Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


چگونه از برخورد با کشتی‌های بزرگ اجتناب کنیم؟ | دربارهٔ کتاب‌های بی‌مخاطب


چگونه از برخورد با کشتی های بزرگ اجتناب کنیم

آیا تا به حال شده کتابی را در کتاب‌فروشی یا یک فروشگاه کتاب آنلاین ببینید و از خودتان بپرسید: «واقعاً چه کسی این کتاب را می‌خرد؟»؛ کتاب‌هایی که یا مخاطبان اندکی دارند، یا اساساً به نظر نمی‌رسد هیچ نوع مخاطبی داشته باشند.

شاید یکی از بهترین نمونه‌های این نوع آثار، کتابی باشد که کاپیتان جان تریمر (John W. Trimmer) در سال ۱۹۸۲ منتشر کرد. نام کتاب این بود: «چگونه از برخورد با کشتی‌های بزرگ اجتناب کنیم؟» یا «How to Avoid Huge Ships

همان‌گونه که از عنوان کتاب پیداست،‌ یک ناخدا آن را نوشته است. این ناخدا که سال‌ها مسئولیت هدایت کشتی‌های بزرگ را بر عهده داشته، همواره از این که کشتی‌ها و قایق‌های کوچک‌تر به کشتی‌اش نزدیک شده‌ و در آستانهٔ خطرآفرینی بوده‌اند، شاکی شده است.

و ظاهراً در مقدمهٔ کتاب گفته: «اگر در تمام این سال‌ها، به خاطر هر کشتی و قایقی که اشتباه به من نزدیک شد و من آن‌ها را از خطر تصادف نجات دادم، یک دلار می‌دادند، امروز بسیار ثروتمند بودم. اما کسی چنین پولی به من نداد و به نظر هم نمی‌رسد که کسی در آینده به من به خاطر این کار، پولی بدهد.»

گفتیم «ظاهراً» در مقدمهٔ کتاب چنین گفته شده. اما چرا ظاهراً؟ چون به کسی دسترسی نداریم که این کتاب را خوانده باشد! این کتاب در مقطع محدودی به تعداد کمی چاپ و فروخته شده و اکنون تقریباً دسترسی به آن وجود ندارد. حتی نشریه‌ای مثل Publishers Weekly هم که معمولاً کتاب‌ها را می‌بیند و نقد یا بررسی می‌کند، این بار نتوانسته کتاب را پیدا کند و صرفاً به نقل چند کامنت از صفحهٔ آمازون کتاب اکتفا کرده است (+).

در لحظهٔ تنظیم متن این درس، نسخهٔ دست‌دوم این کتاب با قیمتی حدود ۳۰۰ دلار در آمازون پیشنهاد شده است (+):

چگونه از برخورد با کشتی های بزرگ اجتناب کنیم

محدودیت در دسترسی کامل به این مطلب

برای مشاهدهٔ متن کامل این مطلب کافی است (بدون پرداخت هرگونه هزینه) در سایت متمم ثبت نام کنید. پس از ثبت‌نام به تعداد قابل‌توجهی از درس‌‌های متمم دسترسی پیدا خواهید کرد نمونهٔ آن‌ها را می‌توانید از طریق لینک زیر ببینید:

نمونه درس‌های کاربر آزاد متمم

البته اگر بخواهید به همهٔ درس‌های متمم دسترسی داشته باشید، لازم است حق اشتراک بپردازید.

ثبت نام رایگان    تجربه‌ٔ متممی‌ها

تمرین و مشارکت در بحث

به فرض این که هیچ کس چنین کتابی را نخواند، آیا نوشتن این کتاب اشتباه بوده؟

آیا این معیار درستی است که اهمیت یک کتاب را بر اساس تعداد کسانی که علاقه‌مند به مطالعهٔ آن هستند، بسنجیم؟

و به عنوان سوالی شخصی‌تر: آیا شما هم مانند کاپیتان تریمر، تجربه‌ای در زندگی یا کار دارید که احساس کنید می‌توانید درباره‌اش یک کتاب بنویسید؟ کتابی که حتی اگر هیچ خواننده‌ای  نداشته باشد، هم‌چنان حس کنید شوق نوشتن آن را دارید و حرف‌های مهمی در ذهن‌تان هست که دوست دارید آن‌ها را در قالب کتاب، از ذهن‌تان بیرون بریزید و به یک «سند مکتوب» تبدیل کنید؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    محمد صداقت ، فرهاد جهش ، محمد امین زندی فرد ، منصور سجاد ، سوریاس

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری چالش نوشتن به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه چالش نوشتن
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۶ نظر برای چگونه از برخورد با کشتی‌های بزرگ اجتناب کنیم؟ | دربارهٔ کتاب‌های بی‌مخاطب

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمدرضا شعبانعلی

    محمدرضا جان.

    پی‌نوشتی که برای کامنتت نوشتی برای من خیلی جالب بود و در یه لحظه، ذهنم رفت سراغ مثال‌های دیگه‌ای در تأیید حرف تو.

    یه نگاهی به کتابخونه‌ام کردم و کمی هم در حافظه‌ام جستجو کردم دیدم واقعاً چقدر تعداد کتاب‌های مدیریت و کسب و کار و توسعهٔ فردی که از «استعاره‌ و تشبیه» برای نام‌گذاری استفاده کرده‌ان زیاده.

    چند موردش رو این‌جا می‌نویسم. البته حدسم اینه که اکثرشون رو دیده باشی یا بشناسی و به همین علت،‌ چنین تداعی‌ای در ذهنت شکل گرفته:

     

    اگر از ساده‌اش شروع کنیم، «قورباغه را قورت بده» از برایان تریسی، کتابیه که دربارهٔ خوردن قورباغه نیست و بیشتر به بهره‌وری می‌پردازه.

    کتاب «چه کسی می‌گوید فیل‌ها نمی‌توانند برقصند؟» یا «Who Says Elephants Can't Dance» کتاب دیگه‌ایه که دربارهٔ سیرک و آموزش حیوانات نیست و به تحول در سازمان‌های بزرگ اشاره داره.

    کتاب «Black Horse Ride» هم دربارهٔ‌ سوارکاری نیست و به بحران مالی با تمرکز بر شرکت لویدز پرداخته.

    همین کتاب قلاب یا Hooked هم با وجودی که ممکنه در لحظهٔ اول کشتی‌ها و قایق‌ها (یا ماهی‌گیری)‌ رو تداعی کنه، موضوعش مدیریت رفتار مشتریان و افزایش مشتریان وفادار هست.

    کتاب گاو بنفش نوشتهٔ ست گادین هم به ایده و ایده‌پردازی و تمایز پرداخته و دربارهٔ گاوداری یا اصلاح نژاد گاوها نیست.

    کتاب Crashed هم دربارهٔ بحران مالی ۲۰۰۸ هست. البته که Crash برای بازار هم به کار میره، اما باز می‌تونه تداعی‌های دیگهٔ خارج از حوزهٔ کسب و کار هم داشته باشه. مثلاً برای کسی که فیلم Crash رو دیده. 
    کتاب ناخدایی دیجیتال هم نمونهٔ دیگری است که به کشتی و ابزارهای دیجیتال در کشتیرانی نمی‌پردازد و ناخدایی را به عنوان استعاره‌ای برای پیش بردن کشتی سازمان در دنیای دیجیتال و ایجاد تحول دیجیتالی به کار می‌برد.

    اما دو تا کتاب دیگه که یه جور‌هایی گُلِ این فهرست محسوب می‌شن، این‌ها هستند:

    کتاب Uncharted. 

    من واقعاً عاشق این کلمه هستم. کلمه‌ای که بیش از هر چیز، به راه‌های نپیموده و سفرهای نرفته اشاره می‌کنه؛ خصوصاً سفرهای دریایی. به معنیش فکر کن: مناطقی از دریا که توی هیچ Chart و نقشه‌ای وجود ندارن. ناشناخته هستند. Charted نیستند: Uncharted هستند. Uncharted Waters به مسیرهای دریایی ناشناخته اشاره داره.

    وقتی کتاب Uncharted رو می‌بینی، انتظار داری در مورد کشتی‌های گمشده باشه یا دریانوردان جسور. اما دربارهٔ مواجهه با آینده است و مدیرعامل یک کسب و کار اون رو نوشته و نه یک ناخدا.

    آخرین مثالم هم کتاب It's your ship هست که اتفاقاً یک ناخدا نوشته، اما دربارهٔ کشتی و کشتیرانی نیست. بلکه دربارهٔ اینه که چه‌جوری میشه درس‌هایی رو که یه کاپیتان در کشتی دربارهٔ مدیریت و رهبری یاد گرفته، در حوزهٔ کسب و کار به کار گرفت.

    خلاصه این‌ها رو گفتم که بگم: کاملاً حق داری وقتی این اسم رو می‌بینی، حدس اولت این باشه که دربارهٔ کسب و کار و مدیریت هست. خصوصاً به خاطر فضای کلی متمم (که انتظار نمیره دربارهٔ شنا، قایق‌رانی و موضوعاتی از این دست، مطلبی منتشر کنه).

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .