Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


پیشنهاد مطالعه | کتاب ابوالمشاغل – نادر ابراهیمی


پرورش تسلط کلامی

نوشتن ساده و سریع است.

اما خوب نوشتن، کاری دشوار و زمان‌بر و مستلزم تمرین است که میان‌بُر ندارد و البته قطعاً به صرف زمان و دشواری‌هایش می‌ارزد.

همه‌ی ما که از نعمت سخن گفتن بهره برده‌ایم، به خوبی می‌دانیم که ناتوانی از سخن گفتن چه درد سنگینی است و ناتوانی از خوب نوشتن و بیان شفاف و سریع و صریح و صحیح آنچه در دل داریم، اگر ارجمندتر از نعمت “زبان” نباشد، کم‌قدرتر نیست.

فرض متمم بر آن است (و البته فرض درستی هم به نظر می‌رسد) که دنبال‌کنندگان مجموعه درس‌های #کارگاه پرورش تسلط کلامی، در مورد انتخاب این درس و این مسیر، دشواری‌ها را در مقابل دستاوردها سنجیده‌اند و تصمیم به انتخاب این درس گرفته‌اند.

بنابراین احساس می‌کنیم در مقایسه با سایر درس‌ها، از آزادی عمل بیشتری برای پیشنهاد تمرین و کارهای اجرایی و فعالیت کارگاهی برخوردار هستیم.

یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای خوب نوشتن و خوب حرف زدن، خوب خواندن است و طبیعتاً خواندن آنها که خوب می‌نویسند.

ما هم به این منظور، تصمیم گرفتیم پیشنهاد کنیم که در لابه‌لای درس‌ پرورش تسلط کلامی، با هم و در کنار هم بخوانیم و در مورد آنچه خوانده‌ایم حرف بزنیم.

مثل هر درس دیگری که کتاب درسی و منبع درسی می‌خواهد، برای این درس هم می‌خواهیم کتابهایی از بزرگان و نویسندگان را انتخاب و توصیه کنیم.

به عنوان یکی از منابع مناسب برای مطالعه، کتاب ابوالمشاغل نوشته‌ی نادر ابراهیمی را انتخاب کرده‌ایم.

ab-ol-mashaghelعلت‌های متعددی برای پیشنهاد این کتاب داشته‌ایم که اجازه بدهید برخی از آنها را با شما در میان بگذاریم:

محدودیت در دسترسی به این درس

این درس برای کسانی در نظر گرفته شده که عضو آزاد فعال یا عضو ویژه متمم باشند. برای ثبت‌نام در متمم یا کسب اطلاعات بیشتر دربارهٔ درس‌ها می‌توانید از گزینه‌های زیر استفاده کنید:

ثبت‌نام | اطلاعات بیشتر     فهرست درس‌ها

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

برخی از درس‌های متمم:

مهارت یادگیری | تفکر سیستمی | گزارش نویسی

هوش هیجانی | تصمیم گیری | مذاکره | رابطه عاطفی

عزت نفس | برندسازی شخصی | گفتگوهای دشوار | دوره MBA

کوچینگ | مشاوره مدیریت | دیجیتال مارکتینگ | تولید محتوا

کتاب ابوالمشاغل، توسط انتشارات روزبهان منتشر شده است و قاعدتاً در عموم کتابفروشی‌ها یافته می‌شود.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    سمیرا کریمی ، کاظم علی یاری ، مجید نعیم‌یاوری ، محمد جواهری ، محمد صادق اسلمی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری چالش نوشتن به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه چالش نوشتن
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۴ نظر برای پیشنهاد مطالعه | کتاب ابوالمشاغل – نادر ابراهیمی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : گروه متمم

    زینب عزیز.

    شاید اگر به تفاوت "ساده نویسی" و "دقیق نویسی" توجه کنیم، تعارضی که شما به اون اشاره کردید کمرنگ‌تر بشه.

    بخشی از چیزی که در متن‌های حقوقی یا متن‌های تخصصی دیده میشه، حاصل "دقیق نویسی" است.

    چنان که متمم هم بر "دقیق نویسی" اصرار دارد.

    در حوزه‌های تخصصی، گاهی برای دقیق نویسی ناگزیر از استفاده از اصطلاحات تخصصی هستیم.

    چنانکه "فرض خودانجام"، شاید نه چندان زیبا باشد و نه چندان قابل درک (برای خواننده‌ی عمومی). اما متمم ناگزیر است در تحلیل تبعات عزت نفس، از چنین واژه ای استفاده کند.

    از سوی دیگر در بعضی رشته‌ها مانند حقوق و پزشکی و فلسفه، توجه به این دقت - که ضروری و اجتناب ناپذیر هم هست - باعث می‌شود که حجم زیادی از واژه‌های تخصصی یا Jargon وارد زبان نگارشی و کلامی شوند.

    در اینجا چند نکته قابل اشاره است:

    * ساده نویسی - لااقل در ادبیات متمم - به معنای نوشتن برای افراد عامه نیست. بلکه به معنای نوشتن به "ساده‌ترین شکل قابل تصور برای انتقال یک پیام خاص" است.

    بنابراین، یک متن حقوقی ساده، ممکن است هم‌چنان برای مخاطب عام، قابل درک نباشد.

    اما مهم این است که یک حقوقدان، بتواند متن حقوقی خود را بدون کاهش از دقت کلامی، چنان ساده بنویسد که حقوق دان دیگری نتواند همان پیام را با همان دقت و ظرافت‌ها، به شکلی ساده‌تر و یا زیباتر منتقل کند.

    * Jargon یا واژه‌های تخصصی، به دو علت کاملاً متفاوت به کار می‌روند. علت نخست، اصرار بر دقت کلامی است که به آن اشاره شد. علت دوم، حفاظت مشاغل تخصصی از خودشان است. به این شیوه که کلمات را چنان دشوار می‌کنند که مطمئن باشند افراد عادی نمی‌توانند حرفشان را متوجه شوند و در این حالت، می‌توانند ادعا کنند که حرفی که می‌زنند و کاری که انجام می‌دهند بسیار تخصصی است.

    این حالت دوم، شکلی است که بسیاری از نویسندگان و اهل قلم از آن انتقاد می‌کنند. اگر چه مدافعان خودش را هم دارد.

    * در کل، ساده نویسی - چه در متون عمومی و چه در متون تخصصی - یکی از ضعف‌های جدی نگارشی در فرهنگ ماست. شاید به این علت که بخش عمده‌ای از پیچیده نویسی ما، نه با هدف "اصرار بر دقت کلمات" بلکه با هدف "اصرار بر درک و شعور بالای نویسنده" انجام شده. به عبارت دیگر، در اینجا بحث نگارش تخصصی نیست. بلکه اصرار بر شکلی از "فاخر نویسی" است.

    چنانکه بعضی از دوستانی که این روزها متون عرفانی می‌نویسند، چنان از ساختار شکسته و واژه‌های مهجور و نامانوس عصر مولوی استفاده می‌کنند، که خواننده‌ی امروزی به سختی می‌تواند معنای کلام آنها را در یابد.

    این دوستان، فراموش می‌کنند که متن مولوی در زمان خودش، به زبان روز بوده و اگر مولوی امروز هم بود، به زبان روز می‌نوشت و به سراغ "مهجور نویسی" نمی‌رفت.

    شاید چیزی که باید کمی نگرانش باشیم چنین شکلی از "فاخر نویسی" است که مشخصاً هدف آن، انتقال بهتر پیام نیست. بلکه نویسنده ارزش خود را در این می‌بیند که اعلام کند، پیامی داشته است که به خاطر فهم ضعیف مخاطب نمی‌تواند منتقل کند!

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .