Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


روش‌های شروع متن | چگونه نوشتهٔ خود را آغاز کنیم؟


روش شروع متن

در کتاب «ناخودآگاه در محیط کار» فصلی با عنوان «مواجهه با آیندهٔ مبهم» وجود دارد که آن را فرانچسکا کاردونا نوشته است (+).

کاردونا نوشتهٔ خود را چنین آغاز کرده است:

«بسیاری از سازمان‌ها با آینده‌ای مبهم مواجه‌اند. قابل‌درک است که این ابهام، سطح اضطراب و استرس را افزایش می‌دهد و به نقطه‌ای می‌رساند که انسان‌ها احساس درماندگی کرده و دیگر نمی‌توانند فکر کنند. این وضعیت، هم‌چنین می‌تواند کار کردن افراد با یکدیگر را دشوار کند.»

احتمالاً از خود می‌پرسید: «چه نکته‌ای در این مثال نهفته است؟ در کتابی که به سازمان‌ و رفتار سازمانی می‌پردازد، متنی با موضوع آیندهٔ مبهم وجود دارد. اتفاقاً متن دقیقاً با جملاتی آغاز شده که به آیندهٔ مبهم سازمان‌ها اشاره می‌کند. مگر کار دیگری هم می‌شد کرد؟ مگر انتظار دیگری داشتیم؟»

درست می‌گویید. ایرادی به کار کاردونا وارد نیست. اما به عنوان خواننده‌ای که به نویسندگی علاقه دارد، می‌توانید سوال مهمی بپرسید:  «آیا این تنها شیوهٔ ممکن برای شروع متن بود؟ یا فردی دیگر ممکن بود این متن را به شکل دیگری آغاز کند؟» 

پاسخ را می‌دانیم: قطعاً این تنها روش شروع متن نبوده است. برای این که تفاوت رویکردها را بهتر حس کنید، این جمله را بخوانید: «احمق زیاده. به دور و بر خودت نگاه کن!»

نه. اشتباه نکنید. این جمله، در یک دعوای خانوادگی گفته نشده است. این جمله، «فریاد اعتراض مدیر بر سر کارمند» یا «برون‌ریزی خشم یک سخنران در میانهٔ یک مناظرهٔ سیاسی» هم نیست.

این جملهٔ نخست یک مقالهٔ کاملاً علمی در حوزهٔ اقتصاد است. لری سامرز، اقتصاددان برجستهٔ آمریکایی و وزیر خزانه‌داری آمریکا در دوران اوباما، این جمله را سال ۱۹۷۹ در آغاز یک مقاله‌ نوشته است. سامرز از منتقدان مطرحِ فرضیهٔ بازار کارآ در اقتصاد بود و معتقد بود که نباید رفتار بازیگران بازار را عاقلانه در نظر گرفت. به بیان دیگر، او معتقد بود که بیشتر مردم، چیزی از اقتصاد و بازار نمی‌فهمند و به همین علت، فرض رفتار اقتصاددان‌ها که بازار و بازیگران آن را «عقلانی» می‌دانند، درست نیست.

سامرز نوشته‌های بسیاری دارد. اما این مقالهٔ خاص، هرگز به شکل رسمی منتشر نشد (+). با این حال، عدم انتشار عمومی مقاله، اتفاق مهمی نبوده است. همین تک‌جمله، به مشهورترین جملهٔ سارمز تبدیل شده و در بسیاری حرف‌هایی که در نقد فرضیهٔ بازار کارآ می‌شود، این جملهٔ سامرز را – از مقاله‌ای که کمتر کسی دیده و خوانده – نقل می‌کنند.

پس یک نوشته را می‌توان به شکل‌های دیگری هم شروع کرد. حتی می‌توان یک نوشته را چنان تأثیرگذار شروع کرد که بدون خوانده شدن، اثر خود را بگذارد!

پیشنهاد ما این نیست که نوشتهٔ خود را همیشه به شکل انقلابی، آن هم با تأکید بر احمق بودن خواننده یا اطرافیان او آغاز کنید. بلکه با قرار دادن این دو مثال رو به روی هم، می‌خواهیم تأکید کنیم که روش‌های متنوعی برای شروع یک متن وجود دارد و چند جملهٔ نخست در هر متن آن‌قدر اهمیت دارد که به شکل مستقل برایش وقت بگذارید.

روش شروع متن

لازم است به این نکته هم اشاره کنیم که تأکید ما در تمام این درس، بر «متن» و «نوشته» است. اما همین نکات را می‌توان در سخنرانی، تهیهٔ پادکست، اسلایدسازی و سایر شیوه‌های ارائه مطلب و تولید محتوا هم مد نظر قرار داد.

روش‌های مختلف برای شروع متن

محدودیت در دسترسی به این درس

این درس برای کسانی در نظر گرفته شده که عضو آزاد فعال یا عضو ویژه متمم باشند. برای ثبت‌نام در متمم یا کسب اطلاعات بیشتر دربارهٔ درس‌ها می‌توانید از گزینه‌های زیر استفاده کنید:

ثبت‌نام | اطلاعات بیشتر     فهرست درس‌ها

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

برخی از درس‌های متمم:

مهارت یادگیری | تفکر سیستمی | گزارش نویسی

هوش هیجانی | تصمیم گیری | مذاکره | رابطه عاطفی

عزت نفس | برندسازی شخصی | گفتگوهای دشوار | دوره MBA

کوچینگ | مشاوره مدیریت | دیجیتال مارکتینگ | تولید محتوا

تمرینِ پیش از مطالعهٔ کامل درس

پیش از این که دربارهٔ روش‌های مختلف شروع متن صحبت کنیم، لازم است یک تمرین ساده انجام دهید.

به یکی از کتاب‌ها، مقاله‌ها یا جستارهایی که دوست دارید و می‌پسندید سر بزنید. ببینید نویسنده، متن را چگونه شروع کرده است. چند جملهٔ اول متن را در زیر این درس بنویسید (با اشاره به منبع).

اگر کتاب‌ها و مقالات متعددی در دسترس‌تان است، جمله‌های اول چند مورد از آن‌ها را بخوانید و نمونه‌ای را انتخاب کنید که به نظرتان حرفه‌ای‌تر نوشته شده است.

این تمرین شما را از مطالعهٔ انفعالی درس‌ دور می‌کند. به ویژه در درسی که به نوشتن اختصاص دارد و منفعل بودن در این حوزه، بی‌معناست.

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری چالش نوشتن به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه چالش نوشتن
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۷۳ نظر برای روش‌های شروع متن | چگونه نوشتهٔ خود را آغاز کنیم؟

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .