پیشنهاد مطالعه | کتاب ابوالمشاغل – نادر ابراهیمی
نوشتن ساده و سریع است.
اما خوب نوشتن، کاری دشوار و زمانبر و مستلزم تمرین است که میانبُر ندارد و البته قطعاً به صرف زمان و دشواریهایش میارزد.
همهی ما که از نعمت سخن گفتن بهره بردهایم، به خوبی میدانیم که ناتوانی از سخن گفتن چه درد سنگینی است و ناتوانی از خوب نوشتن و بیان شفاف و سریع و صریح و صحیح آنچه در دل داریم، اگر ارجمندتر از نعمت “زبان” نباشد، کمقدرتر نیست.
فرض متمم بر آن است (و البته فرض درستی هم به نظر میرسد) که دنبالکنندگان مجموعه درسهای #کارگاه پرورش تسلط کلامی، در مورد انتخاب این درس و این مسیر، دشواریها را در مقابل دستاوردها سنجیدهاند و تصمیم به انتخاب این درس گرفتهاند.
بنابراین احساس میکنیم در مقایسه با سایر درسها، از آزادی عمل بیشتری برای پیشنهاد تمرین و کارهای اجرایی و فعالیت کارگاهی برخوردار هستیم.
یکی از مهمترین پیشنیازهای خوب نوشتن و خوب حرف زدن، خوب خواندن است و طبیعتاً خواندن آنها که خوب مینویسند.
ما هم به این منظور، تصمیم گرفتیم پیشنهاد کنیم که در لابهلای درس پرورش تسلط کلامی، با هم و در کنار هم بخوانیم و در مورد آنچه خواندهایم حرف بزنیم.
مثل هر درس دیگری که کتاب درسی و منبع درسی میخواهد، برای این درس هم میخواهیم کتابهایی از بزرگان و نویسندگان را انتخاب و توصیه کنیم.
به عنوان یکی از منابع مناسب برای مطالعه، کتاب ابوالمشاغل نوشتهی نادر ابراهیمی را انتخاب کردهایم.
علتهای متعددی برای پیشنهاد این کتاب داشتهایم که اجازه بدهید برخی از آنها را با شما در میان بگذاریم:
این درس برای کسانی در نظر گرفته شده که عضو آزاد فعال یا عضو ویژه متمم باشند. برای ثبتنام در متمم یا کسب اطلاعات بیشتر دربارهٔ درسها میتوانید از گزینههای زیر استفاده کنید:
ثبتنام | اطلاعات بیشتر فهرست درسها
اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید دربارهی متمم بیشتر بدانید، میتوانید نظرات دوستان متممی را دربارهی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی میشناسند:
برخی از درسهای متمم:
مهارت یادگیری | تفکر سیستمی | گزارش نویسی
هوش هیجانی | تصمیم گیری | مذاکره | رابطه عاطفی
کتاب ابوالمشاغل، توسط انتشارات روزبهان منتشر شده است و قاعدتاً در عموم کتابفروشیها یافته میشود.
چند تذکر درباره بخش معرفی کتاب
متمم سایت فروش کتاب نیست. و جز کتاب «از کتاب» محمدرضا شعبانعلی - که خود متمم آن را منتشر کرده - صرفاً به معرفی، بررسی و نقد کتاب میپردازد.
صِرف معرفی کتاب در متمم لزوماً به معنای تأیید محتوای آن کتاب نیست. پس حتماً متن معرفی را کامل بخوانید. ممکن است نقاط ضعف برخی کتابها پررنکتر از نقاط قوتشان باشد.
معرفی کتاب در متمم لزوماً به این معنا نیست که آن کتاب جزو منابع تدوین درسها بوده است (مگر این که صریحاً به این نکته اشاره شده باشد). در باقی موارد صرفاً ممکن است با هدفی مشخص (نقل یک مطلب از کتاب، نقد کتاب، آشنایی با نویسنده و ...) به کتاب اشاره شده باشد.
متمم برای معرفی کتابها هیچ نوع هزینهای دریافت نمیکند و صرفاً اهداف آموزشی خود را مد نظر قرار میدهد.بنابراین اگر ناشر هستید و کتابی در متمم معرفی شده، کتاب مرتبط دیگری را که در آن حوزه ترجمه یا تألیف کردهاید (یا اگر ترجمه دیگری از همان کتاب را عرضه کردهاید) در کامنتها معرفی کنید. متمم ممکن است بعد از بررسی کتاب را به متن بیفزاید یا معرفی آن را در قالب مطلبی مستقل منتشر کند.
دستهبندی موضوعی کتاب های مدیریت
دستهبندی کتاب های روانشناسی و توسعه فردی
فهرست کامل کتاب های روانشناسی | نقد و خلاصه کتاب
کتابهایی در مورد یادگیری و مدل ذهنی
چند کتاب درباره بهبود مهارت های ارتباطی
مطالب، فایلها و کتابهای مربوط به کتابخوانی
خرید کتاب از کتاب نوشته محمدرضا شعبانعلی
راهنمای خواندن و خریدن کتاب (فایل صوتی)
کتابخوانی | چگونه کتابخوان شویم؟
فهرست کتابهای پیشنهادی برای ترجمه
پاراگراف فارسی | جملات منتخب کتابها
ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری چالش نوشتن به شما پیشنهاد میکند:
- چالش نگارش یک متن هزار کلمهای در چند گام
- نوشته و کتاب غیر داستانی چیست؟ (ناداستان)
- جستار چیست؟ جستارنویسی یعنی چه؟
- نویسندگان چگونه مینویسند؟ (یک مصاحبه)
- در جایگاه خواننده چگونه کتاب میخوانیم؟
- چگونه مانند یک نویسنده کتاب بخوانیم؟
- معرفی کتاب خود نوشتن | کتابی درباره نویسندگی از احمد اخوت
- رونویسی متنها | تمرینی برای شروع نویسندگی
- مراحل نوشتن مقاله و سایر مطالب غیرداستانی
- ساختار یک متن غیر داستانی چگونه شکل میگیرد؟
- چهار روش برای آغاز متن یا شروع سخنرانی
- توافق بین نویسنده و خواننده در نوشته های غیرداستانی
- از شمردن تعداد کلمات در نوشتههایتان غافل نشوید
- تمرین نوشتن آزاد – گام اول نویسندگی
- داستان نویسی | داستاننویسی بیهدف و بیمخاطب میتواند مفید باشد
- آموزش نویسندگی | چند نکته از زبان جان اشتاین بک
- چند تمرین دیگر برای نوشتن
- تحلیل آماری کلمات در سخنرانی ها و نوشته ها
- روبات نویسنده | یک تجربه ذهنی
- تمرین نوشتن: از قتل کلمات نترسیم
- استعاره مفهومی چیست و چه کاربردی دارد؟
- انتخاب یک ایده اولیه برای تمرین نوشتن
- آیا از درخت ایده برای نوشتن مقالههای خود استفاده میکنید؟
- تکنیک بومرنگ؛ مناسب آماده شدن پیش از نوشتن
- کاش او در اینباره مینوشت | تمرینی برای توجه بیشتر به سبک نگارش
- انتخاب سبک متن
- انواع سبکهای نوشتن | معرفی شش سبک نگارش مطلب و تنظیم مقالات
- چالش نوشتن: در مورد خوبیها و بدیهای کلمات زائد
- چند نکته و راهنمایی برای علاقهمندان به نوشتن کتاب | ست گادین
- روشهای شروع متن | چگونه نوشتهٔ خود را آغاز کنیم؟
- چند جملهٔ اولِ نوشتهٔ خود را بازنویسی کنید
- چالش نوشتن: برای پایان سخنرانی و مقاله خود چه طرحی دارید؟
- آیا صدای خاص خودتان را در نوشتن پیدا کردهاید؟
- پیشنهادهایی در مورد تعریف مفاهیم و اصطلاحات در نوشتهها
- آیا داخل کتابهایی که دوست دارید چیزی مینویسید؟
- آشناسازی و آشنایی زدایی در نویسندگی
- چند نکته دربارهی بازخوانی متن
- نکتهای در نوشتن خاطرات | آیا شما مالک همهی خاطرات خود هستید؟
- کتاب نکته های ویرایش | راهنمای ویرایش متون فارسی | علی صلح جو
- بیست و هشت اشتباه نویسندگان | آموزش نویسندگی و مفاهیم پایه آن
- چند نمونه از متن تقدیم کتابها
- انتخاب عنوان برای کتابها و نوشتهها | مهاجرت به سرزمینهای دیگر
- چگونه از برخورد با کشتیهای بزرگ اجتناب کنیم؟ | دربارهٔ کتابهای بیمخاطب
- پیشنهاد مطالعه | کتاب استادان و نااستادانم | عبدالحسین آذرنگ
- پیشنهاد مطالعه | کتاب ابوالمشاغل – نادر ابراهیمی
- کتاب از گوشه و کنار ترجمه | علی صلحجو
- پیشنهاد مطالعه | کتاب حدیث نفس | حسن کامشاد
- پیشنهاد مطالعه | کتاب میم و آن دیگران – محمود دولت آبادی
- پیشنهاد مطالعه | کتاب خودم و مسائل مهم تر – چارلز هندی
- نقش هایی به یاد | گذری بر ادبیات خاطره نویسی
- کتاب اخلاق نوشتن | حسین معصومی همدانی
- نوشتن سفرنامه | چگونه می نویسم؟ | هفت روش از هفت سفرنامه نویس معاصر
- دنیای ذهنی یک نویسنده | بریدههایی از کتاب یادداشت های روزانه ویرجینیا وولف
- معرفی کتاب پرنده به پرنده | حرفهای آن لاموت برای نویسندگان نوقلم
چند مطلب پیشنهادی از متمم:
سوالهای پرتکرار دربارهٔ متمم
متمم مخففِ عبارت «محل توسعه مهارتهای من» است: یک فضای آموزشی آنلاین برای بحثهای مهارتی و مدیریتی.
برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحهٔ درباره متمم سر بزنید و فایل صوتی معرفی متمم را دانلود کرده و گوش دهید.
فهرست دوره های آموزشی متمم را کجا ببینیم؟
هر یک از دوره های آموزشی متمم یک «نقشه راه» دارد که مسیر یادگیری آن درس را مشخص میکند. با مراجعه به صفحهٔ نقشه راه یادگیری میتوانید نقشه راههای مختلف را ببینید و با دوره های متنوع متمم آشنا شوید.
همچنین در صفحههای دوره MBA و توسعه فردی میتوانید با دوره های آموزشی متمم بیشتر آشنا شوید.
هزینه ثبت نام در متمم چقدر است؟
شما میتوانید بدون پرداخت پول در متمم به عنوان کاربر آزاد عضو شوید. اما به حدود نیمی از درسهای متمم دسترسی خواهید داشت. پیشنهاد ما این است که پس از ثبت نام به عنوان کاربر آزاد، با خرید اعتبار به عضو ویژه تبدیل شوید.
اعتبار را میتوانید به صورت ماهیانه (۱۶۰ هزار تومان)، فصلی (۴۲۰ هزار تومان)، نیمسال (۷۵۰ هزار تومان) و یکساله (یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان) بخرید. لطفاً برای اطلاعات بیشتر به صفحه ثبت نام مراجعه کنید.
آیا در متمم فایل های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟
مجموعه گسترده و متنوعی از فایلهای صوتی رایگان در رادیو متمم ارائه شده که میتوانید هر یک از آنها را دانلود کرده و گوش دهید.
همچنین دوره های صوتی آموزشی متنوعی هم در متمم وجود دارد که فهرست آنها را میتوانید در فروشگاه متمم ببینید.
با متمم همراه شوید
آیا میدانید که فقط با ثبت ایمیل و تعریف نام کاربری و رمز عبور میتوانید به جمع متممیها بپیوندید؟
نویسندهی دیدگاه : گروه متمم
زینب عزیز.
شاید اگر به تفاوت "ساده نویسی" و "دقیق نویسی" توجه کنیم، تعارضی که شما به اون اشاره کردید کمرنگتر بشه.
بخشی از چیزی که در متنهای حقوقی یا متنهای تخصصی دیده میشه، حاصل "دقیق نویسی" است.
چنان که متمم هم بر "دقیق نویسی" اصرار دارد.
در حوزههای تخصصی، گاهی برای دقیق نویسی ناگزیر از استفاده از اصطلاحات تخصصی هستیم.
چنانکه "فرض خودانجام"، شاید نه چندان زیبا باشد و نه چندان قابل درک (برای خوانندهی عمومی). اما متمم ناگزیر است در تحلیل تبعات عزت نفس، از چنین واژه ای استفاده کند.
از سوی دیگر در بعضی رشتهها مانند حقوق و پزشکی و فلسفه، توجه به این دقت - که ضروری و اجتناب ناپذیر هم هست - باعث میشود که حجم زیادی از واژههای تخصصی یا Jargon وارد زبان نگارشی و کلامی شوند.
در اینجا چند نکته قابل اشاره است:
* ساده نویسی - لااقل در ادبیات متمم - به معنای نوشتن برای افراد عامه نیست. بلکه به معنای نوشتن به "سادهترین شکل قابل تصور برای انتقال یک پیام خاص" است.
بنابراین، یک متن حقوقی ساده، ممکن است همچنان برای مخاطب عام، قابل درک نباشد.
اما مهم این است که یک حقوقدان، بتواند متن حقوقی خود را بدون کاهش از دقت کلامی، چنان ساده بنویسد که حقوق دان دیگری نتواند همان پیام را با همان دقت و ظرافتها، به شکلی سادهتر و یا زیباتر منتقل کند.
* Jargon یا واژههای تخصصی، به دو علت کاملاً متفاوت به کار میروند. علت نخست، اصرار بر دقت کلامی است که به آن اشاره شد. علت دوم، حفاظت مشاغل تخصصی از خودشان است. به این شیوه که کلمات را چنان دشوار میکنند که مطمئن باشند افراد عادی نمیتوانند حرفشان را متوجه شوند و در این حالت، میتوانند ادعا کنند که حرفی که میزنند و کاری که انجام میدهند بسیار تخصصی است.
این حالت دوم، شکلی است که بسیاری از نویسندگان و اهل قلم از آن انتقاد میکنند. اگر چه مدافعان خودش را هم دارد.
* در کل، ساده نویسی - چه در متون عمومی و چه در متون تخصصی - یکی از ضعفهای جدی نگارشی در فرهنگ ماست. شاید به این علت که بخش عمدهای از پیچیده نویسی ما، نه با هدف "اصرار بر دقت کلمات" بلکه با هدف "اصرار بر درک و شعور بالای نویسنده" انجام شده. به عبارت دیگر، در اینجا بحث نگارش تخصصی نیست. بلکه اصرار بر شکلی از "فاخر نویسی" است.
چنانکه بعضی از دوستانی که این روزها متون عرفانی مینویسند، چنان از ساختار شکسته و واژههای مهجور و نامانوس عصر مولوی استفاده میکنند، که خوانندهی امروزی به سختی میتواند معنای کلام آنها را در یابد.
این دوستان، فراموش میکنند که متن مولوی در زمان خودش، به زبان روز بوده و اگر مولوی امروز هم بود، به زبان روز مینوشت و به سراغ "مهجور نویسی" نمیرفت.
شاید چیزی که باید کمی نگرانش باشیم چنین شکلی از "فاخر نویسی" است که مشخصاً هدف آن، انتقال بهتر پیام نیست. بلکه نویسنده ارزش خود را در این میبیند که اعلام کند، پیامی داشته است که به خاطر فهم ضعیف مخاطب نمیتواند منتقل کند!