Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


کتاب انسان چارچوب ساز | اهمیت مدل های ذهنی در عصر هوش مصنوعی


کتاب انسان چارچوب ساز

بی‌تردید یکی از مهم‌ترین قدرت‌های کامپیوترها این است که می‌توانند حجم بسیار زیادی از داده‌ها را در معادلات و محاسبات خود لحاظ کنند. کاری که از عهدهٔ ما انسان‌ها برنمی‌آید. وجه تمایز و قدرت رقابتی ما انسان‌ها در برابر آن‌ها چیست؟ این که نمی‌توانیم حجم بسیار زیادی از داده‌ها را در معادلات و محاسبات خود لحاظ کنیم.

همین باعث شده که داده‌ای بسیاری را دور بریزیم و داده‌های کمتری را، متناسب با نیازها و دغدغه‌ها و ارزش‌های خود، انتخاب کنیم. کاری که به آن ساختن مدل ذهنی می‌گویند.

توانایی چارچوب‌سازی یا استفاده از مدل‌های ذهنی، چنان‌که نویسندگان کتاب انسان چارچوب ساز (Framers) می‌گویند، از انسان ابرقدرتی ساخته که می‌تواند در عصر هوش مصنوعی هم هم‌چنان شأن و جایگاه خود را حفظ کند.

ابتدا دربارهٔ نویسندگان کتاب انسان چارچوب ساز صحبت می‌کنیم و سپس به سراغ محتوای کتاب می‌رویم.

نویسندگان کتاب انسان چارچوب ساز

این کتاب سه نویسنده دارد. نویسندهٔ اول ژورنالیستی به نام کنت کوکیر (Kenneth Cukier) است. او سال‌ها با نشریهٔ اکونومیست همکاری کرده و مقالاتی در زمینهٔ علم داده و بیگ دیتا منتشر کرده است.

کنت کوکیر هم‌چنین چند سال قبل، با همکاری ویکتور مایر شونبرگر (Viktor Mayer-Schönberger) استاد انستیتو اینترنت آکسفورد (OII) کتابی درباره بیگ دیتا نوشته که به فارسی نیز ترجمه شده است (کتاب داده های کلان – ترجمه عباس سقایی و گلشید شریف‌نیا). همین آقای ویکتور مایر شونبرگر، نویسندهٔ دوم کتاب انسان چارچوب ساز نیز هست (+).

نویسندهٔ سوم یعنی فرانسیس دو ویریکور (Francis de Véricourt)، استاد مدرسه مدیریت و تکنولوژی اروپا (مستقر در برلین)‌ است. او به طور تخصصی در زمینهٔ تصمیم گیری و فرایندهای مرتبط با آن تدریس و سخنرانی می‌کند (+).

عکس سه نویسنده کتاب انسان چارچوب ساز

هر سه نویسنده کتاب در زمینهٔ مدل‌سازی، دنیای دیجیتال و کلان داده‌ها افراد صاحب‌فکری محسوب می‌شوند. نه‌تنها دو ویریکور و مایر شونبرگر – که صاحب کرسی دانشگاهی‌اند – بلکه کنت کوکیر هم فراتر از یک ژورنالیست معمولی است و معمولاً تحلیل‌های ارزشمندی در مقالات و نوشته‌هایش دیده می‌شود.

از این نظر کتاب انسان چارچوب ساز کتابی ارزشمند است که می‌تواند نگاه و نگرش خواننده‌اش را در حوزه‌های تصمیم گیری و مدل ذهنی گسترش داده و عمیق‌تر کند.

محتوای کتاب انسان چارچوب ساز

مانند بسیاری از کتابهای مدیریت و کتابهای روانشناسی که در متمم معرفی شده‌اند، ما از کتاب انسان چارچوب ساز هم در درس‌های مختلف متمم استفاده می‌‌کنیم. بنابراین در این‌جا صرفاً به معرفی چارچوب کلی کتاب اکتفا خواهیم کرد.

در کتاب انسان چارچوب‌ساز سه بحث اصلی مطرح شده است:

  • چارچوب یا مدل ذهنی چیست؟
  • چارچوب های ذهنی را باید نقطهٔ قوت دید یا نقطهٔ ضعف؟
  • جایگاه مدل های ذهنی انسان‌ها در عصر هوش مصنوعی چیست؟

در ادامه کمی دربارهٔ نگاه نویسندگان به پرسش اول و دوم حرف می‌زنیم. پاسخ آن‌ها به پرسش سوم را نیز بسیار مختصر بیان می‌کنیم. اما در همین ابتدا بگوییم که به دو علت قرار نیست دربارهٔ پاسخ سوم در این‌جا زیاد حرف بزنیم.

نخست به این علت که انگیزهٔ اصلی ما از معرفی این کتاب، کمک به تعریف مدل ذهنی است و نه تحلیل نقاط قوت و ضعف هوش مصنوعی. اگر در پی مقایسهٔ فرصت‌ها و محدودیت‌های هوش مصنوعی باشیم، کتاب‌های مناسب‌تری وجود دارند و مقالات فراوانی هستند که می‌شود به آنها پرداخت.

دومین علت هم این است که بحث دربارهٔ ظرفیت‌ها و محدودیت‌های هوش مصنوعی، مستلزم آشنایی با مفاهیمی مانند مدلهای زبانی، نمادی، فیزیکی، شناختی، بازنمایی و … است که در مطلب کوتاهی که با هدف معرفی کتاب نوشته شده نمی‌گنجد.

کتاب انسان چارچوب ساز

تعریف مدل ذهنی

نویسندگان این کتاب، مدل را «شکل ساده‌شده‌ای از جهان» معرفی می‌کنند. آن‌ها از مثال کلاسیک نقشه استفاده کرده و می‌گویند (نقل به مضمون):

محدودیت در دسترسی کامل به مجموعه درس‌های مدل ذهنی

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های مدل ذهنی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

با عضویت ویژه‌ی متمم علاوه بر دسترسی به درس‌های مدل ذهنی به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

بررسی‌های ما نشان داده که علاقه‌مندان به درس مدل ذهنی معمولاً از بین درس‌های متمم به درس‌های زیر علاقه‌ی بیشتری دارند:

  خودشناسی | شخصیت شناسی | روانشناسی پول

  تصمیم گیری | حل مسئله | یادگیری | زندگی شاد

  تفکر سیستمی | تفکر استراتژیک | تفکر نقادانه

  مشاوره مدیریت | کوچینگ | عزت نفس

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدلهای ذهنی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدلهای ذهنی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۰ نظر برای کتاب انسان چارچوب ساز | اهمیت مدل های ذهنی در عصر هوش مصنوعی

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .