Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


شغل مشاوره مدیریت و چند تصور اشتباه درباره‌ی آن


شغل مشاوره مدیریت

شغل مشاوره مدیریت برای  افراد بسیاری جذاب است. بخشی از کسانی که در رشته MBA تحصیل می‌کنند به این امید هستند که در آینده به مشاوره مدیریت مشغول شوند. بسیاری از کارمندها هم هنگامی که می‌خواهند وارد دنیای کارآفرینی شوند، مشاوره را به عنوان گام بعدی در مسیر شغلی خود انتخاب می‌کنند. علاوه بر این‌ها، مدیران و کارآفرینانی هم هستند که تصمیم می‌گیرند تجربه‌ی خود را در قالب مشاوره مدیریت در اختیار سایر کسب و کارها بگذارند.

تصویر مشاوره مدیریت از بیرون نسبتاً جذاب است. می‌شود لباس‌های شیک و رسمی پوشید و در جلسه با مدیران شرکت کرد. احتمالاً بساط چای و قهوه هم به راه است و می‌توانید در حالی که از پنجره‌ی اتاق مدیرعامل در آخرین طبقه‌ی یک ساختمان بلند به افق‌های دوردست خیره شده‌اید، درباره‌ی سرنوشت کسب و کار و انتخاب استراتژی صحبت کنید.

شاید هم کمی از توسعه‌ی فناوری اطلاعات و تحول دیجیتال بگویید و همان جمله‌های کلیشه‌ای را تکرار کنید که: «اوبر بزرگ‌ترین تاکسیرانی جهان اصلاً تاکسی ندارد و فیس‌بوک بزرگترین رسانه‌ی جهان محتوا تولید نمی‌کند و …»

احتمالاً انتظار دارید برای هر ساعت از این حرف‌ها میلیون‌ها تومان هم به حساب‌تان واریز شود و مشتری‌ها (که حالا به آن‌ها Client می‌‌گویید چون باکلاس‌تر است) صف کشیده‌اند تا نوبت‌شان شود و از شما مشاوره بگیرند.

شما هم در نهایت در پایان سال می‌توانید اعلام کنید که «کسب و کارهای بسیاری را از ورشکستگی نجات داده‌اید یا به رشد‌شان کمک کرده‌اید و دنیا با تلاش‌های شما به جای بهتری برای زیستن تبدیل شده است.»

اما آیا واقعاً شغل مشاوره مدیریت در همین حد جذاب است؟

بعید است کسانی که تجربه مشاوره مدیریت دارند، چنین تصوری را تأیید کنند. البته بسته به این‌که در یک بنگاه بزرگ مشاوره مدیریت مشغول به کار شوید یا این‌که به شکل انفرادی (Solo) به این کار بپردازید، دنیای واقعی تصویری متفاوت به شما نشان خواهد داد.

شغل مشاوره مدیریت

با توجه به این‌که بسیاری از علاقه‌مندان مشاوره مدیریت در ایران معمولاً این کار را به شکل انفرادی یا در قالب تیم‌‌های کوچک انجام می‌دهند، ما در درس حاضر بیشتر به این شکل از مشاوره می‌پردازیم و درباره‌ی برخی از تصورات اشتباه حرف می‌زنیم.

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های مشاوره مدیریت برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

  تعداد درس‌ها: ۲۳ عدد

  دانشجویان این درس: ۱۲۸۲ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۶۶۰ مورد

با عضویت ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به این درس‌ها، به درس‌های متنوع دیگری نیز دسترسی خواهید داشت که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

شاید برایتان جالب باشد که بررسی‌های ما نشان داده در میان دوستان متممی، کسانی که به درس‌های مشاوره مدیریت علاقه‌مند بود‌ه‌اند، برای مطالعه‌ی درس‌های زیر هم وقت گذاشته‌اند:

کوچینگ | کارآفرینی | کار تیمی | مدیریت تعارض | تفکر سیستمی

  استراتژی  |  تفکر سیستمیتصمیم گیری | مدیریت منابع | گزارش نویسی

ارزش آفرینی | سیستمهای کنترل مدیریت | مدل کسب و کار |‌ دیجیتال مارکتینگ

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

مشارکت در بحث

آیا شما تجربه‌ی مشاوره مدیریت یا مشاوره کسب و کار داشته‌اید؟ یا در محیط کار خود با مشاوران کار کرده‌اید؟

چه دردسرها و چالش‌های دیگری را در زندگی کاری و شخصی مشاوران دیده‌اید که در نگاه اول به نظر نمی‌رسد و به چشم نمی‌آید؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    دانیال صحرانورد ، افشین عزت زاده ، رامین ، علی قمی ، معصومه خزاعی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مشاوره مدیریت به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مشاوره مدیریت
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۴۰ نظر برای شغل مشاوره مدیریت و چند تصور اشتباه درباره‌ی آن

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمد صداقت

    (اکثر این موارد همانطور که در متن درس نیز اشاره شد، مربوط به حرفه‌ی مشاوره به صورت فردی و یا در قالب تیم‌های کوچک است)


    انتظار دارند مشاور وضع مادی خوبی داشته باشد

    درست یا غلط یکی از ملاک‌هایی که کارفرما برای ارزیابی مشاور بررسی می‌کند وضع مادی مشاور خصوصاً موارد ظاهری است. و تصور بر این است که یک مشاور الزاماً باید وضع مادی خیلی خوب خصوصا در مسائل ظاهری مانند پوشش، موبایل، ماشین و... داشته باشد.

    از مشاور انتظار همه چیز دانی دارند

    مشاور حرفه‌ای و موفق معمولاً در یک یا چند حوزه‌ی محدود و مشخص تخصص دارد؛ اما بعضاً پیش می‌آید که از مشاور انتظار دارند در سایر حوزه‌ها نیز صاحب‌نظر باشد.

    اجراءِ ضعیفِ نظراتِ مشاور، روی ارزیابی عملکرد مشاور سایه می‌اندازد

    همه می‌دانیم، تشخیص بیماری و نسخه‌ای که پزشک می‌نویسد یک طرف قضیه است و تهیه‌ی درست داروها و مصرف صحیح و به موقع آن‌ها، طرف دیگر. خیلی از اوقات عدم رسیدن به نتیجه، به خاطر راهکارهای مشاور نیست بلکه به خاطر اجراء ضعیف آن‌هاست که متأسفانه پای ارزیابی عملکرد نظرات مشاور نوشته می‌شود.

    مشاور باید مانند یک پزشک، برای یک بیماری، داروهای مختلفی را بشناسد

    برای یک بیماری ممکن است داروهای مختلفی وجود داشته باشد و دکتر باید تشخیص دهد که کدام دارو سازگاری بهتری با بدن بیمار دارد. مشاور خوب باید ضمن پیدا کردن راه‌حل‌های مختلف، بتواند با شناخت صحیح از شخصیت کارفرما و همچنین سازمانش، تشخیص دهد که کدام راه‌حل برایش اجرایی‌تر است. به عبارت دیگر ممکن است مشاور برای یک مسئله کاملاً یکسان برای دو کارفرمای متفاوت دو نسخه‌ی متفاوت ارائه دهد.

    انتظار دارند همیشه در دسترس باشید

    از آنجا که کارفرما معمولاً فقط کسب و کار و مسئله‌ی خود را می‌بیند همیشه انتظار دارد در دسترس باشید و به محض نیاز خود را به محل کارفرما برسانید.

    آماده‌ی تماس‌های بی‌وقت حتی آخر شب باشید

    به همان علتی که در مورد قبلی ذکر شد خیلی از کارفرماها به خود اجازه می‌دهند در هر ساعتی از شبانه‌روز با شما تماس بگیرند و مشکل خود را مطرح کنند.

    شما بیش از همه به مهارت نه گفتن و همچنین قاطع بودن، نیاز دارید

    برای اینکه به مشکلاتی که در متن درس و همچنین این کامنت مطرح شد کمتر گرفتار شوید باید مهارت بالایی در نه گفتن و همچنین قاطع بودن داشته باشید.

    خیلی از اوقات از شما انتظار دارند وارد عمل شوید

    طبیعتاً موارد اجرایی به عهده مشاور نیست اما خیلی از اوقات کارفرما این انتظار را از مشاور دارد که وارد عمل شده و راهکارهایی که ارائه داده است را خودش اجرایی کند و بعضاً پیشنهاد استخدام با حقوق‌های وسوسه‌کننده را هم می‌دهند.

    همه عجله دارند

    از آنجا معمولاً وقتی مشکل حاد می‌شود به مشاور مراجعه می‌کنند همه عجله دارند که زودتر به نتیجه برسند و این باعث می‌شود که به مشاور برای ارائه سریع‌تر پلن و طرح فشار بیاورند.

    باید شخصیت تاثیرگذاری داشته باشید

    مهارت‌های شما در مشاوره یک طرف، شخصیت و مهارت شما در اثرگذاری یک طرف. اگر شخصیت تاثیرگذاری ندارید و یا خوب بلد نیستید که طرف مقابل را تحت تاثیر قرار دهید، بهتر سراغ این حرفه نروید. چون این دو مهم در نوع اجرایی کردن نظرات شما از طرف کارفرما بسیار اثرگذارند.

    درآمد مشاوره پایدار نیست

    در این حرفه، شما تا وقتی درآمد دارید که مستقیم مشغول به کار باشید. شاید اگر یک مغازه‌دار باشید، یا یک شرکت یا حتی یک سایت فروشگاهی داشته باشید حتی وقتی که به مرخصی یا تعطیلات بروید کسب و کار شما درآمد داشته باشد اما حرفه‌ی مشاوره اینگونه نیست و کافی است شما یک هفته مسافرت بروید و یا بیمار شوید. این موضوع مستقیم روی درآمد شما تاثیر می‌گذارد.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .