Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


سفیر برند چیست؟ | مروری بر معنی و وظایف سفیر برند


سفیر برند چیست

اصطلاح سفیر برند یا Brand Ambassador را در سال‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری می‌شنویم.

نوید محمدزاده سفیر برند سن ایچ می‌شود. بهنوش طباطبایی جایگاه سفیر برند نوین چرم را در اختیار می‌گیرد. محمدرضا گلزار در سال‌های مختلف نقش سفیر برند هایپ و نیز جی یو ام را بر عهده می‌گیرد. برند رفاه مهران مدیری را به عنوان سفیر برند خود انتخاب می‌کند و ده‌ها نمونه‌ی دیگر که هر یک از ما چند وقت یک‌بار در رسانه‌ها می‌خوانیم و می‌شنویم.

در میان متخصصان برند و برندسازی دو اصطلاح سفیر برند و تأیید برند توسط سلبریتی‌ها (Celebrity Endorsement) دو مفهوم متفاوت محسوب می‌شوند و حد و مرز نسبتاً شفافی دارند. اما در صنعت تبلیغات و در ذهن بسیاری از مدیران – چه در ایران و چه در سایر کشورها – مرز این دو مفهوم بسیار مبهم هستند.

گاهی سلبریتی‌هایی را می‌بینیم که صرفاً در تیزرهای تبلیغاتی حضور دارند، اما سفیر برند نامیده می‌شوند. در مقابل، برخی افراد به صِرفِ این‌که در تبلیغات یک برند حضور داشته‌اند، ناخواسته نقش سفیر آن برند را بر عهده می‌گیرند و فرصت‌ها و دردسرهای متعددی را می‌آفرینند.

تعریف سفیر برند چیست

با وجودی که درس ما مشخصاً درباره‌ی تعریف سفیر برند و وظایف سفیر برند است، بحث‌مان را از سلبریتی‌ها به عنوان تأییدکننده شروع می‌کنیم و سپس به مفهوم سفیر برند خواهیم پرداخت.

از حضور مدل‌ها تا تأیید سلبریتی‌ها

تقریباً از زمانی که تبلیغات گسترده‌ی بصری در قالب تبلیغات محیطی، تبلیغ تلویزیونی و تبلیغ در مجلات و روزنامه‌ها آغاز شد، مدل‌ها هم به فضای تبلیغات راه پیدا کردند.

مردها و زنانی که معمولاً به اتکای چهره‌ی زیبا یا بدن متناسب و جذاب‌شان در تبلیغ کالاها و خدمات دیده می‌شدند. مدل آیدا (AIDA) در تبلیغات می‌گفت که همه چیز با جلب توجه (Attention) آغاز می‌شود و بنگاه‌های تبلیغاتی و برندها به نتیجه رسیده بودند که حضور مدل‌ها می‌تواند به جلب توجه مخاطب کمک کند.

مدل‌ها را همه جا می‌شد دید. آن‌ها به خودروها تکیه می‌دادند، خمیر دندان را در دست می‌گرفتند، چهره‌شان در کنار لوازم آرایشی دیده می‌شد، کیف‌ها را در دست داشتند و کفش‌ها را به پا می‌کردند.

سفیر برند

استفاده از مدل‌ها در تبلیغات هرگز متوقف نشد و هنوز هم یکی از جریان‌های غالب و ابزارهای رایج در تبلیغات محسوب می‌شود. با گسترش شبکه های اجتماعی و خصوصاً پلتفرم‌های تصویرمحور مثل اینستاگرام و یوتیوب، اقبال به این شیوه افزایش هم پیدا کرد و امروزه افراد بسیاری را می‌بینیم که در معرفی حرفه‌ی خود از اصطلاح «مادلینگ» استفاده می‌کنند.

شاید بهتر باشد که استفاده از مدل‌ها را بیشتر به تبلیغات مربوط بدانیم تا #برندسازی. چون قرار نبوده و نیست که ما مدل‌ها را بشناسیم یا چیزی درباره‌ی آن‌ها بدانیم. مدل‌ها فقط قرار است توجه ما را به تبلیغ جلب کنند و بعد هم به فراموشی سپرده شوند.

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به درس‌های برندسازی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. با عضویت ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به درس‌های برند و برندسازی، به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

ضمناً بررسی‌های آمازون ما نشان داده که دوستان متممی که به برندسازی علاقه‌مند هستند، از درس‌های زیر هم استقبال می‌کنند:

  ارزش آفرینی | تبلیغات | مدیریت بازاریابی

دیجیتال مارکتینگ | تولید محتوا | بازاریابی محتوایی | سئو

  مشاوره مدیریت | کوچینگ | دوره پرسونال برندینگ

  مذاکره | مهارت ارتباطی | کاریزما | هوش کلامی

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مائده روشنعلی ، محمدصالح ناصحی ، محسن عطار ، سعید سردیوند چگینی ، مهرناز جلالی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری برندسازی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه برندسازی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۴۵ نظر برای سفیر برند چیست؟ | مروری بر معنی و وظایف سفیر برند

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : جواد نوری جاوید

    امین حیایی برای بیژن/ گلزار برای سانی‌نس/ مهدوی‌کیا برای میهن/ کریم انصاری‌فرد برای ایکس‌ویژن و بسیاری موارد مشابه هیچ کدام به معنای واقعی سفیر برند نبوده‌اند و صرفا مدل‌های تبلیغاتی بوده‌اند. علت این ماجرا دو وجه دارد:

    1- تقریبا اکثر برندهای ایرانی تقریبا فقط یک لوگو و یک هویت بصری هستند و مانیفست مشخصی ندارند. فعالیت‌های این برندها هم عمدتا در تبلیغات خلاصه می‌شود. بنابراین نمیتوان انتظار داشت که چنین برندهایی به موضوع سفیر برند، عمیق بنگرند. از همین رو همکاری با افراد مشهور به یک پکیج تبلیعاتی محدود می‌شود.

    2- بسیاری از افراد مشهوری که به عنوان سلبریتی در تبلیغات حاضرمی‌شوند، اساساً پرسونال برند تاثیرگذار و نافذ ندارند و صرفا مشهور و محبوب هستند. برای مثال امین حیایی اگر فردا با فلان مدل مو ظاهر شود نمیتوان انتظار داشت که هزاران نفر از فردا با آن مدل مو به خیابان بیایند، یا مثلا اگر مهدی مهدوی کیا فردا با فلان لباس در تلویزیون حاضر شود نمیتوان انتظار داشت که لباس او تاثیری در سبک لباس پوشیدن مردم داشته باشد!

    به نظر من موفق‌ترین ارتباط بین یک برند و یک سفیر برند ارتباط بین سان استار و سیروان و زانیار بود. دو خواننده‌ای که در ژانر خود محبوب نسل دهه‌هفتادی‌هایی بودند که دوران تینیجری را سپری می‌کردند، کنسرت‌هایی به سبک جدید و ارتباط عمیق با مخاطب. سیروان خسروی شاید به اندازه امین حیایی مشهور و محبوب نباشد اما با بررسی محتوایی کامنت‌ها و نرخ تعامل مخاطبش اینستاگرام کاملا مشخص است که در تاثیرگذاری و نفوذ روی محاطب چقدر متمرکز است. سیروان با حمایت مالی سان‌استار کنسرت‌ها و موزیک ویدیوهای مدرن و به روزی ارائه کرد و با قرار گرفتن کنار سان‌استار، آن را به بخشی از لایف‌استایل نسل جوان اضافه کرد و سهم بزرگی از مونوپل سن‌ایچ در بازار آبمیوه گرفت.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .