Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


چقدر ساده به دیگران اعتماد می‌کنید؟ | پرسشنامه تمایل به اعتماد


اعتماد به دیگران

اعتماد (Trust) واژه‌ی رایجی در زبان ماست. از اعتماد کردن و اعتماد نکردن حرف می‌زنیم و دیگران را با صفت‌هایی مانند قابل اعتماد و غیر قابل اعتماد توصیف می‌کنیم.

جلب اعتماد دیگران هم موضوع دیگری است که برای ما اهمیت دارد و در مباحثی مثل مذاکره، مهارت ارتباطی و ویژگی های انسانهای کاریزماتیک به آن پرداخته می‌شود.

این چندوجهی بودن پدیده‌ی اعتماد معمولاً باعث می‌شود که بخشی‌هایی از آن پررنگ‌تر شده و بخش‌های دیگری کمتر مورد توجه قرار بگیرند.

یکی از بخش‌هایی که کمتر به آن توجه می‌کنیم، میل ذاتی هر یک از ما به «اعتماد به دیگران» است:

آمادگی/میل برای اعتماد کردن به دیگران (Trust-propensity)

هیچ‌کس نیست که به همه‌ی انسان‌ها به یک اندازه اعتماد کند. هر یک از ما به بعضی از انسان‌ها ساده‌تر و به برخی دیگر، سخت‌تر اعتماد می‌کنیم.

اما اگر متوسط سطح اعتماد کردن را در نظر بگیریم، می‌توان گفت که گروهی از ما به‌طور متوسط، ساده‌تر و گروهی دیگر، دشوارتر اعتماد می‌کنند.

انگار که بعضی از ما آماده‌ایم تا فرصتی پیش بیاید و به دیگران اعتماد کنیم در حالی که در انتهای دیگر طیف، کسانی هستند که باید با تلاش و کوشش فراوان،‌ اعتماد آن‌ها را جلب کرد.

به این میل ذاتی به اعتماد در هر فرد، Propensity to Trust یا Trust-propensity گفته می‌شود.

در واقع اگر بخواهیم با ادبیات شخصیت شناسی صفاتی صحبت کنیم، می‌توان گفت میل به اعتماد کردن یک صفت (Trait) است؛ درست مانند برونگرایی و سازگاری و نورتیک بودن و میل به تجربه‌های جدید و صدها صفت شخصیتی دیگر که برای هر انسان قابل تعریف و سنجش و ارزیابی است.

ما در این درس از مجموعه درس‌های خودشناسی به یک پرسشنامه برای سنجش میل به اعتماد کردن می‌پردازیم و در ادامه، در قالب درس‌های جداگانه‌ای، ابعاد دیگر اعتماد را که در ابتدای درس مطرح کردیم، بررسی خواهیم کرد.

محدودیت در دسترسی کامل به این دوره

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های خودشناسی و شخصیت شناسی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. با فعال کردن عضویت ویژه در متمم، به درس‌های بسیار بیشتری نیز دسترسی پیدا می‌کنید:

ضمناً بررسی‌های ما نشان داده در میان دوستان متممی، کسانی که به درس‌های شخصیت‌شناسی علاقه‌مند بود‌ه‌اند، برای مطالعه‌ی درس‌های زیر هم وقت صرف کرده‌اند:

تحلیل رفتار متقابل | زندگی شاد | افزایش عزت نفسکوچینگ | مشاوره مدیریت

کاریزما | مدیریت استرستصمیم گیری | روانشناسی پول | استعدادیابییادگیری

تحلیل رفتار متقابل | هوش هیجانیمهارت ارتباطی | رابطه عاطفی | مسیر شغلی

آیا بین میل به اعتماد و مدل پنج عاملی شخصیت رابطه‌ای هست؟

ممکن است از خود بپرسید که راحت نمی‌توانیم به هر غریبه‌ای که از راه می‌رسد، پرسشنامه بدهیم و از او بخواهیم که این سوالات را پر کند. اما درباره‌ی شاخص‌های مدل پنج عاملی، حدس زدن کمی ساده‌تر است (البته فقط کمی).

آیا بررسی‌هایی انجام شده که ضریب همبستگی بین میل به اعتماد با مولفه‌های شخصیتی مدل پنج عاملی را نشان بدهد؟

پاسخ مثبت است. از میان پنج عامل، یک عامل وجود دارد که با اطمینان بیشتر می‌توان از رابطه‌اش با شاخص آمادگی برای اعتماد کردن سخن گفت و آن شاخص، توافق‌پذیری و سازگاری (Agreeableness) است (+/+).

یعنی اگر به این جمع‌بندی برسید که شاخص A در کسی بالاست، می‌توان این حدس را زد که میل به اعتماد هم می‌تواند در  او بالا باشد.

البته هرگز فراموش نکنید که ضریب همبستگی، صرفاً یک گزارش آماری است و نه چیزی بیشتر.

هدف اصلی از آشنایی با میل به اعتماد این نیست که فقط خودتان را با دیگران مقایسه کنید و ببینید چه کسی سریع‌تر اعتماد می‌کند یا چه کسی دیرتر اعتماد خواهد کرد.

بلکه تأکید بر این نکته است که وقتی از اعتماد به فرد یا محصول یا کسب‌و‌کار یا برند حرف می‌زنیم، همه‌چیز در هویت و تلاش و برنامه‌های آن فرد یا کسب‌و‌کار و برند خلاصه نمی‌شود.

بخشی از مسئله‌ی اعتماد کردن و نکردن، به فردِ اعتمادکننده باز می‌گردد.

همیشه باید انتظار داشته باشید که در رابطه عاطفی، مذاکره، سخنرانی و کسب و کار، مستقل از میزان تلاش و صداقت شما، عده‌ای حاضر نشوند به شما اعتماد کنند یا این‌که دیرتر از دیگران، وارد رابطه‌ی مبتنی بر اعتماد با شما شوند.

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری خودشناسی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه خودشناسی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۶۶ نظر برای چقدر ساده به دیگران اعتماد می‌کنید؟ | پرسشنامه تمایل به اعتماد

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمدرضا شعبانعلی

    من اول بگم که امتیازم بر اساس این پرسشنامه ۴۷ شد.
    امیدوارم بعداً که بقیه امتیازهاشون رو گذاشتن، بتونم مقایسه کنم که در کجای طیف قرار می‌گیرم (چون خودم حس می‌کنم از نظر اعتماد کردن، میل به اعتماد کردنم چندان پایین نیست).
    اما نکته‌ای که می‌خواستم بنویسم اینه که بعد از آشنایی با Propensity to Trust، کمی تحمل کردن آدم‌هایی که میل به اعتماد اون‌ها کمتر از من بوده، برام راحت‌تر شده.

    ما در جلسه‌ی ساختمان‌مون، فردی رو داریم که تا مدت‌ها می‌گفت من از کجا بدونم هیات‌مدیره شارژها رو درست هزینه می‌کنه؟ (جلوی خود هیأت مدیره می‌گه).

    بعد از مدتی، سندها رو آوردن در یکی از جلسات. با دیدن اسناد گفت: من از کجا بدونم اسناد درسته؟

    جلسات بعد که صحت اسناد هم تأیید شد، گفت: من از کجا قبول داشته باشم که این هزینه‌ها درست تخصیص داده شده؟

    من اون فرد رو در ذهنم چیزی بین بیمار و دگرآزار طبقه‌بندی می‌کردم.

    اما برام جالبه که به تدریج با جمع همراه شد و اعتمادش بیشتر شد. در یکی از گفتگوها که باهاش داشتم بهم توضیح داد که: «پسرم! همیشه فرض کن همه دارن حرف نادرست می‌زنن، تا کم کم به مرور زمان درست بودن حرف‌شون رو ثابت کنن؛ نه این‌که اول فرض کنی درست می‌گن تا یه روزی نادرست بودن حرف‌شون ثابت بشه».

    بعد از این موضوع Propensity to Trust به نتیجه رسیدم که شاید ما بیشتر شاهد یک اختلاف در ویژگی‌های شخصیتی هستیم تا یک بیماری عجیب و لاعلاج.

    ضمناً شاید اگر از اول در مواجهه و مذاکره با چنین افرادی،‌ فرض کنیم که این‌ها صرفاً PTT پایین‌تر دارن، کمتر عصبانی بشیم و بهتر بتونیم مدیریت‌شون کنیم و از مکانیزم‌های مختلف برای جلب اعتمادشون استفاده کنیم.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .