Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


معرفی پادکست انگلیسی روانشناسی | مغز پنهان ما | Hidden Brain


پادکست انگلیسی روانشناسی

تقریباً همهٔ کسانی که به یادگیری زبان انگلیسی علاقه دارند و می‌خواهند مهارت شنیداری خود را در زبان انگلیسی تقویت کنند، می‌دانند و قبول دارند که گوش دادن به پادکست‌های انگلیسی یکی از روش‌های موثر برای در این زمینه است. با این حال، با توجه به تعداد بسیار زیاد پادکست‌هایی که در دنیا به زبان انگلیسی تولید و منتشر می‌شوند، تصمیم‌گیری دربارهٔ این که چه پادکست‌هایی می‌توانند مفید باشند، ساده نیست.

با این فرض ما در متمم مجموعه‌ای از چنین پادکست‌هایی را در قالب معرفی پادکست انگلیسی فهرست کرده‌ایم. معیار ما در انتخاب پادکست این بوده که محتوای پادکست‌ها تا حد امکان به درس‌های متمم (چه در دوره MBA و چه مباحث توسعه فردی) نزدیک باشند. چون با شنیدن این پادکست‌ها هم به یادگیری زبان کمک می‌شود و هم محتوای آن‌ها می‌تواند یادآور یا مکمل درس‌های متمم باشد.

ضمناً سعی می‌کنیم هنگام معرفی هر پادکست، به یک نمونه از اپیسودهای آن پادکست هم اشاره کنیم.

پادکست روانشناسی مغز پنهان | در بخش پنهان ذهن ما چه می‌گذرد؟

بسیاری از پادکست‌سازان، برای همیشه در فضای محتوای صوتی می‌مانند و وارد قلمرو نوشتن نمی‌شوند. عده‌ای هم، بعد از تولید پادکست، تصمیم می‌گیرند حرف‌ها و ایده‌هایشان را به کتاب تبدیل کنند. اما شانکار ودانتام (Shankar Vedantam)، میزبان پادکست Hidden Brain، عکس این مسیر را طی کرده است.

ودانتام که در رشتهٔ مهندسی الکترونیک (هند) و روزنامه‌نگاری (استنفورد) تحصیل کرده، چند سال در زمینهٔ میان‌برهای ذهنی، خطاهای شناختی و تأثیرات ناخودآگاه و ناخواستهٔ شرایط و محیط بر تصمیم‌ها و قضاوت‌ها مطالعه می‌کرد. همکاری با روزنامه‌هایی مانند واشنگتون‌پست هم این فرصت و انگیزه را برایش ایجاد کرد که این موضوعات را جدی‌تر پیگیری کند و درباره‌شان بنویسد (کسانی که دن اریلی، دنیل کانمن و کتاب‌هایی مانند تفکر سریع و کند را می‌شناسند، با فضای چنین بحث‌هایی آشنا هستند).

ودانتام در سال ۲۰۱۰ کتابی با عنوان Hidden Brain منتشر کرد که عنوان فرعی‌اش چنین بود (+): «چگونه ذهن ناخودآگاه ما رؤسای جمهور را انتخاب می‌کند، روی بازارها تأثیر می‌گذارد، جنگ راه‌ می‌اندازد و جان‌مان را نجات می‌دهد.»

او به خواندن و نوشتن در این زمینه ادامه داد تا در نهایت تصمیم گرفت یک پادکست در زمینهٔ بخش ناخودآگاه ذهن ما و تأثیرپذیری ما از عوامل بیرونی منتشر کند. اولین اپیسود این پادکست – که نامش را از عنوان کتاب ودانتام گرفته بود – در سال ۲۰۱۵ منتشر شد (+) و ودانتام در آن با دنیل پینک گفتگو کرد.

شانکار ودانتام

شانکار ودانتام – عکس از مقاله گاردین دربارهٔ پادکست Hidden Brain

ودانتام بعدها کتاب دیگری هم دربارهٔ همین جنس موضوعات نوشت و این بار عنوان توهم‌های مفید (Useful Delusions) را برای آن انتخاب کرد (اساساً دهه‌های آخر قرن بیستم و اولین دههٔ قرن بیست‌و‌یکم، دوران رونق این ایده بود که پردازش در ذهن بشر پر از خطا و اشتباه است. بعد از این که این رویکرد با فشار و مقاومت و نقدهای جدی روبه‌رو شد، فضای غالب در دههٔ دوم و دههٔ سوم این شده که این خطاها هستند، اما مفیدند).

با توجه به همهٔ این توضیحات، بسته به این که بخواهید به کلمات وفادار بمانید یا به مفهوم، می‌توانید عنوان پادکست Hidden Brain را به «مغز پنهان» یا «ناخودآگاه ذهن ما» ترجمه کنید.

پادکست Hidden Brain طی این سال‌ها، مسیر رشد را با ثبات طی کرده، از حمایت NPR نیز بهره‌مند بوده و هم‌اکنون به یک شخصیت حقوقی مستقل (Hidden Brain Media) تبدیل شده است. این پادکست هم، مثل بسیاری از پادکست‌های پرطرفدار، به تدریج قلمرو موضوعات خود را گسترده‌تر کرده و طی حدود یک دهه که از عمرش گذشته، طیف گسترده‌ای از مباحث روانشناسی و توسعه فردی را پوشش داده و اکنون لابه‌لای اپیسودها گفتگوهایی با موضوع روانشناسی اجتماعی، متقاعدسازی، خوش بینی، زندگی شاد، مدیریت زمان و حتی علم داده و بیگ دیتا می‌بینید.

 فهرست اپیسودها روی سایت Hidden Brain

 صفحه‌ی معرفی پادکست‌ها روی سایت اپل

یک نمونه از اپیسودها |‌ اثر گلوله برفی

همان‌طور که می‌دانید ما معمولاً یک اپیسود از پادکست‌ها را انتخاب کرده و به عنوان نمونه معرفی می‌کنیم. نمونه‌ای که از پادکست Hidden Brain انتخاب کرده‌ایم، اثر گلوله برفی نام دارد. در این اپیسود، شانکار ودانتام با دیمون سنتولا (Damon Centola) استاد جامعه‌شناسی دانشگاه پنسیلوانیا گفتگو کرده است.

سنتولا دو کتاب مهم تألیف کرده است: کتاب «رفتار چگونه رواج پیدا می‌کند؟» (How Behavior Spreads) را انتشارات دانشگاه پرینستون به عنوان بخشی از مجموعهٔ جامعه‌شناسی تحلیلی منتشر کرده و کتاب «تغییر» (Change) را گروه اسپارک از انتشارات لیتل-براون به بازار عرضه کرده است. محتوای دو کتاب بسیار به هم نزدیک است. اما کتاب اول لحن کمی رسمی‌تری دارد و سهم نظریه‌پردازی در آن بیشتر است.

ودانتام و سنتولا در این اپیسود دربارهٔ نقش شبکه‌های ارتباطی در ایجاد تغییرات اجتماعی حرف می‌زند. لازم به تأکید است که شبکه های ارتباطی مد نظر آن‌ها شامل شبکه های اجتماعی امروزی (مثل توییتر و اینستاگرام) هم می‌شود، اما به این‌ها محدود نیست و رابطه‌های دنیای فیزیکی را هم پوشش می‌دهد.

گوش دادن به این اپیسود می‌تواند برای کسانی که به تحلیل شبکه های اجتماعی، بازاریابی ویروسی و نیز دینامیک تغییرات رفتار در جامعه علاقه‌مند هستند، جذاب و آموزنده باشد.

پادکست انگلیسی روانشناسی - تغییر چگونه روی میدهد؟

در ادامه چند نکته از این اپیسود را با هم مرور می‌کنیم (نقل به مضمون):

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

مشارکت در بحث

اگر اپیسودی از پادکست مغز پنهان را قبلاً گوش داده‌اید (یا بعد از خواندن این درس گوش کردید) و مناسب دانستید دوستان دیگرتان هم از آن مطلع شوند و به آن گوش بدهند، زیر همین درس، آن اپیسود را به همراه یک شرح مختصر به دوستان‌تان معرفی کنید.

  لطفاً توجه کنید که ما در متمم، تعداد و ترتیب درس‌ها و اولویت به‌روزرسانی آن‌ها را بر اساس تعداد دوستان علاقه‌مند به هر درس، انتخاب و طراحی می‌کنیم.

بنابراین لطفاً اگر به این درس (یا هر درس دیگری در متمم) علاقه‌مند هستید، حتماً زیر درس کنار عبارت «این درس در حوزهٔ علاقهٔ من قرار دارد» علامت بگذارید.

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری آموزش زبان انگلیسی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه آموزش زبان انگلیسی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۱ نظر برای معرفی پادکست انگلیسی روانشناسی | مغز پنهان ما | Hidden Brain

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .