Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


کتاب زنجیر شده به میز کار | برایان رابینسون


زنجیره شده به میز کار

کتاب و مقاله درباره‌ی اعتیاد به کار فراوان است. اما کتاب زنجیر شده به میز کار (Chained to the Desk) نوشته‌ی برایان رابینسون ویژگی‌هایی دارد که آن را نسبت به نوشته‌های مشابه در جایگاه برجسته‌ای قرار می‌دهد.

نخست این‌که رابینسون روان‌درمانگری است که سال‌ها در زمینه‌ی درمان معتادان به کار فعالیت کرده و مراجعان بسیاری را پذیرش کرده است. به همین علت، بحث اعتیاد به کار را از نزدیک و به شکل تجربی می‌شناسد.

ویژگی دوم هم این است که رابینسون ابزاری برای سنجش و اندازه‌گیری اعتیاد به کار طراحی کرده و به مفهوم پردازی اعتیاد به کار کمک کرده است. این‌که مدام از اعتیاد به کار حرف بزنیم، اما آن را به درستی تعریف نکنیم، نتیجه‌ی چندانی ندارد.

خود رابینسون هم در کتابش با تکیه بر همین ابزار کوشیده‌ است تصویری شفاف و واضح از اعتیاد به کار برای خوانندگانش ترسیم کند.

از آن‌جا که ما در درس‌های دیگر از این کتاب استفاده کرده‌ایم و به آن ارجاع می‌دهیم،‌ در این‌جا صرفاً در حد معرفی به برخی از نکات مطرح شده در کتاب زنجیر شده به میز اشاره می‌کنیم.

کتاب اعتیاد به کار

آیا اعتیاد به کار واقعاً از جنس اعتیاد است؟

در درس تعریف اعتیاد توضیح داده‌ایم که روانشناسان درباره‌ی این‌که آیا «اعتیاد به کار» واقعاً‌ از جنس اعتیاد است یا نه، اختلاف‌نظر دارند.

در برخی طبقه‌بندی‌ها مانند DSM، هنوز چیزی به اسم اعتیاد به کار تعریف نشده و برخی طبقه‌بندی‌های دیگر مثل ASAM، اعتیاد به کار به عنوان مصداق اعتیاد رفتاری در نظر گرفته شده است.

رابینسون از جمله افرادی است که اعتیاد به کار را کاملاً از جنس اعتیاد می‌دانند. او در همان اوایل کتابش تأکید می‌کند که  «کار بیش از حد، کوکائین قرن حاضر است.» 

او معتقد است که ویژگی «اجبار درونی / Compulsion» درست همان‌گونه که در مصرف‌کنندگان مواد مخدر وجود دارد،‌ در معتادان به کار هم مشاهده می‌شود. به این معنی که حتی وقتی نیاز مالی به کار بیشتر ندارند، نمی‌توانند در برابر وسوسه‌ی کار کردن مقاومت کنند. گویی نیرویی از درون، آن‌ها را به کار بیشتر دعوت می‌کند:

تعریف اعتیاد به کار از نگاه رابینسون

اعتیاد به کار یک نوع اختلال وسواس اجباری است که خود را به شکل «نیاز به کار بیشتر» بروز می‌دهد؛ البته این نیاز به کار رو خود فرد به خودش تحمیل می‌کند.

ویژگی دیگر اعتیاد به کار، ناتوانی در «تنظیم و مدیریت عادات کاری» و نیز «افراط در کار کردن» است. به شکلی که سایر فعالیت‌های زندگی را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

او ویژگی دیگر اعتیاد به کار را «پیش‌رونده / Progressive» بودن آن می‌داند. به این معنا که  اعتیاد به کار، به تدریج سهم خود را در زندگی فرد افزایش می‌دهد. 

مثلاً ممکن است یک فرد معتاد به کار، مشکلاتی با خانواده یا شریک عاطفی خود پیدا کند. اما از آن‌جا که روش مناسب حل مشکل و مدیریت تعارض را نمی‌شناسد، می‌کوشد با کار کردن بیشتر از مشکلات خود فرار کند و آن‌ها را بپوشاند.

اعتیاد به کار می‌تواند از برخی اعتیادهای دیگر خطرناک‌تر باشد

محدودیت در دسترسی کامل به این دوره

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های خودشناسی و شخصیت شناسی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. با فعال کردن عضویت ویژه در متمم، به درس‌های بسیار بیشتری نیز دسترسی پیدا می‌کنید:

ضمناً بررسی‌های ما نشان داده در میان دوستان متممی، کسانی که به درس‌های شخصیت‌شناسی علاقه‌مند بود‌ه‌اند، برای مطالعه‌ی درس‌های زیر هم وقت صرف کرده‌اند:

تحلیل رفتار متقابل | زندگی شاد | افزایش عزت نفسکوچینگ | مشاوره مدیریت

کاریزما | مدیریت استرستصمیم گیری | روانشناسی پول | استعدادیابییادگیری

تحلیل رفتار متقابل | هوش هیجانیمهارت ارتباطی | رابطه عاطفی | مسیر شغلی

مشارکت در بحث

اگر خودتان را معتاد به کار می‌دانید یا کسانی را در اطراف خود (دوستان یا بستگان) می‌شناسید که معتاد به کار هستند، آیا تجربه‌ای از اثرات منفی اعتیاد به کار بر روی خانواده و اطرافیان در ذهن دارید؟

آیا شما هم با حرف رابینسون موافقید که مشکلات فرد معتاد به کار به تدریج بر سر اطرافیان و دوستان و خانواده‌اش سرریز می‌کند و آن‌ها هم به نوعی با این مشکل درگیر می‌شوند؟

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری اعتیاد به کار به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه اعتیاد به کار
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۲ نظر برای کتاب زنجیر شده به میز کار | برایان رابینسون

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : سجاد رحیمی مدیسه

    کارمندی می شناسم در اداره ای که دوسال دیگر بازنشسته می شود؛ خودش می گوید: من که به اضافه کاری عادت کردم، بدون کار افسردگی می گیرم.

    اعتیاد به کار در جامعه ما بیشتر در کارمندان ادرات دولتی دیده می شود؛ چون عموما مهارت های قوی ندارند و در نتیجه بعد از بازنشستگی عملا احساس بی فایده بودن در جامعه می کنند.

    اعتیاد به کار مثبت به اعتقاد من یک مساله نسبی هست؛ مثلا در کارآفرینی و استارت آپ اگر اعتیاد به کار نباشد، موفقیتی نیست.

    ولی جایی که خانواده و مسائل دیگر هم اهمیت پیدا می کند، بدون شک اعتیاد به کار آسیب خواهد زد.

    من با حرف رابینسون موافقم که وقتی فردی درگیر اعتیاد به کار می شود، اطرافیانش هم درگیر مشکلات کار او می شوند.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .