلف محصولاتی با کیفیت‌های کاملاً متفاوت تولید می‌کنند.

    یا گاهی اوقات، کشورهایی که برند ضعیف‌تری دارند، در جایگاه‌هایی بالاتر از کشورهای دارای برند قوی قرار می‌گیرند. مثلاً ما صنعت خودرو رو در آلمان می‌شناسیم. اما شاید کمتر توجه داشته باشیم که در زمینه‌ی تولید «خط تولید صنعت خودرو» و «اتاق‌های تست خودرو» کشور اتریش جلوتره. یا آمریکا در زمینه‌ی تولید ماشین‌آلات نگهداری خطوط ریلی،‌ تحت لیسانس اتریش کار می‌کنه. یا برندی مثل Lenovo به سادگی کل حوزه‌ی PC شرکتی مثل IBM رو می‌خره و به چین می‌بره (منظورم فقط تولید نیست. طراحی و مدیریت و کل کسب و کاره).

    و اتفاقاً هنوز از نظر بسیاری از فعالان حوزه‌ی IT و برنامه‌نویسی، برند Lenovo به عنوان برندی قدرتمند و سنگین برای استفاده در نظر گرفته می‌شه. و کسی هم به این فکر نمی‌کنه که من «چینی» نخرم و برم «آمریکایی» بخرم (مثلاً Surface یا HP).

    فکر می‌کنم الان که جابه‌جایی تکنولوژی ساده شده، کشورها به سمت جهانی‌سازی رفته‌ان، بازارها باز شده و دست برای انتخاب بازتر شده. در هر کشوری می‌شه سطوح متفاوتی از تکنولوژی رو دید و نسبت دادن تکنولوژیها به کشورها، کار دقیقی نباشه.

    بهتره از برند LG یا برند Samsung یا برند Apple یا برند HTC حرف بزنیم تا برند کره‌ای یا برند آمریکایی یا برند چینی.

    تجربه‌ی استفاده‌ی من از گوشی LG

    من مدت دو سال یا کمی بیشتر از گوشی LG V20 استفاده کردم. تجربه‌ای شگفت‌انگیز بود. برای من کارکرد صوتی گوشی خیلی مهمه. و به همین علت، اون لذت و رضایت رو هرگز آیفون و سامسونگ بهم ندادن. کیفیت موسیقی Bang & Olufsen در حدی بود که به سادگی می‌شد از موسیقی‌ها لذت برد. سیستم ضبط صدا با قدرت عجیب در تنظیم Gain و فیلتر کردن Real-time امکان شگفت‌انگیزی بود که هیچ‌وقت فراموشش نمی‌کنم.

    صفحه‌ی نمایش دوم که بالای صفحه در نظر گرفته شده بود هم باعث می‌شد بدون نیاز به روشن بودن صفحه‌ی اصلی و مصرف باتری، نویتیفیکشن‌ها رو به زیبایی ببینم.

    لنز Ultrawide رو هم به شکلی که ال‌جی بهم می‌داد، در اون زمان هیچ گوشی دیگه‌ای بهم نداد.

    فقط یه مشکل وجود داشت. وقتی تصمیم گرفتم گوشی بهتری بگیرم (برای تنوع). دیدم گوشی‌های بعدی LG هم شبیه همین گوشی قبلی هستند. من دوست داشتم به جای V20 گوشی V40 بگیرم و واقعاً تفاوت ملموس و محسوسی وجود نداشت.

    برای کسی مثل من که اون زمان عادت داشتم گوشی رو به سرعت عوض کنم، این ماجرا خیلی آزاردهنده بود.

    به همین علت به سراغ سامسونگ رفتم که قبلاً گوشی Note رو ازش امتحان کرده بودم و آخرین نسل Note رو گرفتم که انصافاً نسبت به نسل قدیمی‌تر،‌ بهبودهای زیادی داشت.

    اما هرگز تجربه‌ی دوربین LG و موسیقی LG برام تکرار نشد.

    به همین علت، هنوز هم اگر نخوام با اسپیکر هارمن کاردن به موسیقی گوش بدم و دنبال یه ابزار پخش موسیقی ساده و سبک باشم، گوشی LG خودم رو دوباره شارژ می‌کنم ازش در نقش یک دستگاه پرتابل پخش موسیقی استفاده می‌کنم.

    کاش ال جی، روند به روزرسانی مدل‌های محبوبش رو با سرعتی بیشتر و تحول‌هایی جدی‌تر ادامه میداد.

    پی‌نوشت: ما در متمم یک «محمدرضا شعبانی» هم داریم. امروز دیدم ایشون هم زیر همین پست کامنت دارن و برام جالب بود.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .