Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


ریشه های حس خجالت و کمرویی در جمع


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۶۱۵۲۲
پیش نیاز مطالعه درس ریشه های خجالت از دوستان عزیز متممی انتظار می‌رود پس از مطالعه این درس
  • بتوانند با مرور رفتارهای خود - و مرور مجدد پرسشنامه خجالت - برآوردی از میزان خجالتی بودن خود به دست آورند.
  • بتوانند تشخیص دهند که کدامیک از مولفه‌های خجالت در ذهن و رفتارشان پررنگ است و سهم بزرگ‌تری دارد.
فشار ذهنی هنگام مطالعه
نیاز به مشارکت شما
کسب و کار
زندگی
حس خجالت و کمرویی - ریشه ها و دلایل خجالت

فیلیپ زیمباردو (Philip Zimbardo) و خانم لینه هندرسون (Lynne Henderson) تقریباً سه دهه گذشته را به بررسی مفهوم خجالت و کمرویی و ریشه های آن پرداخته‌اند.

حاصل کار آنها در قالب چند کتاب و مقاله منتشر شده و از منابع معتبر در زمینه کاهش و رفع خجالت و کمرویی محسوب می‌شود.

شاید برای شما جالب باشد که این دو نفر – که از معتبرترین نام‌های جهان در زمینه‌ی خجالت محسوب می‌شوند – هر دو بر یک نکته تأکید دارند:

علتهای خجالتی بودن و مدیریت و تعدیل آن

زیمباردو در کتاب Shyness بر این نکته تأکید دارد و هندرسون هم با طرح بحث Social Fitness تقریباً تمام زندگی حرفه‌ای خود را در دهه‌های اخیر به همین کار اختصاص داده است (سایت هندرسون).

خجالت یک احساس چند ریشه‌ای است

مهم‌ترین نکته‌ای که می‌تواند به ما کمک کند تا حس خجالت را درک کرده و مدیریت کنیم این است که این احساس، یک ریشه ندارد و همه‌ی کسانی که خجالتی هستند، به یک شکل و یک علت خجالتی نیستند.

البته این علت‌ها روی یکدیگر تأثیر می‌گذارند؛ اما وقتی به تنوع آنها توجه کنیم می‌توانیم بفهمیم که در هر مقطع زمانی، فشار کدامیک از آنها را بیشتر تحمل می‌کنیم و بر همین اساس، روش‌های مناسب و مطلوب را انتخاب کنیم.

بر اساس مطالعات زیمباردو و هندرسون ریشه‌های خجالت را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

محدودیت در دسترسی کامل به این دوره

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های خودشناسی و شخصیت شناسی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. با فعال کردن عضویت ویژه در متمم، به درس‌های بسیار بیشتری نیز دسترسی پیدا می‌کنید:

ضمناً بررسی‌های ما نشان داده در میان دوستان متممی، کسانی که به درس‌های شخصیت‌شناسی علاقه‌مند بود‌ه‌اند، برای مطالعه‌ی درس‌های زیر هم وقت صرف کرده‌اند:

تحلیل رفتار متقابل | زندگی شاد | افزایش عزت نفسکوچینگ | مشاوره مدیریت

کاریزما | مدیریت استرستصمیم گیری | روانشناسی پول | استعدادیابییادگیری

تحلیل رفتار متقابل | هوش هیجانیمهارت ارتباطی | رابطه عاطفی | مسیر شغلی

احتمالاً به سادگی می‌توانید حدس بزنید که اگر چه هر یک از سه مولفه‌ی فوق می‌توانند ضعیف یا قوی باشند، اما به هر حال از یکدیگر مستقل نیستند و بر روی هم تأثیر می‌گذارند.

مثلاً اگر شما چند مرتبه رنجش و سرزنش بعد از یک مهمانی یا جلسه را تجربه کرده باشید، طبیعی است که این بار ترس قبل از حضور در جمع را نیز خواهید داشت. چون حس می‌کنید که همان تبعات و احساسات منفی دوباره در انتظار شماست.

شاید بد نباشد که امتیازهایی که به هر سوال در پرسشنامه خجالت دادید مراجعه کنید.

با توجه به توضیحات این درس و بررسی سوال‌هایی که در آنها امتیاز بالایی به خودتان داده‌اید، می‌توانید تشخیص دهید که کدام‌یک از سه حس در شما قوی‌تر است.

البته با مرور خاطرات خود هم می‌توانید در این زمینه نظر بدهید.

اگر شما هم خودتان را از جمله افراد خجالتی طبقه‌بندی می‌کنید، کدام‌یک از موارد بالا را در خود پررنگ‌تر می‌بینید.

آیا مثال یا تجربه یا خاطره‌ای در این زمینه دارید؟

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری خودشناسی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه خودشناسی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۴۹ نظر برای ریشه های حس خجالت و کمرویی در جمع

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محسن لاله

    سلام به همه متممی های عزیز

    پیش نوشت: کاملا این جمله که در متن درس آمده بود را قبول دارم که میگوید: "خجالتی بودن را نباید یک ویژگی شخصیتی تغییر ناپذیر در نظر بگیریم" ولی نکته مهمی در اینجا وجود دارد و آن هزینه این تغییر است که باید فرد بپردازد و مدت زمان تمرین برای آن است. برای نمونه امتیاز من در پرسشنامه خجالتی بودن برابر 2.2 شد که خارج از محدوده خجالتی بودن است، البته این را میدانم که این امتیاز با صرف هزینه و انرژی زیادی طی سالها بدست آمده است، مثلا اگر این پرسشنامه را 10 سال پیش پر میکردم امتیازم به مراتب بالاتر می بود.

    متن اصلی: زمانی بود که هر سه مولفه که به آنها اشاره شد در من کاملا نمود داشتند و نمیدانید که چقدر باعث اذیتم میشدند ولی الان فقط یکی مانده است.

    - پیش بینی های منفی قبل از حضور در جمع، این مورد را به "برنامه ریزی" برای حضور در جمع تغییر داده ام. که بسیار اثربخش است.

    - ارزیابی ها منفی در حضور جمع، برای این مورد کارهای زیادی کرده ام، اول از همه اینکه کمی مثبت اندیشی را چاشنی افکارم کرده ام، زمانی بود که معتقد بودم اگر چیزی را اشتباه بگویم دنیا به آخر میرسد و یا بقیه افراد منتظرند تا از اعمال و رفتارم ایراد بگیرند ولی کم کم به این نتیجه رسیدم که بقیه افراد آنقدرها که من فکر میکنم بد نیستند و اگر هم باشند مشکل من است که با آنها رابطه دارم و یا نظر آنها برایم مهم است. نکته دیگر که بسیار کمک کننده است این است که خود را همه چیز دان و عالِم دَهر نشان ندهیم بلکه بطور ضمنی به بقیه بفهمانیم که ما هم ممکن است خطا داشته باشیم.

    - مرور و سرزنش و رنجش پس از ترک جمع: این مورد اگرچه بسیار کمرنگ شده است ولی همچنان با من هست و آزار خود را میرساند. بیشتر مواقع به علت حرف های بقیه که آنها را "نفهم گفته ها" نام گذاری کرده ام دچار این رنجش میشوم. چند علت برای این موضوع وجود دارد یکی اینکه بیش از حد سعی میکنم مبادی آداب باشم که البته از آن راضیم، علت بعدی بنظرم این است که به اندازه کافی Tact ندارم که بتوانم جواب به موقع بدهم و ... . برای رهایی از فشار آن معمولا سعی میکنم آن اتفاق را برای خودم مجسم کنم و عکس العمل مناسب را بارها انجام دهم این کار باعث آرامشم می شود.

    ببخشید اگر طولانی شد.

    با تشکر.

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .