Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


خوشه بندی چیست و چه تفاوتی با طبقه بندی دارد؟


مدل ذهنی و ابزاری به نام خوشه بندی

می‌دانید که درس مدل ذهنی، یکی از درس‌های زیربنایی ما در متمم است و توجه و علاقه خاصی به آن داریم. اما شاید کلیدی‌تر از درس مدل ذهنی، درس مهارت یادگیری باشد. واقعیت این است که منطقی‌تر بود درس خوشه بندی در سلسله مباحث مهارت یادگیری ارائه شود.

اما از آنجا که ما مهارت یادگیری را به عنوان پیش‌نیاز هیچ درس دیگری اعلام نکرده‌ایم و درس مدل ذهنی را به عنوان یکی از نخستین گام‌های یادگیری مدیریت و علوم انسانی معرفی کرده‌ایم، تصمیم گرفتیم خوشه بندی یا Clustering را در سلسله درس‌های مدل ذهنی قرار دهیم و به نوعی اشاره کرده باشیم که بدون آشنایی با این مفهوم، نمی‌توان به درکی عمیق و کاربردی از دانش مدیریت و سایر حوزه‌های مرتبط با علوم انسانی دست یافت.

به این سوال توجه کنید:

مدل ذهنی و مفهوم خوشه بندی با استفاده از نقطه ها

طبیعی است که پاسخ این سوال، دشوار نیست. بسته به نوع دقتی که مد نظر شماست، ممکن است کل نقطه‌ها را به دو دسته تقسیم کنید:

محدودیت در دسترسی کامل به مجموعه درس‌های مدل ذهنی

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های مدل ذهنی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

با عضویت ویژه‌ی متمم علاوه بر دسترسی به درس‌های مدل ذهنی به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

بررسی‌های ما نشان داده که علاقه‌مندان به درس مدل ذهنی معمولاً از بین درس‌های متمم به درس‌های زیر علاقه‌ی بیشتری دارند:

  خودشناسی | شخصیت شناسی | روانشناسی پول

  تصمیم گیری | حل مسئله | یادگیری | زندگی شاد

  تفکر سیستمی | تفکر استراتژیک | تفکر نقادانه

  مشاوره مدیریت | کوچینگ | عزت نفس

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

ما در درس اعتیاد به کار با خوشه بندی انجام شده توسط براین رابینسون آشنا شدیم و بعد از آن، کاری که ما انجام می‌دهیم طبقه بندی است.

آنهایی که تحلیل گران خوبی در مدیریت و در علوم انسانی هستند، کسانی هستند که خوشه بندی‌ها را می‌شناسند و خوشه بندی‌های مفید و غیرمفید را از هم تشخیص می‌دهند و می‌توانند برای حل هر مسئله یا تحلیل هر رویدادی از خوشه بندی مناسب آن استفاده کنند.

به همین دلیل،‌ اگر یک بار دیگر به ساختار بسیاری از دروس متمم بازگردید متوجه می‌شوید که ساختار اصلی ما در بسیاری از دروس تقریباً مشابه است. ما ابتدا توضیح می‌دهیم که یک کلمه خاص چه معنایی دارد و چه کسانی در موردش مفهوم پردازی کرده‌اند. سپس به بررسی کسانی می‌پردازیم که خوشه‌بندی‌هایی در آن زمینه انجام داده‌اند و یکی از خوشه‌بندی‌های موثر را – به انتخاب و تحلیل خودمان – در میان آنها مورد توجه خاص قرار می‌دهیم. و در ادامه هم می‌کوشیم نشان دهیم که با استفاده از این خوشه بندی، چگونه می‌توانیم به شکل بهتری به حل مسائل و مشکلات فعلی و نیز پیش بینی و مدیریت روندهای آتی بپردازیم.

در برخی حوزه‌ها این کار به صورت کامل در متمم انجام شده و در برخی از آنها در میانه راه هستیم.

 

تمرین:

در یکی از حوزه‌هایی که مورد علاقه شماست، فردی را معرفی کنید که یک خوشه بندی تاثیرگذار (از نگاه شما) انجام داده باشد. لطفاً در چند سطر توضیح دهید که از نظر شما، این کار چگونه به تحلیل شرایط موجود و پیش بینی بهتر مسیر آینده کمک می‌کند.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    فرزانه ایپکچی ، حسن مهرورز ، سعید عباسپور ، محمد حسام سوف باف سرجمعی ، Sepehr Shahmoradzadeh

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدلهای ذهنی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدلهای ذهنی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۵۲۰ نظر برای خوشه بندی چیست و چه تفاوتی با طبقه بندی دارد؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : مینا سالاری

    خوشه بندی مواد به سه فاز ( جامد- مایع- گاز) که بعد فاز چهارم پلاسما نیز به آن افزوده شد.  این خوشه بندی بسیار ساده در پیش بینی اولیه خواص یک ماده بسیار کمک کننده است. مثلا وقتی ما می شنویم یک ماده جامد است می دانیم که شکل و حجم مشخصی دارد و جرم آن ثابت است.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .