Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


دیدگاه گیری | آیا می‌توانید مسئله را از نگاه دیگران ببینید؟


دیدگاه گیری یا نقش گیری - دیدن دنیا از نگاه دیگران

«یک سگ خیابانی، دست یک کودک را گاز گرفته است.»

افراد مختلف، این اتفاق را از زوایای متفاوتی می‌بینند و از آن، نتیجه‌های متفاوتی هم خواهند گرفت.

پدر و مادری که فرزند خردسال دارند، در پاسخ به این رویداد، رفتار و هیجانات متفاوتی را تجربه خواهند کرد. روزنامه‌نگار، از زاویه‌ی متفاوتی به این موضوع می‌نگرد. حامیان حیوانات، سوال‌های متفاوتی می‌پرسند. مدیران شهرداری، آن را مسئله‌‌ای متفاوت برداشت می‌کنند و این رویداد را در چارچوب سیاست‌‌گذاری‌های خود، می‌سنجند و ارزیابی می‌کنند.

درباره‌ی همین رویداد ظاهراً ساده، می‌توانید بیش از ده گروه مختلف را بیابید که نظرات متفاوتی دارند و اگر حوصله داشته باشید، بد نیست وقت بگذارید و تلاش کنید نظر هر گروه را در قالب ده تا بیست جمله بنویسید و شرح دهید.

این همان چیزی است که در ادبیات مذاکره، از آن به عنوان توانایی دیدگاه گیری یا Perspective-taking Ability (مخفف: PTA) نام برده می‌شود.

آیا دیدگاه گیری همان همدلی نیست؟

ممکن است از خود بپرسید که آیا توانایی دیدن از نگاه دیگران همان همدلی (Empathy) نیست؟ چرا برای آن یک نام جدید تعریف کرده‌ایم و دوباره به آن می‌پردازیم؟

با کمی اغماض، می‌توان این دو مفهوم را یکسان فرض کرد. چنان‌که در برخی کتاب‌های مذاکره هم، به جای PTA از همان Empathy استفاده می‌شود.

اما یک تفاوت ظریف میان «همدلی» و «دیدگاه گیری» وجود دارد: همدلی یک اقدامِ دگرخواهانه است. یعنی شما به عنوان یک انسان می‌کوشید با همدلی، خودتان را جای افراد دیگر بگذارید و با آن‌ها همراه شوید و رفتار بهتری با ایشان داشته باشید.

اما «دیدگاه گیری» یک فعالیت منفعت‌طلبانه است. شما می‌کوشید از زاویه‌ی نگاه دیگران به مسئله نگاه کنید تا در نهایت بتوانید در گفتگو و مذاکره با آن‌ها، خواسته‌ها و اهداف خود را به شکل بهتری تأمین کنید.

به عبارت دیگر، شما با استفاده از دیدگاه‌گیری در پی این هستید که برنامه ریزی برای مذاکره را بهتر انجام داده و بحث و استدلال را بهتر به پیش ببرید و در اقناع و متقاعدسازی طرف‌های مذاکره موفق‌تر باشید و بن‌بست‌ها را ساده‌تر از میان بردارید (+).

فکر کنید کسی در مذاکره‌ها و چانه‌زنی‌های میان ایران و آمریکا، در یکی از دو کشور چنین بگوید که: «سعی کنید نگاه همدلانه به کشور دیگر داشته باشید.» می‌دانید که از چنین جمله‌ای استقبال نمی‌شود و حتی ممکن است با آن برخورد شود.

اما این حرف را همه می‌فهمند که: «در این تعارض، بکوشید از زاویه‌ی نگاه آن‌ها [ کشور روبرو ] به مسئله نگاه کنید و ببینید آن‌ها چه می‌بینند و چه می‌خواهند.»

پس در سنگین‌ترین تعارض‌ها و مذاکره‌ها، در جایی که نمی‌توان از نگاه همدلانه (Empathetic) حرف زد، هنوز دیدگاه گیری (Perspective-taking) معنا دارد و به‌کار می‌آید.

دیدگاه گیری در چه شرایطی به‌کار می‌آید؟

قطعاً مذاکره‌کننده‌ای که در دیدگاه‌گیری توانایی بالایی دارد، در مذاکره و مدیریت تعارض موفق‌تر خواهد بود (+). چنین مذاکره‌کننده‌ای در برنامه ریزی برای مذاکره بهتر عمل می‌کند و موضوعات احتمالی که در مذاکره مطرح خواهد شد را بهتر حدس می‌زند و مسیر فکری و استدلالی طرف مقابل را هم بهتر پیش‌بینی خواهد کرد.

محدودیت در دسترسی کامل به درس‌ها

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های مذاکره و زبان بدن برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

  تعداد درس‌ها: ۹۷ عدد

  دانشجویان این درس: ۱۱۲۹۹ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۷۱۹۲ مورد

البته با فعال کردن اشتراک ویژه به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

ضمناً شاید بهتر باشد از میان درس‌ها مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  مهارت ارائه و سخنرانی | فن بیان | پرسونال برندینگ

  مهارتهای ارتباطی | تحلیل رفتار متقابل

  شخصیت شناسی | خودشناسی | مدیریت تعارض

  کوچینگ | مشاوره مدیریت

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    محمد هاشمی ، امیر ضیائی فرد ، رها آراسته ، محمد زمانی ، علی سیدصدر

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری اصول و فنون مذاکره به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه اصول و فنون مذاکره
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۸ نظر برای دیدگاه گیری | آیا می‌توانید مسئله را از نگاه دیگران ببینید؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : آیدا گلنسایی

    چه خوب که فرق بین نگاه همدلانه و دیدگاه گیری انقدر خوب شرح داده شد. اینکه در دیدگاه‌گیری نگاه ما منفعت‌طلبانه ست. این مطلب من رو یاد کتاب «طلاق معنوی» نوشتۀ «دبی فورد» انداخت که در اون یکی از تکنیک‌ها اینه که خودتون رو جای همسرتان بگذارید و سعی کنید از طرف او به خود نگاهی بیندازید. این مسئله باعث می‌شه نفرت و کینه مانع روند طبیعی جدایی نشه و درگیری‌ها بیهوده کش پیدا نکنه. حالا می‌فهمم نگاه دبی فورد نه همدلانه بلکه بر اساس «دیدگاه‌گیری» بوده و خواسته منفعت مخاطبش تأمین بشه و یک جدایی کم آسیب‌تر داشته باشه.

    خودم هم از دیدگاه‌گیری در ارتباط با استاد راهنمای رساله‌ام استفاده کردم. سعی کردم از سمت او به دانشجویی نگاه کنم که درست وقتی که باید رساله و مقالۀ پژوهشی بنویسه داره کتاب شعرش را چاپ می‌کنه. خیلی بهتر تونستم درکش کنم و با ادبیاتی بهتر خودم رو از حمایتش برخوردار کنم.

    اخیراً هم یک کتابی رو در سایتم پیشنهاد دادم که متعلق به جریانی هست که بهیچ عنوان من تعلقی و باوری بهش ندارم: «پست مدرن» اما تلاش کردم از دید اون شاعر به جهان نگاه کنم، پیش‌فرض‌ها و معیارهام رو کنار بگذارم تا صفحه صدای تمام جریانات شعری رو انعکاس بده و درش به روی مخالفان ما هم باز باشه. به نظرم در این مورد هم نگاه من همدلانه نبوده، دیدگاه‌گیرانه بوده و منفعت‌ رو مدّ نظر داشته که همون پیدا کردن مخاطب از طیف‌های گوناگون و با سلایق مختلفه.

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .