Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu


افزایش عزت نفس: هفته‌ی اول از برنامه پنج هفته‌ای


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۲۶۶۵۳

این برنامه آموزشی، قسمت اول از برنامه پنج هفته‌ای افزایش عزت نفس است که به منظور به کارگیری آموخته‌های درس‌های قبل و عملی کردن آنها در جنبه‌های مختلف زندگی طراحی شده است.

مشخصاً انتظار متمم این است که زمانی این درس و درس‌های آتی وابسته به آن را مطالعه کنید که حداقل دو ساعت در هفته برای آن وقت داشته باشید.

دوره آموزشی افزایش عزت نفس

تاکنون تمام آنچه طی درس‌های قبل در مورد عزت نفس مطرح شده است را می‌توان زیر دو عنوان احساس توانمندی و احساس ارزشمندی جا داد.

شاید برای فضای آکادمیک مناسب‌تر باشد که به جای احساس توانمندی از عبارت احساس شایستگی استفاده کنیم. چون واژه‌ی انگلیسی آن Self-Competency است. اما با توجه به ذهنیت ما در زبان فارسی نسبت به کلمات شایسته و توانمند، متمم استفاده از توانمندی را مناسب‌تر می‌داند.

چنانکه اگر شما یاد بگیرید سالاد خوشمزه‌ای درست کنید، بعید است احساس شایسته بودن بکنید. این در حالی است که یک توانایی جدید به توانایی‌های شما اضافه شده و با ادبیات عزت نفس، Competency شما افزایش یافته است.

افزایش عزت نفس - توانمندی و ارزشمندی

دوست عزیز.

این درس و درس‌های آتی کارگاه عزت نفس برای دوستانی است که:

فهرست بیست درس مقدماتی عزت نفس – که تنها مشارکت در یکی از آنها کافی است – به شرح زیر است:

چون درس حاضر و درس‌های آتی این مجموعه نیازمند تمرین عملی هستند، اگر شما مانند درس‌های قبل فرصت برای مشارکت نداشته باشید، مطالعه‌ی آنها وقت شما را بیهوده تلف خواهد کرد.

تمرین:

تمرین یک هفته‌ی آینده‌ی شما، می‌تواند حرف زدن با دوستان‌تان باشد. یا نوشتن برای خودتان. یا نوشتن در اینجا. یا خواندن حرف دیگران در اینجا. یا حضور در آن گروه مجازی که با دوستان‌تان ساخته‌اید. یا چند بار دیگر خواندن این متن.

یا هر تمرین دیگری که فکر می‌کنید می‌تواند دو مولفه‌ی اصلی عزت نفس را در روح و جان شما، تزریق و تثبیت کند.

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری کارگاه آموزشی عزت نفس به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه کارگاه آموزشی عزت نفس
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۵۲۷ نظر برای افزایش عزت نفس: هفته‌ی اول از برنامه پنج هفته‌ای

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمد مقیمی

    در روزگاری نه چندان دور که مدیر پروژه ای بودم که کارگرانی بی ادب و فحاش درآن پروژه مشغول به فعالیت بودند، همکاری به تیم مدیریت پروژه اضافه شده بود که بازنشسته یک ارگان دولتی بود و برای من سمبل و مظهر تمام ندانستن ها و نفهمیدن ها بود. انگار این بنده خدا نزد خدا خیلی عزیز بوده که خداوند نعمت نفهمیدن رو به این بنده عطا کرده بود. همکار جدید از عهده هیچکدام از مسئولیتهای محوله بر نمیامد و مدیر عامل اصرار داشت که ایشان را حاج آقا فلانی معرفی کرده، نمیتوانیم عذرش رو بخواهیم. خلاصه همکار جدید تنها کاری که بلد بود این بود که قدم بزند و خاطره تعریف کند و از حرفهای رکیک کارگران پروژه ، رنجیده و دلخور شود. اما کوتاه نمی آمد و باز هم مثل قبل خاطره هایی که فقط برای خودش جذاب بود رو هر روز برای کارگران تعریف میکرد و خسته هم نمیشد. به مرور کارگرها که دیدند این بابا عوض بشو نیست، رفتار خودشان با او را عوض کردند و کمی بیشتر از قبل رعایتش رو میکردند و احترامش رو نگه میداشتند. گهگداری از روی شوخی و کمکم از روی اعتقاد، در حضور او صلواتی می دادند و صلوات میفرستادند. هر بار که صدای صلوات توی کارگاه میپیچید ، تا چند دقیقه بعد از فحش و فضیحت و شوخی های بی ادبانه خبری نبود. انگار همه تحت تاثیر فضا قرار میگرفتند. با گذشت زمان و تکرار این قبیل رفتارهای(به قول حاج آقا) ارزشی ، کم کم اون فضای بی ادبی و هتک حرمت کلا" از بین رفت. همکار عزیز ما تقریبا دو ماه مهمان ما بود و بعد این مدت  خسته و فرسوده شد و رفت اما یک حرفش هنوز توی گوش من مونده . اونم این که می گفت: روی این جماعت کار فرهنگی و ارزشی نشده، این بی ادبی ها حاصل احساس بی ارزشیه. براشون ارزش قائل بشید ، جواب بی ادبیشون رو با بی ادبی ندید تا ببینید معجزه رخ خواهد داد. اون روزها که این قبیل حرفها رو میشنیدم ، تصور میکردم حاجی صحبتهای پیشنماز اداره شون رو طوطی وار واسه ما لغلغه میکنه و این حرفا تاثیری نداره اما الان که با مباحثی مثل تفکر سیستمی آشنا شدم میفهمم بعضی رفتارها توی بلند مدت تاثیرگذاره ، میفهمم حاجی بی راه نمیگفت و باید به افراد احساس مفید بودن و با ارزش بودن رو القا کرد تا برای حفظ اون ارزش حاظر بشن به خودشون زحمت بدن و رفتارشون رو تغییر بدن. خلاصه در تایید تجربی مباحث این درس باید اذعان کنم که واقعا کمک به توانمند و ارزشمند شدن دیگران میتونه منجر به احساس ارزشمندی در خود ما و همچنین در دیگران نسبت به ما بشه.
    الان که این کامنت رو مینویسم احساس میکنم حاجی برای پروژه ما نیروی ارزشمندی بود.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .