Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


فاکس کان – شرکتی که از IBM و Google و Microsoft بزرگتر است


شرکت فاکس کان - تولیدکننده محصولات اپل و آمازون

برخی از شرکت‌ها در حوزه‌ی تکنولوژی، اصطلاحاً Mainstream هستند و جریان تکنولوژی را بیشتر به نام آنها می‌شناسند.

شرکتهای اپل، مایکروسافت، گوگل، آی بی ام، اینتل و سیسکو در این گروه قرار می‌گیرند و از جمله شرکت‌های شناحته شده‌ی فعال در زمینه‌ی فناوری اطلاعات محسوب می‌شوند.

شرکتهای دیگری هستند که نقش و اهمیت آنها در اقتصاد تکنولوژی به هیچ‌وجه کوچک و قابل چشم‌پوشی نیست؛ با این حال به این علت که معمولاً مستقیماً با مردم در ارتباط نیستند و در قالب پیمانکار پروژه‌های بزرگ فعالیت می‌کنند، کمتر شنیده و شناخته می‌شوند.

شرکت فاکس کان (Foxconn) از جمله این شرکتهاست.

البته اسم اصلی شرکت، گروه هون های (Hon Hai) است که طی سال‌های اخیر به این علت که در بازارهای بورس با نام فاکس کان معامله می‌شود عملاً نام فاکس کان را بیشتر از هون های می‌شنویم.

شرکت فاکس کان و تولید محصولات آیفون اپل

اگر از محصولات اپل استفاده می‌کنید؛ یا گوشی موبایل شما بلک بری است؛ یا با پلی استیشن و ایکس باکس بازی کرده‌اید؛ یا از کتابخوان کیندل آمازون استفاده می‌کنید، احتمالاً محصولی که در اختیار دارید توسط فاکس کان تولید شده است.

البته محصولات فاکس کان به هیچ‌وجه به این چند مورد محدود نمی‌شوند. اما به هر حال، این برندها را می‌توان جزو صاحب‌نام‌ترین مشتریان فاکس کان دانست.

بنیان‌گذار فاکس کان، یعنی آقای تری گو (Terry Gou) با ثروتی که به تدریج به ده میلیارد دلار نزدیک می‌شود، ثروتمندترین فرد تایوان است و شرکتش در رتبه‌بندی شرکتهای تکنولوژی، بعد از اپل و سامسونگ و آمازون، چهارمین شرکت بزرگ جهان محسوب می‌شود.

مجموعه‌ی آلفابت (هولدینگ مالک گوگل)، شرکت مایکروسافت و نیز شرکتهای هیتاچی و IBM و هواوی و سونی بعد از فاکس کان (یا گروه هون های)‌ قرار می‌گیرند (منبع: رتبه بندی Fortune).

محدودیت در دسترسی کامل به این درس

دوست عزیز.

بحث شرکت فاکس کان برای کاربران ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

با عضویت به عنوان کاربر ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به این مطلب، به سایر بحث‌هایی هم که تحت عنوان داستان کسب و کار مطرح می‌شوند دسترسی پیدا می‌کنید.

همچنین با فعال کردن اشتراک ویژه به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

البته از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، ما فکر می‌کنیم شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  دوره MBA

  سواد دیجیتال

  پرسشها و پاسخ‌ها (دن اریلی)

  تفکر سیستمی

خطرِ ندیدن شرکتهای بزرگ در زنجیره تولید ارزش صنایع مختلف

متأسفانه رسانه‌ها مقاله‌ها و خبرهای خود را بر اساس جذابیت خبری و احتمال کلیک، مشاهده و بازنشر انتخاب می‌کنند.

در چنین فضایی، قاعدتاً نام شرکتهایی که مستقیماً با مصرف‌کننده در تماس هستند بیشتر شنیده می‌شود.

این وضعیت مختص حوزه تکنولوژی نیست و در بسیاری از صنایع دیگر هم می‌توانید شرکتهای بسیار بزرگی را ببینید که به علت جذابیت خبری پایین، کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرند.

این در حالی است که این شرکتها عملاً نقشی بسیار مهم و  ارزش آفرین دارند و اگر رشد و توسعه و پیشرفت آنها با مشکل مواجه شود، عملاً بسیاری از برندهای بزرگ باید با چالش‌های جدی دست و پنجه نرم کنند.

ضمن اینکه:

گلوگاه رشد و مزیت رقابتی در دنیای امروز، در بسیاری از موارد در جزئیات تولید است و نه در استراتژی‌های کلان.

همه‌ی ما هزینه‌ی بسیار بزرگی را که سامسونگ به خاطر باتری موبایل سری Note 7 متحمل شد می‌دانیم و می‌توانیم تشخیص دهیم که این شکست بزرگ استراتژیک، به علت بروز مشکل در بخش بسیار کوچکی از زنجیره طراحی و تولید بوده است.

به نظر می‌رسد برای اینکه به درک عمیق‌تر از دنیای امروز برسیم و بتوانیم مدیریت و اقتصاد را بیشتر و بهتر بفهمیم، مهم است که علاوه بر نام‌های رایج در رسانه‌های جمعی، شرکتهای بزرگ و ارزش آفرین – و عموماً کمتر شناخته شده – را نیز بشناسیم.

چالش‌ها، ضعف‌ها و قوت‌های آن‌ها را نیز بدانیم و به نقش مهمی که این نوع شرکتها در طی کردن مسیر دشوار توسعه دارند توجه کنیم.

تمرین

در صنعتی که در آن فعال هستید یا در موردش مطالعه کرده‌اید – چه در داخل کشور و چه در سطح جهانی – چه شرکتها و فعالیت‌ها و مجموعه‌هایی را می‌بینید که سهمی مهم و استراتژیک در محصول نهایی دارند، اما نسبت به برندهایی که با مشتری در تماس هستند، کمتر شناخته شده‌اند و جدی گرفته می‌شوند؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    کاوه فارغی ، محمد پهلوانی ، حسین نصیری ، علی بابکی ، دوست جعفر فقیهی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری داستان کسب و کار به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه داستان کسب و کار
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۴ نظر برای فاکس کان – شرکتی که از IBM و Google و Microsoft بزرگتر است

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : شاهد اشرفی

    در صنعت خودروسازی ایران، کروز نام کمتر شناخته‌شده‌ای است. تا جایی که من اطلاع دارم این شرکت چند هزار کارمند دارد و یکی از شرکت‌های ارزش‌آفرین و موفق است. 
    اگر از خودروی تولید داخلی استفاده می‌کنید که بخشی از آن داخلی سازی شده؛ به احتمال خیلی زیاد حداقل یکی از قطعاتی که ساخت این شرکت است در آن نصب‌شده. کروز تا امروز صفحه کیلومتر، داشبورد، چراغ، سامانه مالتی مدیا، سپر، ایربگ، انواع حسگر، سامانه تهویه مطبوع و برخی قطعات سامانه ترمز را تولید کرده. فکر می‌کنم محصولات تولیدی این شرکت کیفیت مطلوبی نیز دارند. این شرکت با برندهای معتبری همچون کانتیننتال هم همکاری دارد. 
    یک آتش سوزی و یک خرید کم سابقه هم دو اتفاق مهمی بود که اخیرا این شرکت تجربه کرد.
    تا امروز در بین وب‌سایت شرکت‌های ایرانی یک راهنمای کاربردی و مفید برای رزومه نویسی ندیده‌ام. کروز در این قسمت هم‌دست پر عمل کرده. 
     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .