Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


داستان +CNN | شکست استارتاپ یک ماهه!


شکست استارتاپ یک ماهه

وقتی در ۲۹ مارس سال ۲۰۲۲ شبکهٔ خبری CNN با سرو‌صدای فراوان، فروش اشتراک ویژه برای شبکهٔ +CNN را آغاز کرد، کمتر کسی فکر می‌کرد دقیقاً یک ماه بعد در ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ اعلام شود که +CNN بسته شده و دیگر فعالیت نمی‌کند (+).

ساده‌ترین استارتاپ‌های گاراژی – یا به قول خودمان زیرپله‌ای – هم بالاخره می‌توانند تا ماه دوم و سوم، و حتی سال اول دوام بیاورند. اما CNN که با غرور و ادعای فراوان، چند ثانیهٔ اول لانچ +CNN را در قالب NFT و به عنوان «لحظه‌هایی تعیین‌کننده در تاریخ» می‌فروخت، ماه اول این کسب‌و‌کار جدید را ندید (+).

ما در یکی از درس‌های متمم با عنوان دلایل شکست استارتاپ‌ها فهرستی طولانی از علت‌های عدم‌‌موفقیت استارتاپ‌ها را اعلام کرده‌ایم. وقتی آن فهرست را نگاه می‌کنید، به نظر می‌رسد که هر علت قابل‌تصوری در آن گنجانده شده است. اما وقتی استارتاپ‌ها در دل شرکت‌های بزرگ‌تر – و نه به شکل مستقل – به وجود می‌آیند، اتفاقات دیگری هم می‌تواند آن‌ها را به مسیر توقف و شکست برساند. ماجرای +CNN که این بار قصد داریم در مجموعهٔ داستان کسب و کار به آن بپردازیم از این جنس است.

شکست استارتاپ

تصویر صفحهٔ اول سایت +CNN قبل از شروع رسمی آن

داستان مختصر راه‌اندازی و توقف +CNN

پیش از این که ماجرای +CNN را با جزئیات بررسی و تحلیل کنیم،‌ لازم است در حد چند جمله، توضیح دهیم که چه اتفاقی افتاده است.

CNN یک شبکهٔ خبری کابلی است (Cable New Network). البته کابل امروز معنای سنتی خود را از دست داده، با این حال، ماهیت شبکه‌های کابلی حفظ شده است. شبکه‌های کابلی، بخشی از محتوای خود – معمولاً پخش زنده – را صرفاً به مشترکین می‌فروشند و دسترسی آزاد به کل محتوایشان وجود ندارد.

البته بینندگان بسیاری در سراسر جهان، این محتوای ویژه را بدون پرداخت مستقیم پول می‌بینند. چون توزیع‌کنندگان متعددی با CNN قرارداد دارند و محتوای آن را به عنوان بخشی از بستهٔ محتوایی خود عرضه می‌کنند. بنابراین کسی که فرضاً اشتراک ویژهٔ YouTube TV یا Hulu LiveTV می‌خرد، یا در هتل خود پخش زندهٔ ماهواره‌ای CNN را می‌بیند، به نوعی این هزینه را به شکل غیرمستقیم به CNN پرداخت کرده است.

CNN مدت‌ها در تلاش بود تا به جای این که بخش بزرگی از درآمد خود را از شبکه‌های توزیع محتوا به دست بیاورد، مستقیم به مخاطبان خود اکانت اشتراک ویژه بفروشد. این مدل درآمدی که ما آن را در درس کسب و کار مبتنی بر حق عضویت شرح داده‌ایم، طبیعتاً برای شما آشناست. چون متمم هم از همین مدل درآمدی استفاده می‌کند.

بعد از برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی گسترده، نهایتاً در ۲۹ مارس ۲۰۲۲ شبکهٔ +CNN کار خود را آغاز کرد. این شبکه حق عضویت ماهانهٔ خود را حدود ۶ دلار اعلام کرد که البته در چهار هفتهٔ نخست عضویت، با تخفیف استثنائی هزینه را به به ۳ دلار کاهش داده بود (+/+). اگر برایتان جالب است باید تأکید کنیم که CNN سراغ بازی‌های عددی سنتی هم رفت و اشتراک را ۵/۹۹ (و با تخفیف روزهای اول: ۲/۹۹) اعلام کرد. اشتراک سالانه هم ۵۹/۹۹ دلار اعلام شد (+):

شکست استارتاپ +CNN

با این حال +CNN سال اول را به چشم خود ندید و حتی ماه اول را هم به درستی به پایان نرساند (+). این شرکت بعد از مدت کوتاهی اعلام کرد که فقط یک ماه بعد از تأسیس، یعنی ۳۰ آوریل همان سال، فعالیت خود را متوقف می‌کند و هزینهٔ اشتراک مشترکان را به آن‌ها باز می‌گرداند. عجیب این‌جاست که +CNN حتی تا همان ۳۰ آوریل هم دوام نیاورد و ۲۸ آوریل، یعنی دو روز زودتر متوقف شد (+).

در دنیایی که کسب‌و‌کارهای بسیاری سال‌ها با مدل درآمدی اشتراکی کار کرده‌اند و می‌کنند، شکست استارتاپ +CNN که کمپانی بزرگ برادران وارنر پشت آن ایستاده بود، عادی به نظر نمی‌رسد.

جزئیات بیشتری از توقف +CNN

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های داستان کسب و کار برای اعضای ویژه متمم امکان‌پذیر است. پس از فعال کردن اشتراک ویژه در متمم، به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در این‌جا ببینید:

  نقشه راه یادگیری درس‌های متمم

دوستانی که درس‌های داستان کسب و کار متمم را مطالعه کرده‌اند،‌ به درس‌های زیر هم علاقه نشان داده‌اند:

  مدل کسب و کار | بیزینس پلن | ارزش آفرینی | کارآفرینی

  تصمیم گیری  |  استراتژی  |  تفکر استراتژیک

  مشاوره مدیریت  |  کوچینگ  |  مسیر شغلی

  دیجیتال مارکتینگ  |  برندسازی  | پرسونال برندینگ

  مذاکره  |  مهارت ارتباطی  | توسعه فردی

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    علیرضا کریمی دیندارلو ، نریمان درافشان ، رضا ، ، مجتبی رضایی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری داستان کسب و کار به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه داستان کسب و کار
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۲ نظر برای داستان +CNN | شکست استارتاپ یک ماهه!

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : سارا یوسفی

    حدود 4 سال هست که کسب و کار دومی رو راه اندازی کردم. کسب و کاری که تا قبل از کرونا خوب پیش رفت و در دوران کرونا به خاطر اشتباهات خودم بالا و پایین های زیادی رو تجربه کرد و همچنان هم تجربه می کنه. بارها به خداحافظی باهاش فکر کردم؛ اما افکاری مثل اینکه این همه زمان، انرژی و هزینه گذاشتی حیف هست..... نمی گذارند که کاملا و البته شجاعانه باهاش خداحافظی کنم.
    از طرفی زمان هایی که به موفقیتش فکر می کنم یا با سایر همکارانم در این صنعت ملاقاتی دارم که موفق بودند، به شدت هیجان زده یا بهتر بگم جوگیر می شم برای ادامه.
    از سمت دیگه  وقتی میزان درآمد و سود دهی کسب و کار اولم رو با این کسب و کار مقایسه می کنم، افکاری مثل اینکه ببین اگر رو همون تمرکز کرده بودی الان خیلی جلوتر بودی و این رو ولش کن پول تو اون یکی هست و.... من رو پر از تناقض می کنه.
    واقعیت این هست که کسب و کار اول برای من آورده مالی داره و اعتبار خوبی درش به نسبت فعالیتم دارم؛ اما آنچه که به من لذت بیشتری می ده، کسب و کار دومم هست با تمام سختی هایی که داره.
    من خودم همیشه از کسانی بودم که می گفتم اگر عاشق کارت باشی، حتما به نتیجه می رسی؛ اما با اینکه واقعا کسب و کار دوم رو دوست دارم، دوست داشتن و تلاش تنها برای من نتیجه بخش نبود. 
    امروز به این نتیجه رسیدم رشد، توسعه و حتی پذیرش شکست یک کسب و کار نیاز به بلوغ داره.
    وقتی این مطلب رو خوندم داشتم فکر می کردم ای کاش که من هم شجاعت زدن  سوت پایان کسب و کار کوچک اما دوست داشتنیم رو داشتم.
     
     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .