Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


تکنیک های مذاکره | پیشنهادهای دارای مهلت محدود


پیشنهادهای مهلت محدود یا پیشنهادهای انفجاری

پیشنهاد دارای مهلت محدود یا Exploding Offer یکی از تکنیک‌های رایج در مذاکره است که حتی اگر با نام آن آشنا نباشید، احتمالاً با آن مواجه شده‌اید و یا حتی آن را به‌کار برده‌اید.

در زبان انگلیسی از آن جهت به این پیشنهادها Exploding می‌گویند که «فقط تا زمان مشخصی معتبر هستند و بعد از آن دیگر وجود ندارند.»

اجازه بدهید با هم چند مورد از پیشنهادهای مهلت محدود را مرور کنیم:

فروشنده در مغازه به شما می‌گوید: «من می‌توانم به تو ۱۵٪ تخفیف بدهم. اما به شرطی که همین الان خرید کنی. اگر پا از در مغازه بیرون بگذاری و برگردی، دیگر از این تخفیف خبری نیست.»

مدیر فروش یک شرکت تجهیزات اتوماسیون به شما می‌گوید: «انبار محصول ما به شدت پر شده و علاقه‌مند هستیم در اسرع وقت، آن را خالی کنیم. اگر تا پایان هفته‌ی جاری سفارش خرید خود را نهایی کنید، ۱۰٪ تخفیف ویژه برایتان در نظر می‌گیریم.»

مصاحبه‌شونده‌ای که برای مصاحبه‌ی شغلی به شرکت آمده به شما می‌گوید: «البته من از یک شرکت دیگر هم پیشنهاد دارم و اگر تا پس‌فردا تصمیم قطعی شما مشخص نشود، مجبور می‌شوم به آن شرکت پاسخ مثبت بدهم و همکاری خود را با آن‌ها آغاز کنم.»

چرا طرف مقابل شما به سراغ پیشنهاد مهلت محدود می‌رود؟

انگیزه‌های متعددی برای استفاده از تکنیک «پیشنهاد مهلت محدود» وجود دارد.

مثلاً ممکن است شما تردید بسیاری به خرج داده‌ باشید. به این معنا که بارها به نقطه‌ی خرید رسیده و در همان لحظه دوباره شک کرده باشید و در نهایت، طرف مقابل احساس کند که لازم است شما را «تحت فشار روانی» قرار دهد تا یک بار، تصمیم نهایی خود را بگیرید.

هم‌چنین ممکن است به شکلی برخورد کرده باشید که طرف مقابل لازم بداند به شما یادآوری کند که چه کسی در مذاکره دست بالا را دارد. چون کسی که مهلت محدودی برای طرف مقابل اعلام می‌کند، تلویحاً به این نکته هم اشاره می‌کند که «من در موضع قدرت هستم و تو به توافق در این مذاکره نیازمندتری تا من.»

انگیزه‌ی دیگر هم می‌تواند نگرانی از آلترناتیوهای موجود باشد. اگر طرف مقابل بداند که شما می‌توانید از فرد یا سازمان دیگری پیشنهاد بهتر و جذاب‌تری دریافت کنید، ممکن است تصمیم بگیرد شما را با پیشنهاد مهلت محدود، تحت فشار بگذارد و فرصت بررسی گزینه‌های دیگر را از شما بگیرد.

پنهان کردن ضعف‌های موجود در پیشنهاد هم، انگیزه‌ی دیگری است که باعث می‌شود مذاکره‌کنندگان، پیشنهاد خود را با قید مهلت محدود مطرح کنند. مثلاً وقتی فروشنده‌ی یک خانه می‌داند که آن خانه همسایه‌های خوبی ندارد، یا فروشنده‌ی یک خودرو می‌داند که ایرادهایی در آن خودرو وجود دارد، ممکن است با طرح پیشنهاد مهلت محدود بکوشد فرصت بررسی بیشتر و دقیق‌تر را از طرف مقابل بگیرد.

آیا استفاده از تکنیک پیشنهاد مهلت محدود،‌ توصیه می‌‌شود؟

پیش از هر چیز باید به خاطر داشته باشید که پیشنهاد مهلت محدود، نوعی رفتار تند و سرسختانه است. پس اگر دوست دارید به عنوان یک مذاکره‌کننده‌ی نرم و منعطف شناخته شوید، بهتر است به سراغ این تکنیک نروید.

از سوی دیگر، گاهی اوقات طرف مقابل با تردیدهای خود، نهایتاً کاری می‌کند که شما ناگزیر از ابزار «پیشنهاد مهلت محدود» استفاده کنید.

اما به هر حال، به خاطر داشته باشید که پیشنهاد مهلت محدود، آخرین پیشنهاد شماست و پس از آن، اختیار بازی را به دست طرف مقابل سپرده‌اید تا درباره‌ی ادامه دادن مذاکره یا خروج از مذاکره تصمیم بگیرد.

بنابراین صرفاً زمانی به سراغ این تکنیک بروید که تحمل از دست دادن مشتری و از دست رفتن مذاکره را داشته باشید.

با پیشنهاد مهلت محدود چه باید کرد؟

قانون مرتبه دو در مواجهه با پیشنهاد مهلت محدود این است که هرگز پیشنهاد مهلت محدود را نپذیرید. چون احتمال ضرر کردن شما هنگام پذیرش چنین پیشنهادهایی بالاست.

اما اگر بخواهید پیشنهاد را نپذیرید، چه باید بکنید؟ قاعدتاً نمی‌توانید مستقیماً به طرف مقابل بگویید که: «تو یک پیشنهاد مهلت محدود مطرح کرده‌ای و طبق یکی از قوانین شناخته‌شده‌ی مذاکره، من نمی‌توانم آن را بپذیرم.»

پس باید بهانه‌ای بیاورید و مهلت تعیین‌شده را نقض کنید و بشکنید.

فرض کنید فروشنده‌ی خودرو به طرف مقابل می‌گوید که اگر امروز تا آخر وقت، تصمیمت نهایی شد ماشین را به تو می‌فروشم و در غیر این صورت، آن را به مشتری دیگرش خواهم فروخت.

شما باید بهانه‌ای بیاورید و این مهلت را نقض کنید. مثلاً بگویید: «من این ماشین را پسندیده‌ام. اما همسر من هم باید این ماشین را ببیند و او فردا از سفر کاری باز می‌گردد.»

یا مدیر بازرگانی شرکت خریدار، در پاسخ به این جمله که: «اگر پایتان را از این جلسه بیرون گذاشتید، دیگر انتظار این تخفیف را نداشته باشید» می‌تواند بگوید که: «در مورد خریدهایی که از سقف مشخصی بالاتر هستند، تأیید مدیرعامل هم لازم است و ما امروز به مدیرعامل دسترسی نداریم.»

در موارد ساده‌تر مثل خرید در پاساژ، حتی اگر شده به بهانه‌ی رفتن به سرویس بهداشتی از مغازه بیرون بیایید، این کار را انجام دهید و کاری کنید که حرمتِ مهلتِ بی‌معنی شکسته شود.

همه‌ی مهلت‌های محدود،‌ از جنس ترفند نیستند

با توضیحاتی که در این درس ارائه شد، «پیشنهاد مهلت محدود» را به عنوان یک ترفند مذاکره‌ای معرفی کردیم که طرف مقابل با استفاده از آن می‌خواهد شما را تحت فشار بگذارد.

توجه داشته باشید که هر جا هر پیشنهادی با مهلت محدود دیدید، آن را به عنوان یک تکنیک در مذاکره و فرصتی برای چانه‌زنی در نظر نگیرید.

مثلاً می‌دانیم یکی از سیاست‌های رایج در «پروموشن و ترویج محصول» این است که شرکت‌ها، جشنواره‌هایی را در نظر می‌گیرند و در آن مقطع زمانی محدود، تخفیف‌هایی را به مشتریان خود اعطا می‌کنند.

یا برخی فرایندها در برخی سازمان‌ها، دارای مهلت محدود هستند (تا ساعت … روز … می‌توانید در سامانه‌ی … ثبت‌نام کنید).

خودتان را نسبت به «مهلت محدود» شرطی نکنید تا هر جا با چنین مهلتی روبرو شدید، در پی شکستن آن باشید.

ابتدا از خود بپرسید که آیا این پیشنهاد مهلت محدود، یک تکنیک مذاکره‌ای است؟ کدام‌یک از انگیزه‌های مطرح‌شده در این درس، پشت این پیشنهاد قرار دارد؟

وقتی مطمئن شدید که با یک ترفند روبرو هستید، با قاطعیت در مقابل آن بایستید و آن را رد کنید.

تمرین و مشارکت در بحث

آیا تجربه‌ای از پیشنهاد مهلت محدود داشته‌اید؟ (چه به عنوان پیشنهاددهنده و چه به عنوان طرفِ مقابل).

چگونه برخورد کرده‌اید و چه نتیجه‌ای گرفته‌اید؟

محدودیت در دسترسی کامل به درس‌ها

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های مذاکره و زبان بدن برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

  تعداد درس‌ها: ۹۷ عدد

  دانشجویان این درس: ۱۱۳۵۴ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۷۲۲۵ مورد

البته با فعال کردن اشتراک ویژه به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

ضمناً شاید بهتر باشد از میان درس‌ها مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  مهارت ارائه و سخنرانی | فن بیان | پرسونال برندینگ

  مهارتهای ارتباطی | تحلیل رفتار متقابل

  شخصیت شناسی | خودشناسی | مدیریت تعارض

  کوچینگ | مشاوره مدیریت

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری اصول و فنون مذاکره به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه اصول و فنون مذاکره
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۴۴ نظر برای تکنیک های مذاکره | پیشنهادهای دارای مهلت محدود

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : امیر جافری

    چند سال پیش که در حوزه اجرای شبکه های پسیو کار می کردیم، یه شرکت آشنا به ما پروژه ای رو پیشنهاد داد و گفت با این شرایط تا دو روز بعد فرصت دارین به ما اطلاع بدین که پروژه رو اجرا می کنید یا نه (مهلت پاسخ دهی ما به ۲  روز محدود شده بود)،‌ اون موقع اون پروژه برای ما پروژه خوبی محسوب می شد و ما خیلی راغب بودیم که پروژه رو بگیریم ولی یکی از شروطی که شرکت مقابل برای ما گذاشته بود،‌ برای ما ریسک داشت و ما رو به شک انداخته بود، شرکت مقابل انتظار داشت ما در مهلت ۲ هفته ای کل پروژه رو اجرا کنیم،‌ ولی ما با توجه به عوامل مختلف تصور می کردیم که پذیرش این دوره زمانی کوتاه برای اجرا پروژه ریسک زیادی داره و احتمالا ما از پسش بر نیاییم.

    با اینکه پروژه برای ما با ارزش بود ولی ردش کردیم و گفتیم در این محدوده زمانی نمی تونیم. شرکت مقابل بعد از اینکه مهلت محدود ۲ روزه اش گذشت با ما تماس گرفت و راجع به شرایط با هم کنار اومدیم.

    جالب اینجاست که با برنامه ریزی مناسب تونستیم در زمانی کمتر از ۲ هفته پروژه رو اجرا کنیم و البته روابطمون با شرکت مقابل تحکیم و بهتر شد.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .