Menu


تشخیص بهتر سوگیری های ذهنی


تشخیص سوگیری های ذهنی

تعریف سوگیری دشوار نیست و به سادگی می‌توان آن را درک کرد.

همه‌ی ما هم به صورت استاندارد، چند مثال از سوگیری را آموخته‌ایم و به خاطر سپرده‌ایم.

اما این را هم می‌دانیم که دام سوگیری های ذهنی، جدی‌تر از آن است که به سادگی بتوانیم از آن بگریزیم.

دیدن کامنت‌ها و بحث‌ها و دیدگاه‌های کاربران در شبکه های اجتماعی و نیز تمرین‌های متمم، فرصت خوبی است تا از زاویه‌ی متفاوتی به آن‌ها نگاه کنیم و سعی کنیم مصداق‌های سوگیری را در آن‌ها بیابیم.

این کار برای این نیست که مدام سوگیری‌های دیگران را به ایشان یادآور شویم؛ بلکه اتفاقاً بیش از هر چیز کمک می‌کند خطاهای شناختی و سوگیری های ذهنی خود را در آینه‌ی تحلیل‌ها و قضاوت‌های دیگران ببینیم و بشناسیم.

چند نکته درباره سوگیری های ذهنی

محدودیت در دسترسی کامل به این درس

دوست عزیز.

این درس برای ارزیابان درس تصمیم گیری در نظر گرفته شده است.

ارزیابان تصمیم گیری، گروهی از کاربران ویژه متمم هستند که در بحث‌های مربوط به درس تصمیم گیری مشارکت داشته‌ و از دوستان خود بیش از ۵۰ امتیار دریافت کرده‌اند.

در متمم امتیازهایی که ارزیاب‌های تصمیم گیری به سایر دیدگاه‌های درس تصمیم گیری می‌دهند، متفاوت از امتیازهای سایر دوستان در نظر گرفته می‌شود.

به همین علت درس‌های آموزش تکمیلی ارزیاب، با هدف بهتر شدن قدرت قضاوت دوستان ارزیاب طراحی و ارائه می‌شوند.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     برخی از دوستان متممی که به این درس علاقه مندند:    فرانک کاویان ، مسیح پورحقانی ، محمدرسول کریمی ، امیرمحمد قربانی ، رسول غفارزادگان

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تصمیم گیری به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه تصمیم گیری

قوانین کامنت گذاری در متمم

8 نکته برای تشخیص بهتر سوگیری های ذهنی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : علی امین ترابی

    دوست دارم در این قسمت به چند نمونه از سوگیری ها در حوزه فرهنگ و ادبیات اشاره کنم.
    سوگیری همچون وزنه ای سنگین بر پای عقل و منطق عمل می کند، بسیاری از بزرگان تاریخ زمانی پا در مسیر بزرگی نهادند که تعصبات ( که البته به نظر من رایجترین سوگیری در جامعه ماست) را کنار گذاشتند.
    از جمله می توان به ابو حامد غزالی اشاره کرد همواره در پی جدل و مباحثه به پیروزی بر رقیب توجه داشت ولی زمانی به این نتیجه رسید که در مجادله و مباحثه سوگیری به سمت کشف حقیقت نیست و انسان را به ظلالت می کشاند، آگاهی به این سوگیری و دوری گزیدن از آن باعث شد تا تبدیل به یکی از بزرگترین عرفای تاریخ ایران و جهان شود.(برای اطلاعات بیشتر به سخنرانی دکتر سروش در مورد کیمیای سعادت در بلژیک مراجعه کنید)
    نمونه دیگر هم مولانا ست که شمس از او می خواهد هر تعصب و پیش فرضی که تا کنون داشته از خود دور کند و پس از آن مولانا از دیگر مفتیان زمانش متمایز می شود و همچنان ما از افکار او سیراب می شویم.
    این شعر از مثنوی هم اشاره به سوگیری از نوع تعصب دارد:
    این جهان همچون درخت است ای کرام      ما برو چون میــــوه هـــای نیم خام
    سخت گیرد خامــــها مــر شـــــاخ را         زانکه در خامی نشــــایــد کاخرا
    چون بپخت و گشت شیرین لب گزان         سست گــیرد شـاخ ها را بعد ازآن
    چون از آن اقبال شیـرین شد دهـــان        سرد شد بر آدمی مــــلک جـــهان
    سخت گیری وتعـــصب خامی است         تاجنین کار خـــــون آشـــامی است
     
     
    البته مولانا تعصب را ناشی از خامی می داند  ولی به نظر تنها با داشتن تجربه نمی توان از آن فرار کرد چه بسا که باعث شود بیشتر  در آن فرو رویم.
    یک سوگیری دیگری که همه ما آن را در مثنوی خوانده ایم تشبیه رویدادها به تجربههای قبلی خودمان است مثل داستان طوطی و بازرگان که در ان چون طوطی پس از ریختن روغن گل از  صاحبش کتک می خورد و کچل می شود به این نتیجه می رسد که هر کچل دیگری هم همین بلا بر سرش آمده، آنجا که می گوید
    از چه ای کل با کلان آمیختی    
     
    تو مگر از شیشه روغن ریختی

     
    دوست گرامی مشاهده تمرینهای مربوط به این درس، صرفا برای کاربران متمم امکانپذیر میباشد.
    .