Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


مدل مارشال مک لوهان برای تحلیل تکنولوژی ها


مدل مک لوهان برای تحلیل تکنولوژیها و رسانه ها ها

مارشال مک لوهان را در متمم معرفی کرده ایم. حرفها و نظرات او را عمدتاً در حوزه رسانه و مدیریت رسانه طبقه بندی میکنند و البته در آن حوزه علاوه بر علاقمندان و طرفداران زیاد، منتقدان خود را نیز دارد.

اما آنچه از هر متفکری میتوان آموخت مدل ذهنی او در نگاه به پدیده ها و نحوه تفسیر و تعبیر آنهاست. در درس مدل ذهنی در دوره MBA متمم، به تدریج می کوشیم مدلهایی را که متفکران مختلف در نگاه به رویدادها و روندهای دنیای اطراف داشته اند مرور کنیم تا به کمک آنها، پختگی خودمان هم در قضاوت و تحلیل افزایش یابد.

مارشال مک لوهان، مدلی دارد که آن را چهارگانه اثرات رسانه مینامد و البته خود او و دیگران، این مدل را برای تحلیل انواع تکنولوژی ها نیز به کار گرفته اند. این مدل اگر چه به شکلهای مختلف در تحلیلهای مک لوهان دیده میشود اما ساختار منسجم آن در سال ۱۹۸۹ (پس از مرگش) در کتابی از او که تحت عنوان «دهکده جهانی، تحولات در زندگی جهانی و رسانه در قرن بیست و یکم» منتشر شد، مشاهده می شود.

او تاکید میکند که این مدل نگرش چهارگانه او، نگاه جدیدی نیست. بلکه ابزاری است برای اینکه برخی از جنبه ها، از نگاه ما مغفول نمانند و به دست فراموشی سپرده نشوند.

محدودیت در دسترسی کامل به مجموعه درس‌های مدل ذهنی

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های مدل ذهنی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

با عضویت ویژه‌ی متمم علاوه بر دسترسی به درس‌های مدل ذهنی به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

بررسی‌های ما نشان داده که علاقه‌مندان به درس مدل ذهنی معمولاً از بین درس‌های متمم به درس‌های زیر علاقه‌ی بیشتری دارند:

  خودشناسی | شخصیت شناسی | روانشناسی پول

  تصمیم گیری | حل مسئله | یادگیری | زندگی شاد

  تفکر سیستمی | تفکر استراتژیک | تفکر نقادانه

  مشاوره مدیریت | کوچینگ | عزت نفس

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

 اگر کمی به مثال های بالا نگاه کنیم، میبینیم که میتوان این ابزار اثرات چهارگانه مک لوهان را، به شکلی دقیق تر و در حوزه های خاص تر هم به کار برد. این مربع چهارگانه اثرات خودرو، برای مردم شهر شاید به شکلی متفاوت از مردم روستا تعریف شود. برای خانواده های ثروتمند به شکل متفاوتی از خانواده های متوسط. برای نوجوانان به شکلی متفاوت از انسانهای مسن.

اما به هر حال، به خاطر داریم که این مدل چهارگانه اثرات، نوعی ابزار است و نه بیشتر. چارچوبی که کمک میکند ذهن ما به شکلی دقیق تر و فعال تر به موضوعات و تحلیل آنها بپردازد.

تمرین:

یک وسیله یا ابزار یا رسانه یا تکنولوژی یا نرم افزار یا تئوری مدیریتی یا هر دستاورد دیگر دست بشر را، مورد توجه قرار دهید و تلاش کنید با مدل اثرات چهارگانه مک لوهان، نگاه دوباره ای به آن داشته باشید.

برخی منابع برای تقلب: منبع اول، منبع دوم

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    ندا ، پـوریا‌ پرهیـزکار ، محمد مولانا ، زینب الف ، محمد حسین نخعی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدلهای ذهنی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدلهای ذهنی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۴۳۰ نظر برای مدل مارشال مک لوهان برای تحلیل تکنولوژی ها

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : گروه متمم

    سمیه عزیز. ممنون از دقت شما در نگارش که نمونه ی خوبی از متنی است که با وجودی که کمی طولانی است، اما هیچ جمله اضافه ای ندارد.
    اما اگر بخواهیم دقیق تر نگاه کنیم، هنوز هم جملات دیگری کم دارد و میتوان تحلیل کامل تری از این ابزار جدید، با استفاده از نگاه اثرات چهارگانه ارائه کرد.

    اجازه بدهید در اینجا چند نکته را به صورت خلاصه بررسی کنیم:

    نکته اول:
    انتخاب «وبلاگ نویسی» به عنوان یک ابزار، یک انتخاب خوب است. شاید اگر افراد دیگری هم در این درس بخواهند موضوعی مشابه موضوع شما را بررسی کنند، برای اینکه از تکرار فرار کنند، بتوانند به سراغ ابزاری کمی جزیی تر بروند و مثلا «میکروبلاگ» ها (چیزهایی نظیر توییتر) یا «فتوبلاگ»ها (چیزهایی نظیر اینستاگرام - البته با حذف جنبه ی مهم اجتماعی بودن این ابزارها) را بررسی کنند.
    ممکن هم هست دوستان دیگری کمی کلی تر نگاه کنند و ابزارهای نوین دیجیتال را به عنوان Person as Publisher ببینند.
    به معنای اینکه قدیم، سازمانها نقش ناشر را بر عهده داشتند و معمولاً نشر کاری هزینه بر با مخاطب نسبتاً محدود بود، اما ابزارهای امروز هزینه نشر را بسیار کم کرده و نزدیک به صفر رسانده اند. به همین دلیل هر فرد امروز یک ناشر است. خواه در وبلاگ. خواه در شبکه های اجتماعی. خواه در وایبر و ...
    به هر حال منظور اینکه، همیشه انتخاب هر ابزاری - ناگزیر - نوعی تعریف مرز هم هست. به همین دلیل در نخستین درس تفکر سیستمی مفهوم مرز را مطرح کردیم:
    http://www.motamem.org/?p=1066
    طبیعی است که به عنوان یک تحلیل گر، هر کسی حق دارد هر مرزی را که علاقمند است به دور زمین بازی خویش ترسیم کند. فقط باید ببینیم که کدام مرز، برای اندیشیدن ما مفید است.
    به هر حال، وبلاگ نویسی به عنوان یک ابزار انتخاب مناسب و جذابی است.
    اگر چه شاید نتوان فورم ها و وبلاگ ها را الزاما در یک مرز گنجاند. چون وبلاگ به محوریت یک شخص حقیقی یا حقوقی به عنوان ناشر شکل میگیرد و در فورم ها، معمولاً حاکمیت در اختیار چند شخص قرار میگیرد که الزاما مالک آن رسانه هم نیستند.

    نکته دوم: در برخی قسمتهای تحلیل تان، زاویه نگاه را ناخواسته تغییر داده اید. در پاسخ به سوال اول، از نگاه نویسنده و تولیدکننده اطلاعات به این ابزار نگاه کرده اید. اما در پاسخ به سوال دوم، از دیدگاه خواننده یا مصرف کننده اطلاعات به ابزار نگاه کرده اید.
    میتوانید تمام تحلیل را از دید یکی از دو طرف انجام دهید. یا اینکه به پاسخ سوال اول، نگاه مصرف کننده و به پاسخ سوال دوم نگاه تولیدکننده را هم بیفزایید تا تحلیلی جامع تر داشته باشید.

    نکته آخر در مورد پاسخ به سوال چهارم است. سوال چهارم در مدل مک لوهان این است که وقتی یک ابزار بیش از حد فراگیر شود، به چه چیزی ایجاد میشود و چه محدودیتها یا فرصتهای جدیدی را پیش رو میگذارد.
    به نظر نمیرسد دنیایی که همه در آن یک وبلاگ (یا شبه وبلاگ - چون خیلی سایتها از این جنس هستند) داشته باشند، به Instant Messaging و Chat برسد. شاید Messenger ها را بتوان ادامه ایمیل یا ادامه ی پیامک دانست اما به سختی میتوان آنها را ادامه بلاگ دید.
    شاید گسترش بیش از حد بلاگ ها، به غرق شدن در اطلاعات منجر شود. شاید تعبیر وایز بلومن را شنیده باشید که میگوید: در دنیایی که آزادی و فرصت و امکان حرف زدن برای همه به یک میزان فراهم شود، شکل دیگری از خفقان شکل میگیرد. اما این بار صدای مردم نه در سکوت، بلکه در همهمه ی دیگران خفه و گم میشود.
    شاید نیاز به ابزار جدیدی مانند موتورهای جستجو را بتوان ادامه ی منطقی تری برای بلاگ دانست. وقتی همه در دنیا شروع به نشر کردند، بستر مهیا شد تا گوگل و یاهو و شرکتهای دیگر، پیروزمندانه از راه برسند و بگویند که میتوانند در میان زباله های دیجیتال تولید شده توسط انسان، به دنبال طلا بگردند (که طبیعی است آنچه برای تو طلاست ممکن است برای من زباله باشد و برعکس و این همان کار ارزشمند موتورهای جستجو است).
    شاید دوست دیگری از دوستان متمم پیدا شد و موتورهای جستجو را به عنوان یک ابزار، با نگاه مک لوهان مورد بررسی قرار داد.

    طولانی شدن پاسخ را ببخشید. چون پاسخ شما نخستین تحلیل ارائه شده در این درس بود، گفتیم شاید توضیحات کامل تر بتواند برای بقیه دوستانی که میخواهند از این درس استفاده کنند راهگشا باشد.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .