Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


شمارش کلمات در متن انگلیسی


شمارش کلمات متن انگلیسی

واضح است که برای یادگیری زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری، باید با برنامه‌ی منظم و چارچوبی شفاف و نگاهی چندجانبه به پیش رفت.

بعید است بتوانیم صرفاً با یادگیری کلمات (مثلاً افعال پرکاربرد یا صفات پرکاربرد) یا مطالعه پراکنده یا شنیدن پادکستهای انگلیسی زبان خودمان را بهتر کنیم و به سطح مطلوب برسانیم.

اما در کنار برنامه‌های دقیق و هدفمند و سازمان‌یافته، می‌توانیم به سراغ فعالیت‌ها و بازی‌ها و سرگرمی‌های مختلفی هم برویم تا ضمن ایجاد تنوع در مسیر یادگیری، شوق و انگیزه برای تلاش بیشتر را هم در ما زنده کنند.

یکی از این سرگرمی‌های ساده می‌تواند بررسی کلمات رایج در متن‌های انگلیسی مورد علاقه‌ی ما باشد.

شمارش کلمات در متن انگلیسی

اگر به مدیریت بازاریابی علاقه‌مند هستید، آیا تا به حال با خودتان فکر کرده‌اید که پرتکرارترین کلمات در کتاب بازاریابی کاتلر چه کلماتی هستند؟

یا اگر به حوزه‌ی تصمیم گیری و خطاهای شناختی علاقه دارید و کتاب تفکر سریع و آهسته (نوشته دنیل کانمن) را خوانده‌اید و می‌شناسید، ممکن است برایتان جالب باشد که پرتکرارترین کلمات در چنین کتابی را بررسی کنید و ببینید که آیا آن کلمات را می‌شناسید و معادل فارسی آن‌ها را می‌دانید؟

همین موضوع را می‌توان درباره‌ی مقاله‌‌هایی که به صورت آنلاین در دسترس هستند نیز بررسی کرد.

این کار جایگزین روش‌های هدفمند و منسجم یادگیری زبان نیست، اما نوعی زنگ تفریح ساده و آموزنده برای علاقه‌مندان به یادگیری زبان انگلیسی است تا به این بهانه وقت بیشتری را با کلمات بگذرانند و با واژه‌ها مأنوس باشند.

با توجه به این‌که فایلهای PDF کتابها و مقالات بسیاری در وب در دسترس است و سرویس‌های رایگان متعددی هم برای شمارش کلمات وجود دارند، یافتن واژگان پرکاربرد چندان دشوار نیست.

CountWordsFree یکی از این سرویس‌هاست که سرعت نسبتاً بالا و خروجی قابل‌اتکایی دارد. شما می‌توانید یک آدرس URL یا یک فایل PDF یا Excel یا Epub (یا بسیاری فرمت‌های دیگر) را به این سرویس بدهید تا پس از آپلود شدن و بررسی متن، تحلیل تکرار کلمات در اختیارتان قرار بگیرد.

پس از بررسی و تحلیل متن، دو نوع خروجی خواهید داشت:

  • کلمات پرتکرار بر اساس تعداد حرف (مثلاً کلمات پرتکراری که بیش از ۵ حرف دارند)
  • عبارات پرتکرار (مثلاً عبارت‌های سه یا چهار یا پنج کلمه‌ای که بیش از سایر عبارات تکرار شده‌اند)

استخراج چنین فهرست‌هایی می‌تواند شما را با فضای کتاب‌ها بیشتر آشنا کند و شاید هم در میان آن‌‌ها واژه‌هایی پیدا کنید که معنایشان را نمی‌دانید و انگیزه‌ای برای شناختن و مطالعه‌ی بیشتر درباره‌شان پیدا کنید.

البته شکل کامل و حرفه‌ای چنین بررسی‌هایی در زبان‌شناسی به عنوان تهیه و تحلیل و بررسی Corpus (پیکره‌ی زبان) شناخته می‌شوند. مثلاً ممکن است یک زبان‌شناس تمام مجلات روانشناسی را که در طی بیست سال منتشر شده‌اند گرد آورده و بررسی کند که چه کلمات و چه عباراتی در این مجلات به کار رفته‌اند. یا زبان‌شناس دیگری اخبار منتشر شده در طی چند سال یا چند دهه را تحلیل کند.

با تحلیل پیکره واژگانی، نه فقط واژگان پرتکرار، بلکه شیوه‌ی به‌کارگیری آن‌ها هم مشخص می‌شود و زبان‌شناسان می‌توانند تحولاتی را که در به‌کارگیری یک واژه یا عبارت به وجود آمده، بهتر شناسایی و رصد کنند.

اما فعلاً برای ما که زبان‌شناس نیستیم و درگیر Corpus و پیکره متنی هم نشده‌ایم، تفریح را در همان حد ساده نگه می‌داریم و کلمات پرتکرار کتاب‌ها و مقالات مورد علاقه‌مان را بررسی می‌کنیم.

کلمات پرتکرار در کتاب مدیریت بازاریابی کاتلر

به عنوان اولین نمونه شاید برایتان جالب باشد که کلمات پرتکرار در کتاب بازاریابی کاتلر را ببینید. البته ما از کلمات ساده‌ی پرتکرار (اصطلاحاً Stop words) مانند am و is و that صرف‌نظر کرده‌ایم:

محدودیت در دسترسی کامل به این مطلب

برای مشاهدهٔ متن کامل این مطلب کافی است (بدون پرداخت هرگونه هزینه) در سایت متمم ثبت نام کنید. پس از ثبت‌نام به تعداد قابل‌توجهی از درس‌‌های متمم دسترسی پیدا خواهید کرد نمونهٔ آن‌ها را می‌توانید از طریق لینک زیر ببینید:

نمونه درس‌های کاربر آزاد متمم

البته اگر بخواهید به همهٔ درس‌های متمم دسترسی داشته باشید، لازم است حق اشتراک بپردازید.

ثبت نام رایگان    تجربه‌ٔ متممی‌ها

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    آزاده ناصرهلالی ، محمد موسوی ، رضازارعی ، رقیه عرب ،

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری آموزش زبان انگلیسی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه آموزش زبان انگلیسی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۶ نظر برای شمارش کلمات در متن انگلیسی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : مسعود نصراللهی

    در فایل‌های صوتی راهنمای خرید و خواندن کتاب، محمدرضا شعبانعلی در یکی از قسمت‌ها درمورد پیش‌خوانی صحبت می‌کند و یکی از پیشنهادهایش برای پیش‌خوانی، مراجعه به نمایه (index) کتاب می‌باشد. این کار هدف پیش‌خوانی (آشنایی با فضای کتاب و ذهن نویسنده) را در پی دارد؛ در نتیجه اگر ما با توجه به این درس کلمات پرتکرار یک کتاب را داشته باشیم، علاوه بر تفریح، هدف ارزشمندی را هم دنبال کرده‌ایم و می‌توانیم ایده‌های اصلی که نویسنده حول آن‌ها نوشته است را پیدا کنیم. در کنار کتاب‌ها همان‌طور که پیش‌خوانی شبیه مرحله‌ی خواندن اجمالی در کتاب "چگونه کتاب بخوانیم" است، این کتاب به این نکته اشاره دارد که مراحل خواندن را می‌توان برای هر متنی به کار گرفت؛ پس یک پیش‌خوانی سریع درباره‌ی مقالات و محتوای سایت‌ها (در کنار تفریح)، همین شمارش کلمات باشد.
    مثلا در کتاب " مهره‌ی حیاتی" این واژه‌ها که ایده‌ی اصلی کتاب را شامل می‌شوند،‌ پرتکرارترین هستند: work, job, art, artist, linchpin, change, gifts, fear, indispensable, (brain, lizard), resistance,

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .