Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


مشاوره مدیریت | انتظار شما از آموزش مشاوره مدیریت چیست؟


مشاوره مدیریت

بسیاری از مباحث مدیریتی چارچوب کمابیش مشخصی دارند.

مثلاً اگر درس‌های رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی یا مدل کسب و کار را در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی مختلف بررسی کنید می‌بینید که معمولاً محتوای مشابهی دارند. حتی اگر محتوا مشابه نباشد، لااقل سرفصل‌ها به هم نزدیک هستند.

اما بحث مشاوره مدیریت چنین نیست. دنیای مشاوره مدیریت بسیار گسترده است و افراد مختلف با رویکردهای بسیار متفاوتی به آن نزدیک می‌شوند. اجازه بدهید بعضی از این رویکردها را ببینیم و تصور کنیم:

بعضی از افراد مشاوره مدیریت را به عنوان یکی از گزینه‌های پیش رو در مسیر شغلی خود در نظر می‌گیرند. به همین علت دوست دارند با این حوزه بیشتر آشنا شوند تا بتوانند به نتیجه برسند که این حوزه برای آن‌ها مناسب است یا نه.

کسانی هم هستند که هم‌‌اکنون در زمینه‌ی مشاوره مدیریت فعالیت می‌کنند و در این زمینه سابقه و تجربه دارند. چنین افرادی ممکن است صرفاً بخواهند به بهانه‌ای این درس‌ها تجربیات خود را مرور کنند و یا شاید کمی ذهن خود را نظم دهند.

گروهی از مدیران هم به عنوان کسانی که در آن سوی میز نشسته‌اند به درس‌های مشاوره مدیریت علاقه‌ دارند. آن‌ها می‌خواهند تصویر بهتری از مدل ذهنی مشاوران و عرف‌ها و استانداردهای مشاوره مدیریت داشته باشند تا جلسات‌شان با مشاوران اثربخش‌تر شود.

بعضی افراد هم می‌خواهند نقش مشاور درون‌سازمانی را ایفا کنند. چنین افرادی ممکن است هرگز رسماً «مشاور» نامیده نشوند. اما می‌خواهند به ابزار مشاوره مجهز باشند تا نقش‌ موثر‌تری در سازمان و کسب و کارشان ایفا کنند و بتوانند در ارتباط با همکاران و حل مشکلات سازمانی موفق‌تر باشند.

احتمالاً کسانی هم وجود دارند که در یک زمینه‌ی مشخص (مثلاً‌ استراتژی، مذاکره یا دیجیتال مارکتینگ)‌ تخصص دارند و قبلاً‌ ‌از این مهارت به شکل دیگری استفاده می‌کرده‌اند. مثلاً مهارت خود را آموزش می‌داده‌اند و یا این‌که به عنوان کارشناس در یک سازمان یا کسب و کار مشغول بوده‌اند. اما فکر می‌کنند می‌شود این دانش و مهارت و تجربه را در قالب دیگری هم عرضه و ارائه کرد و مشاوره می‌تواند قالب مناسبی باشد.

در سال‌های اخیر عده‌‌ای هم با سابقه‌ی کوچینگ به دنیای مشاوره مدیریت علاقه‌مند شده‌اند. کسانی که به  عنوان کوچ مدیران اجرایی فعالیت کرده‌اند می‌دانند که اگر رابطه‌ای عمیق و جدی شکل بگیرد، دیر یا زود مدیران به آن‌ها اعتماد می‌کنند و از قلمرو کوچینگ خارج می‌شوند و از کوچ خود می‌خواهند نقش یک مشاور مدیریت را ایفا کند (اگر چه ممکن است این خواسته دقیقاً به شکل صریح و با این کلمات مطرح نشود). یک گزینه این است که کوچ با توجه به اصول حرفه‌ای کوچینگ چنین درخواستی را به فردی دیگر ارجاع دهد. اما اگر کوچ به اندازه‌ی کافی از دانش و تجربه‌ی مدیریتی بهره‌مند باشد، ممکن است ترجیح دهد آشنایی بیشتری با مشاوره مدیریت پیدا کند و نقشی را که از او درخواست شده بر عهده بگیرد.

این فهرست پایان ندارد. انگیزه‌های بسیار بیشتری را می‌توان برای پیگیری بحث مشاوره مدیریت تصور کرد.

طبیعتاً ما در متمم بسته به انگیزه و دغدغه‌ی دوستان متممی می‌توانیم چارچوب‌های متفاوتی را برای توسعه و تکمیل درس‌های مشاوره مدیریت انتخاب کنیم.

بنابراین چنان‌که این شیوه را در برخی درس‌های دیگر هم به کار برده‌ایم، درخواست‌مان این است که اگر بحث مشاوره مدیریت برای شما جدی است، حتماً زیر این مطلب به شکل ساده و مختصر، انتظار خود را از مجموعه درس‌های مشاوره مدیریت بیان کنید.

قرار نیست الزاماً جدی، رسمی و طولانی بنویسید. شاید یک یا دو جمله هم برای بیان منظورتان کافی باشد. اما قطعاً همکاری شما و بیان انتظارتان می‌تواند به ما در تکمیل این مجموعه از درس‌های متمم کمک کند.

با توجه به این‌که همیشه گروهی از دوستان متممی برخی درس‌ها را به شکل تفننی و از سر کنجکاوی می‌خوانند (که البته ایرادی هم ندارد)، ما فرض‌مان بر این است که اگر دوستی در زیر این مطلب انتظار و خواسته‌ی خود را مطرح نکرده، جزو خوانندگان تفننی این مجموعه محسوب می‌شود.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    محمد امین تجریشی ، نریمان درافشان ، مرضیه ، آزاده کیانی ، مریم آقازاده امیری

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مشاوره مدیریت به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مشاوره مدیریت
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۸۴ نظر برای مشاوره مدیریت | انتظار شما از آموزش مشاوره مدیریت چیست؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمدرضا محمودی

    خانم فراهانی

    سلام

    در ابتدا حس می‌کنم بهتره که ورود شما به جامعه متمم و متممی‌ها رو خوش‌آمد بگم و در کنار آرزوی موفقیت در مسیر شغلی شما، اعلام کنم که برای من و سایر همراهان این فضا باعث خوشحالی خواهد بود که از نظرات شما در آینده هم بهره‌مند بشیم. 

    در مورد پاسخ سوال شما، اگر نخواهم به یک پاسخ قابل دسترس در موتورهای جستجو اشاره و بسنده کنم، حتما دیده و شنیده‌اید که افراد بسیاری پیشنهادات مختلفی ارائه می‌دهند و معتقدم بسیاری از آن‌ها ارزشمند نیز هستند.

    اما بنده، به دلیل گذراندن دوره آموزشی مشاور مدیریت تایید صلاحیت شده بین المللی و به واسطه چندین سال مشاهده و تجربه‌گری در این زمینه، نظر خودم را برای شما می‌نویسم. معتقد نیستم که پیشنهاد من بهترین گزینه است، اما باور دارم ارزش زمان شما برای بررسی و تصمیم‌گیری را دارد.

    انجمن جهانی موسسات مشاوران مدیریت  یک نهادی است که در بیش از ۳۵ سال گذشته تلاش کرده تا یک استاندارد برای تربیت و صلاحیت‌سنجی مشاوران مدیریت تعریف کند، آن‌ها را به شیوه‌های خاص خود آموزش داده و نهایتا طبق پروتکل‌های مشخصی، نشان CMC را به مدت ۳ سال به آن‌ها اعطا کند. 

    طبق سندی که می‌توانید از اینجا دریافت کنید، یکسری ویژگی‌های مشخصی برای مشاوران مدیریت وجود دارد. این ویژگی‌ها در ۳ سطح طبقه‌بندی شده‌اند. در هر یک از سطوح می‌توانید مطالعه کنید که بلوغ نسبی چه نمودی دارد و از مشاور در آن سطح مشخص چه انتظاری می‌رود.

    کسی که در همه این ویژگی‌ها به سطح دوم یعنی CMC برسد، می‌تواند این گواهینامه را اخذ کند. در کشورمان، انجمن مشاوران مدیریت ایران مسئولیت نمایندگی این سازمان جهانی، تربیت مشاوران مدیریت و اعطای نشان CMC را بر عهده دارد. 

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .