Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


ویندوز هولوگرافیک و دستگاه هولولنز مایکروسافت و پارادایم جدید


ویندوز هولوگرام و هولولنز مایکروسافت

زمانی که در نخستین ماه سال ۲۰۱۵ میلادی، مایکروسافت از پروژه‌ی چند ساله‌ی خود تحت عنوان ویندوز ۱۰ نسخه هولوگرافیک به صورت رسمی پرده برداری کرد و دستگاه هولولنز خود را معرفی کرد، مشخص شد که ظاهراً این شرکت قصد دارد، گام بزرگ بعدی را در دنیای سیستم‌های عامل بردارد. گامی که می‌توان تاریخ دنیای کامپیوتر را به قبل و بعد از آن،‌ تقسیم کرد. شرکت مایکروسافت، هم اکنون از برنامه نویسان و توسعه دهندگان اپلیکشین‌ها هم دعوت کرده است که اپلیکیشن‌های جدیدشان را برای هولولنز ویندوز ۱۰ بنویسند و تولید کنند.

البته واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، مفاهیم تازه‌ای در دنیای کامپیوتر نیستند. همچنانکه مفهوم لمس کردن صفحه‌ی نمایش در زمانی که شرکت اپل، آن را وارد تجهیزات خود کرد، تازه نبودند. اما وقتی شرکت‌های بزرگ، تکنولوژی‌ و دستاورد سالهای اخیر علم را با قیمت تجاری و به صورت گسترده، وارد فضای عمومی جهان می‌کنند، می‌توان گفت که دنیا وارد مرحله‌ی جدیدی شده است.

دوستان عزیز متمم که درس پارادایم را در سلسله مباحث مدل‌های ذهنی خوانده‌اند، شاید زمان خوبی باشد که یک بار دیگر به آن درس فکر کنند و برای ما، در اینجا بنویسند که چنین تغییراتی تا چه حد می‌توانند به تغییر پارادایم منتهی شوند و در چه صورت، ممکن است در حد ابزاری جدید برای کارهای قدیمی باقی بمانند.

چون پاسخ این تمرین را به زودی طی یک یا دو سال آتی به صورت عمومی خواهیم دید و تجربه خواهیم کرد، ارزش آن را دارد که به عنوان یک تحلیل آینده نگرانه، برایش وقت بگذاریم و مدتی بعد، به پاسخ تمرین‌هایمان بازگردیم و ببینیم تا چه حد، توانسته‌ایم مفهوم ابزار و پارادایم را به خوبی درک کنیم.


پیشنهاد عضویت در متمم

شما با عضویت ویژه در متمم، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌های بسیاری از جمله موضوعات زیر دسترسی کامل داشته باشید:

  فهرست درس‌های متمم

موضوعات زیر، برخی از درس‌هایی هستند که در متمم آموزش داده می‌شوند:

  دوره MBA (یادگیری منظم درس‌ها)

  استراتژی | کارآفرینی | مدل کسب و کار | برندسازی

  فنون مذاکره | مهارت ارتباطی | هوش هیجانی |تسلط کلامی

  توسعه فردی | مهارت یادگیری | تصمیم گیری | تفکر سیستمی

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | کار تیمی | کاریزما

  عزت نفس | زندگی شاد | خودشناسی | شخصیت شناسی

  مدیریت بازاریابی | دیجیتال مارکتینگ | سئو | ایمیل مارکتینگ

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

تمرین:

بعد از مرور درس پارادایم، تحلیل خود را از اثر این تحول جدید در شکل حداقلی آن (فقط تغییر ابزار) و شکل حداکثری آن (تغییر پاردایم) ارائه کنید.

تقلب ۱: اگر می‌خواهید در زمینه‌‌ی پارادایم به درستی و با دقت بیشتری تحلیل کنید، حتماً مدل مک لوهان در تغییر تکنولوژی‌ را هم یک بار بخوانید تا چارچوب ذهنی بهتری برای تحلیل در اختیار شما قرار گیرد.

تقلب ۲: می‌توانید مقالاتی که وال استریت ژورنال در تحلیل و تایید تاثیرگذاری این تکنولوژی منتشر کرده است را مرور کنید (منبع ۱، منبع ۲) و همینطور نگاهی هم به تحلیل فوربس بیندازید که معتقد است این حرکت جدید مایکروسافت، چندان گام بزرگتری از Nintendo نیست و حتی به اندازه‌ی XBox هم تاثیرگذار نخواهد بود(منبع).

شاید نگاهی به گزارش ناسا هم بیندازید خوب باشد که توضیح داده همکاری‌هایش با مایکروسافت در این حوزه، چه تحولی در مسیر اکتشاف مریخ ایجاد می‌کند (منبع)

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    محمد فریز ، آفاق رحمانی ، عاطی صمد ، مهتاب محمدی ، پدرام

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدلهای ذهنی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدلهای ذهنی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۹۸ نظر برای ویندوز هولوگرافیک و دستگاه هولولنز مایکروسافت و پارادایم جدید

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : شهرزاد

    جواب تمرین:
    اول سعی می کنم با هولولنز بیشتر آشنا بشم:
    هولولنز سه ویژگی منحصر به فرد داره:
    1- می تواند ژست های حرکتی انگشتان دست را تشخیص دهد.
    2- با اسکن و مکان نگاری از یک اتاق، می تواند نقشه ی سه بعدی از آن را ارائه کند.
    3- صفحه نمایش هولوگرافی دارد که می تواند تصاویر را به صورت هولوگرافیک در بیاورد.
    در اصل، هولولنز، سیستمی مرکب از ویژگی‌های واقعیت افزوده و المان‌هایی از واقعیت مجازی هست که می تونه همه گجت‌های قبلی خودش رو به چالش بکشه.
    مایکروسافت ادعا می کنه قرار نیست ما شما را با این تکنولوژی به دنیای دیگه ای ببریم، بلکه شگفتی های یک کامپیوتر رو مستقیما به جایی که شما زندگی می کنید می آوریم. (یک جور همپوشانی تصاویر و اشیاء در اتاق محل زندگی)
    او میگه، شما با این هدست، می تونید دنیای واقعی را همچنان در مقابل خود ببینید. در آن قدم بزنید و با آدمهای اطرافتان صحبت کنید بدون اینکه نگران برخورد با دیوار باشید. عینک محافظ تمام حرکات شما را ردیابی می کند .و نگاه شما را دنبال و مشاهده می کند. از آنجایی که دستگاه، محل قرار گرفتن شما را دقیقا ردیابی می کند، می توانید با حرکات دست، و با بالا و پایین بردن انگشتان آن، با تصاویر سه بعدی ارتباط برقرار کنید. سخت افزارهای مختلفی برای کمک به قابل باورتر شدن اثرات هولولنز طراحی شده اند. این دستگاه دارای مجموعه های بیشماری از سنسورهایی است که تمام حرکات شما را در اتاق حس می کنند و از این اطلاعات به همراه لایه هایی از شیشه های رنگی، برای ایجاد تصاویری استفاده می کند که شما را قادر سازد تا با آنها ارتباط برقرار کنید یا آن را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهید.
    ... حالا اگر بخواهیم به هولولنز، صرفا از دیدگاه یک «ابزار» نگاه کنیم، ضمن اینکه به مدل چهارگانه مارشال مک لوهان هم توجه داشته باشیم؛ شاید هولولنز نتونه انقلابی رو که «صفحه نمایش لمسی» ِاپل در دنیا پدید آورد رو به وجود بیاره.(نمی دونم تا چه حد درسته، ولی به گمان من، صفحه نمایش لمسی، یک پارادایم جدید رو در شکل ارتباط آدم ها با کامپیوتر پدید آورد.)
    شاید هم چیزی در حد عینک گوگل یا حتی تکامل یافته ی «عینک کینکت*» خود مایکروسافت باقی بمونه، که محوریت اصلی اون عینک ها هم بر مبنای واقعیت افزوده بنا شده بود، اما با این تفاوت که هولولنز می تونه فاصله ی بین یوزر و اینترفیس رو به طرز چشمگیری کاهش بده.
    (اما واقعا چه چیزی می تونه از این جذاب تر باشه که با این هدست، بتونیم پا بر روی سیاره ی مریخ بگذاریم یا وارد مرزهای محیط بازی های ویدئویی بشیم، و همه ی اینها فقط در اتاق خودمون اتفاق بیفته؟)
    و در نهایت، شاید هولولنز در مرز نهایی خودش، بتونه آینده رو متعلق به گجت های پوشیدنی، بدون نیاز به لمس بکنه.
    ... توی جستجوهایی که انجام می دادم، به یه نوشته ی خیلی جالب و جذابی هم برخوردم. کسی تجربه ی شخصی خودش رو از هولولنز گفته بود. (با توجه به این امکان هولولنز، که کاربران در چت تصویری اسکایپ، می توانند به دیگران اجازه دهند تا برای کمک به وظایفشان، از طریق چشم آنها ببینند!)
    تجربه ی اون شخص، چنین بود: "من از هولولنز برای چت تصویری با یک کارمند مایکروسافت استفاده کردم. برای اینکه او در مورد سیم پیچی مجدد یک سوئیچ چراغ به من کمک کند. او با دسترسی به یک دوربین در بالای هولولنز توانست از طریق چشم من ببیند! بعد او نمودارها و فلش هایی را از جایی که من داشتم نگاه می کردم کشید تا به من نشان دهد که کدام ابزارها را باید بردارم و چگونه از آن ها استفاده کنم...! )
    حالا تصور کنید که در آینده بشه از این تکنولوژی و ترفندهاش - از طریق عملیات پیچیده - برای آموزش به خلبان ها یا راهنمایی به پزشک ها بهره گرفت.
    ... حالا اگر بتونیم «فراتر از» صرفاً یک «ابزار» به هولولنز نگاه کنیم:
    شاید بشه تصور کرد که این هدست ِ واقعیت افزوده، بتونه داستانی مثلا همچون داستان فیلم Her رو به واقعیت نزدیک کنه.
    یا شاید بشه تصور کرد که هولولنز به آدم ها از فاصله ی دور، امکان لمس کردن و حس کردن همدیگر رو بده.
    اگر هولولنز واقعا بتونه در آینده به کمک کدنویسی ها و به یاری برنامه نویسان و سخت افزارهایی که بتونن امکانات ویژه ای را به اون اضافه کنند؛ در نحوه ی تعامل و ارتباطات آدم ها با یکدیگر و با جهان پیرامون شان و تکنولوژی هایی که با آنها سر و کار دارند، تغییر عمده ای ایجاد کنه، می تونه به تغییر پارادایم منجر بشه، وگرنه در حد همان ابزاری باقی خواهد ماند که فقط امکانات جدیدی را به تجارب قبلی دنیا خواهد افزود.
    ... اما چیز دیگری هم که می دونم اینه که به هر حال باید شاهد توسعه ی آرام و تدریجی این تکنولوژی بود و تحولاتی رو که می تونه در زندگی انسان ایجاد کنه دید، شاید واقعا در آینده به پارادایمی تبدیل بشه که بتونه یه حفره ی خالی رو در زندگی آدما پر بکنه، یا بتونه شکل کاملا جدیدی از تعامل و ارتباطات بین آدم ها با دنیای اطلاعات پیرامون شون رو رقم بزنه، به شکلی که شاید در این زمان، هرگز برای ما قابل تصور نبوده و فقط در داستان های علمی تخیلی دیده بودیم ...

    پی نوشت(1): ببخشید که جواب تمرین، طولانی شد و اینکه چون از مطالب مختلفی در سایتهای انگلیسی و فارسی برای کمک به انجام این تمرین استفاده کرده بودم، نمی تونستم به منبع مشخصی برای برخی نکات، اشاره کنم.
    پی نوشت (3): *«عینک کینکت» ِ مایکروسافت که در سال 2012 ثبت شد، عینکی بود که در آن کاربر می توانست از طریق عینک خود اطلاعات کاربران دیگر را مشاهده کند، حرکات آن ها را دنبال کند و از وضعیت آن ها در بازی (Xbox) مطلع شود.
    پی نوشت(3): شاید بتونم اعتراف کنم، این یکی از چالش برانگیزترین تمرین هایی بود که تا حالا در متمم انجام داده بودم.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .