Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


معرفی کتاب مشاوره پیتر بلاک | راهنمای مشاوره بی‌نقص



هر جا فهرستی از چند کتاب مطرح مشاوره مدیریت بیابید، احتمالاً کتاب مشاوره بی‌نقص (Flawless Consulting) پیتر بلاک را هم در آن مشاهده خواهید کرد.

هم‌چنین در فهرست منابع و ارجاعات بسیاری از کتابهای مشاوره مدیریت هم نام کتاب پیتر بلاک را می‌بینید (+ / + / + / + / +). ویراست نخست این کتاب در اوایل دههٔ هشتاد میلادی منتشر شد و پس از آن در فاصلهٔ دو، سه و چهار دهه (یعنی سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۱۱ و ۲۰۲۳) ویراست‌های بعدی را منتشر کرد.

البته پیتر بلاک در عنوان کتاب خود صرفاً کلمهٔ مشاوره را آورده و به‌طور مشخص به مشاوره مدیریت اشاره نکرده است. اما تقریباً تمام متن دربارهٔ مشاوره دادن به مدیران است. چه مدیران ارشد و چه مدیران و سرپرستان بخش‌های مختلف شرکت‌ها و سازمان‌ها.

ما هم در درس‌های مربوط به مشاوره مدیریت متمم از کتاب مشاوره پیتر بلاک استفاده کرده‌ایم و می‌کنیم. به همین علت لازم بود مانند سایر کتاب های مدیریت که در متمم معرفی شده‌اند، درس جداگانه و مستقلی را به معرفی این کتاب اختصاص دهیم.

کتاب مشاوره مدیریت پیتر بلاک

چند جمله دربارهٔ پیتر بلاک

پیتر بلاک متولد ۱۹۳۹ است و اکنون نهمین دههٔ زندگی خود را می‌گذراند.

بلاک در دانشگاه‌های کانزاس و ییل تا مقطع کارشناسی ارشد در رشتهٔ‌ مدیریت صنعتی تحصیل کرد و سپس در شرکت Esso – که امروز با نام اکسون-موبیل فعالیت می‌کند – مشغول به کار شد. او پس از هفت سال فعالیت به عنوان کارمند اسو تصمیم گرفت شرکت مشاوره مدیریت خود را تأسیس کند.

پیتر بلاک آن شرکت مشاوره را با مشارکت دو دوست دیگر خود به نام‌های تونی پترلا (Tony Petrella) و ماروین وایزبورد (Marvin Weisbord) تأسیس کرد و نام شرکت‌شان هم شبیه بسیاری از شرکت‌های مشاوره مدیریت آن دوران با ترکیب این سه اسم ساخته شده بود: بلاک پترلا وایزبورد.

پیتر بلاک

پیتر بلاک (منبع عکس)

آن‌ها فعالیت خود را به حوزهٔ توسعهٔ سازمانی (OD) محدود کردند و تسلیم وسوسهٔ پروژه گرفتن در زمینه‌های دیگر نشدند. همین فعالیت تخصصی باعث شد میان شرکت‌های بزرگ جایی برای خود باز کنند و به تدریج پروژه‌های بزرگ‌تری بگیرند. در حدی که بسیاری از شرکت‌های فورچون ۵۰۰ هم کارهایی را به شرکت‌شان سپردند.

بعدها دو شریک بلاک از او جدا شدند و تیم او به تدریج حول محور یادگیری سازمانی رشد کرد. در سال‌های اخیر هم بیشتر فعالیت‌های مشاورهٔ پیتر بلاک و همکارانش در قالب شرکت مشاوره Designed Learning و در همین حوزهٔ یادگیری سازمانی بوده است (+).

تیم مشاوره مدیریت پیتر بلاک

پیتر بلاک و همکارانش (منبع عکس)

پیتر بلاک جدا از مشاوره مدیریت به موضوعات اجتماعی و به‌طور خاص به مفهوم «شهروندی» هم علاقه دارد و در این زمینه کتابها و مقالاتی هم نوشته است (+/+/+/+). کتابهای او در این موضوعات هم بسیار ارزشمند و الهام‌بخش‌اند. اما چون از بحث مشاوره مدیریت دور هستند، باید در درس مستقلی به آن‌ها پرداخته شود.

کتاب مشاوره مدیریت پیتر بلاک

طبق سنت همیشگی‌مان در این‌جا از معرفی کلی کتاب پیتر بلاک فراتر نمی‌رویم. چون در درس‌های دیگر، هر جا لازم بوده به محتوای این کتاب پرداخته و نظرات پیتر بلاک را نقل کرده‌ایم. ارزیابی ما در متمم این است که کتاب پیتر بلاک دو ویژگی برجسته دارد که باعث شده چهار دهه در بازار رقابتی مشاوره مدیریت دوام بیاورد و هم‌چنان یکی از مراجع معتبر این حرفه باشد.

ویژگی نخست را خود پیتر بلاک در مقدمهٔ ویراست‌های جدید بیان کرده است. او می‌گوید که اگر کتاب من این‌قدر عمر کرده علتش این است که به جای تأکید بیش از حد بر جنبه‌های فنی، بر جنبهٔ‌ عاطفی و انسانی مشاوره مدیریت تأکید کرده‌ام.

ویژگی دوم هم این است که اصرار به سادگی بیان باعث نشده بلاک به سراغ حرف زدن بدون مدل و چارچوب برود. او یک فرایند مشخص را برای مشاوره مدیریت در نظر گرفته و آن را کاملاً شفاف شرح داده است. سپس کوشیده اصول‌، حرف‌ها، توصیه‌ها و خاطراتش را در این چارچوب بگنجاند تا راحت‌تر فهمیده شود و بهتر در خاطر بماند.

فرایند مشاوره مدیریت

در ادامه کمی دربارهٔ تعریف مشاوره و ویژگی‌های حرفهٔ مشاوره از نگاه پیتر بلاک صحبت می‌کنیم و باقی بحث (از جمله بررسی چارت بالا) را به درس‌های دیگر موکول می‌کنیم.

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

توضیح: ما نسخهٔ فارسی کتاب پیتر بلاک را که با عنوان مشاوره بی‌نقص به بازار عرضه شده بررسی نکرده‌ایم (احتمالاً این نسخه ترجمهٔ ویراست سوم کتاب پیتر بلاک است). اگر از دوستان متممی کسانی نسخهٔ‌ فارسی را دیده و خوانده‌اند، ممنون می‌شویم نظر خود را دربارهٔ کیفیت ترجمه کتاب زیر همین درس ثبت کنند.

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های مشاوره مدیریت برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

  تعداد درس‌ها: ۲۴ عدد

  دانشجویان این درس: ۱۲۹۶ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۶۶۴ مورد

با عضویت ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به این درس‌ها، به درس‌های متنوع دیگری نیز دسترسی خواهید داشت که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

شاید برایتان جالب باشد که بررسی‌های ما نشان داده در میان دوستان متممی، کسانی که به درس‌های مشاوره مدیریت علاقه‌مند بود‌ه‌اند، برای مطالعه‌ی درس‌های زیر هم وقت گذاشته‌اند:

کوچینگ | کارآفرینی | کار تیمی | مدیریت تعارض | تفکر سیستمی

  استراتژی  |  تفکر سیستمیتصمیم گیری | مدیریت منابع | گزارش نویسی

ارزش آفرینی | سیستمهای کنترل مدیریت | مدل کسب و کار |‌ دیجیتال مارکتینگ

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مشاوره مدیریت به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مشاوره مدیریت
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲ نظر برای معرفی کتاب مشاوره پیتر بلاک | راهنمای مشاوره بی‌نقص

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .