نویسندگان چگونه مینویسند؟ (یک مصاحبه)
یکی از رایج ترین تقسیم بندیهای نوشته ها، تقسیم آنها به نوشته های تخیلی و غیرتخیلی است.
داستان و شعر، شناخته شدهترین مصداقهای نوشته های تخیلی هستند و مقاله و تحلیل، از جمله نمونه های رایج نوشته های غیرتخیلی محسوب میشوند.
شاید بتوان گفت بخش عمدهای از آنچه در متمم میخوانید (چه درسها و چه نظرات و بحثهای دوستان متممی) از جنس نوشته های غیرتخیلی است. همان چیزی که در زبان انگلیسی به عنوان Non-fiction شناخته میشود.
در این درس میخواهیم قسمتی از کتاب درباره خوب نوشتن نوشتهی ویلیام زینسر را با هم مرور کنیم. این کتاب به صورت اختصاصی به بحث هنر نوشتن غیرتخیلی پرداخته است و از جمله کتابهای معتبر و پرفروش در این زمینه در جهان است.
ویلیام زینسر در این کتاب از خاطرهی یک سمینار در مورد نوشتن میگوید.
خاطرهای که برای همهی کسانی که دوست دارند بهتر بنویسند، میتواند مفید و آموزنده باشد:
این درس برای کسانی در نظر گرفته شده که عضو آزاد فعال یا عضو ویژه متمم باشند. برای ثبتنام در متمم یا کسب اطلاعات بیشتر دربارهٔ درسها میتوانید از گزینههای زیر استفاده کنید:
ثبتنام | اطلاعات بیشتر فهرست درسها
اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید دربارهی متمم بیشتر بدانید، میتوانید نظرات دوستان متممی را دربارهی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی میشناسند:
برخی از درسهای متمم:
مهارت یادگیری | تفکر سیستمی | گزارش نویسی
هوش هیجانی | تصمیم گیری | مذاکره | رابطه عاطفی
ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری چالش نوشتن به شما پیشنهاد میکند:
- چالش نگارش یک متن هزار کلمهای در چند گام
- نوشته و کتاب غیر داستانی چیست؟ (ناداستان)
- جستار چیست؟ جستارنویسی یعنی چه؟
- نویسندگان چگونه مینویسند؟ (یک مصاحبه)
- در جایگاه خواننده چگونه کتاب میخوانیم؟
- چگونه مانند یک نویسنده کتاب بخوانیم؟
- معرفی کتاب خود نوشتن | کتابی درباره نویسندگی از احمد اخوت
- رونویسی متنها | تمرینی برای شروع نویسندگی
- مراحل نوشتن مقاله و سایر مطالب غیرداستانی
- ساختار یک متن غیر داستانی چگونه شکل میگیرد؟
- چهار روش برای آغاز متن یا شروع سخنرانی
- توافق بین نویسنده و خواننده در نوشته های غیرداستانی
- از شمردن تعداد کلمات در نوشتههایتان غافل نشوید
- تمرین نوشتن آزاد – گام اول نویسندگی
- داستان نویسی | داستاننویسی بیهدف و بیمخاطب میتواند مفید باشد
- آموزش نویسندگی | چند نکته از زبان جان اشتاین بک
- چند تمرین دیگر برای نوشتن
- تحلیل آماری کلمات در سخنرانی ها و نوشته ها
- روبات نویسنده | یک تجربه ذهنی
- تمرین نوشتن: از قتل کلمات نترسیم
- استعاره مفهومی چیست و چه کاربردی دارد؟
- انتخاب یک ایده اولیه برای تمرین نوشتن
- آیا از درخت ایده برای نوشتن مقالههای خود استفاده میکنید؟
- تکنیک بومرنگ؛ مناسب آماده شدن پیش از نوشتن
- کاش او در اینباره مینوشت | تمرینی برای توجه بیشتر به سبک نگارش
- انتخاب سبک متن
- انواع سبکهای نوشتن | معرفی شش سبک نگارش مطلب و تنظیم مقالات
- چالش نوشتن: در مورد خوبیها و بدیهای کلمات زائد
- چند نکته و راهنمایی برای علاقهمندان به نوشتن کتاب | ست گادین
- روشهای شروع متن | چگونه نوشتهٔ خود را آغاز کنیم؟
- چند جملهٔ اولِ نوشتهٔ خود را بازنویسی کنید
- چالش نوشتن: برای پایان سخنرانی و مقاله خود چه طرحی دارید؟
- آیا صدای خاص خودتان را در نوشتن پیدا کردهاید؟
- پیشنهادهایی در مورد تعریف مفاهیم و اصطلاحات در نوشتهها
- آیا داخل کتابهایی که دوست دارید چیزی مینویسید؟
- آشناسازی و آشنایی زدایی در نویسندگی
- چند نکته دربارهی بازخوانی متن
- نکتهای در نوشتن خاطرات | آیا شما مالک همهی خاطرات خود هستید؟
- کتاب نکته های ویرایش | راهنمای ویرایش متون فارسی | علی صلح جو
- بیست و هشت اشتباه نویسندگان | آموزش نویسندگی و مفاهیم پایه آن
- چند نمونه از متن تقدیم کتابها
- انتخاب عنوان برای کتابها و نوشتهها | مهاجرت به سرزمینهای دیگر
- چگونه از برخورد با کشتیهای بزرگ اجتناب کنیم؟ | دربارهٔ کتابهای بیمخاطب
- پیشنهاد مطالعه | کتاب استادان و نااستادانم | عبدالحسین آذرنگ
- پیشنهاد مطالعه | کتاب ابوالمشاغل – نادر ابراهیمی
- کتاب از گوشه و کنار ترجمه | علی صلحجو
- پیشنهاد مطالعه | کتاب حدیث نفس | حسن کامشاد
- پیشنهاد مطالعه | کتاب میم و آن دیگران – محمود دولت آبادی
- پیشنهاد مطالعه | کتاب خودم و مسائل مهم تر – چارلز هندی
- نقش هایی به یاد | گذری بر ادبیات خاطره نویسی
- کتاب اخلاق نوشتن | حسین معصومی همدانی
- نوشتن سفرنامه | چگونه می نویسم؟ | هفت روش از هفت سفرنامه نویس معاصر
- دنیای ذهنی یک نویسنده | بریدههایی از کتاب یادداشت های روزانه ویرجینیا وولف
- معرفی کتاب پرنده به پرنده | حرفهای آن لاموت برای نویسندگان نوقلم
چند مطلب پیشنهادی از متمم:
سوالهای پرتکرار دربارهٔ متمم
متمم مخففِ عبارت «محل توسعه مهارتهای من» است: یک فضای آموزشی آنلاین برای بحثهای مهارتی و مدیریتی.
برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحهٔ درباره متمم سر بزنید و فایل صوتی معرفی متمم را دانلود کرده و گوش دهید.
فهرست دوره های آموزشی متمم را کجا ببینیم؟
هر یک از دوره های آموزشی متمم یک «نقشه راه» دارد که مسیر یادگیری آن درس را مشخص میکند. با مراجعه به صفحهٔ نقشه راه یادگیری میتوانید نقشه راههای مختلف را ببینید و با دوره های متنوع متمم آشنا شوید.
همچنین در صفحههای دوره MBA و توسعه فردی میتوانید با دوره های آموزشی متمم بیشتر آشنا شوید.
هزینه ثبت نام در متمم چقدر است؟
شما میتوانید بدون پرداخت پول در متمم به عنوان کاربر آزاد عضو شوید. اما به حدود نیمی از درسهای متمم دسترسی خواهید داشت. پیشنهاد ما این است که پس از ثبت نام به عنوان کاربر آزاد، با خرید اعتبار به عضو ویژه تبدیل شوید.
اعتبار را میتوانید به صورت ماهیانه (۱۶۰ هزار تومان)، فصلی (۴۲۰ هزار تومان)، نیمسال (۷۵۰ هزار تومان) و یکساله (یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان) بخرید. لطفاً برای اطلاعات بیشتر به صفحه ثبت نام مراجعه کنید.
آیا در متمم فایل های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟
مجموعه گسترده و متنوعی از فایلهای صوتی رایگان در رادیو متمم ارائه شده که میتوانید هر یک از آنها را دانلود کرده و گوش دهید.
همچنین دوره های صوتی آموزشی متنوعی هم در متمم وجود دارد که فهرست آنها را میتوانید در فروشگاه متمم ببینید.
با متمم همراه شوید
آیا میدانید که فقط با ثبت ایمیل و تعریف نام کاربری و رمز عبور میتوانید به جمع متممیها بپیوندید؟
نویسندهی دیدگاه : شهرزاد راسخ
چقدر لذت بردم از خوندن این مطلب. و چقدر با خوندنش، نسبت به تمام نویسنده ها، مخصوصا نویسنده های مورد علاقه ام، عشق و احترام بیشتری رو در درون خودم حس کردم.
این حرف ویلیام زینسر رو:
من هم، که خودم رو نویسنده نمیدونم، در حد نوشته های ساده ی خودم واقعا حسش می کنم. بارها شده بعد از روزها که موضوعی توی ذهنم بوده و آماده ی نوشتن، ساعتها نشستم و اون رو روی کاغذ نوشتم و پاک کردم، تغییر دادم، اضافه کردم و ... بعد که اومدم نشستم پشت کامپیوتر و انگشتام رو روی کیبورد گذاشتم؛ اصلا به کاغذها نگاه نکردم، تمام اون نوشته ها رو کنار گذاشتم و همون ایده رو با جملات دیگری دوباره از نو تایپ کردم، نوشتم، پاک کردم، تغییر دادم و اضافه کردم. ولی در پایان، با اینکه گاهی شونه هام از خستگی می لرزید، و بنا به موضوع - گاهی چشمام و صورتم از اشک خیس بود، به طوری که به سختی کیبورد و مونیتور رو میدیدم، یا برعکس غرق شادی بودم؛ در آخر، لذت خلق اون نوشته، یه تجربه ی شگفت انگیز برام بوده و هست.
- اتفاقاً همین امروز داشتم با مرور کتابهایی که تا حالا خوندم و ازشون لذت بردم، با خودم فکر میکردم که چقدر جالب. اکثر کتابهایی که خوندم، مخصوصا Non-Fiction ها، همه از تجارب واقعی بیرونی و همچنین تجارب درونی نویسنده های اونها نشات گرفته و با خوندنشون قشنگ حس می کنم که با تمام وجود و روح و فکر و احساسات و هیجانات اونها گره خورده و اون نوشته هایی که ما در کوتاه مدتی میخونیم و کنار میذاریم رو، اونها "زندگی کردند". و میشه تصور کرد که برای به تحریر درآوردن اون تجربه ها در قالب نوشته ها، چه انرژی ای رو صرف کردن. و هر چه نوشته ها به تجارب واقعی اون نویسنده نزدیک تر، اون کتاب و اون نوشته ها جذاب تر و خواندنی تر.
و درسته و چقدر ویلیام زینسر زیبا اشاره کرد: "این آن معاملهی شخصی واقعی است که در پشت هر نوشتهی غیرتخیلی وجود دارد."
این مطلب رو که خوندم یاد قسمتی از حرفهای "اروین یالوم" توی کتاب "خیره به خورشید" هم افتادم که یادمه اونموقع که میخوندمش خیلی لذت بردم و الان گشتم پیداش کردم. مخصوصا اشاره ی زیباش به "تراشکاری در روند نوشتن" واقعا برام لذتبخشه. کاری که من هم همیشه از انجامش توی نوشته هام لذت میبرم.
اروین یالوم در اینجا (صفحه:178) میگه: