Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


چند پیشنهاد برای هدیه دادن کتاب | انتخاب کتاب، نوشتن داخل کتاب و …


هدیه دادن کتاب

کمتر کسی را می‌توانید بیابید که تا کنون کتاب هدیه نداده باشد. عده‌ای کتاب را «بهترین هدیه» می‌دانند و آن‌هایی هم که چنین باوری ندارند، معمولاً هنگام هدیه دادن، کتاب را به عنوان «یکی از گزینه‌ها» در نظر می‌گیرند.

ما تا کنون در متمم بارها به سراغ هدیه دادن و بحث‌های حول‌و‌حوش آن رفته‌ایم. مثلاً‌ از اتیکت هدیه دادن سخن گفته‌ایم و یا توضیح داده‌ایم که هدیه دادن در مذاکره چه اصول و تبعاتی دارد. در فایل صوتی اتیکت هم یک بخش مستقل را به اصول و قواعد هدیه دادن اختصاص داده‌‌ایم.

اما از آن‌جا که هدیه دادن کتاب در مقایسه با بسیاری از هدایای دیگر، دشواری‌ها و ظرافت‌های خاص خود را دارد، تصمیم گرفتیم در یک مطلب مستقل صرفاً به بحث هدیه دادن کتاب بپردازیم. امیدواریم نکاتی که مطرح می‌شود، برای کسانی که مدام می‌پرسند «چه کتابی هدیه دهیم؟» مفید باشد و به تصمیم‌گیری بهتر‌شان کمک کند.

توضیح مهم: اگر به دنبال جستجوی کتاب‌های مناسب برای هدیه دادن هستید و فقط می‌خواهید چند نام پیش چشم‌تان باشد، می‌توانید معرفی کتابهای مدیریتی، معرفی کتابهای روانشناسی و نیز پاراگراف فارسی متمم را ببینید.

اما پیشنهاد ما این است که نکاتی را هم که در این‌جا مطرح شده، یک بار مرور کنید و جدی بگیرید. خصوصاً اگر نمی‌خواهید با هدیه دادن کتاب، فقط کاری از سر خود باز کنید و خرید هدیهٔ خاص و مناسب برایتان مهم است.

هدیه دادن کتاب، اصول قطعی ندارد

همواره یک وجه مهم هدیه دادن، سلیقه و ترجیحات شخصی است. نمی‌توان به سادگی قوانینی اعلام کرد و گفت: «حتماً و تحت هر شرایطی باید از این قوانین تبعیت کنید.» این موضوع دربارهٔ کتاب، پیچیده‌تر هم می‌شود. بسته به این که خود شما چه نگاه و نگرشی به کتاب دارید، طرف مقابل چه سلیقه‌ای دارد، جایگاه شما – از نظر رابطه با کتاب و آشنایی با کتاب – چیست و رابطهٔ عاطفی میان شما و دریافت‌کنندهٔ کتاب چگونه است، هدیه دادن شکل متفاوتی پیدا می‌کند.

حتی در مورد برخی موضوعات ظاهراً پیش‌پا‌افتاده هم، اختلاف‌نظرهای جدی وجود دارد. مثلاً افراد بسیاری می‌گویند «کارت هدیهٔ کتاب» یک گزینهٔ مناسب برای هدیه دادن نیست و بهتر است خودتان کتاب بخرید و هدیه دهید. اما دیگرانی هم هستند که اتفاقاً معتقدند کارت هدیهٔ کتاب یک گزینهٔ بسیار مناسب است (+). این افراد برای این باورند که انتخاب کتاب برای هدیه کار ساده‌ای نیست و ما معمولاً در چنین انتخابی به خطا می‌رویم. پس چه ایرادی دارد که اعتباری در اختیار طرف مقابل قرار دهیم تا خودش هر چه خواست و دوست داشت بخرد؟

دربارهٔ نوشتن داخل کتاب هم نظرات متفاوتی وجود دارد. بسیاری از ما دوست داریم اگر کتابی از کسی هدیه می‌گیریم، دست‌نوشته‌ای از او داخل کتاب باشد. اما هستند کسانی که معتقدند اگر نویسندهٔ کتاب نیستید، دلیلی ندارد داخل آن چیزی بنویسید (+).

به عنوان نمونه‌ای دیگر از اختلاف‌نظرها، عده‌ای پیشنهاد می‌کنند که اگر می‌خواهید کتاب هدیه دهید، ترجیحاً نسخهٔ کاغذی هدیه دهید. چیزی که شکل فیزیکی داشته باشد و به چشم بیاید و یادگاری شما تلقی شود. اما عده‌ای هم هستند که معتقدند این نگاه مربوط به افراد سنتی است و دنیا عوض شده و دلیلی ندارد بر چنین قاعده‌ای پافشاری کنیم.

هدیه دادن کتاب

خلاصه این که وقتی از اصول هدیه دادن کتاب حرف می‌زنیم، نمی‌توان از «درست و غلط» سخن گفت. همهٔ ما از سلیقه‌ها و ترجیحات خود حرف می‌زنیم و حرف‌های دیگران را هم به عنوان ایده و نظر آن‌ها – و نه قواعد قطعی – می‌شنویم و از آن‌ها الهام می‌گیریم.

آن‌چه در ادامه مطرح می‌کنیم، پیشنهادهای متمم است و ممکن است شما برخی از آن‌ها را بپسندید و درست بدانید و با برخی دیگر موافق نباشید. اگر اصول دیگری در ذهن دارید که در این درس به آن‌ها اشاره نشده، یا نظر شما با پیشنهادهایی که در این درس آمده فرق دارد، خوشحال می‌شویم آن‌ها را زیر همین درس با ما و سایر دوستان‌تان در میان بگذارید.

احتمالاً با خواندن نکات و توضیحات متمم و نیز تجربه‌های بقیهٔ دوستان متممی، در آینده هنگام هدیه دادن کتاب، بهتر تصمیم می‌گیریم و عمل می‌کنیم.

آیا کتاب هدیه خوبی است؟

کتاب هدیهٔ خوبی است. کمتر کسی است که در این باره تردید کند. اما یک هدیهٔ خوب لزوماً یک هدیهٔ مناسب نیست. باید ببینید آیا کتاب برای فردی که مد نظر شماست، یک هدیهٔ مناسب محسوب می‌شود؟ به طور مشخص: «آیا هدیه گرفتن کتاب او را خوشحال می‌کند؟»

اگر طرف مقابل‌تان را بشناسید، قاعدتاً پاسخ این سوال را می‌دانید. او احتمالاً پیش از این از کتاب‌هایی که هدیه گرفته حرف زده، و شما می‌دانید که آیا با این نوع هدایا خوشحال می‌شود یا نه. اگر هم او را کاملاً از نزدیک نشناسید، همین که بدانید خودش به افراد دیگر کتاب هدیه می‌دهد، می‌‌تواند نشانهٔ خوبی باشد از این که می‌توان به او کتاب هدیه داد.

در این میان، یک نکتهٔ مهم را هم باید به خاطر داشته باشید:

چه کتابی هدیه دهیم

بخشی از این ماجرا هم به تلاش‌های هوشمندانهٔ شما بازمی‌گردد. اگر کسی را دارید که فرد مورد نظرتان را از نزدیک می‌شناسد و با او دربارهٔ کتاب حرف می‌زند، یا به کتابخانهٔ او دسترسی دارد، راهنمایی گرفتن از او می‌تواند ریسک هدیه دادن کتاب نامناسب را تا حد زیادی کاهش دهد.

آیا منطقی است به کسانی که کتاب نمی‌خوانند کتاب هدیه دهیم؟

در نگاه اول، به نظر می‌رسد پاسخ چنین سوالی منفی است. چرا باید به کسی که کتاب نمی‌خواند، کتاب داد؟ اما واقعاً می‌شود سناریوهایی‌ را تصور کرد که در آن‌ها، هدیه دادن کتاب به کسی که کتابخوان نیست، توجیه‌پذیر است.

مثلاً اگر خودتان کتابی نوشته‌اید یا در حوزهٔ نشر کار می‌کنید و یا این که سازمان‌تان حامی انتشار یک کتاب بوده، هدیه دادن کتاب – ولو به کسی که کتاب نمی‌خواند – قابل‌درک و منطقی است. حتی کسانی که کتاب نمی‌خوانند، بدشان نمی‌آید که کتابی را مستقیماً از نویسنده یا ناشر یک کتاب دریافت کنند و جایی در خانه یا محل کارشان نگه دارند.

درست است که احتمالاً کتاب شما هم، مثل بسیاری از کتاب‌های دیگری که به دست آن‌ها رسیده، خوانده نخواهد شد، اما احتمالاً دریافت‌کننده آن را با غرور به دوستان و آشنایان و مهمانانش نشان خواهد داد و خواهد گفت: «این را از خود نویسنده هدیه گرفتم.» درست است کارکرد اصلی کتاب، این نیست. اما کارکرد اصلی هدیه، خوشحال کردن طرف مقابل است و این هم خود مسبب خودشحالی است.

گاهی اوقات هم، توضیحی که شما هنگام هدیه دادن کتاب ارائه می‌دهید، می‌تواند به آن هدیه معنا بدهد و توجیهش کند. حتی اگر طرف مقابل، چندان اهل کتاب نباشد. به عنوان مثال، کم نیستند مدیرانی که معتقدند «همهٔ این چیزهایی که این‌جا نوشته را ما خودمان در دانشگاه خیابان یاد گرفته‌ایم» (یا جمله‌های دیگری که همگی کم‌و‌بیش همین معنا را می‌دهند). اما به همین مدیران هم می‌توانید با این توضیح که کتاب را آورده‌اید تا به همکاران و کارشناسان‌شان بدهند، کتاب هدیه بدهید.

کم نیستند کسانی که معتقدند به کتابخوانی نیاز ندارند، اما معتقدند کتاب به کارشان می‌آید. چون باید آن را به دیگران (دوست، همکار، زیردست و …) بدهند تا آن‌ها بخوانند و یاد بگیرند.

کتاب انتخابی شما چه پیامی به گیرنده می‌دهد؟

بسیاری از هدیه‌هایی که ما به دیگران می‌دهیم، حاوی پیام هستند. این پیام، صرفاً مهر و محبت ما نیست. بلکه ماهیت هدیه هم روی پیامی که منتقل می‌کند، تأثیر دارد. کتاب هم از این قاعده مستثنی نیست.

مهم است که خود را جای گیرنده بگذارید و از خود بپرسید: «دریافت این کتاب به عنوان هدیه، چه معنایی دارد؟» در این‌جا می‌توانید از افراد دیگری که کتاب‌شناس هستند و در حالت ایده‌آل، گیرندهٔ هدیه را هم می‌شناسند، کمک بگیرید.

اگر می‌خواهید مطمئن باشید کتابی که هدیه می‌دهید، پیام درستی به طرف مقابل ارسال می‌کند، می‌‌توانید علت انتخاب کتاب را داخل کتاب یا روی یک کارت بنویسید و یا به صورت شفاهی به طرف مقابل بگویید. این که برای تولد یا برای سال نو، کتابی هدیه داده‌اید، یک بحث است و این که «چرا این کتاب خاص را هدیه داده‌اید؟» بحث دیگری است.

به این توضیحات فرضی که می‌توانند همراه با هدیه دادن کتاب گفته یا نوشته شوند توجه کنید:

«دیدم چند کتاب از … داری و حدس زدم کتاب جدیدش هم را هم دوست خواهی داشت.»
«ما هفتهٔ پیش یک نسخه از این کتاب را به همهٔ مشتریان‌مان هدیه دادیم. چون تو کتابخوان‌ترین دوست من هستی، مدام به یاد تو بودم و گفتم یک نسخه‌اش را هم برای تو بیاورم. اگر هم به دردت نخورد، مطمئن هستم کسی را می‌شناسی که به او هدیه دهی.»
«این کتاب، نامه‌نگاری عاشقانهٔ‌ دو دوست، طی چند دهه زندگی از راه دور است. چون دوستی خودمان را تداعی می‌کرد، برایت گرفتم. البته فقط از نظر مکاتبه‌ای و دور بودن. وگرنه جنس و عمق دوستی این‌ها با ما فرق دارد.»

آیا خودمان هم باید کتابی را که هدیه می‌دهیم دوست داشته باشیم؟

حالت رویایی این است که ما کتابی را بسیار دوست داشته باشیم و مفید بدانیم و هم‌زمان حدس بزنیم که این کتاب برای طرف مقابل‌مان هم جذاب یا مفید است. اما همیشه چنین اتفاقی نمی‌افتد. گاهی مشترکات ما در این حد نیستند. یا اگر هم علایق مشترک فراوانی داریم، این اشتراکات در حوزهٔ کتاب نیست.

در چنین وضعیتی منطقی است که اولویت ما علاقهٔ طرف مقابل باشد. این که «چون من این کتاب را دوست داشتم آن را برای تو هم گرفتم» توضیح و توجیه قابل‌قبولی نیست. مگر در چند استثناء:

  • رابطهٔ عاطفی عمیقی بین شما برقرار است. آن‌قدر که هر چیزی که رنگ و بویی از علاقهٔ شما داشته باشد، برای طرف مقابل جذاب می‌شود.
  • رابطهٔ استاد و شاگردی بین شما برقرار است و شما در مقام استاد، می‌دانید طرف مقابل علاقه‌مند است مسیر شما را طی کند. در این حالت،‌ چنین شکلی از هدیه دادن توجیه پیدا می‌کند.
  • ماجرای کتاب، با داستانی غیر از محتوای آن درآمیخته است. مثلاً این اولین کتابی بوده که با پول خودتان خریده‌اید، یا کتابی بوده که از نویسندهٔ محبوب‌تان هدیه گرفته‌اید، یا کتابی که با بخشی از ذهن و زندگی شما آمیخته است و اکنون آن کتاب، کلید و دریچه‌ای به دنیای شما محسوب می‌شود.

کدام را هدیه دهیم: نسخهٔ کاغذی یا دیجیتال؟

بعید است در این باره بتوان به سادگی حکمی داد که همهٔ خوانندگان این مطلب آن را بپسندند. از یک سو، کتاب به شکل فیزیکی هدیهٔ بسیار وسوسه‌انگیزی است. ما حق داریم دوست داشته باشیم که ردّی از خودمان روی میز یا داخل کتابخانهٔ دیگران به جا بگذاریم؛ به ویژه اگر آن‌ها برایمان عزیز و محترم باشند.

اما از سوی دیگر، جابه‌جایی کتاب فیزیکی سخت است. خصوصاً اگر بدانیم گیرندهٔ کتاب، به خواندن کتاب دیجیتال یا گوش دادن کتاب صوتی عادت دارد، تصمیم‌گیری دشوارتر هم می‌شود.

در این‌جا واقعاً هیچ‌چیز به اندازهٔ سلیقه و ترجیح طرف مقابل، تعیین‌کننده نیست. اما این واقعیت را نمی‌توان نادیده گرفت که از نظر روانی، کتاب فیزیکی بیشتر به چشم می‌آید و احتمالاً تأثیر بیشتری بر ذهن مخاطب می‌گذارد. ضمن این که بیشتر می‌توانید رنگ و بوی خودتان را به آن بیفزایید. اثر احساسی جملهٔ محبت‌آمیزی که در صفحهٔ اول یک کتاب با دست‌خط خودتان نوشته‌اید، بیشتر از جمله‌ای است که به نقل از شما در ابتدای یک ایمیل اطلاع‌رسانی از یک فروشگاه دیجیتال ثبت شده است.

شاید بتوان این‌طور گفت که در آینده با رواج بیشتر کتاب‌های دیجیتال، آخرین کارکردی که برای کتاب‌های کاغذی باقی می‌ماند، همین هدیه دادن است. چون کتاب دیجیتال از نظر کارکردهای دیگر (خواندن، یادگیری، استفادهٔ روزمره) به خوبی می‌تواند گوی رقابت را از دست کتاب کاغذی برباید.

باز هم این قاعدهٔ کلی را فراموش نکنیم که همیشه، نظر مخاطب است که گزینهٔ مناسب را مشخص می‌کند. اگر دوستی دارید که همیشه مشغول خواندن کتاب‌های دیجیتال است و بارها برای شما از دردسرهای کتاب کاغذی گفته، چندان معقول نیست که باز هم تولدش را هم‌زمان با هدیه دادن نسخهٔ کاغذی یک کتاب تبریک بگویید.

اگر می‌خواهید نسخهٔ کاغذی هدیه دهید…

بسیاری از ناشران، کتاب‌هایشان را به چند شکل چاپ می‌کنند. ناشران خارجی معمولاً نسخهٔ جلد سخت و جرم نرم کتاب‌های پرفروش خود را عرضه می‌کنند (جلد سخت معمولاً زودتر به بازار عرضه می‌شود. اما اگر استقبال زیاد باشد، موازی با جلد نرم هم در بازار باقی می‌ماند و فروخته می‌شود).

ناشران خودمان هم گاهی اوقات، نسخه‌های گران‌قیمت‌تری از کتاب‌ را عرضه می‌کنند. این نسخه‌ها را لزوماً نمی‌توان «نفیس» نامید. اما به هر حال، کیفیت بهتری دارند (مثلاً ممکن است تصاویرشان رنگی باشد. یا بسته‌بندی ویژه‌ای داشته باشند).

در عرف جهانی به این نسخه‌های بهتر، Fine Edition گفته می‌شود (نفیس هم در اصل به همین معناست. اما ما معمولاً عادت کرده‌ایم کتاب‌های نفیس را با مینیاتور و تذهیب و مانند این‌ها تصور کنیم).

اگر می‌خواهید نسخهٔ کاغذی هدیه دهید و با طرف مقابل‌تان رودربایستی دارید و کتاب مورد نظرتان هم به چند شکل چاپ شده، شاید بهتر باشد که نسخهٔ نفیس‌تر (Fine Edition) را انتخاب کنید. این موضوع در مورد هدیه دادن کتاب‌های چاپ شده در بیرون ایران، مهم‌تر است. چون نسخه‌های غیرنفیس و جلد نرم، گاهی چنان بی‌کیفیت هستند که نسخه‌های غیرقانونی زیرپله‌‌ای در کشور خودمان، بهتر و تمیزتر از آن‌ها از آب درآمده‌اند.

البته باز هم در این‌جا باید سلیقه و ترجیح طرف مقابل را در نظر بگیرید.

با برچسب قیمت کتاب چه کنیم؟

عرف رایج در هدیه دادن این است که مراقب باشیم قیمت هدیه، روی آن نباشد. به همین علت، بسیاری از شرکت‌هایی که می‌دانند محصول‌شان به عنوان هدیه هم خریده می‌شود، مراقبند که برگهٔ گارانتی از فاکتور فروش جدا باشد. تا خریدار بتواند اسناد گارانتی را بدون این که فاکتور را به گیرنده بدهد، در اختیار او قرار دهد.

در مورد برخی کالاها، حذف قیمت بسیار ساده است. مثلاً اگر یک ماگ قهوه خریده باشید، قاعدتاً راحت می‌توانید برچسب قیمت روی آن را جدا کنید و دور بیندازید. اما در مورد کتاب، این کار ساده نیست. قیمت معمولاً پشت جلد یا در شناسنامهٔ کتاب ذکر می‌شود.

عده‌ای در حذف قیمت بسیار افراطی عمل می‌کنند و معتقدند که قیمت به هر شیوهٔ ممکن باید از کتاب حذف شود. چنین افرادی حتی اگر لازم ببینند، با ماژیک به جان جلد کتاب می‌افتند و آن را رنگ می‌کنند. برخی دیگر معتقدند که این روزها از یک سو قیمت کتاب‌ها با یک جستجوی ساده در دسترس است و از سوی دیگر، ارزش کتاب مستقل از قیمت آن است. بنابراین دلیلی برای پنهان کردن و پاک کردن قیمت نمی‌دانند. تصمیم‌گیری در این باره سلیقه‌ای است. اما پیشنهاد ما یک حد میانه است:

  • اگر قیمت با برچسب جداگانه‌ای روی کتاب چسبیده و جدا کردن برچسب هیچ آسیبی به کتاب نمی‌زند، حتماً آن را جدا کنید.
  • اگر کتاب ژاکت محافظ (محافظ کشویی جلد) دارد و قیمت داخل آن است، اگر برایتان مهم است، می‌توانید آن را برش اُریب بزنید (برخی از ناشران جاافتادهٔ بین‌المللی قیمت را جایی می‌نویسند که این کار به سادگی امکان‌پذیر باشد).
  • اگر قیمت داخل شناسنامه است یا روی جلد چاپ شده، آن را به حال خود رها کنید.

البته این‌ها به فرض آن است که قیمت کتاب هنوز دست نخورده باشد. اگر بدشانس باشید و کتابفروش با ماژیک و رنگ و چسب و سایر ابزارها قیمت را حذف کرده یا تغییر داده باشد، دیگر این حرف‌های ما، چیزی بیشتر از یک دغدغهٔ لوکس بی‌‌خاصیت نیست.

آیا داخل کتاب چیزی بنویسیم؟

یکی از مهم‌ترین سوال‌هایی که هنگام هدیه دادن کتاب به ذهن‌مان می‌رسد این است که آیا باید داخل کتاب چیزی بنویسم؟ مثلاً‌ ایرادی دارد که در صفحهٔ اولش بنویسم که چرا این کتاب را هدیه داده‌ام یا عشق و محبتم را به دریافت‌کننده ابراز کنم؟

اقلیت سخت‌گیری هستند که معتقدند اول کتاب نباید هیچ‌چیز نوشت و تنها کسی که حق دارد در ابتدای کتاب چیزی بنویسد، خود نویسنده است. این حرف – حداقل به قضاوت ما در متمم – بسیار سخت‌گیرانه و افراطی به نظر می‌رسد.

کتاب، وقتی هیچ نشانه‌ای از ما در آن نیست، صرفاً یک کالاست؛ در بهترین توصیف: یک کالای فرهنگی. وقتی به رنگ و بو و نشانه‌های ما آغشته (یا آراسته) شد، از کالا بودن فاصله می‌گیرد و ارزش بیشتری پیدا می‌کند. بنابراین به نظر می‌رسد این حرف که چون تو کتاب را ننوشته‌ای، حق نداری داخل آن چیزی بنویسی، منطقی نباشد. اگر استدلال کسی را که این حرف را می‌زند، بپذیرید،‌ منطقی است که از هدیه دادن کتاب صرف‌نظر کنید. چون با همین منطق می‌شود گفت: چرا کتابی را که خودت ننوشته‌ای، هدیه دادی؟

اما به فرض که بخواهیم همراه با کتاب، متنی هم بنویسیم، سوال دیگری مطرح می‌شود که مهم است و باید به آن فکر کنیم: آیا یادداشتم را داخل صفحات خود کتاب بنویسم؟ یا همراه یک کارت داخل کتاب بگذارم؟

پاسخ این سوال، بستگی به رابطهٔ شما با دریافت‌کنندهٔ کتاب دارد. اگر می‌دانید او به شما علاقهٔ بسیار دارد و چند جمله‌ای که اول کتاب می‌نویسید – ضمن احترام به نویسنده که چندصد صفحه زحمت کشیده – به اندازهٔ کل کتاب ارزش دارد، طبیعی است که داخل کتاب، یادداشتی بنویسید. محتوای این یادداشت می‌تواند توصیفی دربارهٔ‌ کتاب، توضیحی دربارهٔ‌ علت هدیه دادن، یا صرفاً‌ ابزار عشق و محبت به دریافت‌کننده باشد.

اما ممکن است ملاحظات دیگری باشد که نوشتن یک پیام جداگانه را توجیه‌پذیر کند. مثلاً ممکن است حس کنید طرف مقابل نمی‌خواهد در کتابخانهٔ شخصی‌اش کتابی داشته باشد که دیگران بدانند از شما هدیه گرفته است. یا این که حس کنید ممکن است ارزش کتاب برای او بسیار بیشتر از دست‌خط شما باشد و اون آن‌قدر به کتاب حساس است که خط‌خطی شدن یک صفحه از کتاب، او را دل‌چرکین خواهد کرد (همان‌هایی که برای تا شدن یک برگ از کتاب‌شان، روزها عزاداری می‌کنند).

هم‌چنین برخی از نسخه‌های نفیس آثار ادبی، نقش سکهٔ طلا را پیدا کرده‌اند و دست‌ به دست می‌شوند؛ بی‌آن‌که کسی آن‌ها را بخواند. مثلاً‌ نسخه‌ای از شاهنامه که را در نظر بگیرید چند کیلوگرم وزن دارد و فقط خود رستم می‌تواند آن را بخواند. چنین کتابی، صرفاً دست به دست می‌شود و احتمالاً هیچ‌کس مصرف‌کنندهٔ نهایی آن نیست. در چنین مواردی شاید منطقی باشد یادداشت را در یک کارت زیبا بنویسید و جداگانه داخل جلد قرار دهید تا اگر دریافت‌کننده خواست آن را به دیگری هدیه دهد، نوشتهٔ شما مانعش نشود.

از سوی دیگر به خاطر داشته باشید که در دوستی‌های بسیار صمیمی، می‌توان نوشتن در داخل کتاب را به صفحهٔ تقدیم محدود نکرد. اگر رابطه‌تان نزدیک است و می‌دانید که هدیه‌تان برای دریافت‌کننده،‌ عزیز و گرامی است، ممکن است بخواهید در صفحات مختلف، یادداشت بنویسید و نظرات خود را اضافه کنید و چیزی فراتر از یک کتاب معمولی به دوست‌تان هدیه دهید (این بحث در فایل صوتی راهنمای خواندن و خریدن کتاب مطرح شده و شرح داده شده است).

طبعاً علاوه بر این‌ها، سایر نکاتی که در اتیکت هدیه دادن مطرح می‌شود، در مورد کتاب هم مصداق دارد که به علت پرهیز از تکرار به آن‌ها اشاره نمی‌کنیم و می‌توانید آن‌ها را در فایل صوتی اتیکت بشنوید. مثلاً در مورد کتاب هم، مثل هر هدیهٔ دیگری، به دنبال سرنوشت هدیه نباشید. دفعهٔ بعد که به دوست‌تان سر زدید، از محتوای کتاب نپرسید و نیز محل کتاب را داخل کتابخانه‌اش جستجو نکنید. او اگر کتاب را نپسندید و به فرد دیگری داد، یا حتی آن را دور انداخت، نباید جلوی شما شرمنده شود.

تمرین و مشارکت در بحث

تجربهٔ شما از هدیه دادن و هدیه گرفتن کتاب چه بوده است؟

در مورد موضوعاتی که مطرح شد، چه نظری دارید؟ در چه مواردی موافقید و در چه مواردی نظرتان فرق دارد؟

چه موضوعات دیگری – جز آن چه در این‌جا آمد – باید در بحث هدیه دادن کتاب مورد توجه قرار گیرد؟

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت. فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

از میان درس‌هایی که در فهرست بالا آمده است، درس‌های زیر از جمله پرطرفدارترین‌ موضوعات هستند:

دوره MBA  |  مذاکره  |  کوچینگ  |  توسعه فردی

فنون مذاکره  |  تصمیم گیری  |  مشاوره مدیریت

تحلیل رفتار متقابل  |  تسلط کلامی  |  افزایش عزت نفس

چگونه شاد باشیم  |  هوش هیجانی  |  رابطه عاطفی

خودشناسی  |  شخصیت شناسی  |  پرورش کودکان هوشمندتر

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    حسین هاشم پور ، داریوش اورانوس بخت ، احمد عیسی وند حیدری ، بهنام پازانی ، فیروزه جودکی نژاد

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری عادتها و رفتارهای کوچک زندگی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه عادتها و رفتارهای کوچک زندگی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۴۹ نظر برای چند پیشنهاد برای هدیه دادن کتاب | انتخاب کتاب، نوشتن داخل کتاب و …

  1. خریدن کتاب به عنوان هدیه، دو حالت کلی دارد: یا خیلی خوشحال می شود یا می خورد توی ذوقش!
    اگر از مطالعه کردن لذت می برد، جستار ها گزینه خوبی هستند؛ چرا که نثر روانی دارند، بخشی از واقعیت را بیان می کنند حس انگیز نیز هستند. معمولا هم پیش نیاز ندارند. اخیرا جستار های خوبی در نشر اطراف و گمان به چاپ رسیده، آثار احمد اخوت نیز گزینه های خوبی هستند. همچنین سفرنامه ها نیز گزینه های بسیار مطلوبی هستند. (کتاب های متنوعی در این زمینه در متمم معرفی شده است که می تواند در انتخاب گزینه مناسب به شما کمک کند)
    در برخی حوزه ها مثل هنر و ادبیات داستانی، به دلیل رنگی بودن و حجم بسیار بالا، گرانتر از کتاب های سایر حوزه ها هستند. اگر مخاطب شما جزو کسانی است که در این دو حوزه مطالعه دارد، احتمالا چند کتاب وجود دارد که دلش پیششان گیر کرده، اما به دلیل قیمت بالا، فعلا دست نگه داشته است. می توانید آن را برایش بخرید. احتمالا خیلی خوشحال می شود. مثلا رمان در جستجوی زمان از دست رفته، برادران کارامازوف یا دایره المعارف های هنری.
    اگر برای رشد فردی و شغلی اش مطالعه می کند، باید اطلاعات بیشتری نسبت به مسیر مطالعه وی بدست آوریم. چرا که ممکن است کتابی بخریم که او قبلا مطالعه کرده و یا کتابی بخریم که خارج از مسیر مطالعاتی اوست.
    همچنین باید دقت کنیم موضوعات حوزه روانشناسی و برخی کتاب های توسعه فردی را با دقت بیشتری انتخاب کنیم. مثلا کتابی مانند: چگونه گوسفند نباشید ممکن است باعث سوءتفاهم شود.
    اگر دانشجو یا نوجوان است و محدودیت مالی دارد (و شما محدودیت ندارید) بهتر است سراغ گران ترین کتاب مورد نیازش برویم تا به لحاظ مالی هم جلو بیوفتد.
    چگونه یک کتاب می تواند به یک هدیه ویژه تبدیل شود؟ خیلی اوقات پیش می آید که کتابی چاپ تمام می شود و دیگر در بازار کتاب و عموم مغازه های کتابفروشی نیست. ناشر هم قصد ندارد حالا حالا ها تجدید چاپ کند یا اصلا به آن کتاب دیگر مجوز تجدید چاپ نمیدهند. خودش هم چند جایی رفته و پیدایش نکرده. خب اگر شما آن کتاب را پیدا کنید و به اون هدیه بدهید چه؟ عالیست و حتما تا مدت زیادی این هدیه در خاطرش به نیکی خواهد درخشید.
    می توانید در کنار کتابی که خریده اید توضیحاتی در مورد محتوای کتاب از زبان خودتان بنویسید و کتاب های دیگری که مضمون مشابهی دارند را هم معرفی کنید. همچنین ممکن است کتابی که خرید اید، از یک مجموعه باشد، می توان کاتالوگ کل آن مجموعه را نیز در کنار کتاب هدیه داد تا اگر از آن خوشش آمد کتاب های دیگرش را نیز تهیه کند.
    در کنار کتاب می توان اقلام جانبی مثل خودکار، برچسب یادداشت و نشانک هم قرار داد تا تجربه مطالعه بهتری برای فرد ایجاد شود.

  2. من با کتاب برتری خفیف علاقه بیشتری به کتاب خواندن یا حداقل ساعت مطالعه من بعد از این کتاب افزایش یافت.

    از این رو رفیق نزدیکی داشتم که زندگی در تلاطمی داشت و اصلا هم کتاب خون نبود من کتاب برتری خفیف رو خریداری کردم و فقط اسم خودم رو با مداد گوشه ای از صفحه اول نوشتم و به او هدیه دادم. موقع هدیه دادن بدون اینکه چارچوبی یا حس دگم بودن از کتاب و کتاب خواندن بهش القا کنم گفتم دوست داشتی چند صفحه اش رو ورق بزن.

    مدتی میگذره و میانگین ساعات مطالعه بیشتر شده و حتی بعد مدتی کتابی در شرایط سخت زندگیم ازش هدیه گرفتم که تاثیر خوبی توی اون بازه از زندگی به من داد.

  3. رهام فرزادنیا گفت: (عضو ویژه)

    من خیلی کتاب هدیه گرفتم و تقریبا ۹۵ درصدشون هم نخوندم. اون ۵ درصد باقی مونده هم ازم پرسیده بودن چه کتابی دوس داری تا همونو برات بخریم، بخاطر همین خوندمشون.

    در کل به نظرم برای کسی که کتاب‌خون هست نباید کتاب خرید!

    اما بهترین تجربه من از هدیه گرفتن کتاب، کتابی بود که دوستم زمان گذاشته بود و رفته بود داده بود نویسنده که اول کتاب رو امضا کنه و بنویسه برای فلانی. 

    یکی از قشنگ‌ترین و با ارزش‌ترین هدیه‌ها و کتاب‌های عمرم شد.  

  4. پـوریا‌ پرهیـزکار گفت: (عضو ویژه و ارزیاب ۵ درس)

    اخرین کتابی که هدیه گرفتم ، کتاب درباره معنی زندگی است، که در حال خواندن ان هستم و اخرین کادویی هم که دادم کتاب تحلیل رفتار متقابل است.

    در زندگی من کتاب نقش پررنگی داره و جزء کادوهایی هست که هم از گرفتن ان خوشحال می‌شم و هم دوست دارم کتاب هدیه بدم.

  5. غلامرضا کمیلی گفت: (عضو ویژه)

    با سلام

    چند نفر از دانشجویانی که با من پایان نامه گذرانده اند، به رسم تقدیر و تشکر، کتابی به من هدیه داده اند که بسیار باعث خوشحالی من شد و غالبا هم آنها را خوانده ام و نسخ نفیسی هم هستند و همینجا از آنها تشکر میکنم. 

    بنظر من هم کتاب هدیه بسیار خوبی است. حتی خواندن کتابی که در حوزه علاقه قبلی ما نبوده، میتواند افق جدیدی در دید ما بوجود آورد که ارزشمند است.

  6. چیمن گفت: (عضو ویژه و ارزیاب ۵ درس)

    من کتاب زیاد هدیه گرفتم و هر چقدر از دوست داشتن این هدیه بگم کم گفتم و همینطور همیشه کتاب هم هدیه میدهم. از اطرافیان نزدیکم اگر علاقه مند به کتاب باشند حتما برای آنها هدیه میخرم و یا اگر بدانم کسی در ذهن دارد کتابی تهیه کند من آن را بعنوان هدیه میخرم و یا اگر کسی در شرایطی قرار دارد که خواندن کتابی مناسبش است و بهش کمک میکند، برایش تهیه میکنم و میگم اگر علاقه داشتی و فرصت داشتی بخوان. 
    من با موضوع هایی که در درس گفته شد موافقم و سعی میکنم موقع هدیه دادن کتاب این نکات رو رعایت کنم. 
    کار متفاوتی که من موقع هدیه دادن کتاب به همسرم انجام دادم ایشون رو خیلی خوشحال کرد. او عادتی دارد که کتاب را حتما میخواند و بعد دوست دارد به صورت صوتی حتما چند بار گوش دهد. کتابی رو میخواستن که اصلا پیدا نمیشد. من خیلی جستجو کردم تا اینکه به سختی به کمک یک واسطه از انتشارات آریاناقلم تهیه کردم و مدتی زمان گذاشتم و کتاب را بصورت صوتی خواندم و براشون ضبط کردم و هم خود کتاب و هم فایل صوتی رو بهشون هدیه دادم. از زمان هدیه یکسال میگذره ولی همچنان همسرم با اشتیاق از این هدیه صحبت میکنه و میگه بهترین هدیه بوده براشون. 

  7. بهاره فلاحی گفت: (عضو ویژه)

    من هدیه گرفتم کتاب رو دوست دارم مخصوصا زمانیکه محتوای کتاب نیاز اون برهه زندگی منه!
    هدیه دادن کتاب رو هم دوست دارم ولی عموما راجع به کسانیکه میشناسمشون و از سلیقه و چالش هاشون تا حدودی اطلاع دارم ، درصورتیکه کتاب رو هم خودم خونده باشم وبدونم ممکنه با مطالعه اش دید جدیدی بدست بیارن که شاید کمک کننده باشه براشون با لحاظ این موارد معمولا چون نمیدونم کتاب رو دارند یا نه، دست خطی روی کتاب نمی نویسم و یه یادداشت کوچیک روی برگه مینویسم که اگر کتاب رو دوست نداشتند یا تکراری بود براشون بتونند به فرد دیگه ای کتاب را هدیه بدهند (شده بعدش کتاب رو بهم دادن گفتن با دست خط خودت صفحه اولش بنویس بمونه یادگاری برامون)، شده گاهی اوقات میدونستم طرف میخواسته کتابی رو بگیره و من پیش دستی کردم براش هدیه گرفتم
    چند تا از کتابهایی که هدیه دادم: ملت عشق، دیوان شمس، شفای زندگی، سپاسگذاری، جوجه اردک زشت درون، تکه هایی از یک کل منسجم، هنر ظریف بی خیالی، زنان زیرک
    به نظرم گاهی اوقات حتی توصیه خوندن یه کتاب هم هدیه هست، کتاب شفای زندگی ، هنر مهربان بودن را مربی یوگام توصیه کرد و عین هدیه بود برای من
    توی گروه ورزشی از دوستانم یکبار یکی از اعضا برامون پیام گذاشت دوستان من این لیست از کتاب ها رو دارم که الان نیاز بهشون ندارم بعضی ها رو میتونم هدیه بدم بعضی ها رو میتونم بهتون امانت بدم بخونید و باورتون نمیشه چه استقبالی شد و اینم یه کار فرهنگی و هدیه است
    من یه لیست از کتاب هایی که در لیست خرید هستند ولی اولویت ام نیستند خیلی دوست دارم کسی که میخاد هدیه بگیره بهش بگم به جای چیزهایی که ممکنه به دردم نخوره یه دونه ازین کتاب ها متناسب با بودجه هدیه اش برام بگیره و برام اینکار خیلی جذابه!

  8. آتوسا زرین پور گفت: (عضو ویژه)

    به نظرم ساده ترین نکته که رعایت کردنش هم گمانم چندان دشوار نباشه، اینه که اگر میخوایم کتابی به دوستی هدیه بدیم که مطلعیم اون شخص بسیار اهل مطالعه ست، حتما از کتابهای شناخته شده و شاهکار های ادبی نباشه.

    شاید باورتون نشه من تا امروز چند نسخه "صد سال تنهایی" رو هدیه گرفتم!

    من خودم اگر بخوام برای اینچنین اشخاصی هدیه بگیرم، همیشه از فرد کتابفروش راهنمایی میگیرم که جدید ترین کتابها رو معرفی کنن و اینکه خودشون کدوم رو توصیه میکنن.

    مسلما داشتن یک کتاب معمولی اما جدید، بسیار بهتر از هدیه گرفتن یک کتاب تکراریه.

    • بهاره فلاحی گفت: (عضو ویژه)

      از شخصی شنیده بودم موقعی که کتاب هدیه میدهند یادداشت در کتاب برای هدیه گیرنده نمینویسند و به جاش روی کاغذ یادداشت مینویسند و داخل کتاب میزارن که اگر فرد کتاب رو از قبل داشت یا دوست نداشت.. خواست به کس دیگه ای هدیه بده بتونه

      هدیه گرفتن یه کتاب تکراری جذاب نیست ولی اون آدما این رونمیدونستن نمیدونم شاید امکان و شرایط پرسیدن اش از شما را نداشتند و بهترین هدیه ای که بنظرشون میرسید احتمالا دوست دارید رو براتون گرفتند و این قشنگه

  9. الهه بهشتي پور گفت: (عضو ویژه)

    برای من ارزشمند ترین شکل هدیه دادن کتاب – که البته فقط برای افراد خیلی صمیمی و نزدیک میشه به کار کرفت- اینه که اول خودم اون کتاب رو بخونم و همزمان وقت خوندن هرجا کامنتی داشتم کوچیک پایین جمله بنویسم یا گوشه های بعضی صفحه ها شعر اضافه کنم و اونو هدیه بدم بهش تا وقتی می خونه کاملا حس کنه که منم کنارشم و دارم باهاش صحبت م یکنم و بفهمه که وقت گذاشتم واسه این هدیه

  10. سمانه وفا گفت: (عضو ویژه)

    من دوست داشتم که پسر برادرمو کتاب خون کنم پس اونو به شهر کتاب بردم و براش یه کتاب خریدم .سعی کردم کتابی رو انتخاب کنم که دنباله دار باشه و خنده دار تا در اون ایجاد انگیزه کنه و تمایل پیدا کنه که قسمتی از پولاشو صرف خرید کتاب  بکنه ولی در واقع از ماه های بعد خودم مجبور شدم قسمتی از پولمو برای خرید کتاب های اون و خود م کنار بذارم  چون هر بار که کتاباشو تموم می کرد می گفت عمه کتابمو تموم کردم بیا بریم کتاب بخریم.

  11. عباس م گفت: (عضو ویژه)

    سلام

    معمولا کتابی را هدیه می‌دهم که:

    الف) دوستم درباره‌اش شنیده و یا اشتیاقی بدان دارد؛

    ب) یا موضوعی بینمان مطرح شده و این کتاب درباره آن موضوع است که اطلاعات کامل‌تر را دارد؛

    ج) یا دوستم در مسیری است که می‌دانم کتابی به دردش خواهد خورد ولی آن کتاب را ندارد؛

    د) یا خودم انتخاب می‌کنم و اما پیش از اهدا حسابی از کتاب تبلیغ می‌کنم؛

    ه) یا از خودش می‌پرسم که چه کتابی دوست دارد داشته باشد.

    البته شکر خدا دوستان‌ام حواسشان هست که کتابی نگویند که دوره‌ای چند جلدی و یا نسخه‌ای نفیس کمیاب باشد…

     

    نیز ممنون دوستانم هستم که کتاب‌های خوب و مفیدی برایم هدیه داده‌اند بویژه آقا رضا که از متممی‌های عزیز هم هستند.

  12. فاطمه محمدی گفت: (عضو ویژه)

    درود و گل به همه :)

    به نظرم به کسی باید کتاب هدیه داد که ارزش کتاب رو بدونه . برای من همیشه هدیه دادن یا هدیه گرفتن کتاب خیلی لذت بخش بوده و هست :) من هروقت میخوام کتابی هدیه بدم قبلش خودم یک بار اون رو میخونم و بعضی از  نکات جالبش رو هایلایت میکنم و  داخل استیک نوت های کوچولو و قشنگ نظرم یا عبارتی که با اون قسمت به نظرم همخونی داره یادداشت میکنم و درآخر ابراز علاقه کوچیکی در انتهای کتاب مینویسم :) [ مثلا این جمله معروف : سرزمین حقیقی ما قلب کسانی است که دوستشان داریم :)   {فاطمه}  ]

    اینجوری کتاب قشنگ ترین و بهترین هدیه دنیا میشه …..

     

  13. با سلام و عرض ادب خدمت دوستان

    به نظرم هدیه دادن کتاب به اشخاصی که دوستشون داریم و اهل مطالعه هستند خیلی لذت بخش هست. و انتخاب کتاب برای هدیه دادن طبق شناخت و علایق اون فرد هست نه صرفا کتابهایی که خودم بهشون علاقه دارم و اولویت من برای انتخاب کتاب اولویت طرف مقابل هست. خوشبختانه به دو تا از دوستانم که کتاب هدیه داده بودم خیلی خوشحال شدند و کتابهایی بوده که تا حالا نخونده بودنش. و اینکه من دوس دارم توی کتاب یک چیزی به عنوان یادگاری بنویسم حتما.

  14. مجتبی پورطالبیان گفت: (عضو ویژه)

    من عاشق کتابم ولی در نود درصد موارد کتابی که هدیه گرفتم رو دوست نداشتم یا بهتر بگم به دردم نمیخورد

     

    یا کتاب رو داشتم،یا خونده بودم،یا در روند مطالعه من نبود ،یا مرتبط نبود و …

     

    مثلا همسر برادرم یکبار خواست برام کتاب بگیره اول اومد غیر مستقیم پرسید ،بعد حتی از کتابفروشی زنگ زد و با اقای کتابفروش حرف زدم بازم نشد

    چون کتابهایی که انتخاب کرده بود رو خونده بودم

    وکتابی که می خواستم در بودجه ش نبود(کتاب اسیب شناسی روانی ویراست جدید)

     

     

    الانم به دوستان نزدیکی که میخوان هدیه بگیرن می گم کتاب رو خودم میخرم ولی چون سلیقه م خوب نیست شما پیراهن ،تیشرت یا عطر بگیرید

  15. من فرد کتابخوانی نبودم، اما یک بار از طرف دوستی، کتابی از الن دوباتن دریافت کردم. به علت ارزش معنوی که برایم داشت، شروع به مطالعه ی کتاب کردم و متوجه علاقه ام به  موضوع کتاب شدم. بعد از ان عادت کتابخوانی که در  من شکل گرفت، هنوز ترک نشده است.

    گاهی اوقات کتاب هدیه گرفتن از یک دوست، حتی اگر از سلیقه ما مطلع نباشد، می تواند باعث کشف سلایق جدید در ما شود. تلاشهای قبلی من در کتابخوانی در حوزه هایی بود که علاقه من را تامین نمی کرد و من این عدم علاقه را تعمیم داده بودم اما وقتی که با کتابهای حوزه ی فلسفه کاربردی، روانشناسی و خود شناسی مواجه شدم، متوجه شدم که واقعا از خواندن این دسته از مباحث لذت می برم.

    در زمینه ی کتاب هدیه دادن، یکی از افرادی که همیشه برایش کتاب در نظر می گیرم خواهر کوچکترم هست. می دانم هیچ چیز به اندازه ی کتاب او را خوشحال نمی کند. با توجه به اینکه از کتابهای مناسب برای گروه سنی نوجوان اطلاع زیادی ندارم، همیشه از فهرست خودش برای خرید کتاب استفاده می کنم.

  16. عاطفه گفت:

    سلام
    تجربیات من از هدیه دادن و هدیه گرفتن کتاب متفاوته. مثلا یکبار دوستم با من تماس گرفت و بعد از احوال پرسی، نظر من رو راجع به انواع کتاب پرسید. اینکه چه نشری بنظرم بهتر میاد و اگر بخوام بهش یک کتاب معرفی کنم، چه کتابی رو معرفی میکنم. طوری سوالاتش رو پرسید که من فکر کردم دوستداره یک کتاب تهیه کنه و نظر من رو هم میخواد بدونه. اما بعد متوجه شدم قصد خرید یک کتاب برای من رو داشته. بسیار کار هوشمندانه ای انجام داد و من رو غافلگیر کرد:) 
    معمولا هر زمان که میخوام به یک‌نفر کتاب هدیه بدم، از قبل توجه میکنم به کتاب هایی که میخونه و ازشون صحبت میکنه. تا برای خرید کتاب انتخاب بهتری داشته باشم.
    من مایل ام کتابی که هدیه میگیرم رو برای خودم نگه دارم. حتی اگر ظاهر و عنوان کتاب برام دوستداشتنی نباشه. و با هدیه دادن کتابی که هدیه گرفتیم موافق نیستم.
     

  17. بنظرم کتاب هدیه دادن از اونجایی که کتاب بقول شکسپیر، بزرگترین اختراع بشر هستش میتونه هدیه مناسبی باشه حتی اگر اون فرد کتاب خوان نباشه ولی دقت بعنوان کتابی که هدیه میدیم خیلی مهمه بنظرم. یه بار تو مرکز تبادل کتاب تهران، یه کتاب دیدم با عنوان( چرا بعضی ها خودکشی می کنند) که این کتاب را نمیدونم خود نویسنده کتاب به همسایش اهدا کرده بود و یا یه فرد دیگه و صفحه اولشم نوشته بود تقدیم به دوست و برادر و همسایه گرامی آقای…😉

  18. شادی برندک گفت: (عضو ویژه و ارزیاب ۱ درس)

    سلام، 
    این مطلب را برای دوستانی که خود اهل مطالعه هستند می گویم، ما تجربه ی جالبی از دوستی که بسیار اهل مطالعه است داریم، ایشان هر سال لیستی از کتابهای مورد علاقه اش در سال جدید را پیش از روز تولدش منتشر می کند و حالا او هیچ هدیه ای جز کتاب از هیچکسی دریافت نمی کند ، فقط در لیستش هر کس اعلام می کند که کدام کتاب را تهیه می کند و تیک می زند خلاصه کار جالبی است که همه ما را از مشکل انتخاب کتاب راحت می کند حتی از فکر کردن برای اینکه چه هدیه ای به او بدهم هم رها می کند. خلاصه اینکه یکطرف ماجرا این است که من هدیه دهنده فکر کنم به ملاحظات هدیده دادن کتاب ولی یک طرفی هم مربوط به اهل مطالعه ها می باشد که به گونه ای به اطرافیان و دوستانشان برسانند که چه کتابی مورد علاقه شان است و هیچ اشکالی ندارد، 
    سوال جناب آقای شعبانعلی اگر دوست داشتید هدیه کتابی از دوستانتان دریافت کنید چه کتابی یا چه کتابهایی بود و برای اینکه دو بار از یک کتاب دریافت نکنید چه تدبیری داشتید ؟ 
     

  19. واقعا انتخاب کتاب برای هدیه دادن سخت است حتی اگر طرف مقابل را بشناسیم به نظرم بهترین کار این اسن از خود او سؤال کنیم چه کتابی دوسن دارد به او هدیه شود.

    سلیقه ی هر شخصی در هدیه دادن یا گرفتن کتاب متفاوت است مثلا شخصی عاشق خواندن رمان است و شخصی نیز فقط به کتاب های حوزه تخصصی خود غلاقه دارد و نمیتوان براحتی کتاب تخصصی یا رمان خاصی به کسی هدیه کرد. به نظرم نوشتن جمله ای یادگاری از خودمان در کتاب بسیار قشنگ است و حس خوبی را منتقل میکند(من حتی دست نوشته هایی که دوستانم حتی برای شوخی در دفترچه ای برای من میگذاشتند لذت بخش بود)

  20. نیما حیدری گفت: (عضو ویژه)

    متاسفانه کتاب تو جامعه ما اصلا مورد توجه قرار نمیگیره در حالی که بسیار بسیار تاثیر گذار در موارد مختلف از جمله بالا بردن اطلاعات و همچنین فرهنگ نقش مستقیم و مهمی داره به همین دلیل من هدیه دادن کتاب های کم حجم که افراد کم مطالعه رو به خوندنش اغوا کنه دوست دارم و همیشه در جایی از کتاب نوشته ای مینویسم چون همون نوشته به کتاب بها میده وگرنه همه میتونن برن بازار و کتابی که میخوان یا بهشون توصیه شده خریداری کنن