Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


کتاب برندسازی شخصی پیتر مونتویا | برند خودت باش


کتاب برند خودت باش

در درس برندسازی شخصی توضیح دادیم که یکی از قدیمی‌ترین کتابهای برندسازی شخصی کتاب The Brand Called You نوشته‌ی پیتر مونتویا است.

مونتویا در این کتاب که با عنوان برند خودت باش به فارسی نیز ترجمه شده، مفاهیم و اصول برندسازی شخصی را توضیح می‌دهد. نباید فراموش کنیم که کتاب برند خودت باش در سال ۲۰۰۸ منتشر شده و دنیا از آن زمان تا کنون تحولات بسیاری را تجربه کرده است.

بنابراین در تحلیل و ارزیابی کتاب هم باید به این نکته توجه داشته باشیم و متمم آن را به عنوان یکی از کتابهای مدیریتی که جایگاه کلاسیک دارد، و نه الزاماً پیشنهادی برای مطالعه و خرید در این سال‌ها، معرفی می‌کند. اگر چه کسانی که قرار است متخصص برندسازی شخصی باشند یا می‌خواهند به عنوان مدرس در این زمینه فعالیت کنند، بهتر است این کتاب را مرور کنند تا تاریخچه‌ی شکل‌گیری مفهوم برند شخصی را بهتر بشناسند و درک کنند.

ما در این مطلب قصد داریم محتوا و جهت‌گیری این کتاب را به شکل مختصر مرور کنیم تا حال و هوای آن و نیز فضای روزهای اول شکل‌گیری مفهوم برندسازی شخصی را بهتر بشناسید.

خواهیم دید که بخشی از مطالب مطرح شده در کتاب برندسازی شخصی مونتویا دیگر امروز کاربرد ندارند یا اولویت و اهمیت‌شان تغییر کرده است. اما در عین حال، نکاتی هم در این کتاب مطرح شده که هنوز هم به اندازه‌ی روز اول اهمیت دارد و نباید از آن‌ها غافل شویم.

کتاب برندسازی شخصی

نگاه پیتر مونتویا به برندسازی شخصی

پیتر مونتویا برندسازی را بیشتر به عنوان ابزاری برای جذب مشتریان و کارفرماهای بیشتر و موفقیت در مسیر شغلی می‌بیند. بنابراین با وجودی که در مقدمه‌ی کتابش از برندسازی شخصی برای سیاستمداران مثال می‌زند، عملاً در بقیه‌ی کتاب خود به سراغ نویسندگان، سیاستمداران، هنرمندان، بازیگران و کسانی که این روزها معمولاً سلبریتی نامیده می‌شوند نمی‌رود.

او برندسازی را بیشتر برای پزشکان، روانشناسان، مشاوران املاک، مشاوران مدیریت، وکلا، معمارها، فروشندگان، گرافیست‌ها، سخنران‌ها و مشاغلی از این دست می‌بیند. یعنی کسانی که مشتری یا مراجع یا کارفرما دارند و می‌خواهند تعداد یا کیفیت مشتریان خود را افزایش دهند. این جمله‌ها را بخوانید:

افراد فریلنسر زیادی می‌پرسند که کار کم گیر می‌آورم؟ چرا تعداد مشتریانم ثابت است؟ چرا درآمدم رشد نمی‌کند؟

جواب این است که شما به برندسازی شخصی نیاز دارید.

او در ادامه توضیح می‌دهد که: «بسیاری از مردم نمی‌دانند شما وجود دارید و کار می‌کنید. خودتان باید کاری کنید که دیده و شنیده شوید». حتی کمی جلوتر در کتابش می‌گوید: شاید دوست نداشته باشید این را بشنوید، اما این روزها دیده شدن و به چشم آمدن (Visibility) مهم‌تر از توانایی و مهارت داشتن (Ability) است.

پیشنهاد | دوره برندسازی شخصی (فایل صوتی آموزشی)

بیشتر درس‌های متمم به صورت متنی تنظیم و منتشر می‌شوند. اگر به پرسونال برندینگ یا همان برندسازی شخصی علاقه‌مند هستید اما یادگیری صوتی را ترجیح می‌دهید می‌توانید مجموعه فایل‌های صوتی دوره پرسونال برندینگ را خریداری کرده و گوش دهید.

محمدرضا شعبانعلی در این دوره پرسونال برندینگ در قالب یک مجموعه فایل صوتی ۳۱۵ دقیقه‌ای، جنبه‌های مختلف برندسازی شخصی از تعریف و تاریخچه تا نکات و تکنیک های پرسنال برندینگ را توضیح می‌دهد. هم‌چنین اشتباهات برندسازی شخصی را مرور و بررسی می‌کند.

برای مشاهده‌ی سرفصل دوره برندینگ و فهرست موضوعات مطرح شده در دوره برندسازی شخصی و نیز گوش دادن به بخش‌هایی از آن می‌توانید روی دکمه‌ی زیر کلیک کنید:

تعریف برندسازی شخصی | چرا به برندسازی شخصی نیاز داریم؟

مونتویا درباره‌ی اهمیت برندسازی شخصی هم چند نکته مطرح می‌کند. برخی از نکاتی که او بیش از یک دهه قبل مطرح می‌کند هنوز هم قابل تأمل هستند:

  • افراد بسیاری وجود دارند که خدماتی شبیه شما ارائه می‌دهند. برند شخصی می‌تواند شما را از آن‌ها متمایز کند
  • وقتی برند شخصی قوی می‌سازید، کیفیت مشتریان‌تان بهتر می‌شود
  • برند شخصی قوی‌تر سودآوری فعالیت‌های شما را افزایش می‌دهد (می‌توانید مشتریان بهتر جذب کنید و یا این‌که از مشتریان‌تان پول بیشتری بگیرید)
  • کسانی که برند شخصی قوی دارند، بهتر می‌توانند مشتریان خود را در شرایط رقابت یا رکود حفظ کنند
  • برند شخصی باعث می‌شود به جای این‌که شما همه جا به سراغ مشتریان بروید، به تدریج مشتریان به سراغ شما بیایند

او در تعریف برندسازی شخصی از تعبیرها و جمله‌های زیر استفاده می‌کند:

  برند شخصی یعنی تصویری که به نمایندگی از طرف شما در ذهن مخاطب / مشتری شما وجود دارد.
  برند شخصی ایجاد و تقویت یک تصویر قدرتمند و تأثیرگذار در ذهن مردم
  برند شخصی وعده‌ی شما برای مخاطب و مشتری است؛ این‌که می‌تواند چه انتظاری از شما داشته باشد
  برند شخصی یعنی ساختن یک نوع رابطه؛ رابطه‌ای که در آن شما از قدرت تأثیرگذاری روی طرف مقابل برخوردار هستید
  همه‌ی برندسازی شخصی را می‌توان در کلمه‌ی «ادراک» خلاصه کرد؛ این‌که ادراک و برداشت مشتری و مخاطب از شما چیست؟

همه‌ی این‌ها کم و بیش شبیه حرف‌ها و توصیف‌هایی هستند که هنوز هم درباره‌ی برندینگ شخصی به کار می‌روند.

البته گاهی اوقات هم لحن حرف‌های مونتویا شبیه مربیان انگیزشی می‌شود که این روزها در اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی می‌بینیم. مثلاً می‌گوید: شما باید پولدار شوید. درآمدتان باید رشد کند. وقتی برای برند خود برنامه ریزی می‌کنید مشخص کنید که می‌‌خواهید سال بعد چقدر پول در بیاورید. سبک زندگی ایده‌آلتان را بنویسید. قرار است چند سال دیگر چگونه زندگی کنید. حتی جایی صریحاً می‌گوید: «هدف برندسازی شخصی این است که بیشتر پول در بیاورید و بیشتر حال کنید.»

وقتی این نگاه را در کنار سایر توصیه‌های مونتویا قرار می‌دهید به نتیجه می‌رسید که بخشی از حرف‌های او از جنسی است که متخصصان امروزی ترجیح می‌دهند آن را برندسازی شخصی در نظر نگیرند و بیشتر مصداق Self-promotion (تبلیغ خود) محسوب می‌شود.

بخش‌هایی از کتاب مونتویا بسیار ساده یا بسیار قدیمی هستند

خواننده‌ای که امروز کتاب مونتویا را می‌خواند، این نکته را بارها در هنگام مطالعه حس خواهد کرد که با کتابی قدیمی روبه‌رو است. بعضی توصیه‌ها و توصیف‌ها بسیار ساده و یا حتی غیرضروری هستند.

او مفهوم «وب‌سایت» را برای مخاطب خود توضیح می‌دهد. به خواننده توصیه می‌کند پرینتر بخرد و کنار دستش بگذارد که بتواند هر روز اسناد مختلف را پرینت بگیرد. پیشنهاد می‌کند که کارت ویزیت خود را به آدرس مشتریان احتمالی ارسال کنید و یا این‌که بدون این‌که مشخص کند چه چیزی باید برای مخاطب‌تان بفرستید، می‌گوید که بخش خبرنامه در سایت خود بگذارید.

او حتی از این‌ لایه‌ها هم فراتر می‌رود و جزئیات بیشتری را توصیه می‌کند (مثلاً: در سایت خود یک بخش ماشین حساب بگذارید).

البته نباید فراموش کنیم که در دوران او بحث‌هایی مثل استراتژی محتوا و تولید محتوا و شبکه های اجتماعی مانند امروز نبوده است. به همین علت، اوج نبوغ مونتویا این بوده که پیشنهاد کرده «چند دانشجوی روزنامه‌نگاری پیدا کنید تا برایتان چند مقاله بنویسند و به اسم شما منتشر شود.»

مستقل از نگاه ساده و قدیمی، متخصصان برندسازی بخشی از توصیه‌ها و توصیف‌ها و تعریف‌های او را امروز به هیچ وجه نمی‌‌پسندند. مثلاً او بحث پیچیده و گسترده‌ی هویت برند را در طراحی لوگو و تعیین شعار خلاصه می‌کند. در حالی که امروز دانشجویان برندسازی در نخستین روزهای آشنایی با برند، سطحی بودن و ناقص بودن چنین نگرشی را می‌فهمند و یاد می‌گیرند.

برخی از نکات مهم آموزنده در کتاب برندسازی شخصی

در لابه‌لای صفحات این کتاب قدیمی، هنوز مطالب و نکاتی وجود دارد که می‌تواند برای مخاطب امروزی هم آموزنده و مفید باشد. ما بعضی از آن‌ها را برای شما جدا کرده‌ایم:

خودتان را برای مخاطب «تعریف» کنید

یک نکته‌ی مهم در سیاست وجود دارد که علاقه‌مند به برندینگ هم باید آن را به خاطر بسپارند: «در سیاست، اگر کسی هویت خودش را تعریف نکرده و در ذهن مخاطب تثبیت نکند، رقیب سیاسی‌اش برایش هویت خواهد ساخت.»

در برندسازی هم همین است. اگر خودتان به موقع اقدام نکنید و خود را آن جور که می‌خواهید به مخاطب نشان ندهید، ممکن است رقیب شما تصویر دیگری را از شما بسازد و در ذهن مردم جا بیندازد.

ویژگی‌های منحصر به فرد خودتان را پیدا کنید

برندسازی یعنی متمایز شدن در چشم مخاطب. پس حتماً خودتان را با رقبا مقایسه کنید و ببینید ویژگی‌های منحصر به فرد شما چیست و کدام توانمندی‌ها و ویژگی‌ها می‌تواند بین شما و دیگر رقبایتان فاصله ایجاد کند.

مشتری ایده‌آل خود را بشناسید و تعریف کنید

شاید برایتان جالب باشد که مونتویا هم از اصطلاح پرسونا (که این روزها بسیار رواج دارد) استفاده می‌کند. البته دید او به پرسونا بسیار محدودتر از تعریفی است که امروز به کار می‌رود و همه‌ی ما می‌دانیم و می‌آموزیم.

اما به هر حال به این نکته توجه دارد که: «باید مشتری ایده‌آل خود را انتخاب کرده و ویژگی‌هایش را بدانید و بنویسید. هر کسی مشتری شما نیست و قرار نیست باشد.»

این نکته امروز هم یکی از کلیدی‌ترین نکات در برندسازی شخصی است: برندسازی با حذف کردن معنا پیدا می‌کند؛ حذف کردن کسانی که نباید مشتری و مخاطب شما باشند.

به رشد ارگانیک تکیه کنید

برندسازی شخصی سریع جواب نمی‌دهد. به رشد ارگانیک تکیه کنید. آن‌قدر به بازار و مردم و مخاطبان فشار نیاوردید که میل به تردید در آن‌ها برانگیخته شود.

بازی برندسازی شخصی راه برگشت ندارد

وقتی وارد این بازی شدید، دیگر نمی‌توانید از آن خارج شوید. توجه مردم به شما جلب می‌شود. هر کاری در حوزه‌ی تخصصی خودتان انجام دهید و حتی برخی از تصمیم‌ها و رفتارهایتان در زندگی شخصی، می‌تواند برند شما را تقویت یا تضعیف کند.

نگوید فلان کار را برای برندسازی کردم اما جواب نداد

یک نکته‌ی زیبا در حرف‌های مونتویا این است که می‌گوید: هر تصمیم و اقدامی (به کلمه‌ی «هر» دقت کنید) حتماً روی برند شما تأثیر می‌گذارد؛ یا آن را قوی‌تر می‌کند یا ضعیف‌تر.

او می‌گوید بعضی مردم می‌گویند «فلان کار را برای برندسازی شخصی کردم اما جواب نداد.»

مونتویا توضیح می‌دهد: «اقدام‌ها همیشه جواب می‌دهند. وقتی می‌گویید جواب نداده، یعنی جواب دلخواه شما را نداده. یعنی برندتان را تقویت نکرده است. پس احتمالاً برندتان تضعیف شده است.»

آخرین نکته‌ای که مونتویا بارها بر آن تأکید می‌کند، نکته‌ای کلیدی است که هنوز هم ارزش تکرار شدن و خوانده شدن دارد:

برند خودت باش

یک جمع‌بندی کوتاه از کتاب برند خودت باش

همان‌طور که گفتیم و مصداق‌ها و نمونه‌هایی هم ارائه کردیم، کتاب برند خودت باش برای برندسازی شخصی در دنیای امروز کمی قدیمی است. بعضی نکات مطرح شده در آن بیش از حد ساده‌اند، برخی نکات دیگر غیردقیق هستند و بعضی از موارد را هم می‌توان اساساً اشتباه دانست.

اما به قول معروف: «این‌ها به هیچ‌وجه از ارزش‌های کتاب مونتویا کم نمی‌کند.»

مونتویا و کسانی مثل او با نگارش چنین کتاب‌هایی برند شخصی را به یک مسئله‌ی کلیدی تبدیل کردند و پیش چشم دیگران قرار دادند. آن‌ها مسیری را باز کردند که به توسعه‌ی این دانش کمک کرد. چنین نقشی بی‌تردید ارزشمند است و نباید از اهمیت آن غافل شد.

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به درس‌های برندسازی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. با عضویت ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به درس‌های برند و برندسازی، به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

ضمناً بررسی‌های آمازون ما نشان داده که دوستان متممی که به برندسازی علاقه‌مند هستند، از درس‌های زیر هم استقبال می‌کنند:

  ارزش آفرینی | تبلیغات | مدیریت بازاریابی

دیجیتال مارکتینگ | تولید محتوا | بازاریابی محتوایی | سئو

  مشاوره مدیریت | کوچینگ | دوره پرسونال برندینگ

  مذاکره | مهارت ارتباطی | کاریزما | هوش کلامی

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مونا محمدی ، موسوی ، دنیا آقایی نژاد ، عزیز صیدی ، علی رسولی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری برندسازی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه برندسازی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۸ نظر برای کتاب برندسازی شخصی پیتر مونتویا | برند خودت باش

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : بهرام سعدیان

    به نظرم اساسی ترین نکته این نوشته اشاره به این جمله است:

    هر تصمیم و اقدامی  حتماً روی برند شما تأثیر می‌گذارد؛ یا آن را قوی‌تر می‌کند یا ضعیف‌تر.

    پس در راه برند سازی باید بسیار محتاط و باهوش بود.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .