Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


نویسندگان چگونه می‌نویسند؟ (یک مصاحبه)


نویسندگان چگونه می نویسند؟

یکی از رایج ترین تقسیم بندی‌های نوشته ها، تقسیم آنها به نوشته های تخیلی و غیرتخیلی است.

داستان و شعر، شناخته شده‌ترین مصداق‌های نوشته های تخیلی هستند و مقاله و تحلیل، از جمله نمونه های رایج نوشته های غیرتخیلی محسوب می‌شوند.

شاید بتوان گفت بخش عمده‌ای از آنچه در متمم می‌خوانید (چه درس‌ها و چه نظرات و بحث‌های دوستان متممی) از جنس نوشته های غیرتخیلی است. همان چیزی که در زبان انگلیسی به عنوان Non-fiction شناخته می‌شود.

در این درس می‌خواهیم قسمتی از کتاب درباره خوب نوشتن نوشته‌ی ویلیام زینسر را با هم مرور کنیم. این کتاب به صورت اختصاصی به بحث هنر نوشتن غیرتخیلی پرداخته است و از جمله کتابهای معتبر و پرفروش در این زمینه در جهان است.

ویلیام زینسر در این کتاب از خاطره‌ی یک سمینار در مورد نوشتن می‌گوید.

خاطره‌ای که برای همه‌ی کسانی که دوست دارند بهتر بنویسند، می‌تواند مفید و آموزنده باشد:

محدودیت در دسترسی به این درس

این درس برای کسانی در نظر گرفته شده که عضو آزاد فعال یا عضو ویژه متمم باشند. برای ثبت‌نام در متمم یا کسب اطلاعات بیشتر دربارهٔ درس‌ها می‌توانید از گزینه‌های زیر استفاده کنید:

ثبت‌نام | اطلاعات بیشتر     فهرست درس‌ها

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

برخی از درس‌های متمم:

مهارت یادگیری | تفکر سیستمی | گزارش نویسی

هوش هیجانی | تصمیم گیری | مذاکره | رابطه عاطفی

عزت نفس | برندسازی شخصی | گفتگوهای دشوار | دوره MBA

کوچینگ | مشاوره مدیریت | دیجیتال مارکتینگ | تولید محتوا

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مولی حیاک ، سیدجمال کاظمی ، زهرا کریمیان ، مائده حوایی ، نیره خلیلی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری چالش نوشتن به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه چالش نوشتن
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۱۲ نظر برای نویسندگان چگونه می‌نویسند؟ (یک مصاحبه)

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : شهرزاد

    چقدر لذت بردم از خوندن این مطلب. و چقدر با خوندنش، نسبت به تمام نویسنده ها، مخصوصا نویسنده های مورد علاقه ام، عشق و احترام بیشتری رو در درون خودم حس کردم.

    این حرف ویلیام زینسر رو:

    نوبت من که شد، توضیح دادم که نوشتن ساده نیست و تفریح هم نیست. کلمات هم عموماً به سادگی بر قلم روان نمی‌شوند. کاری دشوار است و گاه در میانه‌اش احساس تنهایی می‌کنی.

    من هم، که خودم رو نویسنده نمیدونم، در حد نوشته های ساده ی خودم واقعا حسش می کنم. بارها شده بعد از روزها که موضوعی توی ذهنم بوده و آماده ی نوشتن، ساعتها نشستم و اون رو روی کاغذ نوشتم و پاک کردم، تغییر دادم، اضافه کردم و ... بعد که اومدم نشستم پشت کامپیوتر و انگشتام رو روی کیبورد گذاشتم؛ اصلا به کاغذها نگاه نکردم، تمام اون نوشته ها رو کنار گذاشتم و همون ایده رو با جملات دیگری دوباره از نو تایپ کردم، نوشتم، پاک کردم، تغییر دادم و اضافه کردم. ولی در پایان، با اینکه گاهی شونه هام از خستگی می لرزید، و بنا به موضوع - گاهی چشمام و صورتم از اشک خیس بود، به طوری که به سختی کیبورد و مونیتور رو میدیدم، یا برعکس غرق شادی بودم؛ در آخر، لذت خلق اون نوشته، یه تجربه ی شگفت انگیز برام بوده و هست.

    - اتفاقاً همین امروز داشتم با مرور کتابهایی که تا حالا خوندم و ازشون لذت بردم، با خودم فکر میکردم که چقدر جالب. اکثر کتابهایی که خوندم، مخصوصا  Non-Fiction ها، همه از تجارب واقعی بیرونی و همچنین تجارب درونی نویسنده های اونها نشات گرفته و با خوندنشون قشنگ حس می کنم که با تمام وجود و روح و فکر و احساسات و هیجانات اونها گره خورده و اون نوشته هایی که ما در کوتاه مدتی میخونیم و کنار میذاریم رو، اونها "زندگی کردند". و میشه تصور کرد که برای به تحریر درآوردن اون تجربه ها در قالب نوشته ها، چه انرژی ای رو صرف کردن. و هر چه نوشته ها به تجارب واقعی اون نویسنده نزدیک تر، اون کتاب و اون نوشته ها جذاب تر و خواندنی تر.

    و درسته و چقدر ویلیام زینسر زیبا اشاره کرد: "این آن معامله‌ی شخصی واقعی است که در پشت هر نوشته‌ی غیرتخیلی وجود دارد."

    این مطلب رو که خوندم یاد قسمتی از حرفهای "اروین یالوم" توی کتاب "خیره به خورشید" هم افتادم که یادمه اونموقع که میخوندمش خیلی لذت بردم و الان گشتم پیداش کردم. مخصوصا اشاره ی زیباش به "تراشکاری در روند نوشتن" واقعا برام لذتبخشه. کاری که من هم همیشه از انجامش توی نوشته هام لذت میبرم.

    اروین یالوم در اینجا (صفحه:178) میگه:

    عمل نوشتن خود در نویسنده جان تازه می دمد. من از نخستین سوسوی یک ایده تا متن نهایی شیفته ی عمل آفرینشم. تمام روند نوشتن را منبع لذت می دانم. تراشکاری را در روند نوشتن دوست دارم: یافتن واژه ی مناسب، سنباده زدن و صیقل دادن جملات نخراشیده، ور رفتن با نوسانهای صدای عبارات و نوای جملات.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .