Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


معرفی برنامه پنج هفته‌ای افزایش عزت نفس


تمرین های افزایش عزت نفس

همانطور که در معرفی کارگاه عزت نفس اشاره کردیم، یکی از افرادی که در درس‌های عزت نفس متمم به سراغ او رفته‌ایم کریستوفر مراک است.

کریستوفر مراک، ویژگی ارزشمندی دارد که در میان سایر فعالان حوزه‌ی عزت نفس به ندرت یافت می‌شود.

او وسواس آکادمیک زیادی دارد. در حدی که کتاب عزت نفس او، یکی از کتابهای مرجع در زمینه مرور مطالعات آکادمیک عزت نفس است (کتاب کریستوفر مراک را در فهرست کتابهای عزت نفس معرفی کردیم).

از سوی دیگر، بسیار علاقمند است که تلاش برای افزایش عزت نفس به بخشی از زندگی روزمره‌ی انسان‌ها تبدیل شود.

به همین علت در کنار تحقیقات آکادمیک، روش‌های عملی و مجموعه تمرین‌های افزایش عزت نفس را هم می‌توان در میان کارهای او یافت.

اگر برای متمم، دستاورد عملی در زندگی در حوزه‌ی عزت نفس مهم نبود، بسیار جذاب‌تر بود که کارگاه عزت نفس را مستقیماً با این برنامه پنج هفته‌ای آغاز کنیم.

اما تا زمانی که مبانی عزت نفس را به خوبی درک نکرده باشیم و مثل بسیاری از مردم، عزت نفس و اعتماد به نفس را به جای یکدیگر به کار ببریم، بعید است این تمرین‌ها جز جنبه‌ی سرگرمی جنبه‌ی دیگری داشته باشند.

به همین علت، امروز را به معرفی اجمالی این کارگاه پنج هفته‌ای می‌گذرانیم و سپس هر هفته یک مرحله از تمرین‌ها و فعالیت‌های اجرایی را به پیش خواهیم برد.

قصد داریم دسترسی به پنج درس آینده را برای دوستانی باز بگذاریم که حداقل یک مرتبه در یکی از بیست درس عزت نفس مشارکت کرده باشند.

چون به نظر می‌رسد که نخستین گام در پرورش عملی عزت نفس، این حس است که من هم حرف و تجربه‌ای (حتی در حد چند جمله) دارم که برای دوستانم مطرح کنم.

اگر در همین حد هم نتوانیم مشارکت داشته باشیم، احتمالاً مطالعه‌ی درس‌های آتی اتلاف وقت محسوب خواهد شد و دستاوردی نخواهد داشت.

فعلاً درس فعلی را به توضیحی مختصر از پیش فرض‌‌های روش کریستوفر مراک اختصاص می‌دهیم:

تکنیک های افزایش عزت نفس

محدودیت در دسترسی به این مجموعه درس

دسترسی کامل به این درس و ۳۷ درس دیگر دربارهٔ عزت نفس برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. تا کنون ۱۲۸۴۷ نفر از متممی‌ها مجموعاً ۱۳۲۳۶ تمرین در درس‌های عزت نفس ثبت کرده‌اند.

با عضویت ویژهٔ متمم علاوه بر این ۳۷ درس به هزاران درس دیگر از جمله درس‌های زیر دسترسی خواهید داشت:

  شخصیت شناسی | خودشناسی | تحلیل رفتار متقابل

  حمایت اجتماعی | استرس | پرورش تسلط کلامی

  کوچینگ | مهارت ارتباطی | مذاکره | فن بیان

  چگونه شاد باشیم | مدیریت انگیزه | برنامه ریزی

  دوره MBA (مطالعه منظم درس‌های مدیریتی)

ثبت نام    تجربه‌ٔ متممی‌ها

در درس‌های بعدی خواهیم دید که مراک، در برنامه‌های پنج هفته‌ای خود چگونه می‌کوشد این موضوعات را به دغدغه‌‌ی اصلی و یکی از چارچوب‌های کلیدی ما در رفتار و تصمیم گیری و زندگی تبدیل کند.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    علی همدانیان پور ، مرتضی روحانیان ، مهدی بازیار ، هادی جعفری ، بیژن

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری کارگاه آموزشی عزت نفس به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه کارگاه آموزشی عزت نفس
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۹۱ نظر برای معرفی برنامه پنج هفته‌ای افزایش عزت نفس

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : آیدا گلنسایی

    خیلی جالبه. الان که داشتم موارد رو مرور می‌کردم دهۀ دوم زندگی‌ام به خاطرم آمد که در اکثر این موارد نمرۀ خیلی ضعیفی می‌گرفتم. یک آن نفسم حبس شد که سمت اون خاطره‌ها برگشتم. یک مصیبت تمام عیار بود. چرا همه می‌گن درس هیچ تأثیری نداره. یکی از دلایلی که من رو ترغیب کرد خودم رو بسازم همین درسِ خوبم بود. اما خیلی زود فهمیدم این ویژگی مثبتم مثل یک گلدان طلاکوبه که در یک خانۀ محقر بگذاریش. حرامش می‌کرد.
    برای همین آموختن زندگی رو شروع هم کردم. در کنار تلاش برای راهیابی به بهترین دانشگاه‌ها سعی کردم بهترین دانشگاه‌های زندگی رو هم بیابم.
    چون هرچی که طبق خواسته‌م در دانشگاه‌های خوب قبول می‌شدم، حیفم می‌اومد فقط درسم رشد کنه، شروع کردم. با یک روانکاو صحبت کردم و تصمیم گرفتم این کار رو سالها ادامه بدم (دارم رمانش رو می‌نویسم تا فراموشم نشه).
    اون روزها تنهایی اسفباری داشتم. وزنم زیاد بود، هیچ دوستی نداشتم، توی رابطۀ بدی بودم ولی یک نکتۀ جالب همیشه در من وجود داشت. یک صدای عجیب «تو نمی‌تونی این‌طوری تمام بشی» 

    معجزه کرد این صدا. از اون رابطه بیرون اومدم. برخلاف مخالفت بقیه که من رو پول حروم کن می‌دیدن پول زیادی پای روانکاوی دادم، تمام طلاهامو فروختم بخاطرش و این بزرگترین سرمایه‌گذاری زندگیم بود. طلا مال من بود نه من مال طلا. خودمو ساختم. امروز بهتون می‌گم منی که در بیست سالگی همه بهم می‌گفتن شبیه چهل ساله‌هایی و علنا تحقیرم می‌کردند امروز که در دهۀ سوم زندگیمم باید کلی قسم و آیه بخورم که بخدا من در دهۀ سومم زندگیمم. کسی باورش نمی‌شه. فکر می‌کنن کمترم. می‌گن این شادابی و سرزندگی توی این محیط افسرده عجیبه. حتا برخی استادهام بهم لقبِ جانِ شیفته دادند. علتش چی بود:

    اینکه من به خودم احترام گذاشتم، برای خودم هزینه کردم، به قدرتِ یادگرفتن ایمان آوردم. من باور کردم انسان شدن هست نه بودن. و این‌ها رو شعاری باور نکردم. عمیقا باور کردم. و در کنار درس خوندن خودم رو هم ساختم.

    الان بهتون بگم در تمام مؤلفه‌های عزت نفس نمرۀ بالایی می‌گیرم. عاشقِ زندگی‌ام. و تنهایی‌م دیگه انتخابمه نه تحمیلی که زندگی بهم کرده باشه.

    من این سطر حافظ رو زندگی کردم:
    چرخ بر هم زنم ار غیر مرادم گردد
    من نه آنم که زبونی کشم از چرخ فلک

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .