کتاب نکته های ویرایش | راهنمای ویرایش متون فارسی | علی صلح جو
ویرایش و ویراستاری، عالَمِ فرقه و فتواست.
تنوع آراء و سلیقهها در این حوزه چنان زیاد است که گاه به نظر میرسد، ویراستاران بیش از آنکه به ناشران و نویسندگان بپردازند، به تعارضهای میان خود مشغولاند.
در این میان، کسی که میخواهد ساختار نوشتهی خود را اندکی بهبود دهد و کمی از سنگینیِ بارِ فهمِ مطلب را از دوش مخاطب بردارد، سردرگم میماند که به سراغ چه کسی برود و کدام نسخه را معیار عملکرد خویش قرار دهد.
فرض ما بر این است که در میان دوستان متممی، دغدغهی «انتقال معنا» جدیتر از «چالشهای شکلی» است و اگر هم به ویرایش و ویراستاری توجه میکنند، میخواهند در این میان، به روانی و خوانایی نوشتههای خود کمک کنند و در ذهن مخاطب، جایگاه بهتری بیابند.
فرض دیگرمان هم بر این است که ترجمه کردن و خواندن ترجمههای دیگران، بالاخص در حوزهی نوشتههای غیر داستانی، برای کسانی که در زمینهی مدیریت و توسعه فردی تلاش میکنند، فعالیتی گریزناپذیر است.
با این مفروضات، کتاب نکته های ویرایش نوشتهی علی صلح جو میتواند گزینهی مناسبی برای دوستانی باشد که میخواهند سبک نگارش خود را بهبود بخشند و اشتباهات نگارشی پایه را در نوشتههایشان کاهش دهند.
صلحجو، در ترجمه و زبانشناسی تحصیل کرده است و این گرایش زبانشناسانه را به خوبی در لابهلای نوشتههایش میتوان حس کرد.
زبانشناسان بر خلاف ادیبان، در پی پاسداری از یک «زبان معیار» نیستند. بلکه زبان را به شکل پدیدهای پویا میبینند که باید آن را دید و شناخت و توصیف کرد. تحولات زبانی برای زبانشناسان، یک فاجعه نیست، بلکه ویژگی یک زبان زنده است که بی وجود آن، دیگر نمیتوان زبان را زنده و پویا نامید.
بنابراین وقتی نکته های ویرایش را از زبان یک زبانشناس میخوانید و میشنوید، اصالت بر «انتقال معنا با کمترین دشواری برای مخاطب» است و این مسئلهای است که همهی ما نویسندگان و خوانندگان خارج از حوزهی ادبیات، نیاز به آن را احساس کردهایم.
کتاب نکته های ویرایش مجموعهای از نکتههاست که صلحجو بر اساس تجربیات شخصی و یادداشتهای پراکندهاش گردآوری کرده و از این منظر، میتوانید خواندن کتاب را از هر بخشی که دوست دارید، آغاز کنید. در واقع، ویرایش اول کتاب، با مرتب کردن الفبایی موضوعات، این مجوز را به شکل صریح به خواننده داده بود. اما در ویرایش دوم، ترتیب نکات تغییر کرده و کتاب با کلیات آغاز میشود و سپس به سمت نکات جزئی میرود.
با این حال، هنوز هم پراکندهخوانی کتاب، به خاطر ماهیت محتوای آن، میتواند کاملاً مفید و آموزنده باشد و لازم نیست خود را به خواندن پیوستهی نکات آن مقید کنید.
پیش از نقل چند بخش کوتاه از کتاب نکته های ویرایش، مناسب است بر این نکته هم تأکید کنیم که سرسری خواندن این کتاب، چندان مفید نخواهد بود. بهتر است بعد از خواندن هر بخش، مدتی متوقف شوید و به عنوان تمرین، متنهای مختلف را بخوانید و نکات مطرح شده را در آنها جستجو کنید و سپس، به سراغ بخش دیگری از کتاب بروید.
از دیدگاه علم زبانشناسی، هیچ واژهای بیعلت پیدا نمیشود. بنا بر این، اگر واژهی لازمی را از زبان بیرون کنیم، دیر یا زود واژهی دیگری جای آن را میگیرد.
تا آنجا که به خاطر دارم، اکنون پنج دهه است که بحث رسمالخط زنده و داغ باقی مانده است. کل فراز و فرود این دوران را میتوان در دو گرایش خلاصه کرد: گرایش سرهمنویسان به رهبری احمد آرام و گرایش جدانویسان به پرچمداری دکتر امیرحسین آریانپور. احمد آرام کلمهی روششناسی را سرهم مینوشت (روششناسی) و آریانپور کلمهی هگل را به صورت ههگل.
متأسفانه، بیشتر نویسندگان ما به جای حرکتگذاری نحوی به حرکتگذاری واژگانی اهمیت میدهند. ما نباید نگران باشیم که مبادا کسی مثلاً نِلسون را نَلسون بخواند. این بدخوانی بعد از مدتی اصلاح میشود، اما بدخوانی نحوی هر لحظه ممکن است برای ما پیش بیاید. مثال:
- این کتاب بسیار شیوا تأثیر عمیقی بر من گذاشت.
واژهی کتاب را به دو صورت میتوان خواند: با کسره و با سکون (کتابِ، کتابْ). البته فقط یکی از این دو صورت (صورت کسرهدار) در اینجا درست است، اما ما این را از قبل نمیدانیم و چه بسا خواندن جمله را با صورت ساکن (کتابْ) آغاز کنیم. بنابراین، اگر بتوان از این اشتباهخوانی جلوگیری کرد، کمک بزرگی به خواننده میشود.
- بسیاری از محققان میخواهند این موضوع را روشن کنند.
این جمله دو معنی دارد و علت آن هم ابهام نحوی واژهی بسیاری است.
(۱) بسیاری از محققان میخواهند (تصمیم دارند) این موضوع را روشن کنند.
(۲) بسیاری (از مردم) از محققان میخواهند این موضوع را روشن کنند.
بنا بر این، بهتر است بسیاری را به تنهایی به جای بسیاری از مردم به کار نبریم جز مواردی که بعد از آن فعل بیاید. ضمناً، ویراستارانی که به موجزنویسی افراطی علاقه دارند باید توجه داشته باشند که دوباره خوانی جمله بسیار مشکلتر از اضافه خواندن یک کلمه است.
برخی از ویراستاران فقط به کلمه توجه دارند. از چشم این گروه هرگز غلطهایی چون بخشیدن / بخشودن و گذاشتن / گزاردن در نمیرود، اما جملههای نامفهوم ممکن است در کارشان پیدا شود. برخی به کلمه و جمله، هر دو، توجه دارند که مسلماً روش بهتری است. این گروه، علاوه بر واژه، به دستور زبان، توجه دارند، اما با محتوا کاری ندارند. ویراستاران این گروه ممکن است مثلاً در جملهی «خورشید به دور زمین میگردد» ایرادی نبینند زیرا واژهی نادرستی در آن نیست و دستور آن هم درست است. کار این گروه از ویراستاران را ویرایش زبانی مینامند. برخی دیگر، مرحلهی مشکلتری از کار را به عهده میگیرند. اینان، علاوه بر واژه و جمله و ساخت دستوری آن، به منبعی معتبر مراجعه میکنند تا ببینند آیا خورشید به دور زمین میگردد یا نه. پس از پی بردن به اینکه عکس این قضیه درست است، جمله را تغییر میدهند و به صورت «زمین به دور خورشید میچرخد» در میآورند. کار این ویراستاران را ویرایش زبانی-محتوایی یا زبانی-استنادی میگویند.
… نکتهای که میخواهم اشاره کنم این است که متن قطعهای نیست که فقط غلط نداشته باشد، بلکه علاوه بر بیغلطی باید بینقص هم باشد. بیعیبی با بینقصی فرق دارد. یافتن عیب آسانتر از یافتن نقص است. نمونهی زیر پاراگراف آغازین مقالهای است مفصل با عنوان «تحلیلی از زندگی و آثار ادوارد گرنویل براون» از مجلهی مترجم (۱۳۹۰):
«ادوارد گرنویل براون در ۷ فوریهی سال ۱۸۶۲ میلادی (برابر با ۱۸ بهمن ۱۲۴۰) در دهکدهی اوِلی، نزدیک شهر دورسلی در ایالت گلاسترشایِر چشم به جهان گشود. پدرش مدیر یک کارخانهی کشتیسازی بود و علاقه داشت که فرزند او نیز شغل او را برگزیند. اما …»
… تصور کنید انگلیسیها مقالهی مفصلی دربارهی فردوسی نوشته باشند اما در هیچ جای آن به ایرانی بودنش اشاره نکرده باشند. در مقالهی بالا نویسنده به نام دهکدهی زادگاه اشاره میکند اما نمیگوید که این شخص انگلیسی است یا آمریکایی و یا از ملیتی دیگر.
واقعیت این است که در دنیای امروزی که هر یک از ما با یک دستگاه کامپیوتر یا موبایل، به نوشتن و تولید محتوا مشغولیم و وسوسهی سرعت، میل به بازخوانی و ویرایش را از ما میگیرد، هر چقدر هم که ادیبان و ویراستاران گریبان چاک کنند، باز هم متنها بدون اشتباه نخواهند بود.
اما اگر خواندن این نوع نکات و چنین کتابهایی باعث شود حساسیت ما به نوشتههایمان کمی بیشتر شود، خواندن نوشتههایمان سادهتر خواهد شد و بیتردید این پیامد، دستاورد کمی نیست.
توضیح پایانی اینکه کتاب نکته های ویرایش به همت #نشر مرکز منتشر شده است.
خرید کتاب نکته های ویرایش (شهر کتاب آنلاین) ]
خرید کتاب نکته های ویرایش (آدینه بوک) ]
دوست عزیز.
شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمهی عبور) میتوانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.
همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همهی درسهای متمم دسترسی خواهید داشت. فهرست برخی از درسهای مختص کاربران ویژه متمم را نیز میتوانید در اینجا ببینید:
فهرست درسهای مختص کاربران ویژه متمم
از میان درسهایی که در فهرست بالا آمده است، درسهای زیر از جمله پرطرفدارترین موضوعات هستند:
دوره MBA | مذاکره | کوچینگ | توسعه فردی
فنون مذاکره | تصمیم گیری | مشاوره مدیریت
تحلیل رفتار متقابل | تسلط کلامی | افزایش عزت نفس
چگونه شاد باشیم | هوش هیجانی | رابطه عاطفی
خودشناسی | شخصیت شناسی | پرورش کودکان هوشمندتر
اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید دربارهی متمم بیشتر بدانید، میتوانید نظرات دوستان متممی را دربارهی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی میشناسند:
ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری چالش نوشتن به شما پیشنهاد میکند:
- چالش نگارش یک متن هزار کلمهای در چند گام
- نوشته و کتاب غیر داستانی چیست؟ (ناداستان)
- جستار چیست؟ جستارنویسی یعنی چه؟
- نویسندگان چگونه مینویسند؟ (یک مصاحبه)
- در جایگاه خواننده چگونه کتاب میخوانیم؟
- چگونه مانند یک نویسنده کتاب بخوانیم؟
- معرفی کتاب خود نوشتن | کتابی درباره نویسندگی از احمد اخوت
- رونویسی متنها | تمرینی برای شروع نویسندگی
- مراحل نوشتن مقاله و سایر مطالب غیرداستانی
- ساختار یک متن غیر داستانی چگونه شکل میگیرد؟
- چهار روش برای آغاز متن یا شروع سخنرانی
- توافق بین نویسنده و خواننده در نوشته های غیرداستانی
- از شمردن تعداد کلمات در نوشتههایتان غافل نشوید
- تمرین نوشتن آزاد – گام اول نویسندگی
- داستان نویسی | داستاننویسی بیهدف و بیمخاطب میتواند مفید باشد
- آموزش نویسندگی | چند نکته از زبان جان اشتاین بک
- چند تمرین دیگر برای نوشتن
- تحلیل آماری کلمات در سخنرانی ها و نوشته ها
- روبات نویسنده | یک تجربه ذهنی
- تمرین نوشتن: از قتل کلمات نترسیم
- استعاره مفهومی چیست و چه کاربردی دارد؟
- انتخاب یک ایده اولیه برای تمرین نوشتن
- آیا از درخت ایده برای نوشتن مقالههای خود استفاده میکنید؟
- تکنیک بومرنگ؛ مناسب آماده شدن پیش از نوشتن
- کاش او در اینباره مینوشت | تمرینی برای توجه بیشتر به سبک نگارش
- انتخاب سبک متن
- انواع سبکهای نوشتن | معرفی شش سبک نگارش مطلب و تنظیم مقالات
- چالش نوشتن: در مورد خوبیها و بدیهای کلمات زائد
- چند نکته و راهنمایی برای علاقهمندان به نوشتن کتاب | ست گادین
- روشهای شروع متن | چگونه نوشتهٔ خود را آغاز کنیم؟
- چند جملهٔ اولِ نوشتهٔ خود را بازنویسی کنید
- چالش نوشتن: برای پایان سخنرانی و مقاله خود چه طرحی دارید؟
- آیا صدای خاص خودتان را در نوشتن پیدا کردهاید؟
- پیشنهادهایی در مورد تعریف مفاهیم و اصطلاحات در نوشتهها
- آیا داخل کتابهایی که دوست دارید چیزی مینویسید؟
- آشناسازی و آشنایی زدایی در نویسندگی
- چند نکته دربارهی بازخوانی متن
- نکتهای در نوشتن خاطرات | آیا شما مالک همهی خاطرات خود هستید؟
- کتاب نکته های ویرایش | راهنمای ویرایش متون فارسی | علی صلح جو
- بیست و هشت اشتباه نویسندگان | آموزش نویسندگی و مفاهیم پایه آن
- چند نمونه از متن تقدیم کتابها
- انتخاب عنوان برای کتابها و نوشتهها | مهاجرت به سرزمینهای دیگر
- چگونه از برخورد با کشتیهای بزرگ اجتناب کنیم؟ | دربارهٔ کتابهای بیمخاطب
- پیشنهاد مطالعه | کتاب استادان و نااستادانم | عبدالحسین آذرنگ
- پیشنهاد مطالعه | کتاب ابوالمشاغل – نادر ابراهیمی
- کتاب از گوشه و کنار ترجمه | علی صلحجو
- مزخرفات فارسی
- پیشنهاد مطالعه | کتاب حدیث نفس | حسن کامشاد
- پیشنهاد مطالعه | کتاب میم و آن دیگران – محمود دولت آبادی
- پیشنهاد مطالعه | کتاب خودم و مسائل مهم تر – چارلز هندی
- نقش هایی به یاد | گذری بر ادبیات خاطره نویسی
- کتاب اخلاق نوشتن | حسین معصومی همدانی
- نوشتن سفرنامه | چگونه می نویسم؟ | هفت روش از هفت سفرنامه نویس معاصر
- معرفی کتاب پرنده به پرنده | حرفهای آن لاموت برای نویسندگان نوقلم
چند مطلب پیشنهادی از متمم:
سوالهای پرتکرار دربارهٔ متمم
متمم مخففِ عبارت «محل توسعه مهارتهای من» است: یک فضای آموزشی آنلاین برای بحثهای مهارتی و مدیریتی.
برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحهٔ درباره متمم سر بزنید و فایل صوتی معرفی متمم را دانلود کرده و گوش دهید.
فهرست دوره های آموزشی متمم را کجا ببینیم؟
هر یک از دوره های آموزشی متمم یک «نقشه راه» دارد که مسیر یادگیری آن درس را مشخص میکند. با مراجعه به صفحهٔ نقشه راه یادگیری میتوانید نقشه راههای مختلف را ببینید و با دوره های متنوع متمم آشنا شوید.
همچنین در صفحههای دوره MBA و توسعه فردی میتوانید با دوره های آموزشی متمم بیشتر آشنا شوید.
هزینه ثبت نام در متمم چقدر است؟
شما میتوانید بدون پرداخت پول در متمم به عنوان کاربر آزاد عضو شوید. اما به حدود نیمی از درسهای متمم دسترسی خواهید داشت. پیشنهاد ما این است که پس از ثبت نام به عنوان کاربر آزاد، با خرید اعتبار به عضو ویژه تبدیل شوید.
اعتبار را میتوانید به صورت ماهیانه (۱۶۰ هزار تومان)، فصلی (۴۲۰ هزار تومان)، نیمسال (۷۵۰ هزار تومان) و یکساله (یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان) بخرید. لطفاً برای اطلاعات بیشتر به صفحه ثبت نام مراجعه کنید.
آیا در متمم فایل های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟
مجموعه گسترده و متنوعی از فایلهای صوتی رایگان در رادیو متمم ارائه شده که میتوانید هر یک از آنها را دانلود کرده و گوش دهید.
همچنین دوره های صوتی آموزشی متنوعی هم در متمم وجود دارد که فهرست آنها را میتوانید در فروشگاه متمم ببینید.
با متمم همراه شوید
آیا میدانید که فقط با ثبت ایمیل و تعریف نام کاربری و رمز عبور میتوانید به جمع متممیها بپیوندید؟
۴ نظر برای کتاب نکته های ویرایش | راهنمای ویرایش متون فارسی | علی صلح جو