Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


نقشه غلط می‌تواند ذهنیت غلط هم بسازد


نقشه غلط می‌تواند ذهنیت غلط هم بسازد - نقشه مرکاتور در مقایسه با نقشه گال پیترز از جهان

اکنون بیش از ۵۰۰ سال است که نقشه جهان، به شیوه‌ای که مرکاتور ترسیم کرد بر تمام درها و دیوارهای شرکتها، خانه‌ها و مدرسه‌ها آویخته است.

عادت کرده‌ایم در شروع یا پایان اخبار سیاسی و بین‌المللی هم، این نقشه را به عنوان نمادی از جهانی بودن حرف‌ها و مطالب مشاهده کنیم.

اما اکنون می‌شنویم که مدارس بوستون آمریکا، تصمیم گرفته‌اند این نقشه را برای همیشه پایین بکشند و نقشه‌ی دیگری را که توسط جیمز گال (James Gall) تهیه شده و به نام نقشه گال – پیترز شناخته می‌شود به دیوارها بیاویزند (+).

توضیح ماجرا ساده است اما تبعات آن، آن‌قدرها که در نگاه نخست به نظر می‌رسد ساده نیست.

نقشه مرکاتور و مقایسه آن با نقشه گال پیترز از کره زمین

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.
      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    عرفان اعتضادزاده ، جواد عزیزان ، مجتبی بابائی ، علی بابکی ، بهنام

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدلهای ذهنی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدلهای ذهنی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۶ نظر برای نقشه غلط می‌تواند ذهنیت غلط هم بسازد

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محسنبازیاری

    از لحاظ جایگذاری هر کدوم از قاره ها در نقشه مرکاتور، به دلیل این که قسمتی از یک قاره از سمت راست یا چپ نقشه سر در نیاره به این روش قاره ها رو جایگذاری کرده که اروپای غربی وسط نقشه باشه و آمریکا سمت چپ و همین طور بقیه قاره ها.از لحاظ بالا و پایین بودن هم برای این که قطب شمال و جنوب که در شمال و جنوب کره هستن بالا و پایین نقشه بیفتن این طور جایگذاری شدن.

    البته این که انگلیس در قرن 16 یعنی همون زمانی که مرکاتور نقشه رو کشیده ابر قدرت زمان بوده به احتمال زیاد تأثیر داشته در این که اروپای غربی وسط نقشه بیفته و انگلیس هم بزرگ تر از اندازه واقعی باشه.(بعد از نوشتن متن دیدم در اواخر مقاله گاردیان هم به این اشاره شده)

    منبع عکس

    من همیشه سوال بود برام که واقعاً گرین لند(که اسمش هم جالبه با توجه به این که %80 زمینش از یخ پوشیده شده) تقریباً اندازه آفریقا هست؟

    الان فهمیدم که نه تنها اندازه آفریقا نیست بلکه تقریباً 14 تا گرین لند تو آفریقا جا میشن!

    گرین لند یک چهارم چین هست ولی در نقشه تقریباً دو برابر چین دیده میشه.یعنی عملاً 8 برابر بزرگ تر از سایز واقعی.

    تا جایی که من فهمیدم از بیزنس اینسایدر، نقشه مرکاتور درسته که اندازه قاره ها و کشور ها رو درست نشون نمیده ولی مزیت های خودشو داشته حداقل زمان خودش.

    مزیتی که داشته برای ملوان ها و کشتی ران ها بوده.خط های رام که همه نصف النهار ها رو تحت یک زاویه یکسان و معین قطع میکنند و خط های خمیده ای هستن رو در نقشه به صورت صاف نشون میده که برای جهت یابی مزیت محسوب میشه ظاهراً.چون کسایی که واقعاً استفاده کاربردی از نقشه داشتن مشکلی با نقشه نداشتن پس نیازی هم دیده نشده که عوض بشه.(خط های رام مورد استفاده در جهت یابی کشتی ها و هواپیما ها هست)

    از اونجایی که خیلی از مطالبی که در سیستم آموزشی کشورها یاد داده میشه عملاً به درد نمیخورن(مخصوصاً جغرافیا) پس دانش آموز ها هم چون استفاده ی روزمره ای ندارن از این که اندازه دقیق و حتی نسبی هر کشور و قاره چه قدر هست،پس در سیستم های آموزشی هم کسی به فکر تصحیح نقشه نیفتاده.(تازه اگر فرض کنیم که میدونستن اندازه ها اشتباه هست،که به نظرم زیادی خوشبینانه هست!)

    ظاهراً مشکلی که وجود داره در تبدیل نقشه کره به یک نقشه دو بعدی اینه که یا شکل هندسی قاره ها میتونه حفظ بشه یا اندازه قاره ها.یعنی هیچ نقشه ای نمیتونه هم شکل هندسی قاره ها و هم اندازشون رو با هم حفظ کنه.نقشه مرکاتور اندازه رو حفظ نکرده ولی شکل هندسی قاره ها رو حفظ کرده و نقشه گال-پیترز برعکس.

    برای سیستم آموزشی احتمالاً اندازه قاره ها و کشور ها مهم تره پس شاید استفاده از این نقشه بهتر باشه ولی باید گفته بشه که شکل قاره ها درست نشون داده نشده(حداقل در پایه های بالاتر).

    نقشه گال-پیترز هم بدون اشکال نیست چون مناطقی بزرگ تر نشون داده میشن.نزدیک های دو قطب زمین ها به صورت افقی کشیده میشن و نزدیک های خط استوا به صورت عمودی.

    عکس از بیزنس اینسایدر

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .