Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


بازخورد در مدیریت | هر نظر، نقد یا پیامی بازخورد نیست


بازخورد در مدیریت

ما پیش از این در یک درس مستقل دربارهٔ تعریف بازخورد و ریشهٔ شکل‌گیری این اصطلاح صحبت کرده‌ایم. طبیعتاً کسی که مفهوم بازخورد را بشناسد، می‌تواند مصداق‌های آن را در حوزه‌های مختلف – از جمله مدیریت – به سادگی تشخیص دهد.

با این حال به دو علت تصمیم گرفتیم درس مستقلی را به بازخورد در مدیریت اختصاص دهیم.

نخست این‌که محتوای درس بازخورد کمی جدی و سنگین است و ممکن است پیام آن برای همهٔ دوستان شفاف نباشد. دیگر این‌که استفادهٔ غیردقیق و نادرست از بازخورد در مدیریت چنان گسترده و رایج است که اختصاص یک درس مستقل به این موضوع را توجیه‌پذیر می‌کند.

بازخورد | واژه‌ای که معنای خود را در تکرار از دست داده است

روزانه چند بار اصطلاح بازخورد را می‌شنوید؟

مدیر در جلسه به همکاران خود می‌گوید: «به من بازخورد بدهید. من دوست دارم نظرات شما را بدانم.»

مشتری یکی از مدیران یک کسب و کار را می‌بیند و پس از این‌که شکایت خود را مطرح کرد می‌گوید: «بیش از این‌که دنبال حل مشکل خودم باشم، خواستم بازخوردی داده باشم تا به افزایش رضایت مشتریان شما کمک کند.»

اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی از فالوئرهای خود می‌خواهند که فیدبک بدهند. آن‌ها اصرار دارند که بازخورد شما برای ما مهم است و دوست داریم نظرات‌تان را بدانیم.

کوچ‌ها در جلسه کوچینگ می‌گویند: «امروز را می‌خواهیم به بازخورد گرفتن اختصاص دهیم. من سکوت می‌کنم و بیشتر شنونده‌ام. می‌خواهم تغییرات شما را بشنوم.»

تماشاگر هم که کارگردان یا بازیگر مورد علاقه‌اش را در سالن سینما دیده، در همان فرصت کوتاه، گلایه‌های انباشته‌شده‌اش را مطرح می‌کند (مثلاً چرا در فلان فیلم بازی کردی یا در آن فیلم دیگر ضعیف ظاهر شدی) و پس از این‌که حرف‌هایش تمام شد، تأکید می‌کند که به عنوان یک طرفدار، این بازخوردها را داده تا بازیگر محبوبش محبوب‌تر و موفق‌تر شود.

این را هم دیده و شنیده‌ایم که بعضی سیاستمداران هم می‌گویند: «من در خیابان‌ها به چهرهٔ مردم نگاه می‌کنم. میزان رضایت یا نارضایتی مردم را تشخیص می‌دهم و به این شکل بازخورد تصمیم‌هایمان را دریافت می‌کنم.»

اما سوال این‌جاست: آیا کلمهٔ بازخورد در این جمله‌ها به درستی به کار رفته است؟

آیا هر حرف، نکته یا نقدی را می‌توان بازخورد نامید؟ بازخورد در مدیریت چه معنایی دارد و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

این موضوعی است که در ادامهٔ همین درس به آن می‌پردازیم.

محدودیت در دسترسی کامل مجموعه تفکر سیستمی

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های تفکر سیستمی برای اعضای  ویژه متمم در نظر گرفته شده است. با عضویت ویژه در متمم، علاوه بر دسترسی به مجموعه درس‌های تفکر سیستمی، به مجموعه گسترده‌تری از درس‌ها به شرح زیر نیز دسترسی پیدا خواهید کرد:

 فهرست درس‌های متمم

البته بررسی‌های آماری ما نشان داده که علاقه‌مندان به درس‌های تفکر سیستمی، از میان مجموعه درس‌های متمم به مطالعه‌ی درس‌های زیر بیشتر علاقه‌مند بوده‌اند:

  مدل ذهنی | تفکر استراتژیک | تفکر نقادانه

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | استعدادیابی

  تصمیم گیری | حل مسئله | مدیریت زمان | یادگیری

گزینه‌ی دیگر هم پیگیری منظم مجموعه درس‌های دوره MBA متمم است.

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

بازخورد در مدیریت

تمرین و مشارکت در بحث

از میان سازمان‌ها، شرکت‌ها، مجموعه‌های فرهنگی و کسب‌و‌کارهایی که می‌شناسید، آیا موردی را به خاطر دارید که مصرّانه برای دریافت بازخورد تلاش کنند؟

به این معنا که باور داشته باشید بازخوردی که دریافت می‌کنند روی اقدام‌ها و تصمیم‌های بعدی آن‌ها موثر است.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    منصور گلچین ، آتنا خلاق ، حسین خضوعی ، محمدرضا دهجی ، انسان احمدی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تفکر سیستمی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه تفکر سیستمی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۳۶ نظر برای بازخورد در مدیریت | هر نظر، نقد یا پیامی بازخورد نیست

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : مهدی جلالی

    چند سالی بود که پوشاک مورد نیازم را از یک فروشگاه خاص تهیه می‌کردم. خریدهای من بصورت هر فصل یکبار و بطور مرتب از این فروشگاه انجام می‌شد. دومرتبه‌ی آخری که در سال 1399 از آنها خرید کردم، متوجه شدم کیفیت محصولاتشان به خوبی سابق نیست. به همین دلیل از ابتدای سال جدید منبع دیگری را برای خرید انتخاب کردم. اوایل پاییز امسال، مدیریت آن فروشگاه با من تماس گرفت و دلیل خرید نکردنم را جویا شد. من هم دلیل خودم را به او گفتم. برایم توضیح داد که مدتی از یک تامین‌کننده‌ی جدید خریداری می‌کردند، و به دلیل کیفیت پایین، آن تامین‌کننده را تغییر داده‌اند. و به من اطمینان داد که اگر دوباره به آنها سر بزنم، غیر از یک تخفیف ویژه، از کیفیت محصولات هم رضایت خواهم داشت.

    فکر می‌کنم تعویض تامین‌کننده، و خرید محصولاتی با کیفیت پایین‌تر از سابق، یک تصمیم از طرف مدیریت فروشگاه بود؛ و خرید نکردن من، و احتمالا تعدادی دیگر از مشتری‌های دائمی آن فروشگاه طی ماههای اخیر یک بازخورد برای آن تصمیم محسوب می‌شد.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .