Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


پروژه پایانی درس تصمیم گیری


پروژه تصمیم گیری

تصمیم گیری موضوعی نیست که پایان داشته باشد. هم به علت تنوع و عمق مباحث. و هم به علت اهمیت تصمیم‌گیری در زندگی شخصی و حرفه‌ای ما. می‌دانیم که بخش قابل‌توجهی از زندگی امروز ما، حاصل تصمیم‌هایی است که تا کنون گرفته‌ایم و تا آخرین لحظهٔ زندگی هم، از تصمیم‌گیری و انتخاب گریزی نداریم.

آن‌چه در مجموعه درس‌های تصمیم‌گیری مطرح شد،‌ صرفاً مطالبی مقدماتی بود تا با فضای کلی تصمیم‌گیری آشنا شوید و سپس، آموخته‌های این درس را در ترکیب با سایر آموخته‌هایتان در درس‌های دیگر به‌کار بگیرید و اثرات‌شان را در زندگی تجربه کنید.

پروژهٔ پایانی تصمیم‌گیری، فرصتی است تا خوانده‌ها و آموخته‌های خود را مرور کنید. ضمن این که با ثبت پروژه در زیر این درس و تأیید آن توسط ارزیابان درس تصمیم‌گیری، نام این درس در پروندهٔ شما در فهرست درس‌هایی که با موفقیت گذرانده‌اید ثبت می‌شود.

پروژه‌ی درس تصمیم گیری

پرسش زیر را با دقت بخوانید و به پاسخ‌ آن فکر کنید. هم‌چنین در پایین همین مطلب،‌ ویژگی‌های یک پروژهٔ خوب را بخوانید. سپس با دقت و حوصله پاسخ را زیر همین مطلب ثبت کنید.

ابتدا متمم پاسخ شما را بررسی کرده و اگر حداقل استاندارد را داشته باشد منتشر می‌کند. سپس باید منتظر بمانید تا ارزیاب‌های درس تصمیم‌گیری پروژه‌تان را ببینند و به آن امتیاز دهند. توضیحات بیشتر در پایین همین صفحه آمده است.

با خودِ گذشته‌تان صحبت کنید

یکی از تصمیم‌های نادرست گذشتهٔ خود را انتخاب کنید. ترجیحاً تصمیمی را در ذهن بیاورید که به اندازهٔ کافی از آن دور باشید و دیگر هیجانات و احساسات شما را برانگیخته نکند (تا بتوانید منطقی‌تر به آن نگاه کنید).

بزرگ یا کوچک بودن تصمیم‌تان اهمیتی ندارد. ممکن است تصمیمی در حد ازدواج، انتخاب شغل یا مهاجرت را انتخاب کنید و نیز می‌توانید به سراغ تصمیم‌هایی در حد خرید خودرو و موبایل و یا انتخاب مقصد سفر بروید.

فرض کنید با آنچه تا امروز آموخته‌اید، دوباره به آن مقطع زمانی بازگشته‌اید و در کنار آن سالها نشسته‌اید و می‌خواهید با او حرف بزنید.

قرار نیست به طور مشخص به او بگویید که چه گزینه‌ای را انتخاب کرده یا چه گزینه‌هایی را کنار بگذارد. صرفاً سعی کنید با استفاده از آموخته‌های خود در سلسله درس‌های تصمیم‌گیری برای خودِ گذشته‌تان توضیح دهید که به چه دلایلی ممکن است تصمیم اشتباهی بگیرد. بکوشید به او کمک کنید تا گرفتار تصمیم‌گیری اشتباه نشود.

تذکر: مشاورهٔ خود را به صورت علمی و کاملاً منطقی ارائه کنید. از رویدادهای آتی و اخبار آینده کمک نگیرید. مثلاً نمی‌توانید به خودِ گذشته‌تان بگویید: علی! با مریم ازدواج نکن. بعداً می‌فهمی چه همسر افتضاحی است!

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به این درس و ۷۶ درس دیگر دربارهٔ تصمیم گیری و حل مسئله برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. تا کنون ۱۲۴۹۵ نفر از متممی‌ها مجموعاً ۲۴۶۴۷ تمرین در درس‌های تصمیم گیری و حل مسئله ثبت کرده‌اند.

با عضویت ویژهٔ متمم علاوه بر این ۷۶ درس به هزاران درس دیگر از جمله درس‌های زیر دسترسی پیدا می‌کنید. درس‌های زیر صرفاً چند نمونه هستند:

تفکر سیستمی  |  تفکر استراتژیک  |  مهارت یادگیری

دوره MBA  |  توسعه فردی  | سبک زندگی

مشاوره مدیریت  |  کوچینگ  |  مدیریت جلسه

مذاکره  |  مدیریت تعارض  | مهارت های ارتباطی

خودشناسی  |  زندگی شاد  |  عزت نفس

خرید اشتراک    تجربهٔ متممی‌ها

ویژگی‌های یک پروژهٔ خوب

برای این که دوستان متممی پروژه‌تان را بپسندند و ارزیابان زودتر به شما امتیاز دهند، پیشنهاد می‌کنیم نکات زیر را رعایت کنید:

ابتدا تمرین‌های تعدادی از درس‌ها را انجام دهید. با وجودی که ما محدودیتی در ثبت پروژه قرار نداده‌ایم و بدون ثبت تمرین در سایر درس‌ها می‌شود مستقیم پروژه ثبت کنید، امّا معمولاً این نوع پروژه‌ها ضعیف‌ترند و بارها دیده‌ایم که مدت‌ها منتظر تأیید مانده‌اند و امتیاز لازم را کسب نکرده‌اند.

صدها پروژه در هر یک از موضوعات درسی متمم ثبت شده است. قبل از این که پروژهٔ خود را بنویسید و ثبت کنید، حتماً تعدادی از پروژه‌های دیگر را که امتیاز بالایی کسب کرده‌اند بخوانید و ببینید چگونه و به چه سبکی نوشته شده‌اند.

پروژهٔ خود را خیلی کوتاه و مختصر ننویسید. درست است که کسی پروژهٔ شما را متر نمی‌کند، اما با توجه به پیچیدگی سوالاتی که در قالب پروژه مطرح می‌شوند و نیز این که انتظار می‌رود در پروژه تسلط خودتان را بر مباحث مختلف نشان دهید، با متن کوتاه نمی‌توانید به این هدف دست پیدا کنید. تجربه نشان می‌دهد که پروژه‌های قابل‌قبول در متمم به ندرت از ۵۰۰ یا ۶۰۰ کلمه کوتاه‌تر بوده‌اند. در عین حال،‌ زیاده‌گویی هم اگر در راستای بحث نباشد، مزیت محسوب نمی‌شود.

متن پروژه‌تان را حداقل یک بار دقیق بخوانید و بعد ثبت کنید. تعداد اندکی غلط‌های نگارشی کاملاً طبیعی است. اما اگر تعدادشان زیاد شود، ممکن است بر قضاوت کسانی که پروژه‌تان را می‌خوانند تأثیر منفی بگذارد (بهتر است برخی از اشتباهات رایج نگارشی را بخوانید).

نوشتهٔ خود را به چند پاراگراف تقسیم کنید تا خواندن آن‌ها راحت‌تر باشد. هم‌چنین بی‌دلیل کلمات را بولد نکنید.

مراقب باشید که در دام درد دل و خاطره‌گویی نیفتید. ایرادی ندارد که در پروژهٔ خود، بسته به موضوع، به خاطرات و داستان‌ها و اتفاق‌هایی که برایتان افتاده اشاره کنید، اما لازم است کاملاً شفاف مشخص کنید که هر بخش از پروژه‌تان به کدام درس ربط دارد. شما باید با پروژهٔ خود به ارزیابان متمم «نشان دهید» مفاهیم کلیدی و اصطلاحات تخصصی بحث را که در درس‌های مختلف آمده آموخته‌اید و به درستی درک کرده‌اید.

اگر پروژه‌ای ضعیف باشد، ممکن است متمم آن را منتشر نکرده و حتی به فرض انتشار، متمم بعداً آن را حذف کند. لطفاً اگر دیدید پروژهٔ شما حذف شده، به پشتیبانی پیام نفرستید و صرفاً تلاش کنید پروژهٔ بهتری در درس ثبت کنید.

چند پرسش و پاسخ

 چه زمانی پروژه‌ام تأیید می‌شود؟

زمانی که حداقل ۷ نفر از ارزیابان درس تصمیم‌گیری در متمم به پروژهٔ شما امتیاز آموزنده بدهند.

 چه کسانی ارزیاب درس تصمیم‌‌گیری هستند؟

کسانی که حداقل ۵۰ امتیاز آموزنده از دوستان خود در کامنت‌ها و تمرین‌های درس تصمیم‌گیری دریافت کرده باشند. ملاک ما در محاسبهٔ امتیاز، صرفاً درس‌های تمرین‌دار تصمیم گیری است. فهرست ارزیاب‌ها و کسانی که به زودی ارزیاب می‌شوند را می‌توانید بالای همین بخش پرسش و پاسخ ببینید.

 چکار کنم تا پروژه‌ام زودتر امتیاز بگیرد؟

اگر نکاتی را که کمی بالاتر با عنوان «ویژگی‌های پروژهٔ خوب» آمده رعایت کرده و پروژهٔ خوبی ثبت کرده باشید، لازم نیست هیچ کار خاصی انجام دهید و معمولاً طی چند روز هفت نفر از ارزیابان متمم پیدا می‌شوند که پروژه‌تان را بپسندند و به آن امتیاز دهند. در عین حال، برای تسریع کار می‌توانید یک کار دیگر هم انجام دهید: به سبک رایج در فضاهای اجتماعی، فهرست ارزیاب‌های متمم را که بالای همین بخش پرسش و پاسخ آمده، بررسی کنید و تمرین‌های آن‌ها را بخوانید و امتیاز دهید. این کار دو ویژگی دارد. هم تمرین‌های بهتر را می‌بینید و از آن‌ها می‌آموزید و هم ارزیاب‌ها – که ممکن است پروژهٔ شما را ندیده باشند – متوجه حضور شما می‌شوند و به پروژه‌تان سر می‌زنند.

 آیا می‌توانم نظرات خودم را در پاسخ به پروژه‌های دوستان متممی در قالب Reply ثبت کنم؟

خیر. پاسخ به کامنت‌ها و تمرین‌ها در تمام درس‌ها و مطالب متمم «به جز پروژه‌های درسی» امکان‌پذیر است. اما در این درس صرفاً می‌توانید پروژهٔ خودتان را ثبت کنید. اگر کسی چند تمرین/پاسخ زیر این صفحه داشته باشد، سیستم ارزیابی متمم از میان آن‌ها پایین‌ترین امتیاز را انتخاب کرده و ملاک قرار می‌دهد.

 توضیحات بیشتر دربارهٔ پروژه‌های درسی را در کجا بخوانم؟ 

به صفحهٔ پرسش‌های متداول سر بزنید و بخش پرسش‌های مربوط به پروژه‌های درسی را بخوانید.

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تصمیم گیری به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه تصمیم گیری
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه دوره هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

با متمم همراه شوید

آیا می‌دانید که فقط با ثبت ایمیل و تعریف نام کاربری و رمز عبور می‌توانید به جمع متممی‌ها بپیوندید؟

سرفصل‌ها  ثبت‌نام  تجربهٔ متممی‌ها

۶۰۴ نظر برای پروژه پایانی درس تصمیم گیری

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .