Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


پیش نویس پولی چیست؟ | Money Script


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۲۹۸۷۵
پیش نیاز مطالعه‌ی این درس از دوستان عزیز متممی انتظار می‌رود پس از مطالعهٔ این درس بتوانند
  • اصطلاح پیش نویس پولی را تعریف کنند و برای آن مثال بزنند.
  • توضیح دهند که پیش نویس پولی چگونه شکل می‌گیرد.
  • توضیح دهند که پیش نویس پولی چگونه روی رفتارهای مالی تأثیر می‌گذارد.
فشار ذهنی هنگام مطالعه
نیاز به مشارکت شما
کسب و کار
زندگی
پیش نویس های پولی

«تا پول نداشته باشی آزادی واقعی رو تجربه نمی‌کنی. چون انجام هر کاری به پول نیاز داره.» «اون نصف درآمد ماهانه‌اش رو خرج تفریح شخصی خودش می‌کنه. خیلی بده که اصلاً به فقرا و نیازمندان توجه نداره.» «معلومه که باید شاد و خوشحال باشه. منم اون‌قدر توی حسابم بود، همین‌قدر شاد بودم.» «اکثر این پولدارها واقعاً حق‌شون نیست پولدار باشن.» «مهم‌ترین علت فقیر بودن فقرا تنبلی‌شونه. بقیهٔ حرف‌ها بهانه است.» «آدم حتماً باید برای روز مبادا پس‌انداز کنه.» «منم اگر یه بابایی داشتم که همون‌قدر پولدار بود، چند سال خارج می‌رفتم یا اصلاً کلاس زبان می‌رفتم و الان انگلیسی رو مثل اون خوب حرف می‌زدم.»

متخصصان مالی درمانی وقتی چنین جمله‌هایی را از شما می‌شنوند، در ذهن خود می‌گویند: «او دارد از پیش نویس پولی خودش حرف می‌زند.» اصطلاح پیش نویس پولی یا Money Script یکی از پرکاربردترین اصطلاحات در میان متخصصان مالی درمانی است.

در این درس کمی دربارهٔ مفهوم پیش پولی صحبت می‌کنیم و آماده می‌شویم تا در درس‌های بعد بیشتر به آن بپردازیم.

پیش نویس چیست؟

اصطلاح پیش نویس یا Script را نخستین بار اریک برن مطرح کرد؛ کسی که معمولاً او را با تحلیل رفتار متقابل می‌شناسیم. اریک برن به زبانی بسیار ساده توضیح می‌داد که زندگی مثل یک نمایش است و در دوران نوزادی و کودکی، تصوری از این نمایش در ذهن ما شکل می‌گیرد و هر یک می‌آموزیم که این نمایش چه قواعدی دارد و ما باید چه نقشی در آن ایفا کنیم. یا به زبان دیگر: با ایفای چه نقشی، کارمان در بازی زندگی بهتر پیش می‌رود (+).

چنین جمله‌هایی نمونه‌هایی از پیش نویس های زندگی هستند:

  • سعی کن دل همه را به دست بیاوری
  • به هیچ کس اعتماد نکن
  • باید بی‌نقص باشی

اریک برن اصطلاح Script Analysis یا تحلیل نمایشنامهٔ زندگی را هم بسیار دوست داشت و مدام به کار می‌برد. و معتقد بود وقتی درمانجو به سراغ درمانگر می‌آید، درمانگر می‌تواند در قالب گفتگو کشف کند که او نمایشنامهٔ زندگی‌اش را چگونه تعریف کرده و کمک کند که این درمانجو نمایشنامهٔ‌ فرضی و نقش خود را در آن تغییر دهد.

در متون فارسی قدیمی‌تر اصطلاح Script اریک برن به «نمایشنامه» ترجمه می‌شد. اما در سال‌های اخیر آن را بیشتر به «پیش‌نویس» ترجمه می‌کنند که بسیار گویاست.

اریک برن در عین این که معتقد بود پیش نویس معمولاً در سال‌های نخست کودکی – در برخوردهای والدین و نیز تعامل با جهان اطراف – شکل می‌گیرد. تأکید می‌کرد که پیش نویس های زندگی قرار نیست تا آخر عمر، بدون تغییر با انسان باقی بمانند. اساساً او یکی از نقش‌های مهم درمانگر را کمک به کشف و اصلاح و بهبود همین پیش‌نویس‌ها می‌دانست.

پیش نویس پولی چیست؟

حالا که با اصطلاح پیش نویس آشنا شدید، درک مفهوم پیش نویس پولی یا Money Script برایتان بسیار ساده است. این اصطلاح را نخستین بار برد کلونتز (Brad Klontz) در کتاب مالی درمانی خود به کار برد (+). او آن بخشی از پیش نویس‌های زندگی را که به پول و وضعیت مالی مربوط بودند، پیش‌نویس پولی نامید:

تعریف پیش نویس پولی | برد کلونتز

پیش نویس‌های پولی مجموعه باورها و مفروضات ما در مورد پول هستند که سه ویژگی دارند:

(۱) معمولاً «تا حدی» درست‌اند.

(۲) اغلب در دوران کودکی و نوجوانی شکل گرفته‌اند.

(۳) معمولاً به شکل ناخودآگاه در طول زندگی هم ادامه پیدا می‌کنند و همراه ما باقی می‌مانند.

بنابراین می‌توان گفت برخی از لحظات و خاطرات و اتفاقات و گفتگوهایی که ما در دوران کودکی تجربه می‌کنیم و رفتارهای مالی که در دیگران – به‌ویژه والدین – می‌بینیم، به صورت نقاطی روشن و شفاف در خاطرمان ثبت می‌شوند و به تدریج مجموعه پیش نویس‌های پولی ما را می‌سازند. قاعدتاً هر چه عمق این تجربه‌ها یا تکرار آنها بیشتر باشد، احتمال دوام و بقاء آن‌ها نیز در بزرگسالی بیشتر خواهد بود.

پیش نویس پولی

کلونتز صرفاً به یک نام‌گذاری اکتفا نکرد. او در قالب چند پژوهش کوشید پیش نویس های پولی رایج میان انسان‌ها را کشف و دسته‌بندی کند. وی ابزاری هم برای سنجش پیش نویس پولی پیشنهاد کرد که به نام Klontz Money Script Inventory یا KMSI شناخته می‌شود:

Money Beliefs and Financial Behaviors: Development of KMSI

بر اساس این ابزار، چهار پیش‌نویس پولی مهم وجود دارد که در بسیاری از انسان‌ها مشاهده می‌شود (در درس‌های بعد دربارهٔ هر یک از این چهار پیش‌نویس بیشتر صحبت می‌کنیم):

کاربرد پیش نویس پولی

محدودیت در دسترسی کامل به این درس

دسترسی کامل به این درس برای کاربران ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

با عضویت به عنوان کاربر ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به سایر بحث‌های مرتبط با روانشناسی پول به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

با توجه به بررسی‌های ما،‌ دوستان متممی علاقه‌مند به درس روانشناسی پول از درس‌های زیر هم استقبال کرده‌اند:

  تاریخچه پول | سواد مالی کودکان و نوجوانان

  خودشناسی | شخصیت شناسی | مذاکره

  افزایش عزت نفس | زندگی شاد | تصمیم گیری

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

تمرین پیش نویس پولی

کمی فکر کنید و ببینید اگر بخواهید چند جمله در توصیف پول بنویسید که فکر می‌کنید معمولاً (نه لزوماً همیشه) درست هستند، چه جمله‌هایی می‌نویسید.

سعی کنید بیشتر از یک جمله (ترجیحاً تا پنج جمله) بنویسید.

فایدهٔ نوشتن این جمله‌ها این است که بعداً وقتی بحث‌های پیش‌نویس پولی را می‌خوانید، می‌توانید با مراجعه به این جمله‌ها، پیش‌نویس‌های خودتان را بهتر ارزیابی کنید.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    شهرام کبودوند ، Behrouz Feizi ، محمدباقر شمس ، مسعود احمدی ، مسعود رحمانیان

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مبانی روانشناسی پول به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مبانی روانشناسی پول
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۶۵۶ نظر برای پیش نویس پولی چیست؟ | Money Script

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .